PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۴۰۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶


کیهان ورزشی-


تاریخ مرگ چهره اصولگرای فوتبال ایران، در تقویم، سوم آذرماه سال 1371 است؛ همان روزی که جسم نحیف آن مرد بزرگ دیگر ضربات مهلک سرطان را تاب نیاورد و بال گشود و در پس ذهن آنهایی که از بزرگی و منش وی دیده و حتی شنیده بودند همچون اتفاقی شیرین و رویایی حک شد، اما شاید این تاریخ در برابر سالروز مرگ فوتبالی آن معلم اخلاق رنگ ببازد؛ آری، مرگ دهداری نه سوم آذرماه 71 که آن روز تلخ و سرد و عجیب زمستانی است؛ روزی که گلوله های برفی ارسالی از روی سکوها تن خسته و چهره غم زده او را نوازش دادند.

دهداری نه پائیز 71 که در آن زمستان تاریخی پرپر شد؛سی ام دی سال شصت و هفت روزی است که عده ای از تماشاگران پس از پایان بازی دوستانه ایران و ژاپن،پرویز دهداریسرمربی تیم ملی را با گلوله های برف بدرقه کردند. وقتی عده ای زیاده خواه، اصول گرایی و اخلاق محوری او را تاب نیاوردند و برای زمین زدنش دسیسه ها چیدند.مرگ تدریجی اخلاق در مستطیل سبز و حومه آن نیز همان روز کلید خورد.

دهداری هم مثل تختی با تمام خوبی ها و بدی هایش جاودانه شد؛ انسان بود و برای انسان سازی تلاش می کرد؛ برای او فوتبال فقط همان دروازه و همان توپ نبود؛ او می خواست از آن دروازه ها،درهایی بسوی تکامل شخصیتی شاگردانش بسازد؛ در حد خودش و به اندازه توان و آموخته هایش اما پروسه ای که می توانست سرفصل تازه ای را در فوتبال ایران با موضوعیت اخلاق و معرفت و جوانمردی بگشاید و مانع سقوط این دنیای توپ گرد شود عقیم ماند؛خواستند که عقیم بماند و خواستند که امتداد نداشته باشد.

آیا امروز می توان در این وانفسا کسی را شبیه پرویز دهداری پیدا کرد که بازیکنش را بخاطر لایی انداختن به بازیکن حریف -تحقیراو- توبیخ کند و به او بگوید: فکر نمی کنی آن بازیکن مقابل دیدگان همسر و فرزندش تحقیر می شود؟

آیا در بین این جماعت که برای یک گل زده بیشتر و یک امتیاز بالاتر حتی برای یک ثانیه ماندن در پست خود حاضرند حیثیت رقیب شان را ببرند کسی از آن جنس پیدا می شود؟

باید چراغی در دست گرفت و در این کوچه های تاریک به دنبال یکی شبیه او گشت؛ شاید باشند یادگارانی از همان مکتب که می خواهند شبیه دهداری بزرگ باشند و کمی از آن درس ها را به جوان های امروزی بیاموزند؛ هر چند درباره دوام و بقای اینان در این عرصه پراز آلودگی و بی اخلاقی کوهی از تردید وجود دارد.

آذرماه برای اهالی فوتبال ماه دهداری است؛ ماه اخلاق و به همین بهانه اینبار یک پرسش مهم به است؛ حدود سه دهه بعد از آن روز که مرحوم دهداری مورد اهانت برخی تماشاگران قرار گرفت، آیا نشانه هایی از آن اصول کاری آن مرد در فوتبال ایران دیده می شود؟

*حمید ترابپور

برچسب ها: حمید ترابپور
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار