PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۳۰۳۴۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۹
گفت و گو با عدنان دورقي بازيكن اهوازي و ملي پوش تيم بسكتبال شهرداري گرگان
عدنان دورقي بازيكن پست دو و سه تيم بسكتبال شهرداري گرگان پس از تغيير و تحولات اساسي در تيم ملي به يكي از اعضاي ثابت تيم ايران بدل شده است.بازيكن اهوازي يك متر و نودي تيم ملي در يكسال گذشته جزو نفرات آماده و امتيازآور ليگ بسكتبال بوده است. حالا او يكي از شاگردان ثابت بائرمن سرمربي آلماني تيم ملي است و اميد مي رود با تغييرات اساسي در تيم ملي بيشتر ديده شود. او به همراه تيم ملي بزودي در "چلنج" كاپ به ميزباني ايران به ميدان خواهد رفت و خودش به موفقيت تيم ملي در اين دوره از رقابت ها خيلي اميدوار است.

متولد اهواز

-عدنان دورقي بازيكن تيم ملي بسكتبال متولد اهواز است و در 29 خرداد 1368 ديده به جهان گشود:"عدنان يك اسم تركي و عربي و به معناي ماه است."

-بازيكن پست دو و سه بسكتبال تيم شهرداري گرگان بچه محله گلستان اهواز است و در خانواده اي ورزشي بسكتباليست شد.

-او مي گويد: در خانواده اي ورزشي دوران نوجواني را پشت سر گذاشته ام. عباس دورقي برادر بزرگترم بسكتباليست بود و در سطح استان خوزستان بازي مي كرد. متاسفانه مصدوميت هاي پياپي سبب شد تا او خيلي زود در بسكتبال بازنشسته شود. برادر ديگري هم دارم كه او نيز واليباليست بود.حضور عباس و صادق در خانواده مان عاملي شد تا به ورزش روي بياورم و اين مقوله را جدي بگيرم.

-عدنان ليسانسيه تربيت بدني است:"تصميم دارم كه بزودي براي كارشناسي ارشد اقدام كنم.ادامه تحصيل هميشه جزيي از برنامه زندگي ام بوده است."

-بازيكن تيم صنعت نفت آبادان مجرد است:"فعلا درگير بسكتبال هستم و واقعيت اين است كه در مورد تشكيل خانواده برنامه اي نداريم.البته هر فردي مي بايست تشكيل خانواده دهد و من هم از اين قاعده مستثني نيستم."

از نيروي اهواز تا صنعت نفت آبادان

-عدنان درباره نحوه ورودش به دنياي بسكتبال به كيهان ورزشي مي گويد:برادر بزرگترم نقش زيادي در بسكتباليست شدنم داشت. او بسكتباليست بود و من هم با او بر سر تمرينات تيمش حاضر مي شدم. تماشاي تمرينات برادرم عاملي شد تا به اين رشته ورزشي علاقه مند شوم و گاهي در تمرينات برادرم شركت كنم.من از ميني بسكتبال اهواز شروع كردم و خيلي زود جذب تيم هاي پايه نيروي اهواز شدم و در تمامي رده هاي پايه براي نيرو بازي كردم.من تا رده اميد در خدمت نيروي اهواز بودم و سپس با پيشنهاد مناسبي به تيم ديگري رفتم.

-دورقي ادامه داد:من پس از جدايي از تيم نيروي اهواز به ترتيب در تيم هاي حفاري اهواز، البدر بندر كنگ،حفاري اهواز ،پتروشيمي بندر امام، ذوب آهن اصفهان،صنعت نفت آبادان و شهرداري گرگان در ليگ بسكتبال بازي كرده ام.

-عدنان طي سالهاي گذشته سعي كرده در تيم هاي استان خودش بازي كند . او دراين باره به كيهان ورزشي مي گويد:درست است. دوست دارم در تيم هاي استان خوزستان بازي كنم تا از خانواده ام دور نباشم. دوري از خانواده براي هر فردي ملال آور است و من بدين علت بود كه هر بار پيشنهاد خوبي از تيم اهوازي داشتم در شهرم ماندگار شدم.البته در سالهاي گذشته به پيشنهادات نگاه كردم و سپس براي انتخاب تيمم تصميم گرفتم. پيشنهادات بهتر براي من در اولويت بوده است.

-او اضافه كرد: با وجود آن كه پيشنهادات خوبي از تيم هاي شهرستاني داشتم اما سه سال براي خوزستان و تيم هاي هم استاني ام بازي كرده ام.

روند خوبي در تيم ملي حاكم است

-در حال حاضر عدنان دورقي عضو تيم ملي بسكتبال است. او و مابقي جوانان جايگزين نسل پيشين تيم ملي شده اند. وي در اين خصوص به كيهان ورزشي مي گويد: سال 2008 به تيم جوانان ايران دعوت شدم و تاكنون در تمامي رده هاي ملي حاضر بوده ام.البته مدتها به اردوهاي تيم ملي دعوت مي شدم اما در ليست نهايي تيم ايران قرار نمي گرفتم. تشخيص كادرفني وقت تيم ملي اين بود كه من از ليست نهايي خط بخورم .البته نااميد نشدم و با تمام وجود در ليگ بسكتبال تلاش كردم و به دنبال اين بودم تا خود را به مربيان تيم ملي ثابت كنم.من در طول سالهايي كه از تيم ملي خط مي خوردم به دنبال رفع ضعف ها و اشكالات فني ام بودم و خوشبختانه خود را به استاندارهاي يك بازيكن ملي پوش نزديك كرده ام. سه چهار سال است كه بطور پياپي به اردوي تيم ملي دعوت مي شوم و مدتي است كه به عنوان يكي از اعضاي ثابت تيم ملي بدل شده ام. از اين بابت خوشحالم كه توانستم به جايگاهي در تيم ملي برسم و از همه مهم تر نظر آقاي بائرمن سرمربي تيم ملي را جلب نمايم.اين كه جزو دوازده بازيكن ليست نهايي بائرمن هستم برايم ارزشمند است زيرا اين مربي آلماني در جهان صاحب جايگاه قابل احترامي است.

-عدنان درباره كار كردن با بائرمن سرمربي تيم ملي بسكتبال به كيهان ورزشي گفت:واقعا مربي خوبي است.بائرمن يك مربي مطرح در بسكتبال اروپا است و تمرينات اثرگذاري براي تيمش طراحي مي كند.برنامه هاي بائرمن براي تيم ملي مفيد است و اگر تمامي برنامه هاي او در تيم ملي اجرا شود يقين دارم كه تيم ملي در آينده حرفهاي زيادي براي گفتن خواهد داشت.من به اين مربي آلماني خيلي اميدوارم و در حال حاضر روندي كه در تيم ملي بسكتبال جاري است به نظر من روند روبه رشدي است و سبب اوج گيري تيم ملي در آينده خواهد شد. الان ما مسابقات "چلنج" كاپ را پيش رو داريم و مسابقات آسيايي هم درآينده پيش روي ما است و مي توانيم در اين دو آزمون مهم ارزش هايمان را نشان دهيم.تصور مي كنم كه بائرمن در تيم ملي موفق خواهد شد.

ملي پوشان با دل و جان تلاش مي كنند

-بحث بعدي ما با عدنان دورقي بازيكن ملي پوش بسكتبال درباره حذف از مسابقات انتخابي المپيك ريو بود. اتفاقي كه سبب شد تا بسكتبال با انتقاد روبرو شود. عدنان دراين خصوص مي گويد:حقيقت اين است كه من در اين برهه با تيم ملي نبودم و در جريان اتفاقات تيم ايران در مرحله انتخابي المپيك نيستم و نمي توانم تمام و كمال درباره ناكامي تيم ملي صحبت كنم.البته به اردوهاي تيم ملي دعوت مي شدم اما از ليست نهايي خط مي خوردم.به هر حال من هم مثل شما و تمامي علاقه مندان به بسكتبال از ناكامي تيم ملي در بازيهاي انتخابي المپيك ناراحت شدم .به هر حال سهميه نگرفتن تيم ملي به ضرر بسكتبال تمام شد و همه از اين بابت ناراحت هستند. البته در اين برهه روند خوبي در تيم ملي حاكم است و من به اين تيم ملي خيلي اميدوارم.

-او ادامه داد: ضمنا در برهه اي كه تيم ملي در بازيهاي انتخابي المپيك به ميدان مي رفت من با در اردوي خارج از كشور بودم.ضمن آن كه چند سالي است كه چيني ها در بسكتبال آسيا حرفهايي براي گفتن دارند و تيم ايران را اذيت كرده اند.اميدوارم با تغييرات تازه در تيم ملي بتوانيم در بازيهاي آينده بر چين غلبه كنيم و اجازه ندهيم چيني ها در ميادين آسيايي تيم ايران را آزار دهند.

-دورقي درباره تحولات شكل گرفته در تيم ملي بسكتبال به كيهان ورزشي مي گويد: الان تيم ملي جوانگرايي كرده است و معمولا تيمي كه جوان مي شود به زمان كافي نياز دارد تا بازسازي شود.مهم ترين عاملي كه در تيم ملي مشهود است و همه را اميدوار كرده اين است كه همه در تيم ملي با دل و جان تلاش مي كنند . الان جوانان در كنار باتجربه هاي تيم ملي آبديده مي شوند و از آنها نكات ارزشمندي ياد مي گيرند. بروز چنين اتفاقاتي در تيم ملي اميدواركننده است ونشان مي دهد كه تيم ملي در مسير صحيحي قرار گرفته است.اميدوارم اين روند ادامه داشته باشد.

-عدنان در فصل گذشته يكي از برترين هاي ليگ بسكتبال بود كه با پرتاب هاي سه امتيازي اش بارها درخشيد.او درباره عملكردش در فصل گذشته ليگ بسكتبال مي گويد:من روي پرتاب هاي سه امتيازي سالهاست كه كار مي كنم. تمرينات فراوان باعث شده تا در پرتاب هاي سه امتيازي به تبحر برسم و خوشحالم كه از اين بابت توانسته ام مورد توجه قرار بگيرم.

حامد حدادي بي نظير است

-مسابقات "چلنج" كاپ در پيش است و تيم ملي در اين بازيها ميزبان خواهد بود:"به نظر من "چلنج" كاپ براي تيم ايران مهم است و مي تواند سكوي پرتاب تيم ملي در آسيا باشد.خوشبختانه تيم ايران در اين دوره از بازيها ميزبان است و ما با حمايت تماشاگران خوب مان برابر حريفان به ميدان خواهد رفت.مي توانيم در خانه از حق مان دفاع كنيم و بهترين نتيجه را در خانه كسب نماييم.اميدوارم در اين دوره از رقابت ها سربلند شويم و دل مردم ايران را شاد كنيم."

-او ادامه داد: من به موفقيت تيم ملي در "چلنج" كاپ خيلي اميدوار هستم و براي شروع اين بازيها لحظه شماري مي كنم.

-از عدنان درباره بازيهاي بسكتبال المپيك ريو سوال كرديم كه او به كيهان ورزشي گفت: ما روزي دو نوبت تمرين مي كنيم و فرصت نمي شود كه بازيها را از پاي تلويزيون تماشا كنيم.وقتي شما صبح و بعداز ظهر تمرين داريد بدون شك فرصتي براي ديدن بازيهاي المپيك پيدا نمي كنيد و پس از تمرينات بايد استراحت كافي داشته باشيد. البته بنده كم و بيش رويدادهاي المپيك را دنبال مي كنم و نتايج بسكتبال المپيك را از طريق دنياي مجازي پيگير هستم. سطح بازيهاي اين دوره المپيك قابل توجه بوده و مي بينيم كه بازيها در اوج حساسيت برگزار مي شود و همه تيم ها با آمادگي بالايي به ميدان مي روند.

-عدنان درباره الگوي فني خود در عالم بسكتبال گفت:من دو الگو دارم. ابتدا برادر بزرگترم الگويم در بسكتبال بود. بسكتبال را از طريق برادر بزرگترم شناختم و با او وارد عالم بسكتبال حرفه اي شدم.وقتي وارد عرصه حرفه اي بسكتبال شدم حامد حدادي بازيكن ارزشمند بسكتبال ايران و آسيا الگوي بعدي ام بود و به همبازي بودن با او افتخار مي كنم.حامد حدادي يكي از بهترين مهره هاي بسكتبال ايران و آسيا است و بعيد مي دانم پس از او بتوانيم جانشيني براي اين بازيكن باتجربه در بسكتبال مان پيدا كنيم. حامد در بسكتبال آسيا نشان داد كه بازيكن بزرگ و موثري است . او مدتها در ليگ مطرح”NBA” بازي كرده و سرشار از تجربيات گرانبها است.

بسكتبال خوزستان مثل فوتبالش رشد نكرد

-او اضافه كرد: حامد حدادي صميمي ترين دوست من در بسكتبال بخصوص تيم ملي است. ما هم استاني هستيم و خوشحالم كه با او صميمي هستم و مي توانم از تجربياتش در تيم ملي و بسكتبال استفاده كنم.حامد رفيق خوبي است. ضمنا سعي كرده ام كه در محيط بسكتبال با همه روابط خوبي داشته باشم. اخلاق بنده به شكلي است كه با همه رفيق مي شوم.

-عدنان درباره آينده خود در بسكتبال به كيهان ورزشي گفت:بدون شك من هم مثل تمامي بازيكنان بسكتبال به ليگ هاي معتبر اروپايي نيم نگاهي دارم و مايل هستم براي پيشرفت بيشتر در ليگ هاي معتبر اروپايي به ميدان بروم و فضاي اين مسابقات را تجربه كنم.البته حضور در ليگ هاي اروپايي كار دشواري است و هيچ بازيكني نمي تواند به اين آساني ها به ليگ هاي بزرگ راه يابد.

-دورقي اضافه كرد:حضور در ليگ "NBA” كار بسيار دشواري است و اين طور نيست كه هر بازيكني بتواند در اين ليگ بازي كند. اين ليگ جايگاه بزرگان بسكتبال جهان است.

-بيشتر بسكتباليست ها سوار ماشين هاي بزرگ مي شوند اما عدنان مثل ساير بسكتباليست هاي خودمان 206 سوار است:" به هر حال سوار 206 مي شوم و پشت فرمان ماشينم جا مي شوم و از اين بابت مشكلي ندارم.(مي خندد)

-"لبرون جيمز" ستاره ليگ NBA”" از بازيكنان موردعلاقه عدنان دورقي است:"بازيهاي جيمز را دنبال مي كنم. او در سالهاي گذشته يكي از برترين بسكتباليست هاي جهان بخصوص "NBA" بوده است. وي در سالهاي گذشته با حركات زيبايش در ميادين بزرگترين ليگ بسكتبال جهان به بازيكني قابل احترام و ماندگار بدل شده است.من از تماشاي بازيهاي او لذت مي برم و سعي مي كنم از "جيمز"نكات تازه اي به لحاظ فني بياموزم. به هر حال "لبرون جيمز" بهترين بسكتباليست دنيا محسوب مي شود."

-صحبت از حضور بازيكنان خارجي در سوپر ليگ بسكتبال ايران مي شود و عدنان درباره خارجي هاي ليگ به كيهان ورزشي مي گويد:حضور بازيكنان باكيفيت خارجي در ليگ بسكتبال بسيارتاثيرگذار است و سطح كيفي بازيها را بالا مي برد.البته در سالهاي گذشته شاهد حضور بازيكنان متوسط خارجي هم در ليگ بوده ايم اما حضور بازيكنان خارجي بخصوص آمريكايي در بسكتبال ما اثرگذار بوده است.اگر بتوانيم بازيكنان خوب خارجي را جذب تيم هاي حاضر در ليگ كنيم كيفيت ليگ بسكتبال مان دوچندان خواهد شد. به هر حال بسكتبال ورزش محبوب آمريكايي هاست و آنها در اين رشته ورزشي حرفهاي زيادي براي گفتن دارند و بازيكني كه از ليگ آمريكا به ليگ ما بيايد بدون شك مي تواند كيفيت ليگ و بازيكنان جوان ما را بالا ببرد.وقتي ما كنار يك بازيكن باكيفيت خارجي بازي كنيم از نظر فني رشد خواهيم كرد.

-عدنان درباره بي توجهي به بسكتبال خوزستان گفت:متاسفانه سالهاست كه بسكتبال خوزستان كم رنگ شده است.بسكتبال خوزستان در گذشته رو به جلو بود و بازيكنان زيادي در استان ما پديده مي شدند و در ليگ به ميدان مي رفتند. در گذشته بيشتر بازيكنان تيم ملي بسكتبال خوزستاني بودند اما مدتهاست كه بسكتبال خوزستان به علت بي توجهي و نبودن بودجه براي تيمداري كم رنگ شده است.هر چه پيش مي رويم ظاهرا قرار نيست بسكتبال خوزستان سروسامان بگيرد . الان اهواز يك تيم دسته اولي دارد و ديگر خبري از تيم هاي خوزستاني در ليگ برتر بسكتبال نيست.البته فوتبال خوزستان در سالهاي گذشته از نظر مالي و فني رشد كرده و الان سه تيم از استان خوزستان در ليگ برتر فوتبال حضور دارند اما تيم هاي بسكتبال اهواز يكي پس از ديگري به لحاظ مالي ضعيف شده اند و بطوركلي اوضاع تيمداري در بسكتبال خوزستان روبراه نيست و اميدوارم مسئولان ورزش استان براي ارتقاي بسكتبال چاره انديشي كنند.

-دورقي از طرفداران بسكتبال خواست در "چلنج" كاپ از تيم ملي حمايت كنند:"تيم ملي بسكتبال باحمايت تماشاگران خوب ايراني هميشه در ميادين حساس نتيجه گرفته است. حضور تماشاگران پرشور ايراني هميشه براي ملي پوشان قوت قلب بوده است و اميدوارم تيم ملي با حمايت تماشاگران خودي در "چلنج" كاپ بهترين نتيجه را كسب كند."

-عدنان در خاتمه به كيهان ورزشي گفت:از تمامي مربياني كه برايم در بسكتبال زحمت كشيده اند تشكر مي كنم. هم چنين از كيهان ورزشي ممنونم كه پاي صحبت هايم نشست .ضمنا براي شما و همكاران تان آرزوي موفقيت مي كنم.

* کیوان طباطبایی


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همایونی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
0
1
میشه با حامدحدادی هم مصاحبه کنید
سهيل
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
0
2
[جوانگرايي دعواي درد تيم ملي بسكتبال است اگر ميتوانيد با بازيكنان تيم ملي جوانان هم مصاحبه كنيد ورزش مال جوانان باانگيزه است
hamid golzar
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
0
2
تبریک بابت سایت کیهان ورزشی و ماشاالله عدنان دورقی ملی پوش اهوازی که بالاخره در تبم ملی به حقش رسید
بیژن عمادی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
0
1
بسکتبال مال آمریکاست ایران در این رشته پیاده ست
فرخ نژاد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
0
جونم كيوان خان اماراتي
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار