PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۲۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
تیم ملی والیبال ایران در دومین مسابقه خود در رقابت‌های جام قهرمانان بزرگ جهان برابر آمریکا قرار گرفت و توانست حریف خود را شکست دهد.
 مسابقات والیبال جام قهرمانان بزرگ جهان از روز سه‌شنبه به میزبانی ژاپن آغاز شد و تیم ملی والیبال ایران در دومین مسابقه خود از ساعت 11:10 برابر آمریکا قرار گرفت. این مسابقه با نتیجه 3 بر 2 (25 بر 20 ، 25 بر 17 ، 27 بر 25 ، 21 بر 25 و 15 بر 12 ) به سود ایران خاتمه پیدا کرد.

آمریکا در بازی نخست خود با نتیجه 3 بر صفر ژاپن را شکست داده بود و ایران هم با نتیجه 3 بر 2 از سد ایتالیا گذشته بود.

برای شروع این مسابقه ایگور کولاکوویچ سعید معروف، سید محمد موسوی، امیر غفور، میلاد عبادی‌پور، فرهاد قائمی، سامان فائزی، مهدی مرندی (دریافت) و مصطفی حیدری (توپ‌گیری) انتخاب کرد.

** ست اول؛ 25 بر 20 به سود آمریکا

در شروع بازی آمریکایی‌ها شرایط بهتری داشتند و از همان ابتدا توانستند از ایران پیش بیافتند. شاگردان کولاکوویچ هم تمام توان خود را به کار گرفتند تا بازنده نباشند، اما عملکرد درخشان تیلور ساندر و مت اندرسون در تیم آمریکا کار را برای ایران سخت کرد. تیم ایران در حمله اول شرایط خوبی نداشت و بارها آمریکایی‌ها از توپ‌های برگشتی امتیاز گرفتند. در حالی که در وقت استراحت فنی دوم نتیجه بازی 16 بر 10 به سود آمریکا بود، این تیم توانست ست اول را با نتیجه 25 بر 20 به سود خود تمام کند. 

** ست دوم؛ 25 بر 17 به سود آمریکا

در ست دوم هم برتری مطلق با تیم آمریکا بود. آنها که یکی از کامل‌ترین تیم‌های حال حاضر دنیا هستند در ست دوم هم با عملکرد کم نقصی داشتند و توانستند به پیروزی برسند. در این ست کولاکوویچ برای رفع مشکل حمله اول و تکمیل دریافت معنوی‌نژاد را روانه میدان کرد، اما حضور او هم تاثیر چندانی نداشت، چراکه توپ‌گیری عقب زمین آمریکایی‌ها کار را برای امتیازگیری ایران سخت می‌کرد. ست دوم با نتیجه 25 بر 17 به سود آمریکا خاتمه پیدا کرد؛ این در حالی بود که ایران در این ست هیچ دفاعی انجام نداد.

** ست سوم؛ 27 بر 25 به سود ایران

در ست سوم ایران در شروع کار شرایط بهتری نسبت به ست‌های قبلی داشت، اما نظم آمریکایی‌های بهم نریخت. آنها با عملکرد درخشان خود در سرویس و توپ‌گیری کار را برای ایران سخت کردند. بازیکنی مانند تیلور ساندر با هوش بالای خود بارها دست مدافع کوتاه‌تر که سعید معروف بود را انتخاب کرد که همین موضوع موجب عصبی شدن کاپیتان تیم ملی هم شد. ایران در امتیاز 18 توانست بازی را به تساوی بکشاند و در ادامه هم این برتری را حفظ کرد. جواد معنوی‌نژاد که از ست دو در ترکیب ایران قرار گرفته بود بسیار موثر واقع شد و در نهایت ست سوم با نتیجه 27 بر 25 به سود ایران خاتمه پیدا کرد.

** ست چهارم؛ 25 بر 21 به سود ایران

ست چهارم با برتری ایران آغاز شد و بدون شک بازهم معنوی‌نژاد یکی از ارکان اصلی موفقیت ایران بود. ایران برای نخستین بار در طول این مسابقه توانست 8 بر 7 از حریف خود پیش بیافتد تا تیم‌ها به وقت استراحت فنی اول بروند. نظم تیمی آمریکایی‌ها در امتیاز 13 بر 11 به سود ایران کمی بهم ریخت تا جان اسپیرو درخواست وقت استراحت کند. آمریکایی‌ها چند تغییر در ترکیب خود ایجاد کردند، اما تعویض‌ها هم بی‌فایده بود و در امتیاز 20 بر 17 به سود ایران بازهم اسپیرو درخواست وقت استراحت فنی کرد. ایران در این ست 25 بر 21 به پیروزی رسید تا کار به ست حساس پنجم کشیده شود.

** ست پنجم؛ 15 بر 12 به سود ایران

در این ست هر دو تیم با تمام قدرت کار را آغاز کردند. هر دو تیم عملکرد برابری داشتند، اما در امتیاز 8 بر 7 به سود ایران بود که تیم‌ها جای خود را در زمین مسابقه تغییر دادند. تغییراتی در طول این ست در ترکیب ایران ایجاد شد و در نهایت هم این تیم ایران بود که توانست برنده ست پایانی مسابقه شود. به این ترتیب تیم ملی والیبال ایران دومین پیروزی 3 بر 2 خود را در این تورنمنت کسب کرد و دومین شگفتی برای شاگردان کولاکوویچ رقم خورد.

تیم‌ها فردا باید شهر خود را از ناگویا به اوساکا تغییر دهند و از روز جمعه یک بار دیگر رقابت‌های خود را آغاز خواهند کرد. روز جمعه تیم ملی ایران از ساعت 8:10 دقیقه برابر برزیل قرار می گیرد.

تیم ملی والیبال آمریکا با ۲۷۰ امتیاز در رده دوم رده‌بندی فدراسیون بین‌المللی قرار دارد و در سه حضور در جام قهرمانان بزرگ جهان، فقط یک مدال نقره در سال ۲۰۰۵ به دست آورده است. آمریکایی‌ها را می‌توان متخصص کسب مدال طلا در المپیک‌ها خواند. تیمی که همواره با برنامه‌ریزی 4 ساله در سه المپیک 1984 لس آنجلس، 1988سئول و 2008 پکن برنده مدال طلا شد و این در حالی است که از حضور همه ساله‌اش در لیگ جهانی تنها دو مدال طلا و قهرمانی جهان و جام جهانی یک مدال طلا دارد.

پیش از این تیم ملی والیبال ایران در طول تاریخ 13 بار در مسابقات مختلف به مصاف آمریکا رفته که سهمش از رویارویی با این تیم قدرتمند چهار پیروزی بوده است.

هفتمین دوره مسابقات والیبال جام قهرمانان بزرگ جهان در گروه مردان با حضور تیم‌های ژاپن (میزبان)، ایران (آسیا)، فرانسه (اروپا)، برزیل (آمریکای جنوبی)، آمریکا (نورسیکا) و ایتالیا (سهمیه فدراسیون جهانی) از 21 تا 26 شهریورماه برگزار می‌شود.

ملی‌پوشان کشورمان در دو دوره قبلی جام قهرمانان بزرگ جهان (2009 و 2013) در این رقابت‌ها شرکت کردند که به ترتیب موفق به کسب رتبه‌های پنجم و چهارم شدند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار