PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۴۶۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
پای صحبت های شاهین مهردلان ملی پوش پرتاب وزنه دوومیدانی
شاهین مهردلان ملی پوش پرتاب وزنه دوومیدانی اخیرا در مسابقات جایزه بزرگ چین حاضر شد و به مدال برنز دست پیدا کرد. به زعم خودش ، بیماری هنگام برگزاری مسابقات روی عملکردش تاثیر مستقیم گذاشت تا شاهین در جایزه بزرگ آسیا نتواند رکورد تمرینی خود را تکرار کند. او می گوید: اگر بیمار نمی شدم و رکورد تمرینی ام را در مسابقات تکرار می کردم بی بروبرگرد صاحب مدال طلا می شدم.از طرفی مهردلان جزو استعدادهای پرتاب وزنه دوومیدانی ایران است که اگر حمایت شود می تواند در میادین بین المللی به عناوین مهمی دست پیدا کند.مهردلان در این گفت وگو از مسئولان محترم ورزش و فدراسیون دوومیدانی خواست که از استعدادهای ورزشی حمایت جدی شود تا آنها بتوانند با آمادگی کامل در مسابقات آینده شرکت کنند.پرتاب وزنه در دوومیدانی جزو موادی است که ورزشکارانش می بایست از نظر تمرینی و تغذیه در شرایط خوبی قرار داشته باشند و هم چنین دسترسی به استفاده از مکمل های غذایی را پیدا کنند.شاهین در این مصاحبه به بخشی از مشکلات جاری ورزشکاران در رشته دوومیدانی اشاره کرد. او میهمان این هفته ما است.

همشهری تیمورغیاثی

-شاهین مهردلان ملی پوش پرتاب وزنه متولد شهر درگز استان خراسان رضوی است.زادروزش 31 خرداد 1374 ثبت شده و در ابتدا به کیهان ورزشی می گوید:من همشهری آقای تیمور غیاثی گل سرسبد و افتخار دوومیدانی آسیا هستم. درگز در شمال استان خراسان رضوی است. ما در درگز استعداد زیاد داریم اما امکانات دوومیدانی شهر ما کم است . استعدادهایی که با امکانات بیشتر قادرند رشد کنند و مطرح شوند.البته من برای اجرای تمرینات با امکانات بهتر در شهر مقدس مشهد ساکن هستم. مشهد مرکز استان است و امکاناتش در دوومیدانی بهتر است و ورزشکار در فضای بزرگتری می تواند تمرینات آماده سازی اش را برگزار نماید.

-وی ادامه داد:پدرم ورزشکار بود و در چند رشته ورزشی فعالیت می کرد. علاقه اش به رشته هایی چون بدنسازی ،ورزش باستانی،کشتی و...مثال زدنی است . پدرم بیشتر رشته ها را دنبال کرده و دستی بر آتش داشته است.الان پدرم در شهرمان است و من برای برگزاری تمرینات دوومیدانی مدتی است که در مشهد هستم.آقای ابراهیم نژاد مربی ام در مشهد زندگی می کند و من زیرنظر ایشان تمرینات را انجام می دهم.

-شاهین اضافه کرد: خواهرم نیز پرتابگر است و از رده نوجوانان در مسابقات پرتاب دیسک حاضر بوده است. الان خواهرم در پرتاب دیسک مربیگری هم می کند و با من هم رشته است.البته خواهرم از من کوچکتر است .

مربی ام گفت به درد پرتاب وزنه می خورم

-مدال آور مسابقات جایزه بزرگ آسیا ، ترم آخر رشته تربیت بدنی است و در این خصوص می گوید:بزودی مدرک کارشناسی ام را دریافت می کنم.تمایل دارم که بلافاصله برای کارشناسی ارشد اقدام کنم و هدفم این است ;i رشته تربیت بدنی را با مقطع دکترا را ادامه دهم.

-شاهین مهردلان در بخش بعدی گفت و گو با «نگاه چند بعدی» به نحوه ورودش به عالم دوومیدانی صحبت کرد و به کیهان ورزشی گفت:من هم مثل بیشتر بچه های علاقه مند به دوومیدانی از مسابقات آموزشگاه ها شروع کردم.در مقطع راهنمایی بودم که بحث استعدادیابی در رشته دوومیدانی مطرح شد و من هم رفتم و اعلام حضور کردم. آقای ابراهیم نژاد مربی دوومیدانی گفتند که من با توجه به شرایط جسمانی ام به درد پرتاب وزنه می خورم و بهتر است در تمرینات این ماده دوومیدانی شرکت کنم.آن برهه امکانات محلی برای برگزاری تمرینات پرتاب وزنه مناسب نبود و کارها به شکل سیستماتیک پیش نمی رفت اما تلاش کردم و در این مسیر پیش رفتم و صحبت های مربی ام را گوش کردم .

-وی ادامه داد:پس از مدتی در مسابقات آموزشگاه شرکت کردم و سپس به اردوی تیم جوانان دوومیدانی دعوت شدم.رکورد نوجوانان را در مسابقات پایه تغییر دادم و با پرتاب 18/97 متر رکورد تازه ای را در نوجوانان ثبت کردم پس از مدتی به تیم ملی بزرگسالان دوومیدانی دعوت شدم و الان هم در خدمت تیم ملی هستم.طی سالهای گذشته با عنوان ملی پوش به مسابقات آسیایی اعزام شده ام.

کسب سهمیه المپیک دشوارتر شده است

-مهردلان اضافه کرد:من بارها به اردوهای داخلی دعوت شده ام و در مسابقات پایه و بزرگسالان دوومیدانی کشور شرکت کرده ام.من در مسابقات قهرمانی آسیا سوم شدم و الان حدود هفت سال است که در خدمت تیم ملی ورزش پایه هستم.

-شاهین در بخش بعدی صحبت های خود به اهداف آینده اش در دوومیدانی اشاره کرد و به کیهان ورزشی گفت:اولین هدف من قهرمانی در داخل سالن آسیا است و این که رکورد آسیا را در ماده پرتاب وزنه تغییر دهم.سپس هدف بعدی ام در آینده کسب سهمیه المپیک ژاپن است.می خواهم دومین سهمیه المپیک 2020 ژاپن را در دوومیدانی به دست آورم.البته یادآور می شوم که کسب سهمیه ورودی المپیک نسبت به دوره های پیشین مشکل تر شده است.سهمیه گرفتن هر دوره مشکل تر می شود و رقابت نسبت به گذشته شدیدتر شده است. بخصوص در قاره آسیا که دوومیدانی جدی تر گرفته می شود و بیشتر کشورها در ورزش پایه سرمایه گذاری کرده اند.

-شاهین مهردلان اخیرا در مسابقات جایزه بزرگ آسیا به میزبانی چین به عنوان نماینده ایران شرکت کرد و موفق گردید در ماده پرتاب وزنه سوم شود.شاهین پیش از حضور در مسابقات به دنبال مدال خوش رنگ تری بود و در این خصوص توضیح داد و گفت:رکوردم در آسیا به حدی رسیده که می توانم با تکرار رکوردم در مسابقات آسیا به کسب مدال امیدوار باشم.متاسفانه اتقاقاتی رخ داد که نتوانستم رکوردم را در جایزه بزرگ آسیا تکرار کنم و از این رو مدال برنز این رقابت ها را کسب کردم.اگر رکورد خودم را ثبت می کردم قهرمان جایزه بزرگ آسیا می شدم اما نشد و از این بابت به مدال نرسیدم.البته انتظار حمایت از فدراسیون دوومیدانی و مسئولان محترم را دارم.اگر رکوردم در تمرینات را حفظ کنم و همین رکورد را در مسابقات آسیا پرتاب کنم قطعا مدال خوش رنگ تری نصیبم می شود.متاسفانه در بازیهای آسیایی نیز بنابه دلایلی نتوانستم رکورد خود را تکرار کنم.

تجربه بین المللی در کسب مدال مهم است

-شاهین ادامه داد:دو موردی که مانع از موفقیت و عدم تکرار رکوردم در مسابقات آسیا شد یکی مصدومیت و دیگری تجربه بین المللی بود.تجربه در مسابقات بین المللی حرف اول را می زند و اهمیت ویژه ای دارد. نمی توانیم منکر تجربه شرکت کنندگان شویم. اگر من مثل سایر رقبای آسیایی ام 10 اعزام برون مرزی در سال داشته باشم قطعا تجربه بین الملس ام دوچندان خواهد شد و با استرس کمتری در میادین بزرگ ،وزنه را پرتاب می کنم.من در جاکارتا جزو نمایندگانی بودم که پیش از بازیهای آسیایی اعزامی در برنامه آماده سازی ام نبود در حالی که سایر رقبای آسیا شرایط شان با من متفاوت بود.به هر روی مسابقه دادن در میادین بزرگتر و بین المللی با مسابقات داخلی متفاوت است.شما در مسابقات بین المللی شرایط تازه ای را تجربه می کنید که این شرایط در مسابقات داخلی محسوس نیست .ورزشکاری که سالی 10 بار به مسابقات و اردوهای خارجی اعزام می شود با ورزشکاری که هیچ اعزامی در سال ندارد بطورحتم شرایط اش فرق می کند. به نظر من نمی توانیم بحث تجربه اندوزی را نادیده بگیریم .

-مهردلان اضافه کرد:ضمن این که آماده سازی پیش از حضوردر مسابقات آسیا خیلی مهم است و روی نتایج نفرات شرکت کننده تاثیر مستقیم دارد.مباحث آماده سازی ،تغذیه و اعزام به اردوهای بین المللی خیلی مهم است و روی کیفیت ورزشکار تاثیر می گذارد.

تمرکزم روی مسابقات آسیا و سهمیه ورودی المپیک است

-ملی پوش پرتاب وزنه خاطر نشان کرد: الان تعداد مسابقات در قاره آسیا و اروپایی قابل توجه است . مسابقات زیادی در دو قاره آسیا و اروپای برگزار می شود که بیشتر دوومیدانی کاران در این رقابت ها برای تجربه اندوزی و آماده سازی شرکت می کنند.البته فدراسیون دوومیدانی شرایط خاصی دارد اما می توانیم ملی پوشانی را به مسابقات اروپای شرقی اعزام کنیم که از نظر فنی از کیفیت لازم برخوردار هستند.مسابقه دادن روی عملکرد یک ورزشکار تاثیر مثبت می گذارد و او را به اماده سازی می رساند.

-مسابقات جهانی دوومیدانی پیش رو است و از مهردلان سئوال کردیم که او تاکنون موفق به کسب سهمیه ورودی مسابقات جهانی شده که او در پاسخ به کیهان ورزشی گفت:تاکنون موفق نشده ام . الان روی مسابقات داخل سالن آسیا تمرکز کرده ام و این که بتوانم سهمیه المپیک ژاپن را به دست آورم.ضمن این که اکنون دوران بدنسازی و تمرینات استقامتی را سپری می کنم .

-اخیرا حاشیه هایی در فدراسیون دوومیدانی رسانه ای شد که شاهین دراین باره گفت: من به حاشیه های دوومیدانی ورود نمی کنم . اگر ورزشکار وارد شود برای خودش مشکل درست می کند و هیچ فایده ای برای وی ندارد. از این رو ورود نمی کنم.

ماهی 8 الی 10 میلیون تومان برای مکمل غذایی هزینه می کنیم

-هزینه ورزشکاران دوومیدانی در بیشتر اوقات توسط خودشان تامین می شود. بخصوص ورزشکارانی که جوان هستند و عناوین شان قابل توجه نیست. البته فدراسیون دوومیدانی برای در حد امکان برای آماده سازی ورزشکاران تسهیلاتی درنظر می گیرد ولی بیشتر دوومیدانی کاران از بابت هزینه ها حرفهای زیادی برای گفتن دارند و در کلام می گویند که از آنها حمایت لازم نمی شود.مهردلان دراین باره می گوید:یک ورزشکار حرفه ای سالی 200 تا 300 میلیون تومان هزینه دارد. اگر فدراسیون دوومیدانی کمک نکند بیشتر ورزشکاران چاره ای ندارند و برای رسیدن به هدف باید از جیب خودشان هزینه کنند. الان هزینه های یک ورزشکار با تورم جاری در جامعه چند برابر شده است و ما با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنیم.اگر فدراسیون کمک نکند مجبوریم این هزینه ها را به هر طریقی تامین کنیم. البته گاهی امکان تامین هزینه ها وجود ندارد و ما آنجاست که هیچ قدم روبه جلویی برنمی داریم. واقعا کمک های فدراسیون برای ورزشکاران ملی پوش لازم و ضروری است.

-وی ادامه داد:من روابط خوبی با فدراسیون دوومیدانی دارم و بخشی از هزینه هایم توسط فدراسیون تامین می شود.با این حال بخشی از هزینه های ورزشی خود را مجبورم از جیب خود تامین کنم .الان شهر ما از نظر سخت افزاری ضعیف است و من برای برگزاری تمرینات حرفه ای پرتاب وزنه به مشهد رفته ام و در این شهر زندگی می کنم. امکانات ورزشی مشهد بهتر از شهر خودمان است.ضمنا مبلغ مکمل های غذایی که برای یک ورزشکار حرفه ای لازم است نسبت به گذشته چند برابر شده است و من بودجه ای برای خرید مکمل های غذایی از فدراسیون دریافت نمی کنم و این مبلغ را از جیب خودم پرداخت می کنم.متاسفانه قیمت مکمل ها با افزایش دلار خیلی گران شده است و ما برای خریدش با مشکلاتی مواجه می شوبم.ماهی 8 الی 10میلیون تومان برای مکمل های غذایی هزینه می کنیم و این مبلغ برای ورزشکاران بالاست.امیدورام در این خصوص چاره اندیشی شود.اگر مکمل غذایی مصرف نکیم روی عملکردمان در تمرینات و مسابقات تاثیر می گذارد.یک پرتابگر باید وزن مشخصی داشته باشد تا بتواند از نظر فنی به شرایط مطلوب برسد.

پرتاب وزنه چین با حضور برترین ها برگزار شد

-طبق خبرها شهرداری مشهد مقدس به دلیل حضور مدیران علاقه مند به ورزش مدتی است که به رشته های ورزشی و ورزشکارانش کمک می کند. از مهردلان دراین باره پرسیدیم که او در پاسخ به کیهان ورزشی گفت:تاکنون در حوزه دوومیدانی خبری نشده است.امیدوارم با این مصاحبه توجهات به ورزشکاران دوومیدانی استان خراسان رضوی جلب شود. امیدوارم این مصاحبه بابی شود که مسئولان محترم شهرداری را ملاقات کنم و مشکلات مان را برای آقایان بازگو نمایم.ضمنا آقایان بدانند که ما در مشهد مشغول تمرین هستیم و به عنوان نماینده استان خراسان رضوی در مسابقات کشوری شرکت می کنیم.

-صحبت بعدی ما با شاهین مهردلان عضو تیم ملی دوومیدانی درباره کیفیت مسابقات جایزه بزرگ چین بود. گفته می شد که جایزه بزرگ چین جزو مسابقات درجه 2 آسیاست که شاهین در این خصوص توضیح داد و به کیهان ورزشی گفت:شاید در مواد دیگر مسابقات چنین باشد اما در پرتاب وزنه این طور نیست. تعداد پرتابگران در آسیا مشخص است و الان 10 نفر هستند که برای پرتاب وزنه با هم رقابت می کنند. 10 نفری که همگی از نظر فنی در شرایط مشخصی هستند و جزو برترین های آسیا به شمار می آیند.ضمنا اخیرا مسابقاتی نبوده که برترین های این ماده در رقابت های دیگری شرکت کنند. به همین خاطر تمامی پرتابگران در آسیا در جایزه بزرگ چین حاضر شدند تا مسابقه دهند. اطلاعاتی که در زمینه پرتاب وزنه مطرح شده کاملا اشتباه است.

-وی ادامه داد: وقتی در آسیا و اروپا مسابقه ای برگزار نمی شود ورزشکاران چاره ای ندارد که در مسابقات جایزه بزرگ شرکت کنند تا خودشان را محک بزنند.مجبورند که بیایند و مسابقه دهند.

تیمورخان از نوابغ دوومیدانی است

-شاهین ،همشهری تیمورغیاثی قهرمان بازیهای آسیایی 1974 تهران است . تیمورخان جزو بهترین های آسیاست و درحال حاضر سرمربی تیم ملی دوومیدانی و سخنگوی فدراسیون ورزش پایه است.مهردلان دراین باره می گوید:تیمورخان که گل سرسید شهر ما و دوومیدانی ایران است و از نوابغ دوومیدانی محسوب می شوند و ما به وجودشان در ورزش افتخار می کنیم.خوشحالم که سایه تیمورخان همیشه بالای سر دوومیدانی است که در دورانی ورزش می کنم که ایشان در تیم ملی حضور دارند. برای آقای غیاثی آرزوی موفقیت می کنم.

وی در پایان به کیهان ورزشی گفت:ابتدا از مجله قدیمی کیهان ورزشی تشکر می کنم که به ورزشکاران شهرستانی بها می دهد و عملکرد ورزشی شان را دنبال می کند. توجه به ورزشکاران شهرستانی از جانب رسانه ها باعث می شود که ورزشکاران انگیزه بیشتری پیدا کنند.ضمنا می خواهم از طریق کیهان ورزشی از تمامی مربیانی که برایم تلاش کرده اند سپاسگزاری کنم.به ویژه از آقای ابراهیم نژاد که مربی من در پرتاب وزنه هستند و بیشتر مشکلات مرا در ورزش پیگیری می کند. هم چنین می خواهم از آقای سعادتمند رییس هیات دوومیدانی مشهد و رییس اداره کل ورزش استان تشکر کنم.

* کیوان طباطبایی


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار