PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۳۴۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲
پرونده «کیهان ورزشی» برای سوژه این روزها
کیهان ورزشی-


فارغ از اینکه ستاره سنگالی تیم فوتبال استقلال در ادامه راه این تیم را همراهی کند یا آنکه توری که تیم های عربی برای شکار او پهن کرده اند جدایی اش از جمع آبی ها را موجب شود، باید به آنهایی که سبب ساز جذب چنین بازیکنی برای استقلال شدند آفرین گفت.

طی سالهایی که فوتبال ایران پسوند حرفه ای به خود گرفته و هزینه های هنگفت برای به حرکت درآوردن چرخ دنده های آن شده است، آنقدر بازیکن خارجی بی کیفیت سر از این فوتبال در آورده اند که صادقانه باید بگوئیم وقتی بازیکنی بنام مامه تیام به ایران آمد، با کوهی از تردید و نگرانی به این خرید نگریستیم.

این نگرانی محصول همان رفت و آمدهایی عجیب و دردسر ساز بود که تبعات آنها را هنوز از سوی بخش حقوقی فیفا شاهدیم؛ آنجا که پای شکایت و شکایت کشی وسط آمده و فیفا نیز با ایجاد رعب و وحشت و تهدید به کسر امتیاز و ...می خواهد به پرداخت پول خارجی های دیپورت شده و جرایم درکرد آن پول وادارمان کند.

همین قصه دل آزار و کهنه جذب بازیکنان ناکارآمد خارجی و پیامدهای تلخ آن علتی بوده تا هیچوقت خوشبینانه به حضور خارجی های در مستطیل های سبز کشورمان نگاه نکنیم و شاید اساسا این بدبینی برای مان مضر هم نباشد و به وسواسی منجر گردد که لازمه پیشگیری از فجایع بعدی است.

البته در این میان انگشت اتهام به سمت نامدیرانی است که به علت عدم شناخت شان از ساز و کار فوتبال حرفه ای ابزار دست دلال ها شده و به وقت رفتن شان از سمت مدیریت باشگاه ها کوهی از بدختی و بدهی باقی می گذارند.

بدتر از آن را باید فقدان نهادی نظارتی دانست؛ نهادی که اگر بود دست از سر آن مدیری که چنین فجایعی را رقم زده بود بر نمی داشت و فرصت تضییع بیت المال را در اختیارش قرار نمی داد.

حال در این فضای نابسامان وقتی سر و کله بازیکنی همچون «مامه بابا تیام» در فوتبال ما پیدا می شود و با آماری خیره کننده در گلزنی، تیمش را در مسیر موفقیت قرار می دهد کمی راحت تر نفس می کشیم؛ حداقل از این باب که پولی دور ریخته نشده است.

بدیهی است که ایده آل برای فوتبال ما بهره بری باشگاهها از دسترنج خودشان در قالب تیم های پایه بوده و با این کار پول هنگفتی نیز بابت احضار خارجی ها هزینه نخواهد شد اما چه می توان کرد وقتی کارخانه های بازیکن سازی در ایران سالهاست که از تعطیلی شان می گذرد؟!

حقیقتا هنوز نمی دانیم جذب بازیکنی چون تیام چه پروسه ای را طی کرد اما این وظیفه باشگاه استقلال است که از این پروسه پرده برداری کند تا مسیر برای همه باشگاهها روشن شود؛ مسلما در این فوتبال دولتی سرچشمه همه هزینه ها یکسان بوده و اگر مثلا باشگاهی چون پرسپولیس یا سپاهان و ...از بابت جذب یک بازیکن خارجی بی کیفیت متضرر گردد، آن آسیب برای همگان است؛ هرچند در بحث برد و باخت های صورت مسئله متفاوت باشد، لذا باید سرنخ جذب این بازیکن توانمند سنگالی را گرفت تا به جاهایی خوبی رسید.

فوتبال دنیا بی شک بازیکنانی مثل تیام که حاضر باشند با ارقام نه چندان گزاف به ایران بیایند و مشکلات باشگاههای ما را مرتفع سازند کم ندارد، فقط می ماند یک نقشه راه درست که هنوز در دسترس همگان نبوده و شاید هم به نفع برخی افراد که نان شان از کنار آمد و رفت خارجی های بی کیفیت به دست می آید نیست که چنین نقشه راهی یافت شود.

*حمید ترابپور


یک سر و گردن بالاتر از دیگران


تیام نشان داد که فراتر از تمام مهاجمان حال حاضر در لیگ ماست و یک سر و گردن بالاتر از بقیه بازیکنان است. اگر به آمار او طی این مدت کوتاه دقت کنیم، می‌بینیم که از نظر چارچوب‌شناسی و قدرت گلزنی، حفظ توپ و حتی بازی سازی فوق العاده است. خیلی زود خودش را با شرایط استقلال سازگار کرد و در این تیم جا افتاد. درست است که او مدتی از فوتبال دور بود اما همان حضوری که در لیگ های خوب اروپایی داشت، برای این بازیکن کافی بود که خودش را در سطح بالا نگه دارد. تیام یکی از خرید های خوب ما بود که با مبلغ نسبتا مناسب خریداری شد و الان با کیفیت بالایی که در فوتبالش شاهد هستیم، قیمت خود را افزایش داده است. الان تیم های زیادی خواهان جذب تیام هستند و مبالغ زیادی هم به او پیشنهاد دادند. او می تواند برای آینده اش تصمیم بگیرد و این یک امر طبیعی در فوتبال است. اما اگر می خواهیم بازیکنانی همچون تیام را در تیم هایمان نگه داریم، باید بستری مهیا کنیم که آن ها بتوانند سال های سال در ایران توپ بزنند. همین موضوع باعث می شود که هم کیفیت لیگ افزایش پیدا کند و هم اینکه جوانان ما از حضور این دسته بازیکنان درس بگیرند و فوتبالشان رشد کند. اکثر مدیرانی که در راس باشگاه ها فعالیت دارند، ورزشی نیستند و مشاوران خوبی در کنارشان حضور ندارند. بحث دلالی هم که همیشه در جریان است که بازیکنان سطح پایین را که اصلا شناسنامه درست و حسابی ندارند را به تیم ها می اندازند. این عوامل باعث می شود که بازیکنان خارجی بی کیفیت به تیم هایمان اضافه شوند. در کشورهای اروپایی، هر باشگاه یک کمیته فنی دارد که برای جذب یک بازیکن، سوابق و کارنامه فوتبالی اش را مورد بررسی قرار می دهند و اگر این بازیکن همان بازیکن مد نظرشان بود، بعد او را به خدمت می گیرند. این مورد در فوتبال ما به هیچ عنوان رعایت نمی شود به همین خاطر است که بازیکنان خریداری شده بی کیفیت در لیگ ما هنوز بازی می کنند و خوب ها بعد از گذشت یکی دو سال به تیم های دیگر می روند.

*هاشم حیدری



با رابطه، بی رابطه


تیام عملکرد مثبت و قابل قبولی به عنوان یک مهاجم داشت. بازیکنی بود که وارد فوتبال ما شد و مثل یک سری از بازیکنان خارجی حاضر در لیگ، زیر سوال نرفت. قطعا اکثر بازیکنان خارجی با رابطه وارد تیم های باشگاهی ما می شوند. به همین دلیل است که تعداد بازیکنان خارجی خوب با کیفیتی که به ایران آمدند بسیار کم است. خدا را شکر که بعد از سال ها یک بازیکن خوب جذب کردیم. مامه تیام یک بازیکن کامل است. او بازیکن پا به توپی است و با هر دو پا راحت بازی می کند. شم گلزنی بالایی دارد. در کل یک بازیکن تمام عیار است که بازی های خوبی برای استقلال انجام داد. متاسفانه مدیران تیم های ما کار بلد نیستند. مدیر ورزشی در راس باشگاه های ما کمتر دیده شده و همین عامل باعث می شود که در خرید بازیکن خوب خارجی به مشکل بخوریم. قاطعانه بگویم که اکثر این مدیران سالم نیستند. به راحتی یک بازیکن درجه ۳،۴ می آورند و جز اینکه خرج اضافه روی دست باشگاه بگذارد، چیز دیگری نخواهد داشت. یک مدیر اگر واقعا به فکر تیم باشد، هیچگاه این گونه بازیکنان را جذب نمی کند. تاکید می کنم که باید مدیران سالم در راس کار قرار بگیرند تا تمامی امور برای پیشرفت باشگاه از جله خرید بازیکن خوب خارجی رسیدگی کنند. تیام به استقلال آمد. تاثیر زیادی در موفقیت های استقلال داشت. چه می شود اگر تیمهایمان بازیکنان با کیفیت همچون تیام را به خدمت بگیرند. اما این رابطه هاست که پای بازیکنان سطح پایین را به لیگ ما باز می کند که فقط و فقط برای فوتبال و تیمهایمان ضرر دارد.

*رضا جباری



تیام؛ هدیه ای از مرد آلمانی


بعد از مدت ها شاهد حضور یک بازیکن خوب و درجه یک در فوتبالمان بودیم. فرقی نمی کند تیام یا هر بازیکنی همچون تیام در چه تیمی توپ می زند، مهم این است که حضور این گونه بازیکنان می‌تواند به رشد فوتبال ما کمک کند و سطح کیفی لیگ را افزایش دهد. تیام با حضورش در استقلال به این تیم شخصیت داد. به استقلال در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و لیگ برتر ایران بسیار کمک کرد. باید در آوردن بازیکنان خارجی به تیم هایمان دقت زیاد کنیم و با در نظر گرفتن سوابق آنها جذب شان کنیم. در این بین واسطه ها نقش پررنگی دارند. بی شک آن ها منافع شخصی خود را مد نظر قرار می دهند. دلال ها تاثیر زیادی در جذب بازیکنان خارجی دارند و متاسفانه مدیران و مربیان ما بدون بررسی عملکرد و کارنامه این بازیکنان، آن ها را چشم بسته به خدمت می گیرند. سرمربی استقلال (وینفرد شفر)، تیام را به این تیم آورد. حتما در این میان واسطه ای وجود داشته اما شفر به دنبال منفعت تیم بود که تیام را به استقلال آورد و نتیجه اش هم که خوب و مثبت بود. باید در جذب بازیکنان، به صورت حرفه ای عمل کرد. هر باشگاه برای حل این مشکل (خرید بازیکنان بی کیفیت) باید کمیته ای تشکیل دهد تا بازیکنانی که مد نظر مربی هستند، مورد ارزیابی این کمیته قرار بگیرند و با بررسی سوابقشان آن‌ها را جذب کنند. به نظرم این راه، یکی از روش های تاثیرگذار در راستای حل مشکل خرید بازیکنان درجه پایین خواهد بود.

*بهنام ابوالقاسم‌پور


ردپای واسطه ها در یک ماجرای تکراری!


تیام جزو آن دسته بازیکنان با کیفیت خارجی است که به لیگ ما آمد. او یک بازیکن باهوش است که سطح فوتبالش بالاست و کیفیت اروپایی دارد. عملکرد تیام نسبت به بازیکنان خارجی که در فصل های گذشته در لیگ ما فعالیت داشتند، بهتر بود. او در تیم های اروپایی بازی کرده و فرم بازی او اروپایی است. تیام یک مدت از فوتبال دور بود و شک نکنید که استقلال را با مشورت انتخاب کرده است. در مورد استقلال تحقیق کرد و فهمید که این تیم در آسیا تیم بزرگی است و در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارد. تیام تمام مسائل را بررسی کرد و بعد به استقلال آمد تا این تیم را پس از آن مدتی که از فوتبال دور بود، سکوی پرتاب خود قرار دهد. در همه مسابقاتی که برای استقلال به میدان رفت، تاثیرگذار بود و عملکرد فوق‌العاده ای داشت. گل های مهمی برای استقلال به ثمر رساند و در مسابقات آسیایی خودش را خوب نشان داد؛ همین عوامل باعث شد تا قیمت این بازیکن بالا برود. الان چند تیم با قیمت بالا خواهان جذب او هستند. متاسفانه تیم های ما در خرید بازیکن خارجی درست عمل نمی کنند. بازیکن درجه ۲ هم نه، بازیکن از رده خارج و درجه ۳ را خریداری می کنند که فقط به سود یک سری از آقایان است و با خرید این بازیکنان جیبشان را پر می کنند. همه ما از اتفاقات پشت پرده با خبر هستیم و می دانیم در خرید بازیکنان، واسطه ها و افرادی نقش دارند که اصلا به فکر موفقیت تیم نیستند و منافع مالی برایشان مهم است. طبیعتا بازیکن خریداری شده اگر با کیفیت باشد، تمام و کمال پولش را می خواهد و این به ضرر آن دسته افراد فرصت طلب است؛ افراد فرصت طلبی که بازیکنانی را می آورند که اصلا نمی دانند توپ چیست! ما اگر می خواهیم تیم هایمان نتیجه بگیرند و کیفیت لیگ را بالا ببریم، باید بازیکنانی مثل تیام جذب کنیم. متاسفانه این موضوع درست شدنی نیستند و تا ابد هم تکرار خواهد شد.

*سید مهدی سیدصالحی



تيام، طفل شيرين رعب آور!


استخدام بازيكنان خارجي در فوتبال ايران به دلائل زير همواره يكي از مسائل چالش برانگيز بوده ؛ چرا كه : ١- باشگاه هاي ما فاقد ساختاري متكي بر سيستم مالي هدفمند در خصوص كسب درآمد و نحوه صحيح مديريت هزينه هستند. ٢- مديريت اجرايي در يك سازمان ورزشي و يك باشگاه حرفه اي مستلزم تخصص ، آگاهي و شناخت عميق نسبت به حوزه هاي متعدد مي باشد اما ما براي تعيين و گزينش افراد براي مسئوليت هاي مهم ملاك و متر و معيار مشخصي نداريم.٣- چارت سازماني قوي ، تقسيم و شرح وظايف بر اساس تعهد حرفه اي و تخصص مورد نياز به شكل صحيح و اصولي در فوتبال ما پياده نشده است.

٤- نظارت كافي و جامع در خصوص فرايند استخدام و جذب بازيكنان وجود ندارد٥- فرايند تعامل و نحوه ارتباط بين مديران برنامه ، واسطه ها و يا دلال ها با باشگاه ها نامشخص و حيطه اختيارات آنها نامحدود است. ٦- نحوه قيمت گزاري و يا تعيين ارزش مالي براي بازيكنان روشن و تابع اصولي مشخص و از قبل تعيين شده نيست. ٧- در عقد قرار داد و مباحث حقوقي جهت تامين حقوق باشگاه ها ضعف مشهودي داريم. ٨- توجيه فني براي استخدام اغلب بازيكنان ارائه نمي شود. ٩- در جذب بازيكنان به بهره وري و كسب درآمد از طريق فروش به موقع آنها توجه نمي شود.

در چنين آشفته بازاري درهاي فوتبال ايران همواره به روي بازيكنان خارجي باز بوده بازيكناني كه بعد از جذب شان اخباري دال بر تصدي شغل هايي غير از بازيگري در عرصه فوتبال براي آنها به گوش رسيد!. برخي از آنها به عنوان پرنده فروش شناخته شدند و عده اي در نقش هايي ديگر!. به هر حال بازيكنان خارجي موفق در فوتبال ايران انگشت شمار بودند و از ميان اين عده اندك تنها عده قليلي در فوتبال ايران ماندگار شدند. اين دسته از فوتباليست هاي موفق خارجي پس از درخشش در فوتبال داخلي يا بدون بهره مادي براي باشگاه هاي ما به تور رقبا و باشگاه هاي خارجي افتادند و يا با كمال تعجب باشگاه ها با تغيير مربي يا مديريت آنها را كنار گذاشتند تا خود براي جذب بازيكنان آستين بالا زده و اقدام به عقد قراردادهاي عجيب و سوال برانگيز كنند.

بدون شك از ميان اندك بازيكنان موفق خارجي نام بازيكن سيه چهره با چهره اي كودكانه و معصوم علي رغم برخورداري از قواره اي رعب آور بيشتر خودنمايي مي كند ؛مامه بابا تيام مهاجم سنگالي كه با شماره ٧ پر جاذبه رخت آبي يكي از پرسابقه و پر طرفدارترين تيم هاي كشور را به تن كرد و در عين بي اعتمادي علاقه مندان و كارشناسان فوتبال آنچنان آمار شگفت انگيزي از گلزني را ارائه داد كه باورش دشوار است . بخش عمده اي از محبوبيت تيام به گلزني هاي او در گروه مرگ ليگ قهرمانان فوتبال آسيا بر مي گردد.رقابت هايي كه استقلال را به سادگي و راحتي گلهايي كه تيام به الهلال و العين زد در صدر جدول نشاند . استقلال بدون طفل تنومند سنگالي چون درنده اي بي دندان بود و همزمان با بازگشت دوباره تيام، حريفي قابل احترام و ترسناك . شايد فاصله اين دو (استقلال بدون تيام و با او) از هم به اندازه فاصله اصفهان تا تهران بود.

به راستي تيام كه بود از كجا آمد و چطور الهلال پر ادعاي متول را شيفته خود و خيره به فوتبال ايران نمود؟

او در سن هفده سالگي وارد تيم جوانان اينتر ميلان ايتاليا شد و پس از دو سال به عضويت تيم بزرگسال اينتر درآمد، اينتر و يوونتوس ايتاليا معتبر ترين تيم هاي باشگاهي تيام در اروپا بودند تيم هايي كه تيام هرگز در آنها رسما فرصتي براي بازي كردن نيافت و اغلب به شكل قرضي در حال جابجايي در باشگاه هاي مختلف بود.

امروز كه اطلاعات خبر از پيشنهاد مالي سنگين و قابل توجه الهلال به مهاجم خارجي استقلال مي دهد . سوال هاي جديدي در اين پرونده مطرح مي شود: ١- آيا قرارداد تيام با استقلال به گونه اي بسته شده كه استقلال بابت اين جابه جايي سودي ببرد؟

٢- آيا حفظ تيام به هر قيمتي جهت رقابت يا تقابل احتمالي با الهلال عاقلانه است؟

بدون ترديد تفاوت سطح فوتبال تيام با ساير مهاجمان شاغل در فوتبال ايران را بايد در نحوه آموزش و پرورش بازيكنان ايراني در آكادمي ها و مدارس فوتبال جستجو كرد و در سالي كه بايد متكي به توليدات داخلي بود چاره اي اساسي براي افزايش و ارتقا سطح كيفي فوتباليست هاي مان انديشيد. فارغ از آنكه تيام در استقلال بماند يا نماند!

*مازیار مهرانی



نعمتی بنام «تیام»


شروع لیگ هفدهم برای تیم استقلال تهران کابوس وار بود. استقلالی ها در فاز حمله افتضاح عمل می کردند و موقعیت ها را پشت سر هم در هر مسابقه از دست می دادند. طوری بود که اعتماد به نفس بیشتر بازیکنان استقلال به شکل محسوسی نزول کرد و مهاجمان تیم نیز ناامیدکننده مقابل دروازه حریفان به توپ ضربه می زدند و ماشین گلزنی استقلال تعطیل شده بود.جایگاه استقلال در جدول رده بندی لیگ برتر برای طرفداران غیرقابل تحمل بود .سرانجام کادر فنی استقلال بنا به درخواست هواداران با تاخیر غیر قابل توجیه مدیران دستخوش تغییرات شد و وینفرد شفر سرمربی آلمانی روی نیمکت آمد و استقلال از نظر فنی بازی به بازی بهتر شد و مرد آلمانی و به عبارتی نجات دهنده استقلال از بحران نتیجه گیری رای به خرید مامو بابا تیام فوروارد سنگالی داد.تیام با رزومه ای قابل توجه به استقلال آمد. حضور در باشگاههای مطرح اینتر میلان ، یوونتوس ، آمپولی و... تمامی دوستداران استقلال را امیدوار کرد . بالاخره تیام در لیگ های معتبر اروپایی بخصوص سری آ بازی کرده بود و طرفداران با دیدن فیلم های گلزنی اش در اروپا می دانستند که او راه گلزنی استقلال را پیدا می کند .بخصوص با تماشای نخستین نمایش اش مقابل تیم الهلال عربستان که از یک توپ مرده ارسالی با دریبل سرپای مدافع حریف یک موقعیت مناسب برای تیمش ساخت.ضربه او از بالای دروازه حریف بیرون رفت اما حرکتش در ذهنش هواداران باقی ماند.تیام به زعم خودش در بدو ورود خواهانی در باشگاه استقلال نداشت ولی او رفته رفته چنان خودش را به استقلالی ها تحمیل کرد که شفر او را به تک مهاجم تیمش بدل ساخت. درخشش تیام در لیگ قهرمانان آسیا و لیگ برتر خیال استقلالی ها در خط حمله آسوده کرد و شفر با همین فوروارد سنگالی موفق شد استقلال را به جایگاه قابل احترام خود در لیگ بازگرداند و بی گمان تیام در موفقیت های اخیر استقلال بخصوص قهرمانی در جام حذفی رل تعیین کننده ای داشته است.حمایت کلامی و زبانی شفر از مهاجم سنگالی در بدو ورود این بازیکن، به موفقیت تیام سرعت بخشید. اگر به مدیران باشگاه بود الان استقلال کماکان درگیر معضل گلزنی بود و احتمالا از موفقیت هایی همچون قهرمانی در جام حذفی یا صعودش به جمع هشت تیم باقی مانده لیگ قهرمانان آسیا محروم می شد.تیام هدیه مربی آلمانی به استقلال بود و حالا متوجه می شویم که شفر چقدر به استقلال در فصلی که گذشت کمک کرد و انتخاب صحیح و به موقع چقدر می تواند به سیر صعودی یک تیم کمک کند و بی گمان تیام برای استقلال نعمت است.تیام سی و چهارمین بازیکن خارجی تاریخ باشگاه استقلال است و بازیکن باکیفیت خارجی، توانمندی تیم را دوچندان می کند.

*کیوان طباطبایی



بلا یا برکت؟!


روزهایی که لیگ فوتبال به تازگی نام حرفه‌ای را بر پیشانی خود می‌دید، همه ما به دنبال علائمی از این حرفه‌ای شدن می‎گشتیم. گویی تنها یک عنوان به آن اضافه شده بود و دیگر هیچ. تیم‌ها برای اینکه نشان دهند این عنوان برازنده‌شان هست، به جای افزایش کیفیت فنی و تاکتیکی‌شان، به سراغ بازیکنان خارجی رفتند. خیلی زود بازیکنانی از تمامی قاره‌ها بخصوص آفریقا و آمریکای جنوبی در لیگ سرازیر شدند و تیم‌ها با این بازیکنان دسته چندم برای خود وجهه حرفه‌ای بودن، خریداری کردند. اما غافل از آن بودند که این بازیکنان چگونه و با چه بهایی قرار است این تجملات را به خرقه تیم‌ها بیفزایند.

بازیکنان رانده شده نه از سطح اول فوتبال دنیا بلکه از سطوح بسیار پایین‌تر ایران را بهشت برینی دیدند که با پول‌های بی حساب و کتاب می‌توانستند با کمترین تاثیرگذاری، بقای فوتبالشان را تضمین کنند. انواع و اقسام نام‌ها به تیم‌های مختلف پیوستند و به جز تنی چند از آنها که تعدادشان به انگشتان یک دست نمی‌رسد، عمدتا جز بدهی‌های هنگفت و پرونده‌های سنگین در فیفا، چیزی به یادگار در فوتبال ایران بر جای نگذاشتند؛ مساله‌ای که همچنان تیم‌هایی چون استقلال و پرسپولیس با آن دست به گریبان هستند و پرونده‌های باز بسیاری از بازیکنانی که خیلی از آنها حتی یک دقیقه برای دو تیم به میدان نرفتند، در فیفا وجود دارد.

اما این نیمه خالی لیوان بود. بخواهیم به نیمه پر آن نگاه کنیم به بازیکنانی خواهیم رسید که این روزها تعداد بیشتری از آنها را در لیگ می‌بینیم. پس از گذشت 17 فصل از لیگ برتر فوتبال، تیم‌ها بالاخره آموختند که پول‌هایشان را دور نریزند و به دور از گزند دلال‌ها، با وسواس بیشتری بازیکنان خارجی را به خدمت بگیرند. در سالهای اخیر بازیکنان باکیفیت خارجی را می‌توانیم در لیگ ببینیم؛ بازیکنانی که نقش مهمی در تیم‌هایشان دارند. مانند مامه تیام که این روزها ستاره استقلال است. بازیکنی که در میان دلهره هواداران استقلال که نشات گرفته از خریدهای قبلی بود، به استقلال آمد اما خیلی زود خود را تثبیت کرد.

تیام که سابقه 3 فصل حضور در یوونتوس و تعداد اندکی بازی در تیم‌‌های رده جوانان و بزرگسالان اینتر را داشت، به استقلال آمد اما به نظر همین حضور ناموفق در سری‌آ ایتالیا هم کافی بود تا به وی که با نظر شفر آبی‌پوش شده بود، اعتماد شود. این بازیکن 25 ساله که فصل قبل را به طور قرضی در امپولی ایتالیا سپری کرده بود، با رقم قابل قبولی به تهران آمد اما گلزنی‌های متوالی‌اش بویژه در آسیا، حالا از او یک مهاجم سرشناس ساخته که تیم‌های زیادی را خواهان خود می‌بیند. قیمت تیام با روند رو به رشدی که در این چند ماه داشت، افزایش یافت؛ به طوری که صحبت از دعوت وی به تیم ملی سنگال برای جام جهانی 2018 می‌شد.

مسئولان استقلال در حالی برای حفظ وی در تیم خود تلاش می‌کنند که با افزایش نرخ ارز در ایران و بالا رفتن ارزش این بازیکن، کار بسیار دشوار شده است و این کار را برای رقیبان احتمالی آبی‌ها از جمله الهلال برای به دست آوردن تیام راحت می‌کند. اگرچه در گذشته بازیکنان بی‌کیفیت خارجی هزینه هنگفتی را به فوتبال ایران تحمیل کردند اما در طرف مقابل این بازیکنان باکیفیت قرار دارند که وقتی به ایران می‌آیند، در رقابت با کشورهای حوزه خلیج فارس، حفظ آنها کار بسیار دشواری می‌شود. به یاد داریم که بازیکنانی چون ابراهیم توره، ادینیو و... چگونه با درخشش در لیگ ایران و بالا رفتن ارزش قیمت‌شان، به تیم‌های خارجی رفتند و به راحتی از چنگ فوتبال ما درآورده شدند.

*عرفان خماند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار