PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۴۵۱۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
گفت و گو با موعود بنیادی فرد داور بین المللی لیگ برتر
موعود بنیادی فرد داوری از استان چهار محال و بختیاری است که طی فصول گذشته عملکرد قابل توجهی داشته است.داور بین المللی فوتبال ایران در هجدهمین دوره لیگ برتر قضاوت های خوبی داشت و بارها از جانب گروه فوتبال کیهان ورزشی به عنوان داور برتر هفته انتخاب شد.بنیادی فرد در لیگ هجدهم چند قضاوت حساس داشت که انصافا از پس تک تک شان برآمد. مثل بازی تراکتورسازی تبریز و پیکان تهران که حواشی داشت و بنیادی فرد توانست قضاوت عادلانه ای داشته باشد .او طوری در طول مسابقه سوت می زند که تصمیماتش روی نتیجه بازی تاثیرگذار نبود و کارش را به درستی انجام داد. در این گفت و گو با داور بین المللی درباره مشکلات داوران و حواشی پیرامون شان صحبت کردیم .
ریشه اعتراض به داوری، نتیجه گرایی است!

دبیر ورزش و متولد شهرکرد

-موعود بنیادی فرد متولد شهرکرد و زادروزش در 17 شهریور 1364 ثبت شده است.میهمان این هفته ما در ابتدا می گوید:فامیلی من بنیادی فرد است که اشتباها در رسانه ها بنیادی فر نوشته می شود.اسم موعود را هم عمویم برای من انتخاب کرد. البته انتخاب اسم من آنطور بوده که عموی من همیشه دوست داشته اسم موعود را روی یکی از فرزندانش بگذارد . عمویم سه فرزند دختر دارد و هیچ گاه فرصت نشد که اسم دلخواه خود را روی یکی از فرزندانش بگذارد.از این رو زمانی که متولد شدم عمویم گفت که اسم مرا موعود بگذارند و پدرومادرم پیشنهاد عمویم را پذیرفتند.من در شهرکرد متولد شدم و در منطقه محله میرآباد شهرکرد زندگی می کردیم.شهرکرد طبیعت بکری دارد و بام ایران محسوب می شود. طبیعت استان چهار محال و بختیاری زبانزد است.کوهرنگ طبیعت بی نظیری دارد بخصوص بهار کوهرنگ که بسیار دیدنی است.جاده های زیبایی دارد که بسیار چشم نواز است.

-وی ادامه داد:خانواده ام ورزشی نیست .پدرم در گذشته فوتبال بازی می کرد . پدرم اصالتا خوزستانی است و تنها عضو ورزشکار خانواده است که در جوانی فوتبال بازی می کرد.البته فوتبال بازی کردن پدرم منجر به داور شدنم نشد . اصلا دلایل ورودم به داوری به علت شرایطی بود که برایم رقم خورد.

-آقای بنیادی فرد اضافه کرد:کارشناس تربیت بدنی هستم و در این رشته تحصیل کرده ام.درحال حاضر دبیر ورزش هستم .من در مدرسه ابتدایی به عنوان معلم ورزش فعالیت می کنم.هرگاه بازیهای من از تلویزیون پخش می شود شاگردانم فردای بازی در مدرسه با من صحبت می کنند و درباره تصمیمات من به عنوان داور مسابقه نظر می دهند. مثلا می گویند که اگر در فلان صحنه اعلام خطا می کردم تصیمم درست بود یا فلان صحنه اخطار می دادم تصمیم صحیح بود. خلاصه این که بچه ها مشغول اظهارنظر می شوند و من هم صحبت هایشان را گوش می دهم.

-آقای بنیادی فرد چهار سال است که به زعم خودش ازدواج کرده است:«همسرم ورزشی نیست و به فوتبال هم علاقه ندارد.»

پس از کسب دیپلم وارد داوری شدم

-آقای موعود بنیادی فرد درباره نحوه حضورش در عالم داوری به کیهان ورزشی می گوید:من به هنرستان تربیت بدنی رفتم و دلیل اصلی اش هم علاقه به ورزش بود.من هم مثل تمامی بچه ها در نوجوانی به کوچه و خیابان می رفتم و فوتبال بازی می کردم.آن روزها با توپ پلاستیکی بازی می کردیم و در پایان هر بازی زانوهایم درد می گرفت یا ورم می کرد.هنگامیکه به خانه می آمدم پدرومادرم ناراحت می شدند. حتی پدرم می گفت که نباید فوتبال بازی کنم. مدتی کارم به دکتر کشید تا این که یک روز مادرم پیشنهاد کرد که بجای فوتبال بازی کردن بهتر است که دنبال داوری بروم.جرقه اش در خانه زده شد و پس از مدتی در کلاس های داوری ثبت نام کردم.پس از دریافت دیپلم تصمیم گرفتم که در کلاس های داروی ثبت نام کنم.با رفتن بر سر کلاس های داوری کم کم به قضاوت در فوتبال علاقه مند شدم و داوری را جدی گرفتم. اتفاقا آقای محمد ریاحی مدرس کلاس داوری بود و این کلاس در فرخ شهر برگزار شد. من به عنوان یک علاقه مند در کلاس ها شرکت کردم و در پایان کلاس ها نمره قبولی گرفتم و مدرک c داوری را دریافت کردم.تست کوپر دادیم و در آزمون قوانین داوری هم شرکت کردیم که آنجا هم نمره قبولی گرفتم.پس از قبولی و دریافت مدرک داوری بطور جدی تری وارد عرصه داوری شدم.

-وی ادامه داد:اولین قضاوتی که بطور رسمی انجام دادم در آموزشگاه ها بود.یک بازی کرکری و دشوار بود. دو معلم ورزش برای هم کری خوانده بودند و هر دو تیم فقط به برد فکر می کردند .خلاصه این که بازی شروع شد و من هم توانستم بازی را قضاوت کنم . بازی بدون حاشیه به پایان رسید. البته من تا پیش از اولین قضاوت همیشه تماشاگر بازیهای آموزشگاه ها بودم و بازیها را دنبال می کردم.

فوتبال بازی کردن روی داوری تاثیر زیادی دارد

-نخستین قضاوت موعود بنیادی فرد در لیگ برتر به سال 1391 برمی گردد. او در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید:هفته های پایانی لیگ بود که قضاوت بازی دو تیم راه آهن تهران و شاهین بوشهر به من واگذار شد. راه آهن بازی را با نتیجه سه بر یک پیروز شد و اتفاقا شاهین بوشهر در پایان همان فصل به لیگ دسته اول سقوط کرد.ضمنا پیش از بازی به شکلی استرس داشتم زیرا علی دایی سکان هدایت تیم راه آهن را برعهده داشت . به هر حال علی دایی اسم بزرگی بود و من هم پیش از بازی بخاطر اسم آقای دایی استرس داشتم. البته با آغاز مسابقه پس از دقایقی خیلی راحت قضاوت کردم و استرسی احساس نکردم. بطوریکه آقای مسعود عنایت ناظر بازی بود و رضایت خود را از قضاوتم در پایان بازی اعلام کرد.ضمن این که همه از قضاوت رضایت داشتند.البته بازی نخست در لیگ برتر شرایط خاص خودش را دارد و تمام کسانیکه داوری کرده اند این شرایط را از نزدیک لمس می کنند.

-فوتبال بازی کردن داوران اهمیت بسیاری دارد و به زعم کارشناسان داوری سبب می شود تا داوران ،اشراف بیشتری روی قضاوت بازی داشته باشند و در تشخیص صحنه ها عملکرد بهتری از خود نشان دهند. بنیادی فرد در این باره توضیح داد و گفت:کاملا با این نظر موافق هستم.داوری که فوتبال بازی کرده باشد راحت تر قضاوت می کند و تاثیر زیادی روی قضاوتش دارد.داوری که فوتبال بازی کرده باشد بهتر قادر است خطا ها و برخورد بازیکنان را تشخیص دهد و متوجه شود که بازیکن قصد تمارض یا فریب داور را دارد یا واقعا روی او خطا شده است.داوری که فوتبال بازی کرده باشد با تاکتیک تیمی و شرایط حاکم بر بازی آشنا است و می تواند صحنه ها را تشخیص دهد.

- آقای بنیادی فر داور بین المللی فوتبال ایران هر هفته با تعدادی از پیشکسوتان عرصه خود فوتبال بازی می کند.وی دراین باره می گوید: سالهاست که با برگزاری تمرینات قدرتی و استقامتی مشکلات زانوهایم برطرف شده است . هر هفته با تعدادی از داوران و پیشکسوتان فوتبال بازی می کنیم . ما از جنس فوتبال هستیم و فوتبال جزیی از ما است.هر هفته فوتبال بازی می کنیم زیرا به فوتبال علاقه شدیدی داریم.

داوران در سفرها همدیگر را نقد می کنند

-اشتباهات داوری در معتبرترین لیگ های جهان هم دیده می شود . اشتباهات داوری در فوتبال ما به شکل قابل توجهی انعکاس می یابد که روی عملکرد داوران از نظر روانی تاثیر مستقیم می گذارد:«هنگامیکه با داوران به سفرهای خارجی برای قضاوت می رویم درباره اشتباهات مان در بازیهای گذشته صحبت می کنیم.نقد سازنده همکاران به ما کمک می کند و از آن جا که همکاران همدیگر را از نظر فنی و روانی می شناسند نقطه نظرات شان مفید است. بخصوص آقای علیرضا فغانی که تجربه بالایی دارند و نظرات شان برای داوران بسیار مفید و سازنده است. استاد فغانی در سفرهای خارجی مسائلی درباره اشتباهات داوری یا نحوه قضاوت ها مطرح می کند که بسیار بااهمیت است. مثلا می گوید اگر در فلان صحنه آوانتاژ می دادی تصمیم بهتری گرفته بودی.به هر روی آقای فغانی تجربه بالایی در داوری دارد که می بایست به آنها توجه شود.

-قشر داوران فوتبال بیشترشان تحصیکرده هستند.از همین رو داوران از نظر رفتاری و شخصیتی جایگاه قابلی در میان اهالی فوتبال دارند اما گهگاهی در میادین فوتبال می بینیم که برخی بازیکنان به داوران اهانت می کنند یا از الفاظ نامربوطی برای اعتراض به داور استفاده می کنند. موعود بنیادی فرد دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:هضم برخی اتفاقات عجیب در میدان فوتبال دشوار است.چاره ای نیست گاهی رخ می دهد. بیشتر داوران فوتبال تحصیلکرده هستند و الان چندین داور داریم که پزشک هستند یا مدرک دکترا دارند.یک سری از داوران ما کارشناس تربیت بدنی هستند . انگشت شمار داورانی داریم که ادامه تحصیل نداده اند.البته ناگفته نماند که فوتبالیست هایی داریم که تحصیلکرده و باشخصیت هستند و بافرهنگ در میدان فوتبال رفتار می کنند.این دسته از بازیکنان وارد حاشیه نمی شوند و به تصمیمات تیم داوری در مسابقه احترام می گذارند ولی یک سری بازیکن هم داریم که رفتارشان بحث برانگیز است !چاره ای نیست ما به عنوان داور می بایست قانون را در زمین اجرا کنیم.البته جو حاکم در بیشتر ورزشگاه ها مناسب نیست و گاهی شعارهایی در ورزشگاه ها سر داده می شود که اصلا شایسته نیست.توهین به داوران در ورزشگاه ها سالهاست که شنیده می شود.

-وی ادامه داد: بیشتر تماشاگران فوتبال از قشر ضعیف هستند و با مشکلات اقتصادی و جاری در جامعه دست و پنجه نرم می کنند. بطوریقین این قشر با مسائل مربوط به خود مواجه هستند و گاهی بواسطه برخی مسائل در ورزشگاه مجبور می شوند عصبانیت شان را عیان کنند . البته تمامی تماشاگران با وجود مشکلات اقتصادی درورزشگاه فحاشی نمی کنند . مشکل حاکم بر ورزشگاه های ما بحثی فرهنگی است که می بایست توسط کسانیکه مجری امور فرهنگی هستند بررسی و کارشناسی شود.

ناظر چینی می گفت داوران چینی برای هر بازی هزار دلار می گیرند

-داوران به زعم اهالی فوتبال قشری هستند که به حق شان در فوتبال نمی رسند.موعود بنیادی فرد در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید:حقیقتا داوران فوتبال ما به حق شان نرسیده اند. تفکری در فوتبال ما شکل گرفته که حقوق واقعی داوران به سرانجامی نرسد.ظاهرا اراده ای در فوتبال ما وجود دارد که بحث حق داوران پیگیری نشود.تصمیم سازان در این عرصه تاکنون نتوانسته اند حق واقعی داوران را بدهند.هر سال که کلاس های پیش از لیگ برتر شروع می شود مقامات عالی رتبه فدراسیون فوتبال در کلاس ها در مورد حقوق داوران صحبت می کنند و تصمیم شان این است که حق داوران داده شود اما با شروع لیگ اتفاقی رخ نمی دهد.ظاهرا اراده ای که بتواند داوران را به حق و حقوق واقعی شان برساند در فوتبال ما وجود ندارد. حرف شان را مسئولان محترم فوتبال می زنند اما تاکنون اتفاقی به نفع داوران رخ نداده است.متاسفانه حل و فصل نمی شود.البته داوران به عشق فوتبال و داوری وارد میدان می شوند اما این عشق و علاقه با وجود مشکلات اقتصادی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.باید فکری اساسی شود تا داوران به حق خود برسند.

-بنیادی فرد در بحث بعدی گفت و گو با کیهان ورزشی به مبلغ دستمزد داوران حاضر در قاره آسیا پرداخت و گفت:چندی پیش برای قضاوت یک بازی به خارج از کشور عزیمت کرده بودیم . یک ناظر چینی داشتیم که قبل از بازی با من مشغول صحبت شد. ناظر چینی کنجکاو بود که بداند دستمزد داوران ایرانی در لیگ برتر خودمان چقدر است.من در ابتدا به تحریم کشورمان اشاره کردم و سپس به گران شدن عجیب قیمت دلار پرداختم و گفتم که ریال ایران بواسطه تحریم مدتی است که ارزش اش پایین آمده است.پس از مقدمه چینی مبلغ دستمزد داوران ایرانی را به ریال برای هر بازی بازگو کردم. داور چینی در ابتدا تصور کرد که شوخی می کنم یا او را سرکار گذاشته ام ولی وقتی متوجه شد شوخی نمی کنم به من گفت که شما برای یک بازی 50 دلار دریافت می کنید.حقیقتا تعجب کرد و گفت که مگر می شود فوتبال ایران که سرآمد فوتبال آسیا است برای هر بازی 50 دلار به داوران بین المللی اش بدهد.من در جوابش گفتم که ما برای هر بازی در لیگ برتر ایران 900 هزار تومان می گیریم و علت اصلی اش بخاطر تحریم هاست. او در ادامه به من گفت که چین ،سه داور بین المللی و حرفه ای دارد که سالانه برای داوری در لیگ چین ، صد هزار دلار دریافت می کنند و داوران غیرحرفه ای مان هم برای هر بازی هزار دلار دریافت می کنند.واقعا برایش عجیب بود که داوران ایرانی چنین دستمزدی را دریافت می کنند.

-وی ادامه داد:اگر سری به لیگ های کشورهای حوزه خلیج فارس بزنید و مبلغ دستمزد داوران شان را جویا شوید کاملا متوجه می شوید دستمزد داوران ایرانی خیلی پایین است در حالی که داوران ایرانی مثلا آقا علیرضا فغانی در چند سال گذشته بهترین داور جهان بوده و مهم ترین قضاوت ها را در المپیک و جام جهانی انجام داده است و سطح شان در آسیا قابل توجه است. حق الزحمه ما پایین است و اصلا با داوران سایر کشورهای آسیایی قابل مقایسه نیست . امیدوارم که فدراسیون فوتبال برای افزایش حق الزحمه داوران در لیگ برتر فکری اساسی کند تا داوران به حق شان برسند.به هر روی ما هم در این فوتبال زحمت می کشیم و هر جا تیمی می بازد اولین کسی که مقصر جلوه داده می شود و تقصیرات را به گردنش می اندازند داور است .

ریشه اعتراضات به داوری نتیجه گرایی است!

-آقای بنیادی فرد درباره عملکردش در لیگ هجدهم به کیهان ورزشی گفت:انصافا در هفته های آغازین لیگ هجدهم اشتباهاتی داشتم اما هر چه پیش رفتم قضاوت هایم به زعم کارشناسان داوری بهتر شد. سنگین ترین بازی که امسال در لیگ برتر سوت زدم بازی تراکتورسازی و پیکان در تبریز بود که پیکان با یک گل برنده شد. متاسفانه در پایان بازی اتفاقات خوبی رخ نداد و یکی از تماشاگران به سمت آقای مسعود شجاعی یورش برد ! من قضاوت خوبی داشتم و ناراحتی تماشاگران تبریزی از داوری نبود بلکه از شکست تیمشان بود.البته اعتراضات تماشاگران در طول بازی کمی کارمان را سخت کرد اما من به همراه کمک هایم توانستیم قضاوت خوبی داشته باشیم.

-از میهمان این هفته مان پرسیدیم که ریشه اعتراضات فوتبالی ها به داوری چیست ؟ که بنیادی فرد در پاسخ گفت:نتیجه گرایی ریشه تمامی اعتراضات است. همه دنبال نتیجه هستند و می خواهند برنده شوند!مدیر باشگاه می داند که اگر تیمش نتیجه نگیرد باید برود! مربی تیم می داند که اگر چند باخت بدهد اخراج می شود!این فشارها باعث می شود که همه پس از باخت به سمت داور حمله کنند و داور را مقصر جلوه دهند.نمی خواهم بگویم که اشتباهات داوری وجود ندارد اشتباهات داوری هست و گاهی تاثیرگذار است ولی آیا تحت فشار گذاشتن داور کارساز است؟ برخی آقایان آنقدر داور را تحت فشار می گذارند و بازی را برای تیم داوری حساس می کنند که داور با کوهی از استرس وارد زمین می شود!به هر حال فشارهای بیرونی روی عملکرد داور تاثیر می گذارد.نتیجه گرایی روی فوتبال ما تاثیر منفی گذاشته است.فشارهای بیرونی و استرس ایجاد شده باعث می شود که داور دچار اشتباه شود.

محمد انصاری قابل احترام است

-وی ادامه داد: متاسفانه برخی بازیکنان در اعتراض به داور از حد خود خارج می شوند و از الفاظ ناشایستی استفاده می کنند که ما مجبوریم بازیکن را جریمه کنیم و در صورت توهین از بازی اخراج نماییم.اگر بازیکنی اعتراض مشخص کند صحبت هایش را گوش می دهم اما وقتی پرخاشگری کند قطعا جریمه انضباطی اش می کنم تا بازی در کنترلم باشد.اگر بازیکن جریمه نشود دامنه پرخاشگری اش افزایش می یابد و روی قضاوت تاثیر مستقیم می گذارد.

-بنیادی فرد اضافه کرد:البته بازیکنان بااخلاق و منضبط هم در لیگ داریم که جای تحسین دارند. محمد انصاری بازیکن تیم پرسپولیس جزو بازیکنان قابل احترام لیگ است که انصافا مودب و مثبت است و رفتارش حرفه ای است.او یکی از بازیکنان بااخلاق لیگ است.

-از بنیادی فرد سئوال کردیم که او طرفدار کدام تیم در لیگ است که در جواب گفت:طرفدار تیم ملی هستم . من بااحترام به طرفداران سایر تیم ها به رنگ ها فکر نمی کنم و دنبال این مسائل نیستم.

-از بنیادی فرد درباره کارشناسی عملکرد داوران در برنامه های تلویزیونی بخصوص فوتبال برتر پرسیدیم که او به کیهان ورزشی گفت:البته برنامه 90 جایگاه خود را دارد اما از نظر من کارشناسی داوری برنامه فوتبال برتر بهتر است. سه داور به عنوان کارشناس درباره صحنه های مشکوک داوری نظر می دهند و داور از نظرهای سه کارشناس داوری برنامه استفاده می کند و متوجه اشتباهاتش می شود و در بازی بعدی بدون استرس قضاوت می کند.امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.

-وی در پایان گفت: از نشریه کیهان ورزشی بابت گفت و گو با یک عضو خانواده داوران تشکر می کنم.امیدوارم در آینده قضاوت های بهتری داشته باشم و بتوانم رسالتم را به خوبی انجام دهم.

*کیوان طباطبایی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بخشی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
0
0
داوری شریف، مودب و بااخلاق است اگر دقتش را بالاتر ببرد بهترین داور ایران خواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار