PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۴۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
از انتخاب رئیس جدید فدراسیون بسکتبال 4 ماه می‌گذرد اما همچنان این ورزش با مشکلات مالی قدیمی خود مواجه است.

کیهان ورزشی-

4 ماه پیش در چنین روزهایی تنور رقابت انتخابات فدراسیون بسکتبال داغ بود؛ داغ‌تر از همیشه. 24 نفر با تفکرات و جایگاه‌های متفاوت خود را شایسته رسیدن به صندلی ریاست این فدراسیون می‌دیدند؛ اتفاقی که در تاریخ ورزش ایران بی‌سابقه بود. هجوم این افراد از نهادهای دولتی و غیردولتی، بسکتبالی و غیربسکتبالی و مرتبط و غیرمرتبط در نوع خودش شگفت انگیز بود. ریاست 14 ساله محمود مشحون در این فدراسیون گویا بسیاری را به این نتیجه رسانده بود که می‌توانند در روزهای تنگنای بسکتبال، ناجی این ورزش دانشگاهی شوند.

24 نفر در خود این را می‌دیدند که با برنامه‌هایشان که اکثرا هم مشابه یکدیگر بود، با شعارهای اغراق‌آمیز که ضعف‌های فدراسیون مشحون را نشانه می‌رفتند، سکان بسکتبال را در اختیار بگیرند. بیشتر شعارهای انتخاباتی به مشکلات اقتصادی و مالی بسکتبال بازمی‌گشت که البته هم جذاب بود و هم نگران کننده. در روزهایی که وعده‌ها کمتر شکل واقعیت را به خود می‌گیرند، چطور می‌شد به شعارهای اقتصادی افرادی دل بست که هیچ کدام قدرت سیاسی خاصی در سطح ورزش نداشتند؛ حتی آنهایی که با پشتوانه وزارت ورزش به میدان آمده بودند.

باید از میان این افراد یکی انتخاب می‌شد. معمولا بدون در نظر گرفتن برنامه‌ها، در انتخابات حرف اول را لابی با هیات‌های استانی و سایر افرادی که حق رای دارند، می‌زند. در روز انتخابات که چنین روزی برگزار شد، از آن 24 نفر تنها 9 نفر در میدان رقابت باقی ماندند و باقی کنار کشیدند. به عده‌ای پیشنهاد کناره‌گیری داده شد، به عده‌ای گفته شد بمانند که تنور رقابت را داغ نگه دارند، عده‌ای سپربلای عده دیگری شدند و سوختند و عده‌ای هم نتوانستند خودشان را گول بزنند و کنار کشیدند و چه خوشبخت هستند آنها که کنار کشیدند.

در این میان رامین طباطبایی که هم منتخب وزارت ورزش بود و هم با سابقه بسکتبالی خود در دل اهالی این رشته جا باز کرده بود، با 23 رای به عنوان رئیس جدید فدراسیون بسکتبال انتخاب شد. رامین طباطبایی رئیس فدارسیون بسکتبال پیش از انتخابات تاکید کرده بود برنامه‌های اقتصادی خاصی با تشکیل تیم اقتصادی قوی و کمیته بازاریابی دارد؛ اما بعد از گذشت 4 ماه از انتخابات ریاست فدراسیون نه تنها این تیم اقتصادی معرفی نشده است، بلکه رئیس و نواب رئیس فدارسیون، صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند که شباهت‌هایی به حرف‌های محمود مشحون رئیس سابق فدراسیون دارد.

طباطبایی در مصاحبه‌ای گفته بود در شرایط اقتصادی فعلی، هیچ اسپانسری پا پیش نمی‌گذارد و فعلا باید دنبال اعتبارات دولتی باشیم؛ بهمن سلیمانی نایب رئیس فدراسیون هم، دلیل موازی کاری در برخی پست‌ها را مسائل مالی عنوان کرده و فریده شجاعی نایب رئیس بانوان فدراسیون، دلیل جذب نکردن مربی خارجی را مشکلات مالی می‌داند. در حالی که در دوران ریاست محمود مشحون هم سال‌ها از شرایط اقتصادی کشور و مشکلات مالی صحبت شده بود.

درست است که وضعیت اقتصادی کشور در این 4 ماه پرنوسان بوده و کمتر کسی در زمینه‌های مختلف ریسک سرمایه‌گذاری را به جان می‌خرد اما به نظر می‌رسد داشتن یک برنامه اقتصادی مدون از پیش برنامه‌ریزی شده می‌توانست از دل این بحران، وضعیت بهتری را برای بسکتبال رقم بزند. با صحبت‌هایی که از سوی فدراسیون نشین‌ها شنیده می‌شود، به نظر می‌آید که طباطبایی برنامه مدونی برای جذب اسپانسر و سر و سامان وضعیت اقتصادی بسکتبال نداشته است. 

اقدامات مثبت انجام گرفته

هر چند برخی اقدامات مثبت هم در سه ماهه اول حضور طباطبایی در فدراسیون بسکتبال از نظر اقتصادی انجام شده است که باید به این موارد هم اشاره کرد. تیم ملی بسکتبال در پنجره دوم انتخابی جام جهانی با کمک یک اسپانسر به قزاقستان سفر کرده و میزبانی قابل قبولی در بازی با عراق داشت که بعد از مدت‌ها با آشتی تماشاگران، توجهات را به بسکتبال جلب کرد.

طباطبایی پیش از این درباره بازاریابی با استفاده از "برند" بسکتبال صحبت کرده بود که یکی از رکن‌های اساسی این موضوع، جلب تماشاگران و توجه رسانه‌ای بیشتر به این رشته بوده و قدم‌هایی در این راستا برداشته شده است. یکی از این قدم ها، برگزاری جشنواره‌ای با عنوان سبد طلایی است که با کمک یک اسپانسر با سازوکاری بهتر از جشن‌های مشابه قبلی از برترین‌های لیگ تقدیر می‌شود. برای اولین بار سوپرلیگ بانوان هم در راستای آقایان در این جشن مورد توجه قرار می‌گیرد.

همچنین تیم بسکتبال سه نفره بانوان با کمک یک اسپانسر شهرستانی با نام ساسان کرمان به کاپ آسیا اعزام شد و کمک‌های بیشتری از شهرستان‌ها برای برگزاری اردو‌های تیم‌های پایه گرفته می‌شود، برای مثال کاله مازندران از تیم‌های ملی نوجوانان حمایت می کند که البته شروع این کار از دوره فدراسیون قبلی بود. در نهایت طباطبایی قول اختصاص یکی از سالن‌های شهر تهران را به بسکتبال داده بود که نیاز به بازسازی دارد، این موضوع هم با کمک وزارت ورزش و جوانان محقق شد و سالن افراسیابی از رشته جودو به بسکتبال رسید.

باید دید طباطبایی می‌تواند در ماه‌های پیش رو و قبل از آنکه انتقادات به عملکرد وی و تیمش در بسکتبال بیش شرایط کنونی شود، کار بزرگی برای وضعیت اقتصادی بسکتبال انجام دهد یا اتفاقاتی دیگر در پیش خواهد بود؟

عرفان خماند
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار