PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۹۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵
پرونده ویژه خارجی
کیلیان امباپه، بازیکن 19 ساله فرانسوی یکی از ستارگان فوتبال جهان محسوب می‌شود و نام وی به عنوان بازیکن جوانی که در فینال جام جهانی گل زده، در کنار په‌له قرار گرفته است. امباپه در ازای 180 میلیون یورو از موناکو به پاری سن ژرمن پیوست و به گرانترین بازیکن نوجوان در تاریخ فوتبال تبدیل شد.شاید امباپه از نظر افتخارات شخصی هنوز آمادگی رقابت با بازیکنانی نظیر لیونل مسی و کریستیانو رونالدو را نداشته باشد ولی بدون تردید در جمع ستارگان فوتبال جهان قرار می‌گیرد.تکنیک بالا، مهارت در کنترل توپ، سرعت زیاد، تبحر در شکستن خط دفاعی حریفان و تاثیرگذاری در ضد حملات، از ویژگی‌های بارز امباپه است.نیکلا آنلکا، بازیکن سابق تیم ملی فرانسه، می‌گوید: «امباپه مرا یاد رونالدو در المپیک 1996 می‌اندازد. او ویژگی‌های یک بازیکن طراز اول را دارد و اگر بتواند راه رونالدو را ادامه دهد یکی از بزرگان فوتبال خواهد شد.»وقتی از استفان دی‌وری، مدافع وسط اینترمیلان و تیم ملی هلند، سوال شد، سرسخت‌ترین حریفان او چه کسانی بوده‌اند، نام امباپه را جلوتر از کریستیانو رونالدو قرار داد. گفتنی است امباپه در کودکی به کریستیانو رونالدو به عنوان الگوی خود نگاه می‌کرد.امباپه در 22 فوریه 2018 به همراه ژرژ وه‌آ و دیدیه دروگبا در کاخ الیزه در پاریس با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) دیدار کرد. هدف از این دیدار، کمک به گسترش ورزش در آفریقا بود.

بازیکنی که ما را به یاد رونالدو می‌اندازد


بزرگان از امباپه میگویند

بازیکن استثنایی

«امباپه یک بازیکن مستعد استثنایی است که در ضمن آدم خوبی به نظر میرسد و این مسئله حقیقتا به پیشرفت او کمک خواهد کرد. امیدوارم او دوران درخشانی را سپری کند.»

جیان لوئیجی بوفون

یکی از بزرگترها

«زیدان، زمانی که امباپه 16 سال داشت او را دید و خیلی از وی خوشش آمد. امباپه بدون تردید به یکی از بزرگترین بازیکنان جهان تبدیل خواهد شد.»

فلورنتینو پرز

استعداد بیشتر

«استعداد کیلیان بسیار بیشتر از من است. آیا میبینید که او در این سن کم چه کار میکند؟ خیر. من هرگز استعداد کیلیان را نداشتهام»

پل پوگبا

اعتماد به نفس

«امباپه سرشار از اعتماد به نفس است و تمام ویژگیهای لازم را در بازی خود دارد.»

آلن شیرر

بازیکن خوب

«من علاقهای به مقایسه کردن بازیکنان با یکدیگر ندارم. امباپه باید امباپه باشد ولی باید بگویم امباپه بازیکن خوبی است و من حقیقتا دوست دارم بازیاش را تماشا کنم.»

تییری هانری

بسیار پخته

«امباپه در زمین یک پدیده است و مانند یک بازیکن جوان بازی نمیکند. او یک بازیکن غریزی است و بسیار مهربان است و به دیگران احترام میگذارد. امباپه تربیت بسیار خوبی داشته و نسبت به سن خود بسیار پخته به نظر میرسد.»

نوئل لوگرائه(رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه)

آینده درخشان

«کیلیان امباپه بازیکنی بزرگ با آیندهای درخشان است.»

روبر پیرس

تییری هانری دیگر

«امباپه میتواند به یک تییری هانری دیگر تبدیل شود.»

آرسن ونژه

آینده فوتبال فرانسه

«امباپه، میشل پلاتینی و زینالدین زیدان ماست و آینده فوتبال فرانسه به حساب میآید و باید به او فرصت تجربهاندوزی داده شود.»

کریستف دوگاری

بسیار مستعد

«امباپه بازیکن بسیار خوب و مستعدی است و استعداد خود را نشان داده است.»

زینالدین زیدان

افتخارات

موناکو

* قهرمان لیگ فرانسه (2017-2016)

پاریسن ژرمن

* قهرمان لیگ فرانسه (2018-2017)

* قهرمان جام حذفی فرانسه (2018-2017)

* قهرمان جام اتحادیه فرانسه (2018-2017)

تیم زیر 19سالههای فرانسه

* قهرمان جام زیر 19 سالههای اروپا (2016)

تیم ملی فرانسه

* قهرمان جام جهانی (2018)

افتخارات شخصی

* حضور در تیم منتخب جام زیر 19 سالههای اروپا (2016)

* بهترین بازیکن جوان لیگ فرانسه (2018-2017 و 2017-2016)

* حضور در تیم منتخب لیگ فرانسه (2017-2016 و 2018-2017)

* بهترین بازیکن اتحادیه ملی بازیکنان حرفهای (آوریل 2017 و مارس 2018 و آگوست 2018)

* حضور در تیم منتخب لیگ قهرمانان اروپا (2017-2016)

* حضور در تیم منتخب فیفا (2018)

* حضور در تیم سوم منتخب فیفا (2017)

*دارنده عنوان پسر طلایی (2017)

* بهترین بازیکن مرد از نظر فیفا (مکان چهارم) فهرست در سال 2018)

* بهترین بازیکن مرد از نظر بوفا (مکان هشتم فهرست در سال 2017 و مکان ششم فهرست در سال 2018)

* بهترین بازیکن جوان جام جهانی (2018)

* حضور در تیم رویایی جام جهانی (2018)

بازیکنی که ما را به یاد رونالدو می‌اندازد

از حاشیهنشینی تا جامجهانی

*یونی بلومبرگ / Make it

سالهای نه چندان دور، کیلیان امباپه، که در بوندی واقع در حومه فقیرنشین پاریس زندگی میکرد، پس از بازی فوتبال به اتاق خود باز میگشت، اتاقی که با تصاویر کریستیانو رونالدو تزئین شده بود. اکنون او در 19 سالگی به جمع بازیکنان کلیدی تیم ملی فرانسه پیوسته است. امباپه در ازای 217 میلیون دلار به پاریسن ژرمن ملحق شد که پس از قرارداد نیمار، بالاترین رقم به حساب میآید. به نوشته گاردین، 217 میلیون دلار برای بازیکنی که هنوز محک نخورده، بسیار زیاد به نظر میرسید ولی اکنون یک معامله خیلی خوب محسوب میشود.

جام جهانی

امباپه در جام جهانی روسیه تواناییهای بالای خود را نشان داد. او در دیدار با تیم ملی آرژانتین برای تیم ملی فرانسه یک پنالتی زودهنگام گرفت، فرانسویها در این بازی به برتری 4-3 دست یافتند و لیوئل مسی، دارنده پنج توپ طلا را راهی خانهاش کردند.

پاری سن ژرمن

امباپه در تیم باشگاهی خود نیز درخشید و با زدن 13 گل و دادن 7 پاس گل در 28 بازی لیگ، در قهرمانی پاری سن ژرمن نقش مهمی ایفا کرد. بوندی یکی از مناطق حاشیهنشین و کارگری پاریس به حساب میآید که بارها شاهد شورش و درگیری بوده است. پیشرفت کردن در چنین محیطی کار آسانی نیست ولی در تیم ملی فرانسه هشت بازیکن در چنین محیطی بزرگ شدهاند، از جمله پل پوگبا و بلز ماتوئیدی، و جوانان این مناطق آرزو میکنند روزی پا جای پای آنها بگذارند. در بوندی تصویر غول آسایی از امباپه بر روی دیوار آپارتمانی قدیمی به چشم میخورد.

گوش دادن به حرف مربی

آنتونیو ریکاردی، یکی از اولین مربیان امباپه در تیم بوندی میگوید: «امباپه بهترین کودکی بود که مربیاش بودهام و شاید هم بتوان گفت بهترین بازیکنی است که با او کار کردهام. امباپه از همان 6 سالگی به حرف مربی خود گوش میداد که این مسئله برای هر ورزشکاری که بخواهد ستاره شود اهمیت زیادی دارد. او به سرعت توصیهها را در زمین پیاده میکند. اگر از امباپه چیزی بخواهید، او بلافاصله آن را انجام میدهد.»

شکستن رکورد تییری هانری

استعداد امباپه از نگاه واسطههای باشگاههای بزرگ دور نماند. او در 12 سالگی در چلسی حضور یافت و چند سال بعد به رئال مادرید رفت ولی در 16 سالگی با باشگاه موناکو قرارداد بست. امباپه در اولین سال حضورش در موناکو رکورد تییری هانری را شکست و تبدیل به جوانترین بازیکنی شد که در این تیم گل زده است.

تمرین و از خودگذشتگی

امباپه پیشرفت معجزهآسای خود را مدیون تمرین و از خودگذشتگی است. وی سال گذشته در مصاحبه با BEIN SPORTS گفت: «در فوتبال با سختکوشی همه چیز امکان‌‌پذیر است. من همیشه به تواناییهای خودم باور داشتهام و میدانستم که میتوانم به افتخارات زیادی دست یابم. تنها، خواستن کافی نیست و یک بازیکن باید به سختی تلاش کند.»

فروتنی و بخشندگی

هر چند امباپه در جوانی به شهرت رسیده ولی همچنان فروتنی و بخشندگی خود را حفظ کرده است. او حدود 22/300 دلاری را که در هر بازی در جام جهانی به دست آورد برای کمک به کودکان معلول اختصاص داد و با وجودی که در پاریژرمن ماهی 1/7 میلیون دلار درآمد دارد علاقه‌‌ای به ریخت و پاش از خود نشان نمیدهد. امباپه میگوید: «شاید من نسبت به سن خود پیشرفت زیادی کرده باشم اما هنوز هم یک بچه هستم. یک بازیکن تناسبی با اتومبیل فراری ندارد.

من اتومبیل ندارم و به نظرم این مسئله، ابدا مهم نیست.»

همیشه در حال یادگیری

هیلاری بروئک /business insider

کیلیان امباپه در دومین قهرمانی تیم ملی فرانسه در جام جهانی نقش مهمی داشت.

وی در فینال جام جهانی روسیه توانست دروازه تیم ملی کرواسی را باز کند. این دیدار با برتری 2-4 فرانسویها به پایان رسید. ستاره جوان فوتبال فرانسه در جام جهانی 2018 چهار گل به نام خود ثبت کرد.

هرچند بعضیها به تازگی با کیلیان امباپه آشنا شدهاند ولی حقیقت این است که این بازیکن 19 ساله از همان ابتدا استعداد بالای خود را نشان داد. وی که در بوندی، واقع در حومه شمالی پاریس، بزرگ شده در تیم محلی عضویت داشت و از همان روز اول به عنوان ستاره آینده فوتبال فرانسه درنظر گرفته میشد.

آتمان ایروش، رئیس باشگاه بوندی یک بار در مصاحبه با BBC گفت: «امباپه از کودکی در این باشگاه حضور داشت و پدرش نیز در اینجا بازیکن و مربی بود. امباپه همیشه در حال فراگیری فوتبال بود، حتی زمانی که به تازگی راه افتاده بود.»

خانواده ورزشکار

ویلفرید، پدر امباپه، که اصالتا اهل کامرون است از همان سنین پایین به آموزش فوتبال به وی میپرداخت. مادر امباپه نیز که اهل الجزایر است یک ورزشکار موفق محسوب میشد و مدتی در لیگ دسته اول هندبال بوندی بازی میکرد.

اتان، برادر کوچک امباپه که هفت سال از او کوچکتر است در تیم زیر 12 سالههای پاریسنژرمن حضور دارد.

دریبلهای فوقالعاده

آنتونیو ریکاردی، مربی سابق امباپه میگوید: «کیلیان بهتر از سایر کودکان بود و دریبلهای فوقالعادهای میزد. درضمن او بسیار سریعتر از سایرین بود.»

امباپه در 12 سالگی راهی مرکز فوتبال کلرفونتن شد و در 14 سالگی، حتی قبل از گرفتن دیپلم، در تیم حرفهای موناکو بازی میکرد. او با انتقال به پاریسنژرمن به گرانترین بازیکن نوجوان در تاریخ فوتبال تبدیل شد.

امباپه در فینال جام جهانی روسیه گل زد و افتخاری دیگر به کارنامه خود افزود. او یکی از دو نوجوانی است که توانستهاند در فینال جام جهانی دروازه حریفان را باز کنند. پهله، بازیکن افسانهای فوتبال برزیل، در فینال جام جهانی 1958 در 17 سالگی توانست گل بزند. پهله میگوید: «اگر کیلیان به رسیدن به رکورد من ادامه دهد ممکن است دوباره وارد میدان شوم...»

در اطراف پاریس، کودکان با غرور پیراهن امباپه را میپوشند و تصاویر او زینتبخش استاددوفرانس است.

شروع خوب

امباپه پس از قهرمانی در جامجهانی روسیه گفت: «دلم میخواهد به افتخارات مهمتری دست یابم ولی قهرمانی در جامجهانی، شروع خوبی است.»


بازیکنی که ما را به یاد رونالدو می‌اندازد

بازیکنی که محدودیت نمیشناسد

جیسون برت /The telegraph

کیلیان امباپه پس از نیمار گرانترین بازیکن در تاریخ فوتبال محسوب میشود. پاریسنژرمن برای جذب نیمار 222 میلیون یورو و برای امباپه 180 میلیون یورو پرداخت.

اگر پاریسنژرمن قصد فروش امباپه را داشته باشد میتواند با قیمتی بالاتر از نیمار او را به باشگاه دیگری واگذار کند ولی امباپه در پاریسنژرمن خواهد ماند. نه فقط به این خاطر که در آنجا احساس رضایت میکند بلکه همچنین به این دلیل که میداند که به مرور زمان اوضاع بهتر خواهد شد.

خانه

امباپه پاریسنژرمن را «خانه» خود میداند. او در شش سالگی فوتبال را در تیم آاس بوندی واقع در حومه پاریس آغاز کرد. پدر امباپه هنوز هدایت این تیم را برعهده دارد. امباپه به طور منظم به بوندی میرود و یک بار که به آنجا رفته بود پلاکاردی را دید که بر روی آن چنین نوشته شده بود: «جایی که همه چیز امکانپذیر است.»

من در آن روز با امباپه بودم و از من خواسته شد برای اولین بار پس از پیوستن به پاریسنژرمن، با وی مصاحبهای مطبوعاتی داشته باشم. امباپه پیراهن و کراواتی سفیدرنگ به تن داشت و شبیه ستارگان سینما بود.

تنها اشتباه

از آن زمان سه بار دیگر با امباپه ملاقات کردم و او پس از بازی با سلتیک در لیگ قهرمانان اروپا در گلاسکو، برای اینکه به من سلام کند از اتوبوس تیم پیاده شد.

تنها اشتباه امباپه تا این لحظه رنگ کردن موهایش بود که پس از اینکه مورد ریشخند همتیمیهایش قرار گرفت آن را تغییر داد.

قدرت ادراک امباپه در دیدار با تیم ملی آرژانتین در جام جهانی روسیه بیش از گذشته نمود پیدا کرد. در این بازی بود که او به عنوان یک ستاره جهانی مطرح شد.

آرسن ونژه، سرمربی سابق آرسنال امباپه را با پهله مقایسه میکرد. آرسنال به دنبال جذب امباپه بود ولی او پیشنهاد این تیم را نپذیرفت.

داستان شگفتانگیز

داستان امباپه شگفتانگیز است. وی تا دو سال پیش به همراه مادرش در تمرینات حضور مییافت. امباپه آن زمان را فراموش نکرده است، همچنین این حقیقت را که فصل گذشته اولین فصل کامل او در یک تیم حرفهای بود.

به نظر میرسد که برای کیلیان امباپه هیچ محدودیتی معنا ندارد.

بازیکنی که ما را به یاد رونالدو می‌اندازد

جانشینی برای کریستیانو رونالدو

آلن داوسون /Business Insider

کیلیان امباپه دیگر یک بازیکن خوشآتیه محسوب نمیشود. چرا؟ زیرا او همین حالا یکی از بزرگترین بازیکنان جهان است. امباپه دو بار قهرمان لیگ فرانسه شده، یک بار در جام جهانی به قهرمانی رسیده و یکی از بهترین بازیکنان جهان به شمار میرود... و یادتان باشد که تنها 19 سال دارد!

آنچه مدافعان را به هراس میاندازد این است که امباپه هر روز بهتر میشود. او بازیهای بیشتری انجام میدهد، گلهای بیشتری میزند و قویتر، آمادهتر و سریعتر از قبل به میدان میرود.

امباپه هنوز شش سال تا رسیدن به اوج قدرت بدنی فاصله دارد. تحقیقات نشان میدهد یک بازیکن در 25 سالگی از نظر قدرت بدنی در اوج قرار دارد.

مرد روزهای سخت

با این حال امباپه از همین حالا بازیکنی فوقالعاده است. او میتواند از هر زاویهای گل بزند و همانطور که گلی که در فینال جام جهانی زد نشان داد، مرد روزهای سخت است. درخشش امباپه با سالهای پایانی کریستیانو رونالدو همزمان شده است.

کریستیانو رونالدوی 33 ساله در روسیه برای آخرین بار در مسابقات جام جهانی حضور یافت و فرسنگها با دوران اوج خود فاصله دارد.

او روز 15 ژوئن در دیدار با تیم ملی اسپانیا سه گل زد ولی پس از آن در هر بازی ضعیفتر از بازی قبل ظاهر شد.

تیم ملی پرتغال در مقابل تیم ملی مراکش به برتری 1-0 رسید، در دیدار با تیم ملی ایران تن به تساوی 1-1 داد و پس از باخت 1-2 در برابر تیم ملی اروگوئه حذف شد.

کریستیانو رونالدو در مقابل تیم ملی اروگوئه بدترین بازی خود را در جام جهانی ارائه داد.

از سوی دیگر تیم ملی فرانسه بدون اینکه بازیهای جذابی انجام دهد در صدر جدول گروه خود قرار گرفت و در یک دیدار پرافت و خیز با نتیجه 3-4 از سد تیم ملی آرژانتین گذشت. امباپه در این دیدار دو گل زد. تیم ملی فرانسه در فینال با نتیجه 2-4 تیم ملی کرواسی را مغلوب کرد که امباپه یکی از بهترین بازیکنان زمین بود.

سه نکته

برای مقایسه کیلیان امباپه و کریستیانو رونالدو منصفانهتر این است که به آمار آنها در تیمهای باشگاهی نگاهی بیندازیم.

در واقع با توجه به سه نکته زیر میتوان گفت کریستیانو رونالدو زیر سایه امباپه قرار میگیرد.

1- امباپه سریعتر از کریستیانو رونالدوست

رافائل واران، هم تیمی امباپه در تیم ملی فرانسه او را «یک بیگانه جوان» نامید. باید گفت سرعت بالای امباپه فراتر از یک انسان معمولی است. در دسامبر 2017 در دیدار با لیل سرعت امباپه قبل از زدن سومین گل پاریسنژرمن 7/44 کیلومتر بر ساعت و میانگین سرعت او 36 کیلومتر بر ساعت بود. این مسئله زمانی جالبتر میشود که بدانید میانگین سرعت اوسین بولت، دارنده هشت مدال طلای المپیک، زمانی که رکورد دوی صد متر را بر جای گذاشت (سال 20095/37 کیلومتر بر ساعت بود. براساس پژوهشی که توسط باشگاه پاچوکای مکزیک انتشار یافته میانگین سرعت کریستیانو رونالدو در سال گذشته 6/33 کیلومتر بر ساعت بوده است.

2- دریبلهای امباپه جسورانهتر از دریبلهای کریستیانو رونالدوست.

امباپه که در بازی با توپ با اعتماد به نفس ظاهر میشود غالبا بازیکن حریف را دریبلهای میزند. او در فصل 2018-2017 در هر بازی به طور میانگین 9/2 دریبل انجام داد که این رقم بسیار بیشتر از دریبلهای کریستیانو رونالدوست (میانگین 1/1 دریبل در هر بازی)

3- امباپه خلاقتر از کریستیانو رونالدوست براساس آمار، امباپه در بازی با توپ نسبت به کریستیانو رونالدو خلاقیت بیشتری از خود نشان میدهد.

در فصل 2018-2017 به طور میانگین در هر بازی 1/83 درصد پاسهای امباپه صحیح بود. او در ضمن در هر بازی دو موقعیت گل خلق کرد و در 24 بازی که از ابتدا وارد میدان شد 8 پاس گل داد. از سوی دیگر به طور میانگین در هر بازی 6/81 درصد پاسهای کریستیانو رونالدو صحیح بود و او تنها یک فرصت گلزنی خلق کرد و در 27 بازی که از ابتدا در ترکیب تیم قرار گرفت 5 پاس گل داد.

آنچه کریستیانو رونالدو را از امباپه متمایز میکند تأثیرگذاری بیشتر او به عنوان یک گلزن است.

کریستیانو رونالدو در هر 73 دقیقهای که در لالیگا برای رئال مادرید بازی کرده یک گل به ثمر رسانده در حالی که امباپه در هر 99 دقیقه بازی برای پاریسنژرمن در لیگ فرانسه، تنها یگ گل زده یا ساخته است.

امباپه علیرغم سرعت فوقالعاده خود هنوز نتوانسته عنوان بهترین گلزن جهان را از کریستیانو رونالدو بگیرد ولی او فرصت زیادی برای این کار دارد.

* اعظم فکوری

برچسب ها: امباپه
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار