PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۳۴۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۳
کارلوس کروش در فاصله یک ماه مانده به آغاز جام جهانی 2018 روسیه لیست اولیه بازیکنان خود را منتشر کرد.

کیهان ورزشی-

این روزها بازار ارائه لیست اولیه بازیکنان تیم‌های ملی کشورهای مختلف حاضر در جام جهانی داغ شده و از این پرحرارت‌‌تر هم می‌شود. مربیان یکی پس از دیگری لیست خود را رو می‌کنند تا از حالا تفکرات خود را برای بازی‌های حساس پیش رو نظم بدهند و مهره‌هایش را انتخاب و آنها را با بهترین نوع آرایش کنار هم قرار دهند. کارلوس کروش هم 35 بازیکن مورد نظر خود را انتخاب کرد تا از میان آنها با 23 بازیکن به روسیه سفر کند.

تمرینات تیم ملی از هفته گذشته در تهران آغاز شد اگرچه در بیشتر روزها تعداد بازیکنان حاضر در آن به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسیدند. کروش طبق برنامه خود پیش می‌رود و به بودن یا نبودن بازیکنان توجه نمی‌کند. او البته در بوجود آمدن این وضعیت کنفدراسیون آسیا را مقصر می‌داند که بازی‌های مرحله پلی‌آف آسیا را در چنین برهه زمانی برگزار می‌کند؛ جایی که باعث می‌شود بازیکنان دعوت شده پرسپولیس، استقلال و ذوب‌آهن نتوانند در کنار تیم ملی باشند. البته در فوتبال اروپا چنین شرایطی وجود دارد و شاهد آن هستیم که هنوز فوتبال در لیگ‌های مختلف در جریان است. با این حال کروش معتقد است که بازیکنان شاغل در لیگ ایران نیاز به دوران آماده‌سازی بیشتری دارند تا به سطح بازیکنان شاغل در اروپا برسند. به همین دلیل است که او به لژیونرها نگاه ویژه‌ای دارد که در این لیست هم اثرات این نگاه کاملا مشهود است.

تیم ایران دقیقا یک ماه دیگر مقابل مراکش قرار می‌گیرد اما پیش از آن در روزهای آخر اردیبهشت جشن خداحافظی خود را برگزار می‌کند و به نظر می‌رسد تا آن مقطع شاید تعدادی از این بازیکنان در ایران ماندنی شوند. از نظر آماری 7 استقلالی و ۴ پرسپولیسی در این لیست قرار گرفته‌اند. همچنین سهم تیم‌های شهرستانی در این لیست ۵ بازیکن و سهم تیم‌های تهرانی در این لیست ۱۳ بازیکن است. ضمن اینکه ۵۱ درصد بازیکنان دعوت شده در تیم‌های ایرانی شاغل هستند، ۹ درصد شاغل تیم‌های عربی و ۴۰ درصد شاغل در تیم‌های اروپایی هستند. در این لیست 35 نفره تنها 10 بازیکن سابقه حضور در جام جهانی را دارند و به عبارت بهتر تنها 10 بازیکن از لیست منتشر شده، در جام جهانی برزیل با پیراهن ایران به میدان رفته‌اند.

حالا به بازیکنان دعوت شده در خطوط مختلف و البته غایبانی که می‌توانستند در لیست باشند نگاهی می‌اندازیم:

دروازه‌بان‌ها: علیرضا بیرانوند (پرسپولیس)، سید حسین حسینی (استقلال)، رشید مظاهری (ذوب آهن)، امیر عابدزاده (ماریتیمو پرتغال)

· کروش برای انتخاب دروازه‌بان خودش ما را به مواجه با یک سورپرایز عادت داده است. در جام جهانی قبلی علیرضا حقیقی به یکباره مرد اول دروازه او شد و حقیقی هم با نمایش درخشان خود چشم‌ها را به خود خیره کرد؛ دروازه‌بانی که در 30 سالگی که به پختگی بیشتری رسیده، شاید به علت انتخاب‌های اشتباه و عدم ثبات دیگر جایی در تیم مرد پرتغالی ندارد و 4 سال پس از جام جهانی برزیل، حالا باید بازی‌های روسیه را از تلویزیون تماشا کند.

از 4 گزینه دیگر، 3 تیم برتر لیگ امسال هر کدام یک سهم دارند که به نظر می‌رسد هر سه نسبتا شانس برابری برای داشتن یک دروازه‌بان در لیست نهایی تیم ملی داشته باشند. اگرچه بیرانوند با توجه به حضورهای پرتعداد و باثبات درون دروازه تیم ملی و نمایش نسبتا قابل اطمینانش در بازی‌های مقدماتی شانس بیشتری خواهد داشت. در این میان پسر عقاب آسیا می‌تواند سورپرایز کروش باشد. امیر عابدزاده توانست تمام تصویرهای نه چندان خوشایندی که از او در تیم‌های ایرانی در ذهن داشتیم را در تیم ماریتیمو پرتغال برهم بریزد و با گذراندن یک فصل فوق‌العاده در این تیم، جا پای پدرش بگذارد و حالا احتمالا دومین عابدزاده‌ای باشد که طعم جام جهانی را می‌چشد. در این پست هر 4 دروازه‌بان اولین جام‌جهانی خود را تجربه خواهند کرد.

مدافعان: رامین رضاییان (اوستنده بلژیک)، وریا غفوری (استقلال)، استیون بیت آشور (لس آنجلس اف سی آمریکا)، سید جلال حسینی (پرسپولیس)، محمدرضا خانزاده (پدیده)، مرتضی پورعلی گنجی (السد قطر)، محمد انصاری (پرسپولیس)، پژمان منتظری (استقلال)، سید مجید حسینی (استقلال)، میلاد محمدی (اخمت گروژنی روسیه)، امید نورافکن (استقلال)، روزبه چشمی (استقلال)، سعید آقایی (سپاهان)

· در این خط استقلال بیشترین سهم را دارد که قطعا این سهمیه اضافی را مدیون شفر است؛ مردی که با حضورش روی نیمکت آبی‌های پایتخت، خط دفاعی این تیم را از حالتی شکننده و پراشتباه، به خطی مستحکم و منسجم تبدیل کرد. با این حال مشخصا خط دفاعی نقطه‌ایست که کروش همواره در مورد آن نگران بود و بیشترین دغدغه او برای انتخاب بازیکنان نهایی مربوط به خط دفاعی می‌شود. بازیکنان منتخب همگی در بازی‌های پیشین تیم ملی حاضر بوده‌اند که البته بازیکنانی چون نورافکن و حسینی در بازی‌های دوستانه به کمک تیم ملی آمدند.

از پرسپولیس هر دو مدافع قابل اطمینان این تیم بازهم دعوت شده‌اند؛ بازیکنانی که در مرحله مقدماتی هم تقریبا در تمام بازی‌ها به اردوی تیم ملی می‌آمدند و بازیکنان محبوب کروش بودند. به جرات می‌توان گفت که کروش تمامی مدافعانی که شایستگی حضور در لیست اولیه را داشتند، دعوت کرده اما انتخاب از میان آنها کار دشوارتری است. در این بین دعوت دوباره از بیت‌آشور شگت‌انگیز بود؛ بازیکنی که پس از جام‌جهانی قبلی دیگر مورد توجه کروش قرار نگرفت و حالا به یکباره او رقیب وریا غفوری و رامین رضاییان در سمت راست خط دفاعی تیم ملی می‌شود. بازیکنانی که در این مدت این قسمت از تیم ملی را قبضه خود کرده‌اند.

در میان بازیکنان خط دفاعی 4 لژیونر حضور دارند که سه نفر از آنها ارکان اصلی این خط در بازی‌های قبلی تیم ملی بوده‌اند. پژمان منتظری و سیدجلال حسینی نه تنها قدیمی‌ترین بازیکنان تیم ملی هستند، بلکه مسن‌ترین بازیکنان هم هستند که در عین اعتماد فراوان کروش به آنها، مواجه این بازیکن پا به سن گذاشته با بازیکنان سریع پرتغال و اسپانیا او را نگران می‌کند. سیدجلال حسینی، محمدرضا خانزاده، پژمان منتظری و مهرداد بیت آشور چهار بازیکنی هستند که دومین تجربه جهانی خود را پشت سر می‌گذارند.

هافبک‌ها: سعید عزت اللهی (آمکار پرم روسیه)، مسعود شجاعی (آ ا ک آتن یونان)، احمد عبدالله‌زاده (فولاد)، سامان قدوس (اوسترشوندس سوئد)، مهدی ترابی (سایپا)، اشکان دژاگه (ناتینگهام فارست انگلیس)، امید ابراهیمی (استقلال)، احسان حاج صفی (المپیاکوس یونان)، علی کریمی (سپاهان)، سروش رفیعی (الخور قطر)، علی قلی‌زاده (سایپا)، وحید امیری (پرسپولیس)

· خط میانی تیم کروش شگفتی‌های بیشتری دارد. به جز نفرات همیشگی که به نظر می‌رسد از حالا بلیت سفر روسیه در دستانشان باشد، رقابت میان بازیکنان دیگر می‌تواند جذاب باشد. مهدی ترابی، امید ابراهیمی، علی قلی‌زاده، سروش رفیعی و احمد عبدالله زاده بازیکنانی هستند که باید در اردوهای‌ پیش‌رو بیش از سایرین خودشان را نشان دهند. سروش رفیعی که در یک سال گذشته تقریبا هیچ وقت به تیم ملی دعوت نشده بود، نامش در لیست 35 نفره کروش قرار گرفت تا ستاره ایرانی تیم الخور پس از یک فصل درخشش در این تیم باردیگر پیراهن تیم ملی را بر تن کند.

از سوی دیگر کمال کامیابی‌نیا که به تازگی با مصدومیت از ناحیه کتف مواجه شده، در نهایت از لیست تیم ملی جا ماند و شانس بازی در جام جهانی را از دست داد. از خط میانی پرسپولیس همچون گذشته تنها وحید امیری در لیست کروش جای گرفت. در عوض سایپا هر دو نماینده‌اش در خط میانی حضور دارند که البته شانس خوبی هم برای حضور در جام‌جهانی دارند. بخشی از نگاه کروش سرمایه‌گذاری روی بازیکنانی است که در جام‌ ملت‌ها می‌توانند به تیم ملی کمک کنند. در خط میانی 6 لژیونر حضور دارند که شجاعی و دژاگه به عنوان کاپیتان‌های تیم در کنار یکدیگر قرار دارند. اینکه دژاگه تا آغاز جام‌جهانی به آمادگی می‌رسد یا نه، به روند آماده‌سازی او در روزهای آینده بستگی دارد. در خط میانی حاج‌صفی، دژاگه و شجاعی دومین جام جهانی خود را تجربه می‌کنند.

مهاجمان: علیرضا جهانبخش (آلکمار هلند)، کریم انصاری‌فرد (المپیاکوس یونان)، مهدی طارمی (الغرافه قطر)، سردار آزمون (روبین کازان روسیه)، رضا قوچان‌نژاد (هیرنفین هلند)، کاوه رضایی (شارلروا بلژیک)

· خط حمله ایران تماما در اختیار لژیونرها قرار دارد. خطی که بی‌شک خطرناک‌ترین اسلحه کروش و نقطه قوت تیم ملی خواهد بود. در خط آتش تیم ملی تنها مهدی طارمی و کاوه رضایی اولین حضور جهانی خود را تجربه می‌کنند و باقی بازیکنان مانند اشکان دژاگه، مسعود شجاعی، علیرضا جهانبخش، رضا قوچان‌نژاد و کریم انصاری‌فرد سابقه همراهی ایران در برزیل را دارند. در میان ستاره‌‌های هجومی تیم کروش، جهانبخش تولنست عنوان آقای گلی لیگ هلند را بدست آورد که اتفاقی بی‌نظیر در فوتبال آسیا بود. علاوه بر او کریم انصاریفرد و کاوه رضایی در لیگ‌های یونان و بلژیک در یکقدمی آقای گلی قرار گرفتند تا فصل درخشان مهاجمان ایرانی در فوتبال اروپا کامل شود.

قوچان‌نژاد اگرچه فصل را با هیرنفین خوب آغاز کرد اما در نیم فصل دوم توانست دوباره خودش را پیدا کند و فصل را با 8 گل زده در لیگ به پایان برد. وضعیت برای سردار آزمون هم به همین شکل بود و او پس از سپری کردن یک نیم فصل بد، در نیمه دوم سال موفق شد گلزنی‌های خود را آغاز کند تا نگرانی‌های ما و کروش را در مورد مرد اول خط آتش تیم ملی کاهش دهد. طارمی هم که ابتدای فصل را به دلیل محرومیت از دست داد، با انتقال به الغرافه قطر باردیگر روند گلزنی‌های خود را شروع کرد تا از سفر به روسیه جا نماند.

در لیست مهاجمان کروش پس از گمانه‌زنی‌های فراوان نام علی علیپور که در این فصل عنوان آقای گلی لیگ را بدست آورد، به چشم نمی‌خورد. با توجه به تعدد مهاجمان سرشناس و لژیونر عدم حضور او قابل پیش بینی بود.

خماند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار