PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۳۶۳۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
رییس اسبق فدراسیون فوتبال گفت:برخی مسایل وجود دارد که حتی مدیران هم قدرت برخورد با آنها را ندارند و در نهایت مجبور می شوند تن به خواسته های نا متعارف شبکه های دلالی بدهند


کیهان ورزشی-


او را می توان جعبه سیاه فوتبال ایران نامید؛ مردی که پس از انقلاب اسلامی مهمترین نقش ها را در فوتبال ایران ایفا کرد و در بحث مدیریت کلان نیز در زمره تصمیم سازان به حساب می آمد. داریوش مصطفوی در کارهای اجرایی فوتبال از دبیری فدراسیون آغاز کرد و در دوره ای پر حادثه به ریاست این فدراسیون رسید.

مصطفوی اما در آخرین فصل دوران مدیریت خود در راس باشگاه پرسپولیس قرار گرفت که آن دوران نیز با فراز و نشیب هایی همراه بود؛ به گونه ای که وی مجبور به جدایی از آن مجموعه شد.

گرچه داریوش مصطفوی پس از جدایی از راس باشگاه سرخ دیگر مسئولیت فوتبالی نداشت اما ارتباط اغلب مدیران باشگاههای کشور با وی سبب شده تا خواسته یا ناخواسته در برخی تصمیمات نقش داشته باشد.

رفت و آمدهای مدیریتی در باشگاه استقلال طی دو سال اخیر، از حضور سید رضا افتخاری تا کنار رفتن او و آمدن امیر حسین فتحی، این شائبه را ایجاد نمود که داریوش مصطفوی در این موارد دخالت داشته است زیرا این نفرات از نزدیکان به مصطفوی بوده و در گذشته نیز در حوزه ریاستی او دارای مناصب مهمی بوده اند.

اتفاقات اخیر در باشگاه استقلال و شناخت کامل داریوش مصطفوی از مدیر جدا شده و مدیر جایگزین بهانه ای شد تا سراغ این مدیر با سابقه برویم که گفت و گوی او را با « کیهان ورزشی» در زیر می خوانید:

*قطعا در جریان رفت و آمدهای اخیر باشگاه استقلال قرار دارید؛ نکته مهم این است که هم افتخاری و هم فتحی از نیروهای تحت مدیریت شما بوده اند.

-ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که از اول انقلاب تا امروز در حوزه ورزش مدیریت ها دل بخواهی بوده است و هر کسی بسته به سلیقه خود دست به انتصاب زده و مدیران ارشد ورزش اهداف شخصی را دنبال کرده اند. الان هم با این رویکرد نه فتح الله زاده ، نه افتخاری و نه فتحی هیچکدام نمی توانند استقلال را به سامان برسانند. این آدم هایی که شما اسم بردید اساسا آدم های بدی نیستند اما نوع مدیریت در مملکت ما به آدم ها اجازه کار نمی دهد. این آقای افتخاری مگر بد کار کرده بود؟ سال قبل جام حذفی را کسب کرد. در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا هم که عملکرد خوبی داشت. چرا برکنارش کردند؟

* شایعه شده که درباره این مدیران و حضورشان در باشگاه استقلال با شخص شما مشورت شده است!

-خیر. این موضوع را تائید نمی کنم. اینها مدیران کار بلدی هستند و باید دید چرا می آیند و سریع می روند؟!این رفت و آمدها نشات می گیرد از باند بازی ها. یک باند می آید و وقتی می رود باند بعدی نفرات قبلی را کنار می گذارد. من در این میان نگران مدیران توانمندی هستم که خراب می شوند.

* سال قبل بعضا می شنیدیم که سید رضا افتخاری درباره تصمیماتش در باشگاه استقلال با شما مشورت می کند؛ آیا این موضوع واقعیت دارد؟

-رابطه ما نزدیک بوده و هست اما بنده هیچ دخالتی نمی کردم. در کل معتقدم وقتی به فردی مشورت می دهم و قرار است آن فرد 20 درصد نظرات من را اجرا کند بهتر است نظری ندهم. البته فقط در یک مورد بود که با ایشان صحبت کردم و آن هم به فرهاد مجیدی مربوط می شد. بنده به آقای افتخاری گفتم که فرهاد مجیدی را بعنوان یک چهره محبوب که کلاس های مربیگری را پشت سر گذاشته است در کنار شفر قرار دهد اما شفر احساس خطر کرد و نپذیرفت.

آنطور که افتخاری به من گفت شفر در پاسخ به این پیشنهاد گفته است فرهاد جوان است و باید از تیم های پایه شروع کند. حالا نمی دانم چطور فرهاد با بیش از 40 سال سن جوان است و پسر شفر پیر است؟!مگر در همین جام جهانی بهترین مربیان 40 و 45 ساله نبودند؟

*خود فرهاد راضی بود؟

-بله، او دلش می خواست به تیم اضافه شود اما شفر قبول نکرد. بنده هم باور بفرمائید از سر دلسوزی این نظر رادادم چون معتقدم این نفرات سرمایه های ما هستند و نباید خراب شوند.

*درباره صحبت های اخیر سیدرضا افتخاری پیرامون نقش دلال ها در اتفاقات باشگاه استقلال چه نظری دارید؟

-این صحبت ها را من 30 سال قبل مطرح کردم منتها آن زمان دلالی در چند نشریه انجام می شد و مثل امروز سازمان یافته نبود. الان دلالی به رادیو تلویزیون هم رسیده است. برخی برنامه ها هم که می خواهد به مردم خط بدهند. برنامه ای برای مردم نظرخواهی می گذارد و آقای مجری که فردوسی پور نام دارد خیلی سریع نظر خودش را به مردم القا می کند و خط می دهد تا در نهایت همانی شود که خودش می خواهد.

*درباره امیر حسین فتحی که اخیرا بعنوان سرپرست باشگاه استقلال منصوب شده است چه نظری دارید؟

-صددرصد ایشان را می شناسم. 20 سال کار کرده است و می دانم اگر خودش باشد موفق می شود اما باید بگویم که او خودش نخواهد بود. مدیران ما از طرف دلال ها تحت فشار قرار می گیرند. دلال هایی که ظاهرا رسمی هم هستند و عنوان «ایجنت» دارند اما هیچگاه قانونی عمل نمی کنند! اینها به مدیران فشار می آورند چون رسانه نوشتاری و صوتی و تصویری دارند و به تلویزیون وصل هستند خیلی راحت به اهداف خود می رسند.

* درباره سرپرست جدید باشگاه استقلال نیز صحبت بسیار است!

-من نمی توانم وارد این بحث شوم اما این هم از اتفاقات عجیب فوتبال ماست که می گویند فلان مدیر برای فلان باشگاه باید حتما ریشه اش آبی یا قرمز باشد.متاسفانه برخی افراد کم سن و سال در فضای مجازی فوتبال را به افتضاح کشیده اند. تکنولوژی در همه جای دنیا ابزاری است در خدمت اقتصاد، اجتماع و فرهنگ اما اینجا برعکس عمل می شود.

* حتی این روزها هواداران دو آتشه استقلال وزارت ورزش و جوانان را به پرسپولیسی بودن متهم می کنند.

-من این احساس را ندارم چون فکر می کنم شخص وزیر و معاونان او این نگاه را ندارند اما شاید باشند افرادی در بدنه وزارت ورزش و جوانان که اینگونه فکر می کنند. اتفاقا به نظر من ممکن است تصمیمات تحت تاثیر تفکرات سیاسی قرار بگیرد و نه ورزشی و آبی و قرمز.

* این را چگونه ارزیابی می کنید؟

- از یک منظر بد نیست. به نظر من اگر یک آدم سیاسی که فوتبالی هم باشد بیاید و در راس امور قرار بگیرد خوب است چون هم قدرت دارد و هم شناخت اما متاسفانه همواره آن آدم هایی که آمده اند فقط سیاسی بوده و کوچکترین آگاهی از فضای ورزش و فوتبال نداشته اند.

*بعنوان پرسش پایانی آینده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را با توجه به رخدادهای اخیر چگونه پیش بینی می کنید؟

-اگر بگذارند گرشاسبی در پرسپولیس و فتحی در استقلال خودشان باشند و کار خودشان را انجام دهند درست می شود ولی نمی گذارند. در فوتبال ما کار دست دلال ها افتاده است و چنان نفوذی روی بازیکنان و مدیران دارند که کسی جلودارشان نیست.برخی مسایل وجود دارد که حتی مدیران هم قدرت برخورد با آنها را ندارند و در نهایت مجبور می شوند تن به خواسته های نا متعارف شبکه های دلالی بدهند و چون طرف مقابل از ابزارهایی قدرتمند بهره می برد مدیر به اصطلاح لای منگنه قرار می گیرد و ...

برچسب ها: داریوش مصطفوی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار