PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۳۹۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴
ورزشکار «رُبات» نیست ؛ «انسان» است
مصلحت کشتی بر همه چیز ارجحیت دارد ... !

*امتناع فدرر

سرباز زدن راجر فدرر تنیسور مشهور سوییسی از حضور در تورنمنت نمایشی که قرار است در کشور عربستان سعودی برگزار شود ، شاهد تازه و مثال زنده ای است برای اینکه بر خلاف حرف و اظهار فضل بعضی افراد از مرحله پرت والبته پرمدعا وعقل کل مآب والقائات بعضی جریان ها وافراد مغرض؛ ورزش آن هم در حرفه ای ترین صورت و شکل آن، جزیره ای دور افتاده و منزوی نیست که ارتباط ودادو ستدی با سایر حوزه ها و عرصه خای اجتماعی و درد و مشکلات جامعه و مردم و مسائل سیاسی نداشته باشد. بنابراین شعار و تز" ورزش برای ورزش" و یا" ورزش از سیاست جداست" حرفی یاوه و یکی از سیاسی ترین حرف ها و نظراتی است که در باره ورزش مطرح می شود.

راجر فدرر که قهرمانی 20 گرانداسلم را در پرونده ورزش حرفه ای خود دارد در باره این تصمیم خود که بازتاب جهانی داشت و موجب تحسین بسیاری از ورزشدوستان دنیا شده است می گوید:"من از یکسال قبل متعهد شده بودم در این تورنمنت شرکت کنم اما این اتفاق ( ترور خاشقچی) وحشتناک بوده و یک روزنامه‌نگار زندگی خود را از دست داده است. من می دانم در این میان اتفاق بسیار بدی رخ داده است. حالا همه ما منتظر روشن شدن وضعیت خواهیم بود..."

*ورزش و سیاست

در باره همین اتفاق( یعنی ترور وحشیانه ناراضی عربستانی) چندی پیش سهامداران تیم فوق حرفه ای منچستر یونایتد اعلام کردند از فروش تیم خود به متقاضی عربستانی پشیمان شده و برای دفاع از حقوق بشر هرگز این کار را نمی کنند.پیش تر از این دیدیم فوق ستاره فوتبال جهان یعنی کریس رونالدو رسما به کشتار وحشیانه و جنایت سبعانه رژیم جعلی وتحمیلی صهیونیستی در غزه که منجر به کشته شدن مردم بی دفاع و به ویژه کودکان و زنان بیگناه شده بود با صدای بلند اعتراض کرد و شجاعانه گفت حتی به قیمت از دست دادن جایگاه جهانی و مقام" مرد سال" فوتبال دنیا این جنایت را محکوم و کنار مردم بیدفاع و مظلوم فلسطین خواهد ایستاد.و دیدیم که به دنبال رونالدو، جی جی بوفون ولیونل مسی و... نیز محکوم کردن جنایات ادمکش های اسرائیلی از مردم غزه حمایت خود را اعلام کردند.

*انسان یا ربات

واینها همه یعنی بر خلاف القائات و تبلیغات مغرضان و جریانات هدفدار سیاسی خارج نشین و افراد ساده لوح واز مرحله پرت داخل که متاسفانه گاه از تریبون رسانه های رسمی و پر بیننده ای مثل " سیما" ناآگاهانه البته در نقش مجری و کارشناس و با ژست ها خیلی آگاهانه!! حرف و القائات آنها را تکرار می کنند و نقش" دنباله" های جریانات مغرض خارج نشین را بازی می کنند،در ورزش که بیش از هر چیز سروکاری انسانی است همه چیز پول و مقام و برد وباخت و قهرمانی نیست. بلکه گاه مسایل و اتفاقاتی پیش می آید که یک قهرمان باید قدرت تشخیص داشته باشد و با موضع گیری درست ولو به قیمت از دست دادن موقعیت و مقام و ... نشان دهد بیش از هر چیز یک" انسان" است و " ربات" نیست. یک" پهلوان" است و " حیوان" نیست و... از میان توده های مردم برخاسته و خود و گذشته و هویت انسانی خود را فراموش نکرده و با مردم زندگی می کند و با دردها و رنج های بشری و انسانی اشناست.امید واریم قهرمانان و جوانان برومند سرزمین ما نیز بدون توجه به القائات وتبلیغات جریانات مغرض و دنباله های از مرحله پرت و بی بصیرتشان در مسیر پهلوانی گام بردارند و هیاهوی برد وباخت و جذابیت مقام و سکو آنان را از دردها ورنج های مردم و بشریت و آرمان های بزرگ اجتماعی و ملی ومکتبی غافل نسازد.

*اقدامات جدید در سیما

حالا که صحبت به اینجا رسید و حرف از رسانه ها به میان آمد بد نیست کمی درباره اتفاقاتی که اخیرا در این حوزه به ویژه در صدا وسیما وعلی الخصوص در بخش ورزشی سیما رخ داده است به نکاتی اشاره کنیم. و بدون مقدمه هم برویم سر اصل‌مطلب. اینطور که از شواهد وقرائن بر می اید مدیران جدیدتلویزیون به ویژه در شبکه ۳ تصیم گرفته اند راه و روش ومنش مدیریتی بر خلاف اسلاف خود برای اداره حوزه کاری خود در پیش بگیرند و خلاصه به بی حساب و کتابی و شلم شور بایی ولختی و بی مسئولیتی و مجری سالاری و تهیه کننده محوری و... پایان دهند و به مسئولیت و وظیفه ای که در واقع در قبال مردم و جامعه بر عهده گرفته اند عمل کنند و با اعمال مدیریت ، تلاش کنند هرکسی را سر جای خود بنشینند و هر چیزی را سر جای خود قرار دهند و خلاصه کاری کنند کسی خارج از حوزه اختیارت و فراتر از حد و حدود وظایفش عمل نکند و حرف نزند و در یک کلام" نظم" را که یک اصل کاملا بدیهی و ضرورت وجودی آن برای پیشرفت امور ثابت شده است برکاروبار خود حاکم نمایند .‌پیش از هرچیزی دعا وآرزو می کنیم اولا گمان و حدس ما در ست باشد و ثانیا دوستان و مدیران صاحب غیرت دارای تعهد در صداوسیما و به ویژه شبکه ذکر شده در انجام کار حساس خود موفق باشند و به ورزش کشور هم از حیث فرهنگی واخلاقی و هم از نظرفنی کمک کنند . و ثالثا بدانند که این کاری را که شروع کرده اند در صورت پافشاری و تداوم می تواند نتیجه بخش ، مثبت و مفید باشد صرف برخورد با یک فرد و یکی از کار کنان ومثلا مجریان و گزارشگران و... دردی را دوا نمی کند هدف مورد نظررا تحقق نمی بخشد.

*ناراحتی جریانات چسبیده به ورزش!

بالاخره نکته آخر اینکه این کارها و اقدامات هر چند موجب رضایت علاقمندان ودلسوزان ورزش است و حتما هم در صورت تداوم عاقلانه و مدبرانه ونه احساسی تخریبگرانه ، تاثیرات مثبتی بر حال و هوای ورزش خواهد داشت اما درست به همین دلیل به مذاق وذائقه جریانات چسبیده و آویزان به ورزش که از حضور خود در ورزش جز کسی منافع شخصی و اسم در کردن به پست و مقامی که هرگز حقشان نیست چون لیاقتش را ندارند... و تحقق این هدف ها را هم در حاکمیت حرمت شکنی و حاکم نبودن حساب و کتاب و ملاک شایسته سالاری و...می دانند؛ خوش نمی آید و البته طبق معمول این مخالفت و کارشکنی و جوسازی و شانتاز و تبلیغات منفی علیه اقدامات سازنده مدیریتی را در سایه و پشت شعارهایی مثل دفاع از برنامه های مردم پسند و دفاع از آزادی بیان و دفاع از انتقاد و رک گویی و... پنهان میکنند.

*ریشه و انگیزه مخالفت ها

در حالی که آنها که خاک ورزش را خورده اند و دست جریانات افکار موجود در ورزش را خوانده دارند و آدم ها وباندهای آن را می شناسند و می دانند ریشه این مثلا انتقادات و به زبان خودمانی" جلیزو ولیز" ها! که گاه حتی از زبان شبکه رسانه ای ضد ایران و ایرانیB.B.C که مرکز آن در لندن پایتخت انگلستان است، تکرار می شود کجاست؟ و انگیزه و خاستگاه آن کجاست؟ آیا دلسوزی برای ورزش و فرهنگ و دفاع از آزادی بیان و انتقاد است؟ یا ترس از پایان رسم غلط مجری سالاری( مثل بازیکن سالاری)و سامان‌گرفتن و منظم شدن امور وجاری شدن حرکت رسانه ها در چارچوب اهداف سازمانی و ملی؟ ... میپرسیم آیا در همان شبکه ضد ایران و ایرانی که بالاتر اشاره شد کسی می تواند خارج از وظایف سازمانی و حرفه ای اش عمل کند . حرف بزند. نظر بدهد و حتی گاه پارا از حو زه فعالیتش مثلا ورزش درازتر کند و درباره مسایل اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و حتی شرعی! اظهار نظر کند؟ یا اینکه با مشاهده کوچکترین تخلفی وزیاده گویی ‌مدیران و ناظران حساب طرف متخلف را چنانمی رسند که دیگر هوس اینطور تخلف ها را نکند؟ اگر اینطوری است- که هست و مثال های فراوان در این باره در دست است- پس چرا آنها حق دارند انجام دهند ومدیران ما وقتی می خواهند به وظیفه سازمانی و مدیریتی خود عمل کنند این چنین از داخل و خارج و به طور هماهنگ "هو" می شوند ومورد حمله و آماج تبلیغات منفی قرار می گیرند؟! پاسخ این سئوال و نظیر آن معلوم است. وقتی مدیران ما در هر حوزه و هرجاواداده وغیر مسئول عمل نکنند و تنها به مواهب مدیریتی نیندیشندو باغیرت و تدبیر و با شجاعت ومنطق بخواهند به تعهد و مسئولیتشان عمل نمایند حتما نتیجه کار و مدیریت آنها به نفع ملک و ملت( و اینجا ورزش و دوستداران ورزش) تمام می شودوبه نفع منفعت طلبان و آویزان ها و مطابق خواست بدخواهان تمام نمی شود و همین علت این سروصداها و جیغ و فریادهایی بود که صرفا به دلیل یک تصمیم مدیریتی مبنی بر پخش نشدن موقت یک برنامه برپا شد.

*مدیریت های نالایق و گستاخی بدخواهان

متاسفانه مدیریت های نالایق و مدیران واداده که بویی از غیرت مسئولیت نبرده اینجا و انجا- نه فقط در حوزه ورزش- با ضربه زدن به منافع ملی خیلی جاها دشمن شاد شده ودشمنان و بدخواهان را تا آنجا گستاخ کرده که توقع دارند مدیران کشور تصمیمات و عزل و نصب ها را با آنها هماهنگ کنند! چنانکه این روزها همه از اتفاقاتی که در رشته والیبال رخ داده است خبر داریم. مدیر فدراسیون والیبال تصمیم می گیرد یکی از افراد زیر مجموعه خود را تغییر دهد و براساس تشخیص و نظر خود سرپرست تیم ملی را عوض کند نا گهان با موجی از اعتراضات و تهدیدهای غیر مسئولانه مواجه می شود که... البته در جای دیگر به آن خواهیم پرداخت.

مصلحت کشتی بر همه چیز ارجحیت دارد ... !

*لزوم اصلاح برنامه های ورزشی سیما

عرض ما این بود که مدیران صدا و سیما باید خود را در برابر این هجمه های بی امان و مغرضانه آماده کنند و ازآن ترس و نومیدی به خود راه ندهند. در عوض به مسیری که در پیش گرفته ادامه دهند. وهمان طور که بالاتر اشاره شد هدف اصلاحی و ساماندهی خود را فراتر از برخورد بافلان مجری و بهمان برنامه قرار دهند.اصلاح ساختاری را در دستور کار قرار دهند وبه جای پرداختن به معلول به علت ها بپردازند. علت والعلل چگونگی وضعیت یک سیستم مدیریت است.اصلاح عملکرد مدیریت به اصلاح امور زیر مجموعه منتهی می شود. متاسفانه همانطور که بارها طی سالیان گذشته از سر انجام وظیفه نوشته و هشدار داده ایم علی رغم تلاش هایی که می شود وکارهای خوبی هم که صورت می گیرد امابرنامه های ورزشی سیما عمدتا شبکه سوم و ورزش انتظارات به حق و کار کردهای بایسته را ارائه نمی کنند سهل است که گاه حتی برعکس آن عمل می کند و ضدکارکردهای خود ظاهر می شود و خواسته و ناخواسته علیه فرهنگ وارزش های ملی و پهلوانی تبلیغ می کند ویا در مسیر بد اخلاقی و حرمت شکنی و یا دور دادن به عناصر مجهول الهویه و حتی نه چندان خوشنام حرکت می کند و یا در جهت پرداختن و بها دادن به فرهنگ بیگانه و عمدتا غربی و تمسخر و تخفیف ارزش های فرهنگی خودی وخوار و تحقیر کردن پیشکشوتان و استخوان خرد کرده هاو... رفتار می کند و... از این بابت خواسته و ناخواسته ضربات سنگینی بر پیکر ورزش وارد آورده تا آنجا که چهره های اصیل و خوشنام ورزش بارها در این باره به شکل و شیوه های مختلف به اینگونه برنامه ها اعتراض وانتقاد کرده است. سخن را در این باره کوتاه کنیم.

*به نفع "همه"!

عرض آخر اینکه هرچقدر مدیران ما بیشتر وبهتر به وظیفه مدیریتی خود عمل کنند و به امور حوزه تحت مدیریت خود نظم و نسق ببخشند و... برکات و نتایج مثبت آن شامل " همه" حتی کسانی که در این گیرودار شاید مجبور شوند بر خلاف گذشته در چارچوب جایگاه و وظیفه خود حرکت کنند و حرف بزنند، تمام میشود و آنها نیز استعداد و ذوق و توان خود را در مسیر صحیح به کار می گیرند و با ارتقای توان و دانش حرفه ای به جای شهرت کاذب وبادشدن های بادکنکی، روند مثبت وروبه جلو ورشد رو به طور معقول وطبیعی در پیش می گیرند و...

*رسول خادم و حکایت مدیران کنگر خورده ورزش!

بعد از ناکامی کشتی در هر دو رشته فرنگی و آزاد در مسابقات قهرمانی جهان( بوداپست) رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی نامه ای به ریاست جمهوری نوشت و درآن به پاره ای از مشکلات و موانع بر سر راه کشتی و انجام برنامه های تدارکاتی فدراسیون نوشت و دو سه روز بعد آن استعفای خود را از ریاست این فدراسیون اعلام کرد. این دومین استعفای خادم ظرف ده ماه گذشته است. پیش از هر چیز خوب است تا فراموش نکرده ایم به این نکته اشاره کنیم که جالب است در حالیکه سال ها در ورزش و مدیریت های ورزشی کنگر خورده و لنگر انداخته و باوجود داشتن کارنامه های نه چندان موفق وحتی ناموفق حاضر نیستند از سمت خود کناره گیری نمایند وبعضا حتی در برابرقانون" عدم به کار گیری بازنشستگان" به شدت مقاومت می کنند و برای ابقای خود بر صندلی ریاست والبته حتما بیشتر به دلیل ( به تعبیر شهید بهشتی)شیفتگی که نسبت به خدمت به مردم و مملکت دارند!!" گرا" به مجامع بین المللی می دهند که چه نشسته اید که دولت ایران در امور ورزش و فدراسیون ها دخالت می کند! و ... امثال رسول خادم که عصاره ناب این ورزش هستند و زیر وروی آن را دیده ونماد ورزش و کشتی هستند می گوید چون نمی تواند دلیل ندارد دیگران هم نتوانند پس ترجیح می دهد میدان مدیریت وصندلی خدمت به کشتی را به دیگری که فکر می کند می تواند واگذار نماید...!

*مشکل کشتی مشکل ورزش است

باری؛مسلم است که کشتی ورزش اول این مرزو بوم است و پرافتخارترین رشته ورزشی ایران در سطح جهان و المپیک است.به بیان روشن تر انچه نام ورزش ایران را از دیرباز در دنیا مطرح کرده است ، همین رشته کشتی است. بنابراین می شود گفت مشکل کشتی صرفا مشکل یک رشته ورزشی نیست بلکه مشکل کل ورزش ایران است. اگر چنین حرف و نظری را بپذیریم آنگاه عاقلانه است که در برابر مسائل به وجود امده و اظهارات مطرح شده و بالاخره استعفا رییس فدراسیون و به دنبال آن استعفای هیات رییسه و... بی تفاوت نباشیم و به ویژه مسئولان ورزش و شخص وزیر محترم در این باره منفعل عمل نکنند وفعالانه برخورد نمایند و با کمک خبرگان و کارشناسان واقعی و به ویژه استفاده از نظرات مسئولان مستعفی کشتی و شخص رسول خادم؛ مسایل به وجود امده در کشتی رارا در فضایی توام با آرامش و منطق بررسی و تحلیل نمایند وبه راهکارهای کارگشا وسازنده دست پیدا کنند. بدیهی است که مسائل با لجبازی وباندبازی و کینه توزی و عقل کل بازی و...

*مصلحت کشتی و رفع نگرانی دوستداران ورزش

اینطور مسائل نه در کشتی که در هیچ جا و عرصه ای حل وفصل نمی شود. به تایید کارشناسان ورزش و کشتی شناسان داخلی و خارجی ما از حیث نیروی انسانی و جوانان مستعد کشتی چیزی کم وکسر نداریم به قول معروف کشتی در خون بچه های ایرانی است. آنچه می ماند مسائل مدیریتی و نیازها و ضرورت امکاناتی و مادی است که آن هم مشکل لاینحلی نیست و با کمی کم و زیاد قابل حل است. با این وضع آنچه برای ما و خیلی از اهالی ورزش و کشتی جای سئوال است این است که مگر کشتی با چه مشکلی روبروست که خادم مجبور به استعفا می شود؟ و آیا باید روشن شود که اصولا استعفای خادم به دلیل مشکلات سختی است که کشتی دارد و اوقادر به حل انها نیست یا اینکه استعفای او به دلیل مشکلاتی است که خود او دارد و برایش به وجود می اورند تا او را وادار به کناره گیری نمایند..؟!در هرحال جامعه ورزش و کشتی منتظر است که مسایل به وجود امده در کشتی و برای کشتی با اعمال مدیریت و تدبیر چاره اندیشی مسئولان به گونه ای حل شود که بیش از هر چیز مصلحت کشتی رعایت و انتظارات مردم و علاقمندان کشتی که نگران وضعیت فعلی آن هستند به بهترین شکل برطرف شود.

* سیدمحمدسعید مدنی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار