PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۳۱۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹
از شهيد قندي يزد تا ديار آذربايجان با سيد مهدي اسلامي دروازه بان تيم ماشين سازي تبريز
تيم ماشين سازي تبريز پس از سالها به ليگ برتر صعود كرد. اتفاقا ماشين سازان در نقل و انتقالات ليگ شانزدهم سعي كردند تيمي باتجربه را جمع و جور كنند.متاسفانه ماشين سازي برخلاف تصورات در نيم فصل نخست موفق نبود و نتايج خوبي كسب نكرد اما با تحولات تازه در نيم فصل دوم هفته به هفته بهتر عمل كرده است .ماشين سازي غير از بازي مقابل تيم استقلال تهران در مابقي بازيهاي خود فوتبال روبه جلويي ارائه داده است و شكست سه بر صفر برابر سپاهان در ورزشگاه نقش جهان اصفهان اوج كار سبزپوشان تبريزي بوده است. حضور سيد مهدي اسلامي دروازه بان آماده و باتجربه در تركيب ماشين سازي يكي از دلايل موفقيت قديمي ترين تيم تبريز بوده است.اسلامي دربازي مقابل سپاهان با واكنش هاي فوق العاده اش نشان داد كه دروازه باني شش دانگ و باروحيه است . كارنامه او در ليگ دسته اول هم نشان مي دهد كه او براي بسته نگه داشتن دروازه تيمش انگيزه زيادي دارد. او ميهمان اين هفته ما است.

بچه شهرري

-تهران زادگاه سيد مهدي اسلامي دروازه بان تيم ماشين سازي تبريز است:"در حال حاضر خانه ام در محله جنت آباد تهران است اما من بچه شهرري هستم و در اين منطقه فوتباليست شدم.من هم مثل ساير نوجوانان از زمين هاي شهرري شروع كردم. "

-زادروز سيد مهدي پانزدهم ارديبهشت ماه 1364 است.

-او در خانواده اي ورزشكار شد كه برادارانش فوتباليست بودند:"ما چهار برادريم كه همگي فوتبال بازي مي كنيم.يكي از برادرانم در ليگ دسته اول بازي مي كرد و اتفاقا جزو بهترين گلزنان ليگ دسته اول بود. سيد محسن اسلامي مهاجم موثري بود و در تيم كاشي يزد بازي مي كرد.يكي ديگر از برادرانم نيز فوتسال بازي مي كند و اين رشته را ادامه داد.خانواده ما به فوتبال و فوتسال علاقه مند هستند و من هم در چنين جوي بزرگ و فوتباليست شده ام."

-مهدي ديپلمه است:"من دوست داشتم كه پس از دريافت مدرك ديپلم به دانشگاه بروم و ادامه تحصيل بدهم اما از رده نونهالان به تيم ملي دعوت شدم و همواره در اردوهاي تيم ملي بودم. من در تمامي رده هاي پايه تيم ملي بازي كرده ام و اگر شرايط فوتبال ما مثل ساير كشورهاي صاحب فوتبال بود قاعدتا به تيم ملي بزرگسالان هم دعوت مي شدم اما اين طور نشد. خلاصه اين كه حضور پياپي در اردوها اجازه نداد به دانشگاه بروم. چند سال پيش شرايط درس خواندنم مهيا شد و مي توانستم به دانشگاه بروم اما اتفاقاتي بطور مسلسل وار رخ داد كه من به دانشگاه نرفتم."

-سيد ماشين سازي تبريز متاهل است:"زندگي مشترك خوبي داريم و همسرم يك همراه خوب براي من در زندگي بوده است.يك دختر چهار ساله دارم كه نامش "آوا " است."آوا" يكي از دلخوشي هايم در زندگي است و وقتي از تمرين به خانه برمي گردم با دخترم بازي مي كنم."

از شهيد قندي يزد تا ماشين سازي تبريز

-سيد مهدي اسلامي متولد شهرري است و دوران نوجواني خود را در اين شهر سپري كرد اما شروع فوتبال حرفه اي او از دل كوير رقم خورد. او به كيهان ورزشي مي گويد:ما به دليل شغل پدرم به يزد نقل مكان كرديم.ضمنا مادرم اصالتا يزدي است.من در اين ايام نونهال بودم و از همان جا فوتبال بازي كردن را بطور جدي شروع كردم.حدود سال 1375 بود كه به عضويت تيم نونهالان شهيد قندي يزد درآمدم و دو سال براي تيم هاي نونهالان و نوجوانان شهيد قندي بازي كردم. در همين برهه بود كه به تيم ملي نوجوانان ايران هم دعوت شدم.آقايان احمد خداداد و محمود بيداريان مربيان تيم ملي نونهالان بودند.لازم است از اين دو مربي بابت زحماتشان تشكر كنم.

-دروازه بان تيم ماشين سازي تبريز ادامه داد:حدود سال 1377 بود كه به شهرري برگشتيم و من به تيم هاي پايه باشگاه بانك ملي پيوستم. در آن برهه آقايان رحيم ميرآخوري،يعقوب حاصلي و علي نيكبخت مربيان ما در تيم هاي پايه بانك ملي بودند و لازم است از زحمات اين سه بزرگوار قدرداني كنم.در آن دوره به تيم ملي جوانان هم دعوت شدم و آقاي حميد عليدوستي سرمربي تيم جوانان ايران بود.در ان برهه به تيم فولاد خوزستان ملحق شدم. من دروازه بان سوم تيم فولاد در ليگ برتر بودم و ما در آن فصل قهرمان ليگ برتر شديم. فكر كنم سال 1383 بود.آقاي ابراهيم ميرزاپور گلر اول تيم فولاد خوزستان بود و روزهاي خوبي را با ميرزاپور در فولاد سپري كردم.

-مهدي اضافه كرد:فصل بعد مشمول خدمت مقدس سربازي شدم و به مدت پنج سال در خدمت تيم هاي پاس تهران و همدان بودم.من با پاس خاطرات زيادي دارم و فصل بعد به تيم استقلال تهران پيوستم و براي آن كه مي خواستم بيشتر بازي كنم به ليگ دسته اول رفتم به عضويت تيم گسترش فولاد تبريز درآمدم.ما با گسترش فولاد تبريز به سرمربيگري آقاي رسول خطيبي به ليگ برتر صعود كرديم و در ابتداي فصل پيش هم به تيم آلومينيوم اراك ملحق شدم و در ميانه فصل به واسطه حضور رسول خطيبي در تيم ماشين سازي به تبريز رفتم و با اين تيم قرارداد بستم.خوشبخاته فصل گذشته با ماشين سازي به ليگ برتر صعود كرديم و نزديك به بيش از يك فصل است كه در خدمت ماشين سازي تبريز هستم.

بانك ملي اميد اول بچه هاي جنوب شهر بود

-اولين بازي اسلامي در ليگ برتر با پيراهن پاس همدان بود:"البته زودتر در جام حذفي براي پاس همدان به ميدان رفته بودم اما اولين بار در سن 23 سالگي سنگربان اول تيم پاس همدان شدم و ما برابر تيم صباي قم به ميدان رفتيم.عليرضا منصوريان سرمربي پاس بود و به من اعتماد كرد. او اولين مربي بود كه مرا در ليگ بازي داد. البته نمايش خوبي داشتم اما تيم ما نتيجه را واگذار كرد.به هر حال تيمي كه از موقعيت هاي خود بهتر استفاده كند برنده مي شود."

-سيد مهدي فلاش بكي به گذشته زد و درباره باشگاه بازيكن ساز بانك ملي كه مدتهاست منحل شده است به كيهان ورزشي گفت :حقيقتا باشگاه بانك ملي در جنوب شهر اميد اول فوتباليست هاي نوجوان و جوان بود. حيف شد كه اين باشگاه فوتبال را منحل كردند. بسياري از فوتباليست ها در بانك ملي كشف شدند و اين باشگاه سكوي پرتاب شان بودباشگاهي كه با كمترين هزينه ها و با حضور عده اي مربي عاشق در هر فصل استعدادهاي زيادي را در جنوب شهر تهران كشف و آنها را به عنوان پديده به فوتبال پايتخت معرفي مي كرد. الان باشگاههايي مثل بانك ملي نداريم كه فقط به دنبال كشف استعدادها باشد و هر بازيكن سازي كند.اميدوارم كه باشگاههاي بازيكن ساز در جنوب شهر احيا شوند و باشگاهي مثل راه آهن كه بازيكن سازي مي كند به سرنوشت بانك ملي دچار نشود.

ديده نشدم چون رسانه نداشتم

-از مهدي درباره آمار بازيهايش در ليگ برتر پرسيديم كه اسلامي به ما گفت:من در پاس همدان نزديك به يك فصل كامل بازي كرده ام يا براي گسترش فولاد تبريز عملكرد بسيار خوبي داشتم.من با گسترش فولاد هفده بازي كردم يا فصل گذشته با ماشين سازي تبريز در ليگ دسته اول حدود يازده هفته گل نخوردم .تيم گسترش فولاد تبريز دو فصل كلي هزينه كرد اما به ليگ برتر صعود نكرد اما فصلي ما با رسول خطيبي به گسترش فولاد آمديم تيم ما با كمترين هزينه به ليگ برتر راه يافت .واقعيت اين است كه من مثل برخي فوتباليست ها رسانه ندارم كه عملكردم در رسانه ها برجسته شود. خيلي ها هستند كه زمان بازي شان كمتر از من در ليگ دسته اول بوده ولي طوري از آنها نوشته شده كه ظاهرا آنها بهترين بازيكن تيم خود در فصل هاي گذشته بوده اند. اگر من هم خبرنگار يا رسانه داشتم شايد بيشتر در ليگ بازي مي كردم و ديده مي شدم.

خطيبي دوبار دين خود را به فوتبال آذربايجان ادا كرده است

-تيم ماشين سازي تبريز چندي پيش روي نيمكتش تغييرات گسترده اي داشت.فرهاد كاظمي جانشين رسول خطيبي شد. ماشين سازي در نيم فصل دوم با چهره تازه اي پا به ميدان گذاشته است. مهدي در اين خصوص مي گويد:آقاي رسول خطيبي در فصل گذشته براي ماشين سازي سنگ تمام گذاشت و با اين تيم به ليگ برتر صعود كرد. ماشين سازي با سرمربيگري آقا رسول در دور رفت ليگ برتربازيهاي خوبي انجام داد اما دچار بدشانسي شد و امتيازات لازم را جمع آوري نكرد.آقا رسول رفت و آقاي فرهاد كاظمي سرمربي ماشين سازي شد. از روزي كه آقا فرهاد آمده تيم از نظر روحي تقويت شده و ايشان روي بحث فني نيز كارهاي ارزشمندي انجام داده اند.شرايط تيم ماشين سازي روز به روز بهتر مي شود و من در نيم فصل دوم با تصميم آقا فرهاد دروازه بان اول تيم شدم.

-وي ادامه داد:دروازه بان اسپانيايي و لاليگايي ماشين سازي در پايان نيم فصل نخست ليگ به كشورش برگشت و ظاهرا قصد بازگشت ندارد. علت جدايي اش را نمي دانم اما تاكنون بر سر تمرينات ماشين سازي غايب بوده است.

-اسلامي درباره شاگردي رسول خطبيبي سرمربي سابق تيم ماشين سازي تبريز به كيهان ورزشي گفت:آقا رسول هميشه به من لطف داشته و واقعا مرا دوست دارد.شايد يكي از دلايلش فاصله كم سني من با ايشان باشد.مردم فوتبال دوست آذربايجان مي دانند كه آقا رسول دوبار دين خود را به فوتبال آذربايجان ادا كرده است. خطيبي دو تيم ماشين سازي و گسترش فولاد را به ليگ آورد و به نظر من اين دو صعود سبب شادي دل مردم آذربايجان بخصوص تبريزي ها شد.ايشان در تراكتورسازي تبريز هم زحمات زيادي كشيده اند و مردم قدرشناس آذربايجان به اين مسائل آگاهي كامل مي دارند.اميدوارم آقا رسول دوباره به ليگ برتر برگردد .

ماشين سازي مظلوم واقع شده است

-وي ادامه داد: فرهاد كاظمي يكي از فني ترين مربيان ليگ برتر است. انصافا كاربلد است و مي داند چطور تيمش را از زير فشار خارج كند. او از روزي كه به ماشين سازي آمده به تيم ما روحيه مضاعفي داده است و بازيكنان همگي براي خروج از بحران يكدل شده اند.من به آينده آقا فرهاد در تيم ماشين سازي خيلي اميدوار هستم.

-سيد مهدي اسلامي در ديدار خارج از خانه تيم ماشين سازي برابر تيم سپاهان اصفهان ستاره ميدان شد و با مهار پنالتي ميزبان به تيمش روحيه بخشيد و عامل پيروزي ماشسن سازي شد. او در خصوص بازي تيمش در ورزشگاه نقش جهان اصفهان مي گويد:اول از همه خدا كمك كرد تا درون دروازه ماشين سازي سربلند شوم.من يكي از بازيكنان ماشين سازي بودم و ده بازيكن ديگر هم براي كسب پيروزي مقابل سپاهان زحمت كشيدند و آنها نيز در اين برد نقش دارند.داور بازي يك پنالتي مشكوك عليه ماشين سازي اعلام كرد و من با لطف خدا توانستم اين پنالتي را مهار كنم و تيم پس از اين صحنه با ارائه بازي روبه جلو و حسابگرانه سنگين ترين شكست خانگي سپاهان را رقم زد.انصافا برد برابر سپاهان در نقش جهان خيلي ارزشمند بود و اميدوارم اين روند ادامه داشته باشد.

-دروازه بان تيم ماشين سازي تبريز درباره اشتباهات داوري عنوان كرد:اشتباهات داوري جزيي از فوتبال است و هيچ كسي منكر اين واقعيت نمي شود اما تيم ما در هفته هاي گذشته از اشتباهات داوري لطمه خورده است. ما مقابل تيم هاي صباي قم، فولاد خوزستان، استقلال تهران و سپاهان با اشتباهات داوري مواجه شديم .ماشين سازي مقابل صبا،فولاد و استقلال امتياز از دست داد اما يكبار هم به اشتباهات داوري اعتراض نكرد.گل اول استقلال تهران مقابل ما در تبريز آفسايد بود و همين گل بيشترين ضربه را به ماشين سازي زد اما يك كلام هم از ناداوري يا اشتباهات داوري حرفي نزديم.واقعا ماشين سازي تبريز مظلوم واقع شده است.

خيال هواداران آسوده باشد

-او درباره صحنه هاي مشكوك ديدار ماشين سازي و استقلال تهران مي گويد: پيش از آن كه به اشتباهات داوري بازي برابر استقلال صحبت كنم بايد بگويم كه استقلال تيم بزرگي است و طرفداران قابل احترامي دارد. گل دوم تيم استقلال پس از خطايي بارز روي بازيكن ماشين سازي به ثمر رسيد اگر داور اعلام خطا مي كرد روند بازي به سود ما مي شد اما اين گل سبب شد تا شيرازه ماشين سازي از هم بپاشد و ما در خانه شكست سنگيني بخوريم.

-اسلامي اضافه كرد: اگر بازيهاي ماشين سازي را ديده باشيد تيم ما روي زمين بازي مي كند . ما در روز بازي مقابل استقلال زير بارش برف شديد به ميدان رفتيم و اصلا نتوانستيم برنامه هاي تاكتيكي مان را اجرا كنيم در حالي كه استقلال تيمي فيزيكي است و از شرايط موجود به سود خودش بهره برد و پيروز شد.ضمنا بازي در سرماي شديدي برگزار شد و دو تيم خيلي سختي كشيدند.

-از سيد مهدي مي پرسيم كه ماشين سازي در ليگ امسال مي ماند كه او در جواب ما مي گويد:صددرصد تيم ماشين سازي در ليگ برتر ماندگار خواهد شد. ما پارسال با عزم جدي بازيكنان و مربيان به ليگ برتر صعود كرديم و امسال با حمايت هاي هواداران خوب مان و تلاش كادرفني و بازيكنان بقاي مان در ليگ را حفظ خواهيم كرد.من به تك تك هواداران مان قول مي دهم كه تيم ما در ليگ امسال باقي خواهد ماند و هفته به هفته بهتر خواهد شد.بالاخره ما هم خدايي داريم و خداوند مزد تلاش مان را مي دهد.

دروازه باني سن و سال نمي شناسد

-او در خصوص تماشاگران تبريزي مي گويد: ماشين سازي قديمي ترين تيم آذربايجان است و تماشاگران بامعرفت و دلسوزي دارد كه در تمامي بازيها ماشين سازي را همراهي مي كنند.تماشاگران تراكتورسازي هم بارها نشان داده اند كه پرشورترين تماشاگران فوتبال در ايران هستند . متاسفانه ماشين سازي و تراكتورسازي در ليگ امسال از داوري لطمه خورده اند و هواداران شان از اين بابت ناراحت هستند.

-معمولا بازيكني كه در تمامي رده هاي ملي بازي كرده بطور اتوماتيك در صورت آمادگي به تيم ملي بزرگسالان دعوت مي شود .اسلامي در تمامي رده هاي ملي حضور داشته اما هرگز به تيم ملي بزرگسالان دعوت نشده است:"با نظر شما موافق هستم.زماني كه من به رده بزرگسالان رسيدم دروازه بانان خوبي در ليگ برتر حضور داشتند كه همگي ملي پوش بودند. آقايان ابراهيم ميرزاپور،سيد مهدي رحمتي، حسن رودباريان و...در ليگ برتر عملكرد خوبي داشتند و هر دوره به تيم ملي دعوت مي شدند.يادم است در آن برهه سكان هدايت تيم ملي به افشين قطبي سپرده شده بود و من هم با وجود اين همه گلر خوب پشت درهاي تيم ملي ماندم.من در همان روزها ذخيره گلرهاي تيم ملي در باشگاهها بودم و وقتي به پاس همدان رفتم در اين تيم گلري كردم.اميدوارم امسال در ليگ ديده شوم. به نظر من دروازه باني سن و سال نمي شناسد و دروازه بان هر چه سن اش بالاتر مي رود تجاربش بيشتر مي شود و پخته تر در ميادين عمل مي كند."

-اسلامي در مورد ويژگي هاي اخلاقي سرمربي ماشين سازي خاطر نشان كرد:آقاي فرهاد كاظمي از نظر اخلاقي يك مربي بي نظير است.بزرگترين ويژگي آقا فرهاد نگاه فني شان است. ايشان در جلسات فني هر صحبتي مي كنند كه ما اثراتش را در بازي بعدي مي بينيم. گاهي فكر مي كنم كه كاظمي بازي بعدي مان را ديده است زيرا در جلسات فني بيشتر صحنه هاي مسابقه بعدي مان را پيش بيني مي كند و اينها نشانگر تجربه بالاي اين مربي است.

-"پيتر چك" الگوي فني سيد مهدي اسلامي در دروازه باني است:" سالهاست كه بازيهايش را در تيم هاي چلسي و آرسنال تعقيب مي كنم و از واكنش هايشان درون دروازه الگو برداري كرده ام."

-او مي گويد: كم و بيش مطالعه مي كنم. خواندن رمان تاريخي را دوست دارم و سعي مي كنم در زمان بيكاري بيشتر مطالعه كنم. البته يكي از مشغوليت هايم در خانه و اردوها حل جدول روزنامه ها و مجلات است.من به حل جدول علاقه مندم و خودم را با يك جدول سرگرم مي كنم.

-سيد مهدي اضافه كرد:پس از پايان تمرين بطور مستقيم راهي منزل مي شوم و دوست دارم اوقات فراغتم را در كنار همسر و دخترم سپري كنم.بطوركلي آدمي هستم كه دوست دارم بيشتر در كنار خانواده ام باشم و به خانواده خدمت كنم.

او در پايان به كيهان ورزشي گفت:از كيهان ورزشي بابت اين گفت و گوي روحيه بخش تشكر مي كنم. مصاحبه شما با من پس از برد شيرين ماشين سازي برابر تيم سپاهان انجام شد و اين بدين معني است كه كيهان ورزشي عملكردم را ديده است و از اين بابت قدرداني مي كنم.

* کیوان طباطبایی

برچسب ها: سيد مهدي اسلامي
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار