PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۸۹۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴




کیهان ورزشی-

پرونده مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان 2018 با ایستادن ایران در رده ششم بسته شد. در این مسابقات که میزبانی‌اش با بوداپست مجارستان بود، روسیه با چهار طلا، یک نقره و دو برنز و ۱۷۸ امتیاز قهرمان شد. آمریکا با ۳ طلا، یک نقره و ۳ برنز و ۱۵۰ امتیاز و گرجستان نیز با یک طلا، یک نقره و ۲ برنز و ۱۰۵ امتیاز در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

کوبا با یک طلا، ۲ برنز و ۶۷ امتیاز و ژاپن نیز با یک طلا، ۲ برنز و ۶۷ امتیاز چهارم و پنجم شدند. تیم کشتی آزاد ایران نیز با ۳ مدال برنز و ۶۵ امتیاز در رده ششم جهان ایستاد. مغولستان، ترکیه، آذربایجان و لاروس نیز دیگر تیم‌هایی بودند که هفتم تا دهم جهان شدند.

مسابقات امسال برای نخستین بار در 10 وزن برگزار شد و نمایندگان کشتی کشورمان نتوانستند حتی در یک وزن جواز حضور در دیدار نهایی را کسب کنند، این اتفاق تلخ برای نخستین بار پس از 13 سال رخ داد.

البته این تمام ماجرا نیست، در مسابقات امسال 5 کشتی گیر ما – یعنی 50 درصد تیم – پس از برگزاری تنها 7 مسابقه وداع تلخ زودهنگامی با تشک‌های بوداپست داشتند!

اما قسمت امیدوار‌کننده عملکرد آزادکاران ایران، نمایش خوب و قابل قبول پرویز هادی در وزن 125 کیلوگرم و علیرضا کریمی در وزن 97 کیلوگرم بود. در سنگین وزن هادی مقابل طاها آکگول قهرمان جهان و المپیک به برتری رسید و 97 کیلوگرم هم علیرضا کریمی با امتیاز عالی برابر رقبای روس و گرجستانی به پیروزی رسید از موارد حائز اهمیت در کشتی‌های آزاد‌کاران ایران بود. 

آمار نگران‌کننده برای کشتی ما
در رقابت‌های جهانی امسال، سهم روسیه و آمریکا 7 مدال طلا بود و 3 طلای دیگر هم به گرجستان، کوبا و ژاپن رسید. رسیدن تقسیم 7 مدال طلا میان کشتی گیران روسیه و آمریکا یعنی آنکه زنگ خطر برای کشتی ایران به صدا درآمده و میدان بوداپست به ما یادآور شد که اگر نجنبیم از قافله بزرگان کشتی جهان عقب خواهیم افتاد.

در نمایش درخشان روسیه و آمریکا همین بس که آنها نه تنها برای دومین سال متوالی عناوین اول و دوم جهان را کسب می‌کنند، بلکه در تمام 10 وزن نام یکی از کشتی گیران این دو کشور در فینال یا رده‌بندی به چشم می‌خورد!

در وزن 57 کیلوگرم، زائور اوگویف از روسیه عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. اگرچه در دیدار فینال این وزن، داوران طلا را به کشتی‌گیر روس تقدیم کردند اما نباید از قدرت این کشتی‌گیر غافل شد. اوگویف 23 ساله تازه راه قهرمانی را شروع کرده و این نخستین مدال جهانی او بود. در این وزن توماس گیلمان آمریکایی هم از مدعیان بود که در دیدار رده‌بندی مغلوب حریف ترکیه‌ای شد.

در فینال وزن 61 کیلوگرم، قاضی مراد رشیدوف روس علیرغم برتری فنی برابر بونو رودریگز کوبایی، با تساوی 5 – 5 بازنده شد تا به مدال نقره قناعت کند. او سال گذشته هم در فینال مغلوب حاجی علی اف از آذربایجان شده بود تا برای دومین سال متوالی حسرت کسب مدال طلا بر دلش باقی بماند. درخشش قاضی مراد رشیدوف سبب شده که حالا دیگر کمتر نامی از ویکتور لبدوف و نمایش‌های قدرتمندش بر روی تشک، شنیده شود.

در وزن 65 کیلوگرم، احمد چاکایف از روسیه با برتری برابر بوکور رومانیایی توانست گردن آویز برنز را بدست آورد. روس‌ها سال گذشته هم در این وزن مدالی بهتر از برنز کسب نکردند. البته سال گذشته نماینده روس‌ها در این وزن آلان گوگایف بود نه احمد چاکایف. در این وزن مدال طلا به تاکوتو اوتوگورو ژاپنی رسید و دیگر خبری از زورابی یاکوبیشولی گرجستانی و ماگومدمراد گادجیف نبود!

در وزن 70 کیلوگرم، بازهم یک روس به مدال طلا رسید. ماگومد رسول قاضی ماگمدوف در فینال برابر آدام باتیروف بحرینی! به برتری رسید. این دومین طلای ماگمدوف بود. سال گذشته در این وزن نماینده روسیه روی سکو نرفت و فرانک چامیزو از ایتالیا طلایی شد و مدال نقره نیز به جیمز‌گرین از آمریکا رسید. 

طلای وزن 74 کیلوگرم نیز به یک روس رسید. زائوربک سیداکف در فینال برابر کنچادزه گرجستانی به برتری رسید تا طلایی شود. این کشتی گیر قدرتمند در رقابت‌های امسال هم باروز را شکست داد و هم فرانک چامیزو دو تن ازمدعیان اصلی این وزن. نماینده روسیه در رقابت‌های جهانی سال گذشته ختیگ سابولوف بود که در فینال برابر باروز آمریکایی شکست خورده بود. در این وزن جردن باروز آمریکایی - یکی از بهترین کشتی گیران جهان در یک دهه گذشته - که از روزهای خوبش هم فاصله داشت، دست خالی بوداپست را ترک نکرد و توانست یک نشان برنز کسب کند.

در وزن 79 کیلوگرم، کایل دیک از آمریکا با برتری مقابل جبرئیل حسن اف از آذربایجان مدال طلا را از آن خود کرد. قهرمانی او بسیار مقتدرانه بود تا جایی که حتی یک پوئن هم به حریفانش نداد. در همین وزن احمد ماگومدوف از روسیه توانست حریف گرجستانی خود را ضربه فنی کند و به مدال برنز برسد. این وزن یکی از اوزان جدیدی بود که امسال به رقابت‌های جهانی اضافه شد.

در وزن 86 کیلوگرم، دیوید تیلور آمریکایی که در کشتی اول از سد محکمی به نام حسن یزدانی عبور کرد، به مدال طلا رسید. او در فینال فاتح اردین از ترکیه را شکست داد تا یکی از باارزش‌ترین مدال‌های طلای آمریکا را کسب کند. سال گذشته در این وزن نماینده آمریکا جی دن کاکس بود که در این دوره یک وزن بالاتر رفته بود. در پاریس جی دن کاکس توانسته بود نشان برنز را کسب کند.

در وزن 92 کیلوگرم، جی دن کاکس از آمریکا با برتری برابر ایوان یانکوسکی بلاروس به مدال طلا رسید. این وزن هم یکی از آن اوزان جدید بود که در رقابت‌های بوداپست به مسابقات جهانی اضافه شد تا مسابقات به جای 8 وزن، در 10 وزن برگزار شود.

در وزن 97 کیلوگرم، فینال پاریس تکرار شد و دوباره کایل‌اشنایدر آمریکایی و عبدالرشید سعدالله‌یف روس به روی تشک رفتند اما بر خلاف سال گذشته این بار ‌تانک روسی بود که توانست‌اشنایدر را شکست دهد و به مدال طلا برسد. در این فینال که یکی از زیباترین و شاید مهم‌ترین فینال تمام اوزان کشتی آزاد بود، سعد الله یف در کمتر از یک دقیقه و 30 ثانیه‌اشنایدر را ضربه فنی کرد تا مدال طلا را به گردنش آویزان کند.

در وزن 125 کیلوگرم هم نام نیک گویازدوفسکی از آمریکا مطرح بود که توانست مدال برنز را از آن خود کند. این کشتی گیر سنگین وزن سال گذشته هم در پاریس به نشان برنز دست یافته بود.

مراقبت از نوجوانان طلایی
این آمار نشان می‌دهد که پیشرفت روسیه و آمریکا در کشتی آزاد تا چه اندازه بوده؛ جالب اینکه این دو کشور سال گذشته هم در تمام 8 وزن حداقل یک نماینده در فینال و رده‌بندی داشتند. البته این نتایج بدان معنا نیست که همین حالا هم ایران را خارج از دایره قدرت‌های کشتی آزاد جهان بدانیم. 

امسال در رقابت‌های نوجوانان جهان، ایران توانست با اقتدار در کشتی آزاد و فرنگی عنوان قهرمانی را از آن خود کند تا مشخص شود در کشتی ما استعداد موج می‌زند؛ همان چیزی که در بسیاری از رشته‌های ورزشی مشاهده می‌شود.

امید می‌رود در سایه برنامه اصولی و دوراندیشی فدراسیون کشتی، از نسل طلایی نوجوانان به خوبی محافظت و مراقبت شود تا در آینده‌ای نزدیک شاهد درخشش آنها در رده سنی بزرگسالان باشیم.

*محمود محمدی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یدالله بخشنده
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
0
0
کشتی در مجارستان خراب کرد و مقصرش هم دولت و وزارت ورزش است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار