PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۹۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶
کی روش استانلی سوارز مهاجم تیم سپاهان اصفهان و بهترین گلزن لیگ برتر
درخشش کی روش استانلی سوارز مهاجم برزیلی تیم سپاهان اصفهان در لیگ برتر بر هیچ علاقه مندی به فوتبال پوشیده نیست. فورواردی بلند قامت که تخصص قابل توجهی در گلزنی با ضربه سر دارد. سرزن قهاری که از فیزیک خود در گل زدن به نحو استادانه ای استفاده می کند و این روزها به نقطه قوت تیم سپاهان با سرمربیگری امیر قلعه نویی بدل شده است. او فصل گذشته با عقد قرارداد با تیم ذوب آهن اصفهان به لیگ برتر آمد و شاگرد قلعه نویی شد. کی روش با درایت کادرفنی فصل گذشته ذوب آهن روز به روز ترقی کرد و در فصل نقل و انتقالات لیگ امسال با قلعه نویی به سپاهان آمد.در هفته های آغازین در خط حمله سپاهان روندروبه رشدش کند شد اما در هفته های اخیر چنان درخشید که در حال حاضر با 9گل زده بهترین گلزن لیگ است. کی روش از بازیکنان اثرگذار خارجی لیگ برتر است که امیدوارم بازیکنان خارجی که به لیگ می آیند از نظر فنی در سطح او باشند.

متولد برزیل و آقای گل لیگ منطقه ای

-کی روش استانلی سوارز متولد برزیل و زادروزش در 21 اوت 1988 ثبت شده است. مهاجم سی ساله تیم سپاهان اصفهان فصل گذشته لیگ برتر به ایران آمد و به عضویت تیم ذوب آهن أصفهان درآمد و درحال حاضر گلزن ترین مهاجم فوتبال نصف جهان و لیگ برتر است.

-کی روش پیش از حضور در لیگ برتر ایران سابقه بازی در تیم های برزیلی را دارد.او از سال 2011 تاکنون برای 12 تیم برزیلی در سطوح دسته چهارم، سوم، دوم و لیگ های منطقه ای 154 بازی انجام داده که حاصلش زدن 65 گل و دریافت 7 کارت قرمز بوده است.

-فوروارد برزیلی سپاهان ، سال 2014 شانس بازی در جام حذفی - کوپا برزیل - را هم پیدا کرد. سوارز در رقابتهای یاد شده پیراهن سانتاریتا را بر تن داشت. استانلی برای تیم ریتا در سه دیدار جام حذفی به میدان رفت که حاصل آن زدن یک گل بود.

-فوروارد سپاهان که از قدرت سرزنی قابل قبولی برخوردار است و در یکسال گذشته با قدرت سرزنی خود در لیگ برتر گلهای ارزشمندی به ثمر رسانده برای تیم فوتبال رسنده در لیگ منطقه ای کاریوکا بازی کرده که موفق شده 2 گل به ماکه و یک گل به تیم سرشناس واسکودوگاما بزند.

-مهاجم تیم سپاهان در سال 2015 که عضو تیم پورتو در لیگ منطقه ای پرنامبوکانوا برزیل بود، بهترین فصل فوتبالی اش را پشت سر گذاشت.کی‌روش در رقابت‌های پرنامبوکانوا موفق شد در نوزده بازی برای پورتو به میدان برود و نوزده گل به ثمر برساند. البته وی چند گل خود را از روی نقطه پنالتی وارد دروازه رقبا کرد . او روند خوبی در آن فصل از مسابقات منطقه ای برزیل داشت و در پایان آقای گل رقابت های منطقه ای شد.

ناکام در لیگ سامورایی ها

-کی روش یک متری و نود وپنج سانتی سابقه بازی در لیگ دسته دوم ژاپن را دارد. البته او در لیگ دسته دوم سامورایی ها شرایط مناسبی نداشت.سوارز بعد از روی فرم آمدن با پورتو برزیل تصمیم گرفت برای نخستین بار بازی در خارج از مرزهای کشورش را تجربه کند. وی به پیشنهاد رسیده از دسته دوم فوتبال ژاپن جواب مثبت داد تا برای خود در سرزمین سامورایی ها نام و شهرتی بر هم بزند.با این حال نتیجه از چیزی که پیش بینی می شد بدتر بود. کی روش پیراهن تیم کیوتو سانگا را بر تن کرد اما حتی یک مرتبه هم موفق نشد وارد ترکیب اصلی تیم مذکور شود. این مهاجم طی یازده دیدار به عنوان مهاجم ذخیره وارد میدان مسابقه شد تا روی هم رفته حدود 108 دقیقه دسته دوم ژاپن را تجربه کند.سوارز در این مدت موفق شد تنها گلش را وارد دروازه تیم سرشناس شیمیزو اسپالس کند. آن هم در شرایطی که 20 دقیقه فرصت بازی برابر این تیم را پیدا کرد.

عبور از موانع برای بازی در لیگ برتر

-کی روش با عقد قرارداد با باشگاه ذوب آهن اصفهان فصل گذشته پا به میدان لیگ برتر گذاشت. البته ناگفته نماند که امیر قلعه نویی سرمربی موفق فصل گذشته ذوب آهن به کی روش بلند قامت اعتماد کرد و او هم با گلزنی در میادین حساس پاسخ اعتماد قلعه نویی را داد .کی روش پس از عقدقرارداد با باشگاه ذوب آهن با موانعی مثل عدم صدور کارت بازی در لیگ مواجه بود که با پیگیری باشگاه ذوب آهن حل شد.مشکل بازیکن برزیلی ذوب آهن این بود که از نظر سازمان لیگ در دو فصل اخیر خود پیش از عقدقرارداد با باشگاه اصفهانی سابقه بازی در سری A و B برزیل را نداشت و از این‌رو نمی‌توانست در لیگ برتر ایران بازی کند. طبق قانون سازمان لیگ در آن برهه بازیکنان برزیلی برای بازی در لیگ برتر ایران باید در دو فصل آخر فوتبالی‌شان در سری A و B کشورشان بازی می کردند. امیر قلعه نویی که نمی خواست به هیچ قیمتی این مهاجم با کیفیت را از دست بدهد، از سعید آذری مدیرعامل ذوب آهن که همزمان عضو هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال هم بود درخواست کرد شرایط جذب این بازیکن را به هر شکل ممکن فراهم کند. آذری هم که تیمش به یک مهاجم گلزن نیاز داشت، درخواست قلعه نویی را با تلاش برای تغییر قانون سازمان لیگ آغازکرد.سرانجام آذری توانست رای مثبت اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ را برای تغییر قانون بگیرد و به این ترتیب بازیکنان لیگ زیر سری Aو B برزیل اجازه پیدا کردند تا در لیگ برتر به میدان بروند. کی روش هم بر اساس قانون تغییر یافته به تدریج در ترکیب ذوب آهن قرار گرفت و توانست به مهره کلیدی این تیم تبدیل شود.وی دراین باره می گوید:مشکلات پیش آمده در ان برهه با تلاش قابل توجه آقای آذری مدیرعامل باشگاه ذوب آهن مرتفع شد و من هم مجوز بازی در لیگ برتر را دریافت کردم.باشگاه ذوب آهن در آن روزها خیلی زحمت کشید و من از من به عنوان بازیکن تازه واردش حمایت کرد.

فوتبال ایران خیلی به برزیل شباهت دارد

-کی روش پیش از ورود به لیگ برتر شناخت نسبی از فوتبال ایران داشت که در این خصوص می گوید:من در بدو ورود به ایران با فوتبال تان و لیگ برتر بیگانه نبودم.فوتبال ایران را می شناختم.چند تا از دوستانم به ایران آمده بودند مثل تادئو روگرینو مهاجم برزیلی و سابق پرسپولیس که در لیگ برتر بازی کرده بود. او خیلی از فوتبال ایران تعریف می کرد. از طریق دوستانم از فوتبال ایران شناخت پیدا کردم.

-او ادامه داد:مثل تمامی بازیکنان خارجی ابتدا سعی کردم که توانایی را در بازی نشان دهم و به تیمم کمک کنم.به نظر منفوتبال ایران سطح خیلی خوبی دارد و دینامیک است و بازیکنان سرعتی دارد و از نظر فیزیکی و هوش توانمند هستند.بازیکنانی مفیدی در لیگ حضور دارند که سطح فنی لیگ را دوچندان کرده اند.ضمنا فوتبال ایران خیلی از لحاظ فیزیکی، تکنیکی و تاکتیکی شبیه برزیل است به خصوص آن منطقه ای که من از آنجا می آیم خیلی فوتبالش شباهت به ایران دارد.

-بهترین گلزن کنونی لیگ برتر اضافه کرد: هدف من این است که به نحو احسن در تیمم موثر باشم و بتوانم چون در پست مهاجم بازی می کنم گل های زیادی بزنم .

اصفهان زیبا و مردم مهربانی دارد

-کی روش بیش از یکسال است که در اصفهان زندگی می کند.او درباره نصف جهان می گوید:اصفهان زیبا و قشنگ است و مردمی مهربان دارد. همه جا با آدم خوب برخورد می شود. بخوبی می دانم آداب و رسوم اینجا با برزیل فرق دارد. من آشنایی کمی با فضای زندگی در کشور اسلامی داشتم اما می دانستم زندگی در ایران تفاوت هایی دارد و البته تمامی دوستانم که سابقه زندگی در ایران را داشتند از زندگی در کشورتان تعریف کرده بودند. خداراشکر که در اصفهان راحت هستم واصفهان از شهرهای زیبای ایران است که کلی مکان دیدنی و تاریخی دارد.

-وی ادامه داد: ایران کشور بسیار خوبی است و متاسفانه خبرهای دروغی در موردش مخابره می شود. به نظرم حتی بهتر از برزیل است و من تمام شهرهای ایران را خیلی دوست دارم.

قلعه نویی ،تفکر کسب پیروزی در تیم را جا انداخته است

-کی روش در پایان فصل گذشته از باشگاه ذوب آهن اصفهان جدا شد و به سپاهان تیم پرطرفدار نصف جهان پیوست.او با امیرقلعه نویی سرمربی خود در ذوب آهن به سپاهان آمد و البته تاکنون جزو موفق ترین خریدهای سپاهان است:« من روز به روز تلاش می کنم و هر کار مفیدی را برای کسب موفقیت انجام می دهم.از حضور در سپاهان راضی و خوشحال هستم.سپاهان شرایط خوبی دارد.با تدابیر آقای امیر قلعه نویی و پیاده کردن چیزی که از ما خواستند تلاش می کنیم که بهترین نحو در جهت رسیدن به اهداف تیم حرکت کنیم. ما امسال تیمی داریم با تفکرات و اهداف جدید که تااینجای کار روندروبه رشدی داشته است.»

-وی ادامه داد: در سپاهان نه فقط من بلکه تمام بازیکنان هدفشان این است که روز به روز بهتر بشویم و برای کسب سهمیه آسیایی تلاش کنیم. اگر خوب بازی کنیم و تمام تلاش خودمان را انجام بدهیم، گل هم به صورت طبیعی به ثمر خواهد رسید و به نتیجه دلخواه می رسیم.

-کی روش اضافه کرد: تمام بازی ها برایمان اهمیت دارد. تیم ما تمام تفکرات آقای قلعه نویی را جامه عمل می پوشاند. روز به روز تلاش می کنیم و کار می کنیم برای اینکه در هر بازی موفق باشیم. تفکر ما کسب پیروزی در میادین است. تفکر بردن را آقای قلعه نویی در همه بازیکنان جا انداخته اند. این بازی هم مثل بازی های دیگر است و برای پیروزی به میدان می رویم.

گلهای من نتیجه تلاش تیمی است

-کی روش یک فوروارد سرزن با فیزیک عالی است. گلهای او بر اثر ارسال های بلند از جناحین به ثمر می رسید.گلهای حساسی که گره گشا است و تاکنون سپاهان را به نتایج مطلوب رسانده است:«هر بازیکنی شرایط و خصوصیات خودش را دارد. من به خاطر قد و قواره بلندی که دارم، بیشتر مهاجم هجده قدم هستم و روی همین هم کار می کنم و از این حالت برای گل زدن استفاده می کنم. قطعا اگر پیش بیاید روی شرایط دیگر هم گل می زنم ولی چون قد و قامت بلندی دارم بیشتر برای توپ های بلند مورد استفاده قرار می گیرم.»

-وی ادامه داد:مهم این است که تیم بتواند گل بزند و نتیجه دلخواه خود را به دست آورد. من چون قد و قواره بلندی دارم روی ضربات ایستگاهی و ارسال ها می توانم عملکرد خوبی داشته باشم. همانطور که گفتم مهم ترین موضوع این است که بتوانیم ببریم.

-درحال حاضر کی روش بهترین گلزن لیگ برتر است و دراین باره می گوید: مسلما رویای هر مهاجمی آقای گل شدن است ولی من طور دیگری فکر می کنم. اول هم گفتم و تکرار می کنم هدف من کمک کردن به تیم و پیروزی تیم است. ما هدفمان قهرمانی و کسب سهمیه آسیایی است.ضمنا خیلی دوست ندارم در مورد گل زدن هایم صحبت کنم.مهم پیروزی تیم سپاهان است. خدا کمک می کند و گل می زنم. گل های من نتیجه تلاش تیمی است و دوست هایم در تیم کمک می کنند. من هم تلاش می‌کنم به تیم کمک کنم. در طول هفته خود را آماده می کنیم تا به این نتایج دلخواه برسیم و آماده می شویم برای بازی های بعدی که امتیازات برای رسیدن به هدف تیمی اهمیت دارد.

کومان رفیق کی روش

-از ویژگی های کی روش روابط خوبش با همبازیانش است:«من با همه بچه های سپاهان دوست هستم ولی با بازیکنی که بیشتر صمیمی هستم کومان هافبک مان است. معمولا در تمرینات و در سفرها با او هستم و اوقاتم را با او سپری می کنم.کومان فوتبالیست خوبی است و به نظر من تاکنون عملکرد خوبی در تیم داشته است.»

-کی روش در هفته یازدهم لیگ برتر مقابل تیم سایپای تهران عملکرد خوبی داشت و موفق شد گلزنی کند. خودش پس از کسب پیروزی و گلزنی اش در این خصوص می گوید: مثل بازی های گذشته بازی سختی بود اما موفق شدیم با زدن 3گل پیروز شویم.همانطور که بارها گفته ام زیاد مایل نیستم درباره گلزنی خود در بازیها صحبت کنم.خدا یاری ام داد و توانستم دو گل برای سپاهان به ثمر برسانم.گل های من نتیجه تلاش تیمی است که لازم است از کادرفنی و تک تک بازیکنان حاضر در میدان تشکر کنم.

-وی عنوان کرد: گل زدن باید به صورت طبیعی اتفاق بیافتد و وقتی تیمی به صورت دسته جمعی کار کند،بالاخره این اتفاق رخ می دهد. من هم تمام تلاشم را می کنم تا تیم برنده باشد و هدف اصلی ام کمک به تیم است.

رونالدو مهاجم موردعلاقه استنلی

-سپاهان با نتایج اخیرش در نیم فصل نخست لیگ برتر اوج گرفته و در حال حاضر یکی از مدعیان کسب قهرمانی در فصل جاری به شمار می آید:« هنوز خیلی بازی مانده و نمی توان پیش بینی کرد و هنوز به نیم فصل نرسیده ایم ولی تمام تلاشمان را می‌کنیم به هدفمان که قهرمانی است، برسیم. بازهم یادآوری می کنم که هنوز خیلی کار داریم و ما تمام تلاشمان را تا آخر خواهیم کرد.»

-کی روش در بازی برابر تیم استقلال تهران در ورزشگاه آزادی یک گل زیبا به ثمر رساند و سبب پیروزی تیمش شد:«همه بازی ها برای من مهم هستند . در این مسابقه موقعیت گل بود و من هم توانستم گل بزنم تا پیروز از زمین خارج شویم. تمامی بازیکنان ما در زمین تا آخر خوب جنگیدند و این حق ما بود که در این بازی پیروز شویم.در مورد آن صحنه خطرناگ هنگام گلزنی هم باید یادآوری کنم موقعی که ضربه را زدم و توپ وارد دروازه حریف و گل شد و پایین آمدم فکر کنم شانه ام به تیر دروازه خورد و ضربه دید.»

-کی روش در هفته های گذشته لیگ برتر بخصوص بازی برابر تیم نساجی مازندران عملکرد بسیار خوبی داشت و یکی از دلایل پیروزی تیمش در میدان بود:«همه بازی ها سخت است . بازی در خانه ما بود و با تمام سختی ها توانستیم در اواخر بازی سه امتیاز و نتیجه را بگیریم و پیروز شویم. بازی جالبی بود تیم ما در لحظات پایانی مسابقه به گل پیروزی رسیدیم.همبازیانم تا آخرین نفس جنگیدند و توانستند ورق را برگردانند.»

-رونالدو مهاجم مورد علاقه کی روش در برزیل است:«رونالدو جزو فوتبالیست های بزرگ برزیل و جهان است که کارنامه درخشانی در تاریخ فوتبال دارد.»

-او درباره تفاوت دو تیم همشهری سپاهان و ذوب آهن می گوید:من بازیکنی نیستم که زیاد بخواهم به این مسائل توجه کنم. به نظرمن یکی از تفاوت ها این است که سپاهان ، تعداد قهرمانی اش بیشتر است. مسلما هواداران این تیم هم بیشتر هستند. در باقی موارد تغییر زیادی نیست . برای من هدف جنگیدن و کسب پیروزی است.

فوروارد تیم سپاهان در بخش پایانی درباره همنام بودنش با سرمربی تیم ملی فوتبال می گوید:« پیش از آن که به ایران بیایم واقعا نمی دانستم کی روش دیگری هم در فوتبال ایران هست چرا که برزیلی هستم و کارلوس کی روش پرتغالی است.

* کیوان طباطبایی


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار