PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۴۲۸۴۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
گفت و گو با مرجان کلهر ملی پوش رشته اسکی
مرجان کلهر سالهاست که ملی پوش اسکی است. او اولین بانویی بود که به عنوان نماینده کشورمان به المپیک زمستانی 2010 ونکوور راه یافت و پرچمدار کاروان ایران در المپیک زمستانی شد.به زعم خودش از سه سالگی در رشته اسکی فعالیت کرده است و جزو نفرات شاخص این رشته در کشورمان است. متاسفانه اسکی در کشورمان از زیرساخت های قوی برخوردار نیست و اسکی باوجود علاقه نوجوانان به این رشته مهیج و البته دشوار به اندازه سایر رشته ها رشد نکرده است. شاید یکی از دلایلش هزینه بالای این رشته برای علاقه مندان باشد که مانع حضور دائمی علاقه مندان در این رشته ورزشی می شود.از طرفی خانم کلهر اخیرا در مسابقات آلپاین سوئد حضور داشت و در این مسابقات دست به اقدامی عجیب زد که طی روزهای گذشته کلی سروصدا کرد و ایشان هم دراین باره با رسانه های چاپی و تصویری به گفت و گو نشست .

من از سه سالگی ،اسکی را شروع کردم

-مرجان کلهر ملی پوش اسکی متولد 1367 است و از سال 1378 بطور حرفه ای در رشته اسکی فعالیت می کند.او در ابتدا به کیهان ورزشی می گوید:از سه سالگی اسکی را شروع کردم.اولین مدال را در رده نونهالان دریافت کردم و از سال 1378 بطور حرفه ای فعالیتم را آغاز کرده ام. مدت یازده سال نفر اول ایران بوده ام. اولین مدال برون‌مرزی را در رقابت‌های ترکیه به دست آوردم. در جوانان آسیا صاحب عنوان شدم. اولین سهمیه المپیک بانوان را در المپیک زمستانی از آن خود کردم. عنوان نایب‌ قهرمان اسکی روی چمن جهان در ایران را دریافت کرده ام. دو دوره در بازی‌های آسیایی حضور داشته ام که یک بار به فاصله زمانی یک ثانیه مدال برنز را از دست دادم.امسال هم در پنجمین رقابت‌های جهانی به میزبانی سوئد حضور داشتم و این رقابت ها را تجربه کردم.
-وی اولین بانوی اسکی باز ایران است که سهمیه حضور در المپیک زمستانی 2010 ونکوور را دریافت کرد و نامش در تاریخ اسکی کشورمان ثبت شد. ایشان دراین باره می گوید:حقیقتا از یک سال نیم و پیش از المپیک زمستانی ونکوور برای کسب سهمیه خیلی زحمت کشیدم و تمرینات ملال آوری را برگزار کردم.برای کسب سهمیه در دو رشته مشقت کشیدم و البته در مقطعی هم دچار بدشانسی شدم ولی سرانجام با تلاش بیشتر موفق شدم در دو رشته سهمیه المپیک را دریافت کنم.

-کلهر در ادامه گفت: اولین حضور در المپیک زمستانی تجربه فوق العاده‌ای بود. برای رسیدن به آن خیلی زحمت کشیدم. دو سال قبل از آن در اغلب رقابت‌ها شرکت کردم تا نمره‌ام را به صفر نزدیک کنم. در رشته ما هر قدر نمره به صفر نزدیک‌تر شود ایده‌آل‌تر می‌شود. ضمنا پیش از سهمیه المپیک زمستانی در تورنمنت‌های اصلی خوب کار نکردم ولی بعد از آن سخت کار کردم تا اینکه در مسابقات مارپیج بزرگ در ترکیه سهمیه گرفتم. در مسابقات داخلی هم خیلی خوب کار کردم. مشقت های زیادی کشیدم.

اولین بانوی المپیکی اسکی

-خانم کلهر در اولین حضور خود در المپیک زمستانی به عنوان پرچمدار کاروان ایران معرفی شد و دراین باره می گوید: اتفاق خوبی بود که در اولین حضورم پرچمدار کاروان ایران شدم و اتفاق شیرینی بود.وقتی پرچمدار شدم یک احساس بسیار عالی و توصیف‌نشدنی پیدا کردم.همه چیز خیلی خوب پیش رفت و باید بگویم در آنجا خیلی خوب کار کردم.

-وی ادامه داد: المپیک برای هر ورزشکاری اهمیت ویژه ای دارد و هر ورزشکاری دوست دارد در این آوردگاه بزرگ حاضر شود و رقابت در المپیک را تجربه کند.المپیک زمستانی ونکوور برای من به عنوان یک بانوی مسلمان اهمیت زیادی داشت بخصوص نام و عکس من به عنوان یک ورزشکار مسلمان در دهکده المپیک دیده می شود و اینها به من انگیزه زیادی می داد و همگی خاطره انگیز بود.از طرفی هم اولین بانوی ایرانی اسکی بودم که به المپیک زمستانی راه یافتم و رقابت در کنار بزرگان اسکی برایم ارزشمند بود.جو المپیک قابل توجه است و یطورکلی تجربه خوبی بود.

- خانم کلهر ملی پوش اسکی اخیرا در مسابقات جهانی سوئد شرکت کرد و در خصوص عملکرد تیم اسکی ایران به کیهان ورزشی گفت:نفرات تیم اسکی ایران، صد درصد توانایی‌های خود را به نمایش گذاشتند. در پیست‌های خارج از ایران نوع برف هم فرق می‌کند. در ایران فصل بارش برف کوتاه‌مدت است و جنس برف ما نرم و خیس است .برف در اروپا و سایر مناطق به شکل کریستالی است که کار اسکی باز بسیار سخت است ولی ما همه توان‌مان را گذاشتیم.


سال آینده برای ادامه فعالیت ورزشی ام تصمیم می گیرم!

-ایشان درباره این که گفته می شود تیم اسکی بانوان از نحوه هدایت مربی خود لطمه خورده است، گفت: قبول ندارم. همه عوامل دست به دست هم دادند تا نتیجه خوبی نگیریم. تقصیر کسی نیست. وقتی از نظر امکانات ضعیف هستیم خیلی عجیب نیست. ضمنا در هر رقابت جهانی نوع طراحی مسیر، پیست و نوع برف در هر جا متفاوت است .
-کسب سهمیه المپیک در این رقابت ها حاصل نشد و کلهر در این باره می گوید: می‌توانیم سهمیه المپیک کسب کنیم به شرطی که در مسابقات بیشتری شرکت کنیم و امکانات را افزایش دهیم.کسب سهمیه با حمایت بیشتر دور از دسترس نیست.

-مرجان کلهر درباره آینده ورزشی خود و احتمال حضورش در مسابقات پیش رو گفت: البته هنوز درباره آینده ورزشی خود تصمیم نگرفته ام و مشخص نیست در مسابقات آینده اسکی شرکت کنم.تاکنون به نتیجه خاصی برای ادامه فعالیت ورزشی ام نرسیده ام. قطعا تکلیفم در سال آینده معلوم خواهد شد و امیدوارم بهترین تصمیم را بگیرم.
اروپایی ها یازده ماه تمرین می کنند ما سه ماه!

-وی ادامه داد: طبق قوانین در مسابقات جهانی صد نفر سهمیه حضور پیدا می‌کنند. نفرات اول تا پنجاهم را برترین‌های جهان تشکیل می‌دهند که بدون ورودی حضور پیدا می‌کنند. بیست و پنج نفر در مرحله مقدماتی و بیست و پنج اسکی‌باز بعدی از کشور‌هایی که بهترین نمره امتیازی را دارند تشکیل می دهند. در مجموع 98 نفر در مسابقات جهانی امسال شرکت کردند و از شانس خوب‌مان همگی راهی فینال شدیم.
-خانم کلهر درباره وضعیت کنونی اسکی در ایران توضیح داد و گفت: نمی‌دانم
مسیر اسکی ایران به کدام سمت می رود. ما در مقایسه با اروپا و سایر نقاط جهان خیلی عقب‌تر هستیم. آن‌ها یازده ماه کامل را تمرین می‌کنند ولی ما تنها سه ماه برف مفید داریم و از این بابت عقب تر هستیم در حالی که باید در طول سال فرصت تمرین زیاد داشته باشیم تا خودمان را از نظر تمرینی به آنها نزدیک کنیم.ضمنا ما در بحث زیرساخت با مسائلی مواجه هستیم که نیاز به بررسی دارد. باورتان نمی‌شود در سوئد با توجه به امکانات بالابر می‌توانستیم 10 بار در روز تمرین کنیم. در حالی که بضاعت ما تنها در پیست دربندسر است که بازهم نسبت به سایر نقاط جهان بسیار ضعیف‌تر است. مگر اینکه سرمایه‌گذاری خوبی روی رده‌های پایه انجام شود. مستعدان را به اروپا بفرستیم تا در کمپ‌های مختلف تمرین و مسابقه دهند. شاید در چند سال آینده با سرمایه گذاری بر روی استعدادها به نتایج امیدوارکننده ای برسیم.متاسفانه در بحث زیرساخت از کشورهای پیشرو در اسکی عقب تر هستیم.

سال 2008 هم خطایم را به داوران اعلام کردم!

-مرجان کلهر ملی پوش اسکی در پایان مرحله نخست مسابقات مارپیچ کوچک آلپاین سوئد انصراف داد که برای مربیان و همبازیانش در تیم ملی اسکی عجیب بود .ماجرا از این قرار بود که خانم کلهر در مسابقات جهانی سوئد و در مانش ابتدایی رقابت‌های مارپیچ کوچک با کسب رتبه 58 به کار خود پایان داد تا بتواند به عنوان یکی از 60 اسکی باز برتر به مانش دوم راه پیدا کند.اعضای کادرفنی و سایر ایرانی های حاضر در محل مسابقات از نتیجه ثبت شده برای کلهر خوشحال بودند، اما ملی پوش اسکی بعد از پایان مسابقه سراغ داوران رفت و اعلام کرد در طول مسیر مسابقه مرتکب خطایی شده که از چشم داوران و حتی دوربین ها دور مانده است.مرجان کلهر با وجود ناراحتی از حضور در دوره دوم مسابقات انصراف داد تا در میان شصت اسکی باز برتر مسابقات جهانی قرار نگیرد و به زعم خودش دچارعذاب وجدان نشود. البته دراین خصوص حرف و حدیث هایی مطرح شده که خانم کلهر دراین باره توضیح داد و به کیهان ورزشی گفت:من کاری کردم که عذاب وجدان نگیرم. از کودکی دوست نداشتم برخلاف اعتقاداتم عمل کنم و اصلا حاضر نبودم برای کسب موفقیت ارزش های اخلاقی را زیر پا بگذارم. هر فردی اعتقاداتی دارد که به آنها پایبند است.ضمنا این بار اولی نبود که اشتباه داوران را به زبان آوردم.اولین بار در سال 2008 بود که در مسابقات متوجه اشتباه داوران شدم و با وجود این که اعلام اشتباه داوران به ضررم تمام شد به داوران همه چیز را گفتم.از زمانی که دانش آموز بودم از تقلب بدم می آمد و هدفم این بود که در بدترین شرایط حقایق را بیان کنم.همیشه در شرایط حساس با خودم جدال می کردم که فردی سالم باشم و برخلاف اعتقاداتم عمل نکنم. این بار هم در مسابقات جهانی سوئد همان کاری را کردم که در سال 2008 انجام داده بودم.طی روزهای گذشته دراین باره با رسانه ها صحبت کرده ام و ریزش را به زبان آوردم.

اگر نمی گفتم عذاب وجدان می گرفتم

-وی ادامه داد:طبق قانون فدراسیون جهانی در رشته های مارپیچ باید اسکی بازان شعاع پیچ ها را قطع کنند و به ترتیب از موانع رد شوند. اتفاقی کهرخ داد، این بود که یکی از موانع از بین پاهای من رد شد که خطا بود. همیشه اینطور است که اگر داوران چنین خطایی را متوجه نشوند، دوربین‌ها آن را ثبت می‌کنند و در پایان رقابت خطاها عیان می شود و ورزشکار خطاکار از مسابقات کنار می رود. نمی دانم چطور برای من این اتفاق رخ داد که هیچ کس متوجه خطای من نشد. خودم اسمش را آزمون می گذارم. در همین مسابقات و در یک رشته دیگر در شرایطی که تیم آلمان سوم شده بود و به مدال برنز می رسید، بعد از سی الی چهل ثانیه دوربین ها نشان دادند که یکی از موانع از بین پاهای اسکی باز آلمانی رده شده و بنابراین مدال به ایتالیا رسید. وقتی مسابقه تمام شد چون می دانستم خطا کرده ام، ناراحت بودم؛ اما به یک باره دیدم نام من در لیست مانش دوم هم وجود دارد. من رتبه 58 را کسب کرده بودم و با رای داوران می توانستم در مانش دوم باشم. بعد از اعلام نتایج به داوران مراجعه کردم و به آنها گفتم خطا کردم و حقم حضور در بین 60 نفر حاضر در دور بعدی نیست. داوران پذیرفتند و از مسابقات کنار رفتم.فرد دیگری هم جایگزین نشد و من از دور بعدی انصراف دادم.

-ملی پوش اشکی اضافه کرد: تنها دلیل کارم این بود که به خاطر خودم این کار را کردم. من سال ها بدون حاشیه اسکی کردم و رقابت سالم با حریفانم داشتم. در آن لحظه که نتیجه اعلام شد و فهمیدند کسی خطای مرا ندیده، سعی کردم احساسی عمل نکنم. اگر می خواستم احساسی تصمیم بگیرم قطعا مرا وسوسه می کرد. من برای آینده اسکی خودم تصمیمی نگرفتم و شاید دیگر هیچ وقت این شانس را نداشته باشم که به مانش دوم قهرمانی جهان برسم. اگر به مرحله دوم می رفتم، قطعا این مساله برای همیشه در کارنامه من ثبت می شد. در آن لحظه احساسی تصمیم نگرفتم و با تصمیم انسانی خواستم به اعتقاداتم پایبند باشم.اگر خطایم را بازگو نمی کردم هر بلایی سرم می آمد معتقد بودم که بخاطر پنهان کاری بوده است.به هر حال تصمیم انسانی گرفتم و از این بابت عذاب وجدان ندارم.

دنبال تقدیر و تشکر نبودم!

-خانم کلهر خاطر نشان کرد: بعد از این اتفاق گریه می کردم و اشک می ریختم. شاید برای بقیه سوال بود که با وجود قرار گرفتن در بین شصت نفر برتر این کار را می کنم. ورزشکاران و مربیان دیگر کشورها پس از مسابقه متوجه شدند که چه اتفاقی برای من افتاده است. بعد از آن هم من به سمت بقیه نفرات رفتم تا آنها را برای استارت آماده کنم.

-ملی پوش اسکی در بخش بعدی گفت و گو به کیهان ورزشی گفت که دنبال تعریف و تمجید از خودش نیست و از مسابقات آلپاین انصراف نداده تا از این بابت مطرح شود.وی دراین خصوص گفت:تصمیم سختی گرفتم اما هرگز دنبال این نبودم که از این طریق موردتوجه قرار بگیرم و در رسانه ها مطرح شوم و مسئولان ورزش از من تقدیر کنند! أصلا انتظار نداشتم که کسی بابت این مسائل از من تشکر کند. برای دل خودم این تصمیم را گرفتم و خطایم را به داوران اعلام کردم. باور کنید من اصلا دوست نداشتم کاری که کردم، اینقدر بازتاب داشته باشد و همه جا پخش شود. به نظر خودم کار خیلی خاصی نکردم. البته نمی خواهم بگویم یک کار معمولی بود؛ اما خیلی هم خاص نبود! صداقت جزیی از وجود انسان است و بسیاری از این ویژگی برخوردار هستند.

-وی ادامه داد:نمی‌دانم این را چطور بگویم. اصلاً نمی خواستم کناره گیری از مسابقات آلپاین رسانه‌ای شود. من برای دل خودم این کار را کردم، چون این‌طور بزرگ شده ام وگرنه این کار من اصلاً کار خاصی نبوده ولی با برداشت بزرگی مواجه شد. در نهایت خیلی خوشحالم این کار را انجام داده ام. دیگر شب‌ها راحت می‌خوابم. شاید این اتفاق صدم ثانیه می‌توانست بعد‌ها من را آزار دهد ولی با این کار وجدان خودم را راحت کردم.
-مرجان کلهر اضافه کرد: شنیدم برخی حرکت مرا طوری توصیف کردند که پهلوانانه بوده است در حالی که این طور توجهات را اغراق می دانم. این طور تعریف و تمجیدها به شکلی اغراق است. این واژه ها برای کار من بزرگ است. دوست ندارم وارد چنین داستان هایی شوم و انتظاری هم از کسی ندارم . باور کنید فقط می خواستم وقتی سرم را روی بالش می گذارم، راحت بخوابم. مطمئنم اگر در دور دوم شرکت می کردم، تا عمر دارم پیش خودم می گفتم به چه قیمتی این کار را انجام دادم و عذاب وجدان می کشیدم
.

-وی در پایان گفت: اسکی را بسیار دوست دارم و آرزو دارم زیرساخت‌ها در این رشته ورزشی تقویت شود تا بتوانیم اسکی را به سطح قابل قبولی برسانیم.بازهم در خاتمه می گویم که اصلا مایل نبودم که خبر کناره گیری از مسابقات آلپاین رسانه ای شود و همه چیز به خاطر این بود که عذاب وجدان نگیرم.همانطور که گفتم هر فردی اعتقاداتی دارد و براساس اعتقاداتش زندگی می کند.من این طور زندگی می کنم و اعتقاد دارم که اگر تقلب کنم هر اتفاق بدی پس از تقلب برایم رخ دهد تنها برای کار غلطم بوده است.دوست دارم سالم ورزش کنم .

* کیوان طباطبایی

برچسب ها: اسکی ، مرجان کلهر
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ظهوری
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
0
0
اخبار اسکی را چاپ کنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
0
0
جای اسکی در مجله و سایت خالیه بی زحمت اخبارش را کار کنید
حامد آشنا از تهران
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
0
جای خالی گزارش تصویری و پوستر از اسکی آلپاین در مجله خالی است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار