PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۴۱۳۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷
قلعه نویی در گفت و گویی تفصیلی با «کیهان ورزشی»:
سرمربی تیم فوتبال سپاهان از مسیری می گوید که تیمش برای اوج گیری پیمود.


شیر خفته اصفهان باردیگر بیدار شد تا هواداران پر شور آن، با شعار معروف «....حالا حالا ها قهرمانیم» راه ورزشگاه بزرگ شهر را پیش بگیرند.

سپاهان پس از سالها، همان تیمی شده که شور و نشاط را به نصف جهان تزریق می کرد؛ همان زرد دوست داشتنی و مقتدری که بوی قهرمانی می داد.

حضور یک مربی با تجربه و کار بلد به نام «امیر قلعه نویی» در راس کادر فنی سپاهان، خیلی زود نتایج مثبت خود را نمایان ساخت. خیزش آنها با سرعت مثال زدنی حتی برای خودشان هم باور کردنی نبود اما جدول می گوید که حالا مدعی جدی قهرمانی لیگ هستند.

همین جهش جالب و مدعی شدن برای کسب عنوان قهرمانی، بهانه ای شد تا سراغ «امیر قلعه نویی» برویم و درباره فرایندی که سپاهان بحران زده طی کرد تا به عصر اقتدار خود برگردد سوالاتی را بپرسیم.

سرمربی سپاهان، گاهی از ماجراهای سپاهان به دیگر بخش های فوتبال پر داستان ایران گریز زد، لحظاتی از ناملایمتی ها گفت و دست آخر هم یک بغل گلایه از آنهایی که یک عمر است می خواهند او را زمین بزنند تحویل مان داد.



*صادقانه بگوئید که آیا انتظار داشتید آن سپاهان پر از مشکل و نازیبا به این سرعت قد علم کند و مدعی قهرمانی شود؟

-ما برای کارمان چشم اندازی را در نظر گرفته بودیم. وقتی شما مسئولیتی را بر عهده می گیرید موظف هستید که امیدوارانه حرکت کنید اما این هم نباید فراموش کرد که گاهی ممکن است شما به هدف نرسید. الان منچستر یونایتد را در نظر بگیرید با آن همه امکانات. آنها چند سال درگیر بحران و ناکامی بودند؟آیا آنها برنامه ریزی نداشته اند؟ قطعا داشته اند اما خب زیبایی های فوتبال به همین افت و خیزها است.ما در سپاهان این فصل، برنامه ای 3،2 ساله را در نظر داریم و خدا را شکر می کنیم که خیلی زود مدعی قهرمانی شدیم.این اتفاق در حالی رخ داده که تبلیغات علیه تیم ما زیاد بوده است.شما هزینه ما را با دیگر تیم های مدعی مقایسه کنید و بعد ببنید ما بازیکنان گران قیمتی را خریده ایم یا آنها؟ ما ریخت و پاش داشته ایم یا آنها؟با تمام ناعدالتی‌ها و اقداماتی که علیه ما در نیم‌فصل اول شد، توانستیم قهرمان شویم اما برای نیم‌فصل دوم باید تقویت شویم.

*این تبلیغات که می گوئید علیه شخص شما است یا باشگاه سپاهان؟

-علیه من است. اینها فقط با امیر قلعه نویی کار دارند، حالا مهم نیست در کدام تیم باشد. در استقلال باشم سراغ استقلال می روند، در تراکتورسازی باشم سراغ آنجا می روند.

* مشکل شان با شما چیست؟ چه کسانی هستند؟

-شما بهتر می دانید چه کسانی هستند اما مشکل شان فقط بخل و حسادت است.الان هم خداراشکر که نتایج خوبی را گرفتیم ولی هنوز کار داریم. پروسه ما در اینجا سه ساله است.

*یکی از همان انتقاداتی که در این سالها به تیم های شما شده و امسال هم می شود نوع فوتبالی است که بازی می کنید؛ بازی بلند.

-واقعا برای آنهایی که این حرفها را می زنند متاسفم. اینها همان مشکلاتی است که گفتم با من دارند. آنقدر حسادت دارند که چشم شان حقایق را نمی بنید. شما در فوتبال بهترین و ساده ترین روش ها را برای گل زدن انتخاب می کنید. ابزارهایی را هم که دارید در نظر می گیرید.کسانی که به روش ما انتقاد می کنند یا فوتبال نمی فهمند و یا اینکه به دنبال تخریب هستند. خیلی بد است که تیم های قلعه نویی فقط یک روش داشته باشد و نتیجه بگیرد و تیم های دیگر نتوانند برای مقابله با آن روش کاری کنند. اینکه دیگران راهکار مقابله با فوتبال ما را پیدا نمی کنند مشکل خودشان است.چطور می شود در تیم هایی که من کار کرده ام بیشترین گل زده را داشته ایم وآقای گل داشته ایم و ...در تراکتورسازی با تمام آن مشکلات و آن پنجره بسته نتایج بدی نگرفتیم. تازه پنجره بسته ما با پنجره بسته دیگران تفاوت داشت.

*منظورتان پرسپولیس است؟

-بله،پنجره تراکتورسازی که بسته شد ناگهان 4 بازیکن اصلی مان کنار رفتند و نتوانستند بازی کنند اما پرسپولیس یار داشت و با 13، 14 بازیکن اصلی خود ادامه داد.

*اخیرا مصاحبه ای با وینفرد شفر سرمربی استقلال داشتیم که در لابلای صحبت های خود گفت:«من هم می توانم فوتبال روی هوا بازی کنم و یک نفر را با قد بالای یک متر و نود بگذارم تا توپ ها را بزند و...» غیر مستقیم به سپاهان شما اشاره داشت؛ این مثال را زدیم تا به همان سبک فوتبال تیم شما اشاره کنیم.

-اینها برای من اهمیتی ندارد.مهم این است که به هدف خودمان برسیم.در هر تیمی که بودم با کمک خدا و اهل بیت(ع) به هدف رسیدم. در تاکتورسازی بدترین شرایط را تجربه کردم؛ بی پولی و پنجره بسته و ...در نهایت سوم شدیم. خدا را شکر می کنم که هنوز نتوانسته اند مرا زمین بزنند. یک عمر است که دارند علیه من تبلیغ می کنند.همین نیم فصل اول در بازی با پرسپولیس همه ایران دیدند که چطور سرمان را بریدند.در بازی با پرسپولیس و دیدار با پدیده حضور تماشاگران را دیدید؟ این خیلی مهم است که مردم با فوتبال آشتی کرده اند و به این تیم امیدوار هستند. ما تیمی هستیم که فرا استانی شده ایم و در هر شهری که می رویم تماشاگر داریم.سپاهان با آن همه افتخار قطب فوتبال ایران است.

* بازیکنی به نام استنلی کی روش در تیم شما حضور دارد که همه مربیان ایران آرزوی داشتن او را دارند؛ درباره او صحبت کنید!

-البته ما در کنار او جوانانی را هم داریم که کمک می کنند و مهاجمان با تجربه دیگری را نیز داریم.همین بازیکن(کی روش) را آقایان تا چند هفته مجوز بازی اش را صادر نمی کردند.بازیکنی مثل کی روش الان دو میلیون یورو پیشنهاد دارد و این نشان می دهد در برنامه های تاکتیکی ما خوب جا افتاده است. حالا بگذارید عده ای آدم کوچک بگویند تیم های قلعه نویی فقط روی هوا بازی می کنند. مهم این است که من قلعه نویی در راستای اهدافی که دارم تیمم را هدایت کنم و مردم از عملکرد تیم رضایت داشته باشند.الان هم که علی قربانی به ما اضافه شده و با این نفرات قطعا شرایط بهتری پیدا می کنیم.قربانی جز بازیکنان تاکتیک پذیر است و می تواند در چند پست بازی کند. این بازیکن هم رفتاری و هم فنی جزو بهترین ها است.

*سطح لیگ امسال را چطور دیده اید؟

-به نظرم سطح بازی ها بالا است.وقتی این تعداد مدعی در بالای جدول هستند یعنی لیگ پیشرفت داشته است. از نظر برگزاری هم آقایان فتاحی، بهاروند و کشوری عملکرد خوبی داشته اند ولی از نظر زیر ساخت ها عقب هستیم. الان مهمترین دغدغه مربیان برای نیم فصل دوم زمین ها هستند که در فصل سرما قطعا مشکلاتی را پیدا می کنند. یادمان باشد تا وقتی که زیرساخت های لیگ مان درست نشود پیشرفتی نخواهیم داشت.

*آیا مربیانی که در این لیگ حضور دارند در تزریق ایده جدید موفق بوده اند؟

-بله، برای شما یک مثال می زنم. یحیی گل محمدی با آن بضاعت و هزینه آیا بد عمل کرده است؟تیم او فوتبال خیلی خوبی را انجام می دهد. مربیان دیگری هم هستند. این نشان می دهد مربیان خوبی داریم.

*از دید شما این لیگ برای مردم لذت بخش است؟

-مردم از همه چیز فوتبال لذت می برند؛ هم از بردش و هم از باختش اما طی ده سال گذشته عده ای اجازه ندادند مردم از این فوتبال لذت ببرند. یعنی منافع آنها در این بوده که چهره زشتی از فوتبال در جامعه بسازند. البته الان برخی از آنها که تریبون دارند تغییر رویه داده اند. دلیلش هم این است که ابزاربودند.حالا هم شده اند دایه مهربانتر از مادر برای فوتبال.ماموریت آنها این بود که 80 هزار تماشاگر را به 8 هزار نفر برسانند.من در کمیسیون اصل نود هم این حرفها را زده بودم.گفتم آقایان، فوتبال فرصت است و تهدید نیست. بروید ببینید در همان سال آخری که من در استقلال بودم چه به روز ما آوردند. آن روزها برای 100 میلیون تومان لنگ بودند اما الان 50،40میلیارد هزینه می کنند.

*واقعا این پول هایی که در فوتبال ما هزینه می شود بازدهی لازم را دارد؟

برای فوتبال هر چه که هزینه کنیم باز هم کم است. همین باشگاههای عربی را ببینید که چه بازیکنانی می خرند.دیدید که الاهلی چه خریدی داشت؟این قیمت ها در همه جای دنیا است اما بحث در فوتبال ما به همان خروجی برمی گردد.این خروجی کافی نیست. 10 سال است که حنجره ما پاره شده از بس می گوییم برای ورزش قانونی را مصوب کنید که بر اساس آن مدیران برنامه ریزی داشته باشند.

*شاید یکی از دلایلی که اجازه نمی دهد مدیران با برنامه حرکت کنند و مردم هم از فوتبال لذت نمی برند جایگاه عجیب برد ها و باخت ها نزد تیم ها و اعضای آنهاست. برای یک برد هر کاری می کنند و وقتی هم شکستی حاصل شود از آن فاجعه می سازند. نمونه اش بازی جنجالی تیم شما با پرسپولیس که هنوز تبعات اتفاقات آن را شاهدیم!

-درباره آن بازی باید بگویم من همواره به جامعه داوری احترام گذاشته ام. معتقدم آنها مظلوم ترین قشر در فوتبال ایران هستند. در دوره ای که در لورکوزن بودم شنیدم که داورها چه حقوقی می گیرند؛ حدود 50 هزار مارک. حقوق یک کارمند حدود 4 هزار مارک بود. آنها می گفتند یک سوت اشتباه ممکن است 80 میلیون مارک را جابجا کند؛ یعنی صعود و سقوط یک تیم خسارات فراوانی را به همراه خواهد داشت. آیا ما داورهای خود را اینگونه حمایت می کنیم؟ بازیکن و مربی در فوتبال ما میلیاردی شدند اما آیا داورها شرایط مالی شان خوب است؟ درباره آن داور خاص هم حرفهایم همانی است که قبلا گفتم. بحث من در بازی با سپاهان این آقا بود نه جامعه داوری. آقایان بازی‌های یک سال گذشته این داورکه برای ما سوت زده است را دربیاورند نه اینکه هرتی حکم بدهند. این سوت فغانی در بازی با پرسپولیس را باید در کتاب گینس قرار داد.

*شاید اگر بحث ثبات در فوتبال ایران کمرنگ نبود و از شما به عنوان مربی تا مدیران باشگاهها مجال بیشتری برای کار کردن داشتید یک سوت اشتباه و یک برد و یک باخت تا این حد مهم جلوه نمی کرد.

-بحث من یک بازی نیست. داوری که در بازی های بسیاری اشتباه داشته آیا نباید پاسخگو باشد؟ این آقا(فغانی) نگاه از بالا به پایین به همه دارد و این خصیصه تاثیر زیادی بر کار او گذاشته است. این را هم باید بگویم بعد از بازی دوست عزیزم برانکو بود که درباره داوران صحبت کرد و من فقط درباره یک نفر حرف زدم اما دیدید که چه حکمی علیه من صادر کردند.وقتی با من عناد دارند طبیعی است که از این حکم های آبکی بدهند.

*درباره موضوع ثبات چه نظری دارید؟

-این ثبات برای من مربی ایرانی وجود ندارد. یک نفر مثل آقای مجید جلالی با آن بودجه و آن تیم بد کار نکرد اما دیدید که چگونه او را کنار گذاشتند.در فوتبال ایران هیچ مربی ای نمی تواند آینده نگری کند. اگر می خواهی دوام بیاوری باید به اتفاقات روز فکر کنی و آینده را در نظر نگیری. کاپلو در جام جهانی 4 گل خورد اما حفظ شد. در ایران هم مربیان خارجی خوب ثبات دارند.

*منظورتان کروش است؟

-کلی گفتم. نمونه دیگرش دوست عزیز خودم آقای برانکو. یادتان هست که پرسپولیس با آقای ربانکو تا کجای جدول رفت اما حفظ شد و کارش را ادامه داد.

*به نظر می رسد این روزها قصد ندارید درباره تیم ملی و کارلوس کی روش حرفی بزنید!

-حرفها را قبلا زده ایم و الان فقط می گویم که امیدوارم این تیم در جام ملتها موفق باشد. دعا می کنم نتیجه بگیرند. از آقای کی روش هم می خواهم آرامش خودش را حفظ کند. در یک جمله به شما می گویم که الان وقت انتقاد نیست.اگر هم بحثی بوده قبلا مطرح کرده ایم.

*از محرم نویدکیا خبر دارید؟

-بله، برای بازی با پرسپولیس از محرم دعوت کردیم و او هم به ورزشگاه آمد.اجازه بدهید یک بحث را درباره محرم داشته باشم.زمانی که در تراکتورسازی بودم شنیدم که محرم می خواهد از سپاهان جدا شود. با من مشورت کرد و به او گفتم اگر می خواهی بازی کنی جایی جز سپاهان بازی نکن و از او ممنونم که توصیه مرا گوش کرد.محرم باید یک روز این پرچم را در دست بگیرد اما مربیان جوان باید پله پله پیشرفت کنند. شما یادتان هست که خود من از کشاورز، برق تهران، استقلال اهواز و ...شروع کردم.

*به عنوان پرسش پایانی بفرمائید آیا این بحث که امیر قلعه نویی می خواهد با موفقیت در سپاهان و قهرمان کردن این تیم بار دیگر به استقلال برگردد درست است؟

-درباره استقلال و این موارد حرفی ندارم. شما هم لطفا وارد این مقوله نشوید. بنده هر جا که باشم با تمام وجود تا لحظه آخر کار می کنم. تیم سپاهان و شهر اصفهان را دوست دارم اما برای آدم های مریضی که این حرفها را می زنند باید بگویم قراردادم با سپاهان دو ساله است. آدم های بزرگ برای موفقیت دیگران تلاش می کنند، آدم های عادی موفقیت دیگران را تماشا می کنند و آدم های کوچک پشت سر آدم های موفق حرف می زنند.


*حمید ترابپور

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سحرخیز
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
0
0
(آدم های بزرگ برای موفقیت دیگران تلاش می کنند، آدم های عادی موفقیت دیگران را تماشا می کنند)
(دمت گرم مرد بزرگ)
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار