PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۲۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱
گفت و گو با میثم نصیری آزاد کار زنجانی تیم ملی کشتی که در مسابقات انتخابی قهرمان شد
مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی برگزار و نفرات برتر اوزان مختلف در رقابتی نفسگیر و دیدنی مشخص شدند. میثم نصیری آزاد کار وزن 65 کیلوگرم نیز به مقام نخست رسید و کشتی های جانانه ای گرفت.در حال حاضر نصیری مسافر مسابقات جهانی پاریس شده است و هدفش این است که در پاریس روی سکوی جهانی برود. قرار است کمیته فنی فدراسیون کشتی نظر نهایی را درباره ترکیب تیم ملی اعلام کند و میثم نیز در این گفت و گو بارها گفت که تابع نظر کمیته فنی است .نصیری در بخشی از گفت و گو با " نگاه چند بعدی" از مشکلات کشتی گفت و این که فدراسیون کشتی در تامین هزینه ها تنها است و وزارت ورزش می بایست در این زمینه به کشتی نگاه ویژه ای داشته باشد.

دلاوری از زنجان

-میثم نصیری آزاد کار وزن 65 کیلوگرم تیم ملی متولد زنجان است و در یازدهم خرداد 1368 چشم به جهان گشود:"خانه ما پیرامون زنجان است.منزل ما در "زرنام" زنجان واقع شده و دوران کودکی و نوجوانی ام را در این منطقه پشت سر گذاشته ام."

-او ادامه داد:خانواده ما ورزشی است. شش برادر دارم که همگی ورزشکار بودند و در رشته های مختلف بطور آماتور فعالیت می کردند.در خانواده ما کشتی گیر و بوکسور داریم و مابقی هم ورزش را دوست داشتند و انجام می دادند.من فرزند آخر خانواده نصیری هستم و ضمنا یادآور شوم که مسعود نصیری برادر بزرگترم کشتی گیر بود و الان مربی ام است. او مربی می کند و سالهاست که مربیگری خودم بوده است.آقا مسعود در سطح استان زنجان کشتی می گرفت و ناگفته نماند که همیشه حامی ام در ورزش قهرمانی بوده است.

-در حال حاضر مسعود نامزد دارد و مصمم است که پس از برگزاری مسابقات جهانی کشتی پاریس ازدواج کند:"دو سالی است که نامزد کرده ام. خداراشکر می کنم که صاحب یک همسر فهیم شده ام که همه جوره بنده را تحمل کرده است. زندگی کردن با ورزشکاران حرفه ای بخصوص کشتی گیرها دشوار است اما همسرم همواره حامی ام بوده است.واقعیت این است در این دو سال هر بار بنا به دلایلی زمان برگزاری مراسم عروسی ام به تعویق افتاده است . یکبار آپارتمان گرفتم اما پس از مدتی همه چیز بهم ریخت و داستان هایی اتفاق افتاد که از حوصله این مطلب خارج است. قرار است پس از مسابقات جهانی پاریس مراسم عروسی ام را برگزار کنم. لازم است همین جا از تمامی محبت ها و پشتیبانی های همسرم تشکر کنم. قصد دارم از همسرم یک قدردانی ویژه کنم."

-مسعود لیسانس تربیت بدنی است:"قسمت نشد دنبال کار کارشناسی ارشد بروم.تصمیم دارم در اولین فرصت برای کارشناسی ارشد اقدام کنم تا دوباره دانشجو شوم."

الان تیم ملی به جوانان بها می دهد

-خصیصه بارز میثم نصیری این است که او نسبتا به تمامی رشته های ورزشی اشراف دارد:"اگر حمل به خودپسندی نباشد بنده به تمامی رشته های ورزشی اشراف دارم و اطلاعات فنی ام در هررشته بیش از پنجاه درصد است.علاقه ام به ورزش سبب شده تا بیشتر رشته های ورزشی را دنبال کنم. "

-میثم درباره نحوه ورودش به عالم کشتی اظهار کرد:من بچه روستا هستم.در گذشته این طور بود که بچه ها در مراسم عروسی کشتی می گرفتند. تا همین پنج یا شش سال گذشته نیز می دیدیم که نوجوانان در مراسم عروسی کشتی می گرفتند. من به کشتی علاقه داشتم در این طور مراسم یک پای ثابت بودم.پانزده ساله بودم که وارد عالم کشتی شدم و در مسابقات کشتی آموزشگاه های شهرمان شرکت کردم و قهرمان شدم.سپس پا به مسابقات کشوری آموزشگاه ها گذاشتم و آن جا نیز اول شدم و از این جا بود که کشتی را بیشتر از گذشته جدی گرفتم و سلسله مراتب را در کشتی کشور پشت سر گذاشتم.

-وی ادامه داد:سال آخری که عضو تیم جوانان کشتی ایران بودم به اردوی تیم ملی بزرگسالان دعوت شدم.متاسفانه کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد در آن برهه به جوانان بها نمی داد و بیشتر جوانان فقط در اردوها حاضر بودند.من با بیست سال سن در جام شادروان تختی سوم شدم اما شرایط کنونی جوانان در اردوهای تیم ملی را نداشتم. الان کشتی گیران جوان در اردوهای تیم ملی مورد توجه قرار می گیرند و تیم ملی به آنها در اردوها بها می دهد.در حال حاضر شرایط تیم ملی برای کشتی گیران جوان مساعد است و آنها فرصت دارند که برای حفظ جایگاه خود کوشش کنند.

اول شدم اما تابع کمیته فنی هستم

-نصیری اضافه کرد:در حال حاضر تفکری در تیم ملی کشتی حاکم است که موجب رشد کشتی گیران جوان می شود.جوانان در اردوهای تیم ملی روحیه می گیرند و اعتماد به نفس پیدا می کنند. خیلی مهم است که جوانان در اردوی تیم ملی روحیه بگیرند و خودشان را پیدا کنند.مربیان در اردوها طوری رفتار نمی کنند که کشتی گیر جوان از نظر روحی سقوط کند . الان فضای حاکم بر اردوهای تیم ملی بسیار مثبت است و هیچ کشتی گیری احساس نمی کند که در اردوها دچار سرخوردگی شده است. تفکر حاکم بر اردوهای تیم ملی به پیشرفت کشتی گیران کمک شایانی کرده است.

-میثم درباره نتایج خود در مسابقات برون مرزی بخصوص المپیک ریو به کیهان ورزشی گفت:من در رقابت های سال گذشته کشتی آزاد قاره آسیا اول شدم. متاسفانه در المپیک ریو نتوانستم موفقیتی کسب کنم.اگر توفیقی در المپیک به دست نیاوردم تنها علتش این بود که پیش از المپیک در میدان بزرگی کشتی نگرفته بودم . اگر تجربه حضور در یک تورنمنت بزرگ را داشتم قطعا کشتی های بهتری در المپیک می گرفتم.امسال در مسابقات قهرمانی آسیا در هند سوم شدم. واقعیت این است که در هند از نظر روحی جفت و جور نبودم و علت شکستم به کشتی گیر هندی همین بود وگرنه همین کشتی گیر را در گذشته شکست داده بودم و اگر یکبار دیگر برابرش کشتی بگیرم او را مغلوب خواهم کرد. البته پنج روز بعد از مسابقات قهرمانی آسیا در رقابت های همبستگی کشورهای اسلامی جبران کردم و مدال طلا را به دست آوردم.اتفاقا مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی از نظر فنی در سطح بالایی بود و کشتی گیران خوبی از کشورهای آسیای میانه در این رقابت ها حضور داشتند. کشتی گیرانی از کشورهای آذربایجان و...حاضر بودند که با آمادگی کامل در این مسابقات شرکت کردند و نتیجه گرفتن مقابل آنها اهمیت بالایی داشت.

-او ادامه داد:من در باکو جبران کردم و در مسابقات انتخابی تیم ملی نیز با کمک خداوند منان اول شدم و جواز حضور در تیم ملی را دریافت کردم. الان مسافر فرانسه هستم اما بازهم هر چه کمیته فنی فدراسیون کشتی تصمیم بگیرد بنده تابعش هستم.

آقا تختی الگوی اخلاقی ام است

-میثم درباره تجربه خود در سایر رشته های ورزشی گفت: من از نوجوانی فوتبال بازی می کنم. والیبال هم بلد هستم اما بیشتر فوتبال بازی می کنم. کشتی گیران در فوتبال بیشتر از قدرت بدنی شان استفاده می کنند و تکنیکی نیستند.گاهی بسکتبال هم بازی می کنم و دوست دارم در اوقات بیکاری والیبال یا بسکتبال بازی کنم.

-نصیری درباره الگوی فنی و اخلاقی خود به کیهان ورزشی می گوید:الگوی اخلاقی تمامی کشتی گیران ایرانی شادروان جهان پهلوان تختی است.آقا تختی از نظر اخلاقی و فنی سرآمد کشتی گیران ایران لقب گرفته است و من هم از نوجوانی با خودم عهد کردم که مثل آقا تختی در کشتی رفتار کنم و جوانمردی را سرلوحه کار خود قرار دهم.از نظر تکنیکی و فنی دوست دارم راه آقای رسول خادم را بروم. آقا رسول در اوزان مختلف موفق شد کشتی گیران بزرگی را شکست دهد و در میادین معتبر جهانی روی سکو برود و افتخارآفرین ظاهر شود. آقا رسول بیشتر کشتی هایش در میادین جهانی خاطره انگیز بود و الان هم از تماشای کشتی هایشان در گذشته لذت می برم. ایشان با غول های کشتی جهان سرشاخ شد و توانست با تکنیک خود آنها را مغلوب سازد. یکی از ماندگارترین کارهای آقا رسول در دوران فهرمانی شان این بود که در چهار وزن صاحب مدال جهانی شد و نامش در بین غول های کشتی جهان به ثبت رسید.

-او اضافه کرد:تاکتیک آقا رسول در کشتی هم عالی بود و اگر به فیلم های کشتی ایشان در مسابقات جهانی و المپیک نگاه کنید متوجه کشتی های جوانمردانه و فنی شان می شویم.کشتی های آقا رسول با "کورتانیدزه" و "خادارتسف" هرگز فراموش نمی شود و من هم هر چند صباحی فرصت شود کشتی های آقا رسول با این دو قهرمان را تماشا می کنم.

-میثم نصیری درباره رقیبان جهانی خود در وزن 65 کیلو گرم می گوید:در رقابت های جهانی پاریس چند حریف خوب دارم که باید شکست شان دهم. رقیبانی از روسیه، ترکیه، ازبکستان و ایتالیا دارم که الان جزو بهترین ها هستند و می توانند روی سکو بروند.هم چنین رقیبانی از آذربایجان و هند هم دارم که نباید دستکم شان بگیریم. حریف هندی همان کشتی گیری است که مرا در مسابقات قهرمانی اسیا شکست داد و قهرمان شد. روی هم رفته باید عرض کنم که یک کشتی گیر ملی پوش نباید هیچ کدام از حریفان جهانی خود را دستکم بگیرد .اگر چنین تفکری حاکم باشد کسب قهرمانی در جهان دور از دسترس نیست.

مسابقات انتخابی با کیفیت بالایی برگزار شد

-بحث بعدی این گفت و گو درباره مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی آزاد بود که این مصاحبه نیز یک روز پس از رقابت های نهایی انتخابی تیم ملی کشتی انجام شد. نصیری در این خصوص گفت:کیفیت مسابقات انتخابی بالا بود و تمامی حریفان با آمادگی در این رقابت ها حاضر شدند.به هر روی با گلچینی از بهترین ها مواجه شدم و می بایست بهترین کشتی هایم را می گرفتم. با لطف خداوند متعال موفق شدم در این دوره از مسابقات انتخابی قهرمان شوم و به هدف اصلی خود برسم. ضمن این که برگزاری این دوره از مسابقات انتخابی تیم ملی زبانزد بود و فدراسیون کشتی برای برگزاری باکیفیت مسابقات سنگ تمام گذاشته بود. مسابقات انتخابی مثل المپیک برگزار شد و از نظر سخت افزاری عالی بود. نورافشانی در سالن به زیبایی های مسابقات افزود و می بایست از فدراسیون کشتی و مسئولان سالن دوازده هزار نفری آزادی تشکر کرد.

-او ادامه داد: همان طور که در ابتدای این گفت و گو عرض کردم انتخاب ترکیب نهایی تیم ملی با نظر مستقیم کمیته فنی فدراسیون کشتی انجام می شود. من در مسابقات انتخابی قهرمان شدم ولی نظر نهایی را کمیته فنی اعلام می کند و من هم تابع نظر کمیته فنی هستم.امیدوارم هر چه صلاح کشتی است در این خصوص لحاظ شود.

-میثم در بحث بعدی گفت و گو به مشکلات کنونی کشتی گیران اشاره کرد و گفت:بزرگترین مشکل کشتی گیران نداشتن شغل ثابت و منبع درآمد است. ما بیمه نیستیم و از این بابت خیلی ضربه می خوریم.اگر وزارت ورزش یا سازمان تامین اجتماعی بتواند برای ورزشکاران شغل ثابت دست و پا کند آن وقت ما با خیال آسوده ورزش می کنیم.ورزش حرفه ای هزینه بالایی دارد و یک ورزشکار نمی تواند بدون داشتن درآمد از پس این هزینه ها برآید. من اهل گلایه کردن نیستم و عقیده دارم که مسئولان برای سربلندی کشتی هیچ گاه کوتاهی نخواهند کرد و برای کاهش مشکلات ورزشکاران حرفه ای به دنبال راه حل هستند.

لطفا نگاه ویژه ای به کشتی داشته باشید

-وی درباره خانه دار شدن خود به کیهان ورزشی می گوید: چندی پیش موفق شدم یک خانه قسطی خریداری کنم . هر ماه می بایست اقساط آپارتمان را پرداخت کنم به هر حال داشتن خانه لازمه زندگی است . تنها منبع درآمد ما در سال عقد قرارداد با باشگاهها است. امیدواریم مبلغ قرارداد کشتی گیران در لیگ دوچندان شود تا ما بتوانیم هزینه های سالانه زندگی را تامین کنیم.البته فدراسیون کشتی برای برگزاری لیگ کشتی زحمات زیادی می کشد و لازم است از دکتر خادم تشکر کنم.

-میثم از دلخوری خود در کشتی و فضای مجازی می گوید:بارها از دست برخی افراد دلخور شده ام. برخی با انتقادات مغرضانه شان در فضای مجازی سبب ناراحتی ام می شوند . نمی دانم هدف شان چیست که چنین انتقاداتی را مطرح می کنند. من به عنوان یک ورزشکار حرفه ای مجبورم با انتقادات مغرضانه کنار بیایم و به کارم ادامه دهم.

-نصیری با از تعریف از کیفیت اردوهای تیم ملی کشتی آزاد اظهار کرد:وضعیت اردوها خوب است . فدراسیون کشتی و دکتر رسول خادم برای پیشبرد اهداف زیر مجموعه شان همه کار کرده اند و تلاش هایشان جای تقدیر دارد اما وزارت ورزش می بایست نگاه ویژه تری به کشتی داشته باشد. هزینه های کشتی نسبت به گذشته بالا رفته و فدراسیون کشتی به تنهایی نمی تواند هزینه ها را تامین کند. تاکنون دکتر خادم برای ارتقای کشتی همه کار کرده اما تنهایی و بدون نگاه ویژه وزارت ورزش نمی تواند هزینه ها را تامین نماید.

-او اضافه کرد:متاسفانه دولت محترم به کشتی توجه لازم را ندارد. ما در جام جهانی بر تیم ملی کشتی آمریکا غلبه کردیم اما دولت محترم کشتی گیران را تحویل نگرفت و تنها به یک پیام تبریک اکتفا کرد. تیم ملی کشتی در کرمانشاه و آمریکا برابر تیم ایالات متحده پیروز شد اما دولت محترم اقدامی نکرد. اخیرا تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی صعود کرد که من هم به ملی پوشان فوتبال تبریک میگویم ولی دولت محترم از تیم ملی فوتبال دعوت و از آنها تقدیر نمود.بطوریکه تقدیر از ملی پوشان رسانه ای شد. من منکر تقدیر از تیم ملی فوتبال نیستم اتفاقا اعتقاد دارم می بایست از فوتبال تشکر کرد ولی با تبعیض مخالف هستم. اگر قرار است از فوتبال تقدیر شود می بایست از کشتی هم بخاطر پیروزی هایش برابر آمریکا دشمن چهل ساله جمهوری اسلامی در تمامی امور تقدیر کرد. چرا بین فوتبال و کشتی تبعیض قائل می شوند .ما در خاک آمریکا برنده و قهرمان شدیم .

-نصیری در خاتمه گفت: از کیهان ورزشی ممنونم که پای صحبت هایم نشست و از این که همیشه به کشتی لطف دارد بازهم تشکر می کنم.

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار