PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۴۲۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
گفت و گو با حبیب فرعباسی دروازه بان ملی پوش شهر اولین ها
مسجدسلیمان شهری زیبا و تاریخی و نفت‌خیز در استان خوزستان است که در میان‌ کوه‌های زاگرس قرار دارد . اولین بار عملیات استخراج نفت در خاورمیانه در سال 1908 توسط کنسرسیوم دارسی در مسجدسلیمان انجام شد. نکته جالبی که در خصوص مسجدسلیمان وجود دارد این است که بسیاری از اولین‌ها در تاریخ این شهر رخ‌داده است، اولین چاه نفت خاورمیانه و ایران، تاسیس برخی از اولین کارخانه‌های کشور ، اولین راه‌آهن، اولین فرودگاه ، اولین تفریحات و اولین بازی فوتبال هم در مسجد سلیمان برگزار شد.سال 1287 بود که فوتبال اولین بار توسط کارگران انگلیسی مقیم مسجد سلیمان برگزار شد؛ کارگرانی که برای استخراج نفت به ایران آمده بودند فوتبال را به مسجد سلیمان آوردند. البته بوشهری ها نیز ادعا می کنند که اولین بار فوتبال در شهرشان برگزار شده است.مسجد سلیمان شهر اولین هاست و فوتبال در این شهر قدمت دارد و به زعم حبیب فرعباسی دروازه بان نفت و میهمان این هفته ما تنها دلخوشی مردم مسجد سلیمان است.فرعباسی سه فصل است که در نفت حضور دارد و امسال با آمدن علیرضا مرزبان به عنوان سرمربی ، سنگربان نفت شد. دروازه بان جوانی که اولین بار در مصاف با تیم استقلال تهران به میدان رفت و نمایش امیدوارکننده ای داشت.مرزبان با قراردادن این دروازه بان جوان درون دروازه خیال مسجد سلیمانی ها را آسوده کرد.دروازه بان جوان و باآتیه ای که مدتی است به تیم امید هم دعوت شده است.

بچه مسجد سلیمان

-زادروز حبیب فرعباسی دروازه بان تیم فوتبال نفت مسجد سلیمان در 13 شهریور 1376 ثبت شده است.حبیب در ابتدای گفت و گو به کیهان ورزشی می گوید:مسجد سلیمان زادگاهم است و من بچه محله سرکورها مسجد سلیمان هستم.عباس عسکری همبازیم در نفت بچه محله مان است.فوتبال در محله ما مثل سایر مناطق مسجد سلیمان یک ورزش محبوب است و بچه ها هر روز در کوچه و خیابان فوتبال بازی می کنند.

-وی ادامه داد: در خانواده ای فوتبالیست شدم که دو برادر بطور تفریحی فوتبال بازی می کردند.من خیلی کوچک بودم که با برادرانم به زمین فوتبال می رفتم. بزرگتر که شدم فوتبال را بطور جدی تری ادامه دادم و وارد فوتبال باشگاهی شدم.برادرنم بطور تفریحی فوتبال بازی می کردند و آنها فوتبال را کنار گذاشتند اما من ادامه دادم زیرا فوتبال را دوست داشتم.

-حبیب اضافه کرد: هفت ساله بودم که پدرم را از دست دادم و از داشتن این نعمت بزرگ محروم شدم.پنج برادر دارم که همواره مشوقم بوده اند.

-دروازه بان تیم نفت مسجد سلیمان دانشجو است:«الان دانشجوی کاردانی رشته تربیت بدنی هستم.دوست دارم رشته ام را در صورت امکان تا مقاطع بالاتر از کارشناسی ادامه دهم.داشتن مدرک در این دوره و زمانه برای هر فردی واجب است و من هم می خواهم در کنار فوتبال درسم را ادامه دهم و از این رو رشته تربیت بدنی را انتخاب کرده ام.»

مرزبان به من فرصت طلایی داد

-فرعباسی گلر نفت مسجد سلیمان در خصوص نحوه ورودش به عالم فوتبال حرفه ای می گوید:من مثل تمامی بچه های علاقه مند از فوتبال پایه شروع کردم. من در تیم های پایه آزادگان دروازه بان شدم و تا مقطع جوانان در این تیم بودم.سپس خدمت آقای صادقی مربی دروازه بانان تیم نفت مسجد سلیمان رسیدم و در تست فنی ایشان نمره قبولی گرفتم و به عضویت تیم نفت مسجد سلیمان درآمدم.آقای صادقی برای من خیلی زحمت کشیده است و طی سه سالی که در خدمت نفت بوده ام همواره از این مربی دلسوز و بااخلاق حرفه ای بسیار آموخته ام. آقای صادقی جزو مربیانی است که تمریناتش به روز است و بستر پیشرفت شاگردانش را مهیا می کند.

-وی ادامه داد:من در دو سالی ابتدایی کمتر در نفت مسجد سلیمان بازی کردم. فصل گذشته در لیگ دسته اول نتایج بسیار خوبی گرفتیم و با نفت به لیگ برتر صعود کردیم.من در هفته های ابتدایی فصل جاری لیگ برتر هم نیمکت نشین بودم و به عنوان دروازه بان دوم تیم نفت مسجد سلیمان شناخته می شدم اما با آمدن آقای علیرضا مرزبان به عنوان سرمربی نفت شرایط به سود تغییر کرد و آقای مرزبان در آستانه بازی برابر تیم استقلال تهران تصمیم گرفت از من به عنوان دروازه بان جوان تیمش استفاده کند. فرصت طلایی برای من بود.ضمن این که ایشان بر سر تمرینات عملکردم را زیرنظر داشت و من هم تاحدودی متوجه توجه آقای مرزبان به تمریناتم شده بودم.نمی خواستم این فرصت طلایی را از دست دهم و تمام تلاشم این بود که پاسخ اعتماد آقای مرزبان را در بازی مقابل تیم استقلال تهران بدهم. خدا کمک کرد و در بازی برابر استقلال عملکرد خوبی از نظر کادرفنی و کارشناسان فنی داشتم.لازم است در این گفت و گو از آقای مرزبان تشکر کنم. ایشان به من شانس بزرگی داد تا بتوانم در لیگ برتر دیده شوم.

رفاقت و رقابت

-حبیب اضافه کرد: تا زمانی که پشت خط هستید به فرصت ها فکر می کنی و منتظر فرصت می مانی من هم مدتها منتظر فرصت بودم. وقتی کار را گرفتم برای حفظ موقعیتم به عنوان دروازه بان اول تلاشم را دوچندان کردم و می خواستم به بهترین نحو ممکن پاسخ اعتماد مرزبان را بدهم که این اتفاق به یاری خداوند به بهترین شکل رخ داد.

-عباسی فر در خصوص موقعیت خود در تیم نفت مسجد سلیمان به کیهان ورزشی گفت:الان نفت چهار دروازه بان دارد که همگی بومی هستند. آقای میلاد فراهانی چندی پیش از نفت مسجد سلیمان جدا شد و به تیم پدیده مشهد پیوست . برای ایشان آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم در تیم پدیده روزهای خوبی داشته باشد . الان نفت چهار دروازه بان دارد که زیر نظر آقای صادقی تمرین می کنند. من با هر سه گلر نفت رفاقت و رقابت سالم دارم و سعی می کنم با تلاش بیشتر و توجه به دستورات کادرفنی و راهنمایی های مربی گلرهای تیممان موقعیت کنونی خود را در نفت حفظ کنم.می خواهم در لیگ امسال پیشرفت کنم و مزد زحمات و اعتماد مربیانم را به بهترین شکل بدهم.

استرسم با مهار توپ اول تمام شد!

-فرعباسی در بازی برابر تیم استقلال تهران در ورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجد سلیمان اولین بازی لیگ برتری خود را انجام داد.بازی ای که سکوی پرتاب دروازه بان جوان مسجد سلیمانی ها شد. دروازه بان نفت مسجد سلیمان دراین باره به کیهان ورزشی می گوید: یک هفته پیش از بازی برابر استقلال خبردار شدم که در ترکیب اصلی قرار گرفته ام. خبر بسیار خوبی بود.آقای مرزبان تا روز بازی با من صحبت کرد و به من روحیه داد. هدف شان این بود ک هبا صحبت هایشان استرس را از من دور کنند.حتی بازیکنان باتجربه تیم با من صحبت کرد و تا انگیزه ام دوچندان شود.خوشبختانه تا روز مسابقه از نظر روحی تقویت شدم و با کمترین استرس مقابل تیم استقلال تهران به میدان رفتم.ضمنا خدا هم کمک کرد تا در بازی نخست در حضور تماشاگران خونگرم مسجد سلیمانی آبروداری کنم.بازی برابر استقلال دشوار است و استرس های خود را به همراه دارد اما من در این روز توانستم پاسخ اعتماد آقای مرزبان را بدهم و از این بابت خوشحالم.

-وی ادامه داد:وقتی سوت آغاز بازی برابر استقلال به صدا درآمد منتظر اولین ارسال یا شوت از جانب حریف بودم .می دانستم اولین مهار توپ و تشویق تماشاگران استرسم را کاهش می دهد و از نظر روحی تقویت می شوم. اولین توپی که روی دروازه آمد به لطف خداوند منان مهار کردم و همان جا بود که یک نفس راحت کشیدم و خداراشکر کردم.

نفت با مرزبان در پنج بازی 11 امتیاز کسب کرد

-با آمدن علیرضا مرزبان به عنوان سرمربی جدید تیم نفت مسجد سلیمان هفته به هفته شرایط تیم خوزستانی لیگ برتر بهتر شد. نفت در چند بازی امتیازات لازم را کسب کرد و از انتهای جدول رده بندی لیگ چدا شد.حبیب فرعباسی دروازه بان نفت در این باره یه کیهان ورزشی می گوید:اوضاع تیم پیش از آمدن آقای مرزبان به شکل دلخواه پیش نمی رفت. آقایان محمود فکری و عبدالله ویسی در دو مقطع زمانی مسئولیت فنی نفت را برعهده داشتند . هر دو برای تیم زحمت کشیدند. ما با آقای فکری به لیگ برتر صعود کردیم و آقای ویسی هم در هفته های ابتدای لیگ امسال برای زحمت زحمت کشید اما شرایط طوری پیش رفت که آنها از نفت جدا شدند و آقای مرزبان مربی خوب و بادانش سرمربیگری تیم را برعهده گرفتند.از روزی که آقای مرزبان آمد تیم نفت در پنج هفته موفق شد یازده امتیاز ارزشمند کسب کند و خودش را در جدول رده بندی بالا بکشد.آقای مرزبان به نفت خیلی کمک رد و بازیکنان با راهنمایی های این مربی خوب موفق شدند از حریفان پیش روی خود امتیاز بگیرند.الان شرایط نفت نسبت به هفته های آغازین لیگ امسال خیلی بهتر شده است و امیدوارم در نیم فصل دوم شرایط مان در نتیجه گیری بهتر شود. فکر کنم آقای مرزبان برای کسب موفقیت های بزرگتر برنامه ریزی خوبی دارد و لازم است به ایشان خسته نباشید بگویم.

مسجد سلیمان در روز بازی نفت خلوت می شود

-از حبیب در خصوص علت جدایی محمود فکری پرسیدیم که دروازه بان بومی نفت مسجد سلیمان گفت: واقعیت این است که در جریان جدایی از آقای فکری از نفت نیستم.نفت با آقای فکری به لیگ برتر صعود کرد .نفت با فکری در لیگ دسته اول بهترین نتایج را کسب کرد اما نمی دانم چرا از نفت جدا شد. در رسانه دراین باره به کرارت صحبت شده است .

-بحث شرایط اقتصادی باشگاه نفت مسجد سلیمان بارها در رسانه های ورزشی مطرح شده است. تعدادی از پیشکسوتان و مربیان تیم نفت مسجد سلیمان دراین باره صحبت کرده و حتی به دلایل مشکلات مالی اشاره کرده اند.متاسفانه باشگاه نفت کماکان با مشکلات اقتصادی مواجه است و باوجود تغییرات مدیریتی و اتفاقات خوبی که در هفته های گذشته به وقوع پیوسته است بخشی از مشکلات همیشگی نفت مرتفع نشده است. دروازه بان نفت در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید:همه می دانند که مشجد سلیمان شهر اولین هاست و بیشتر اتفاقات خوب صنعتی،ورزشی و فرهنگی اولین بار در این شهر رخ داده است. مردم مسجد سلیمان یک دلخوشی بیشتر ندارند و آن هم پیروز شدن تیم شهرشان در لیگ برتر است و این که بتواند در لیگ برتر باقی بماند.مسجد سلیمان نفت خیز است اما استخراج نفت از چاه های این شهر بهره قابل توجهی برای این شهر نداشته است. نمی خواهم منکر زحمات مسئولان محترم مسجد سلیمان شوم اما نفت مسجد سلیمان تنها دلخوشی مردم شهر است و همشهریانم با نفت زندگی می کنند.اگر فوتبال را از مردم مسجد سلیمان بگیرند تنها دلخوشی شان از بین می رود.وقتی نفت در مسجد سلیمان بازی دارد شهر ما خلوت می شود.

تماشاگران بامعرفتی داریم

-صحبت بعدی ما با فرعباسی درباره بقای نفت مسجد سلیمان در لیگ برتر است.او دراین باره می گوید:امیدوارم در نیم فصل دوم نتایج خوبی کسب کنیم و نفت در لیگ ماندگار شود. من به بقای نفت مسجد سلیمان در لیگ امیدوارم.ما با کمک هواداران مان و کمک خداوند متعال در لیگ می مانیم .طرفداران نفت به ما روحیه می دهند و ما با حمایت آنان در لیگ برتر ماندگار خواهیم شد. البته کار ما در نیم فصل دوم دشوار است و تمامی تیم ها با انگیزه بالا به میدان می روند و کسب امتیاز از حریفان نسبت به نیم فصل نخست سخت تر خواهد شد.

-وی ادامه داد:هواداران نفت مسجد سلیمان دوآتیشه هستند و برای موفقیت تیم خود با دل و جان از تیم شهرشان حمایت می کنند . ما بامعرفت ترین تماشاگران جهان را داریم. از لحظه ای که وارد ورزشگاه می شوند تیم خود را تشویق می کنند . دوست دارند تیمشان برنده شود و حیف است که ما با وجود چنین تماشاگران بامعرفتی نتوانیم در پایان هر بازی خوشحال شان کنیم.

بوفون الگوی فنی من است

-هفدهمین دوره جام ملت های آسیا به میزبانی امارات هفته گذشته به پایان رسید و گفت وگو با حبیب فرعباسی قبل بازیهای مرحله نیمه نهایی جام ملت ها انجام شد. حبیب درباره عملکرد تیم ملی ایران تا پیش از بازی برابر تیم ژاپن در مرحله نیمه نهایی جام ملت ها به کیهان ورزشی گفت:تیم ملی تا اینجای کار عملکرد خوبی داشته است. الان بهترین تیم آسیا هستیم و غیر از یک مساوی برابر عراق در مابقی بازیها پیروز شده ایم.همه از عملکرد تیم ایران تعریف می کنند و الان بهترین مربی و برترین بازیکنان آسیا را دراختیار داریم.تاکنون تمامی بازیهای تیم ملی را دیده ام و با بردهای دلچسب تیم ایران کلی شاد شده ام.

-وی ادامه داد: علیرضا بیرانوند برترین دروازه بان آسیا است. بیرانوند نشان داده که دروازه بان ارزشمندی برای تیم ملی است. او در بازی مقابل تیم عمان یک پنالتی گرفت که مهار پنالتی خیلی ارزش داشت.دروازه بانی که تا مرحله نیمه نهایی دروازه اش بسته بوده قطعا از نظر فنی و روحی آماده است.بیرانوند محسنات زیادی در گلری دارد که یکی از خروج های به موقع او است.پرتاب دست های بیرانوند مثال زدنی است و الان ویژگی بارز و مهم او سوژه کارشناسان و رسانه ها شده است.بیرانوند با این پرتاب های بی نظیر خط دفاع حریف تحت فشار می گذارد و برای مهاجمان تیم ملی فرصت سازی می کند.قطعا کارشناسان و مربیان بهتر می توانند درباره ویژگی های مثبت بیرانوند صحبت کنند.

-در بخش بعدی صحبت مان با دروازه بان جوان تیم نفت مسجد سلیمان درباره الگوی فنی فرعباسی پرسیدیم که او به کیهان ورزشی گفت:الگوی من در دروازه بانی بوفون دروازه بان نامدار فوتبال ایتالیاست. بوفون فوفق العاده است و الان با این که پا به سن گذاشته است اما به عنوان یک گلر لژیونر در لیگ فرانسه بازی می کند و در تیم پاریس سن ژرمن یک مهره ارزشمند و مجرب است.من از جام جهانی 2006 آلمان طرفدار بوفون شدم. او در همان جام موفق شد با واکنش های عالی خود تیم ملی ایتالیا را قهرمان جهان کند.الان بیشتر بازیهای بوفون را تماشا می کنم و فیلم بازیهای قدیمی بوفون را می بینم و از واکنش هایش الگوبرداری می کنم.

دروازه بانی در خونم است

-او می گوید: از بچگی دوست داشتم دروازه بان باشم. وقتی وارد مدرسه شدم دروازه بان تیم مدرسه مان شدم و علاقه ام به دروازه بانی سبب شد تا در این پست شناخته شوم. وقتی به دبیرستان رفتم همه مرا به عنوان دروازه بان می شناختند و در تیم مدرسه بازی می کردم.گلری در خونم است. البته مربیان زحمتکشی داشته ام و لازم است از تک تک شان تشکر ویژه کنم.

-حبیب خاطرنشان کرد:من طرفدار نفت مسجد سلیمان هستم اما بیشتر خوزستانی ها هوادار تیم استقلال هستند.از قدیم الایام خوزستانی به استقلال علاقه دارند.

-حبیب فرعباسی اخیرا به تیم امید ایران دعوت شد . او در اردوی اخیر تیم امید حاضر بود ولی با امیدها به قطر نرفت. گلر خوزستانی امیدها دراین باره به کیهان ورزشی گفت:متاسفانه یک سری مشکلات شخصی داشتم که مانع از سفرم به تورنمنت قطر شد.یک سری کارها برای کسب مجوز در دانشگاه انجام نشد و من با تیم امید به قطر نرفتم. خوشبخاته تیم امید در تورنمنت چهارجانبه قطر قهرمان شد.با این حال امیدوارم در اردوهای بعدی تیم ملی حضور داشته باشم و با تیم امید در مسابقات آینده شرکت کنم. البته ناگفته نماند که من در بازی تدارکاتی با تیم سوریه برای تیم امید بازی کردم .

-حبیب درباره اردوی اخیر تیم نفت مسجد سلیمان می گوید: اردوی خوبی در اهواز داشتیم که دو بازی تدارکاتی هم برگزار کردیم. چند بازیکن هم در نیم فصل به تیم نفت مسجد سلیمان اضافه شده اند. فکر کنم اوضاع مان در نیم فصل دوم از نظر فنی بهتر می شود.

-وی در پایان گفت:ابتدا لازم است از کیهان ورزشی تشکر کنم. بازیکنان جوان شهرستانی از این توجه انگیزه می گیرد و با توان بیشتری در بازیها به میدان می رود.هم چنین لازم است از آقای صادقی مربی گلرهای نفت مسجد سلیمان و کادرفنی مان تشکر کنم.

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار