PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۴۶۵۲۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
«مصطفی دنیزلی» سرمربی باشگاه «تراکتور» در گفت و گوی اختصاصی با کیهان ورزشی :
گپ زدن با مربي موسپیدکرده اي كه تيم هايش همواره کابوسی براي بزرگان فوتبال اروپا تلقی می شده است چنان جالب و جذاب بود که ما را به این واداشت تا 630 کیلومترمسافت تهران – تبریز را طی طریق کرده تا دیداری با مصطفی دنیزلی تازه کنیم . آقا مصطفی کارش را بلد است و در آستانه ۷۰ سالگی(البته به قول خودش 69 سالگی!) اسبش را برای کسب موفقیتی دیگر زین کرده است. انگار او مرد چالش های بزرگ است . شور و حال ، شوخی و خنده و فضای شادی که در تمرینات تراکتور ایجاد شده در کنار برنامه های تمرینی فشرده دستاورد چند روزه حضور مصطفی دنیزلی در تبریز است. کسی چه می داند شاید«دنیزلی » دقیقا همان قطعه گمشده از پازلی باشد که تراکتوری ها سال هاست به دنبال آن می گردند . خاطرمان هست که هر سال وقتی تراکتور با بحرانی جدی مواجه می‌شد، نام دنیزلی سر زبان‌ها می‌افتاد و برای دست‌کم چند روز هواداران را سرگرم می‌کرد و...اما حالاقضیه کاملا متفاوت است او سرمربی«پرشورها»ست. این برای هواداران تراکتور و البته برای فوتبال باشگاهی ایران یک اتفاق و اعتبار بزرگ محسوب می‌شود. در یک روز تابستانی و با هوایی به مراتب مطبوع تر از تابستان تهران در ورزشگاه «بنیان دیزل »تبریز و پس از تمرین تراکتور، میهمان او و باشگاه بودیم ، میهمانی ای که تا پاسی از نیمه شب ادامه داشت . نکته جالبی که در موقع تمرین تیم نظرمان را جلب کرد این بود که مصطفی دنیزلی خودش بازیکنان را تمرین می داد وصفر تا صد ماجرا را زیر نظر داشت . مثل بسیاری از مربیان لیگ برتر فوتبال کشورمان ، تیم را به دستیارانش نمی سپرد تا در گوشه و کنار با دوستان و عوامل تیم مشغول چای نوشیدن و «هرهر،کرکر» باشد و... چکیده این گفت و گو را در زیر می خوانید :
آمده ام تا کار« نیمه تمام»را «تمام» کنم !

*این چهارمین حضور شما در ایران است . از مصطفی دنیزلی سال 2004 که به پاس آمد تا حالا چه تفاوت هایی کرده اید ؟فکر می کنید این دفعه می توانید در کسب جام موفق شوید ؟! می توانید کار نیمه تمام را تمام کنید ؟

- البته زمان آدم ها را تغییر می دهد . اولین بار که برای هدایت تیم پاس به ایران آمدم این تیم تماشاگر زیادی نداشت ولی سعی کردم که در آن زمان و با توجه به شرایط موجود اثر خودم را در این تیم بگذارم تا بتوانیم بازی های جذابی را ارائه کنیم . در پرسپولیس هم که یکی از بزرگ ترین تیم های ایران است همین تفکر را داشتم . البته پیروزی خیلی مهم است ولی من دوست دارم مردم به غیر از برد از خود فوتبال هم لذت ببرند برای همین همیشه عاشق فوتبال تهاجمی هستم .

*شاید برای همین است که که در این سال هایی که ایران نبودید نام شما همیشه روی سکوها (به ویژه از جانب تماشاگران پرسپولیس و تراکتور)به عنوان آلترناتیو فریاد زده می شده است ؟ البته هیچ وقت هم نتوانستید در ایران قهرمانی به دست بیاورید .

-همه چیز کاپ و قهرمانی نیست، البته من هم خیلی دوست دارم که در ایران بتوانم جام کسب کنم . زندگی من سرشار از قهرمانی هاست اما همان طور که شما گفتید متاسفانه در ایران نتوانستم قهرمانی کسب کنم . می دانم که در ایران کسب جام برای هواداران خیلی مهم است اما این حرف شما یعنی که برای مردم، ارائه فوتبال زیبا هم خیلی مهم است . این دفعه هم آمده ام که در تراکتور یک فوتبال تماشاگر پسند را به نمایش بگذارم . من هر موقع به تیم جدیدی نقل مکان می کنم قصدم یک چالش جدید است . الان که روبروی شما نشسته ام پیشنهاد سه تیم از سوپر لیگ ترکیه را رد کرده ام .

* چه برنامه ای برای تراکتوراین فصل دارید ؟

-کارهای مهمی انجام خواهیم داد، با توجه به بازیکن هایی که داریم یا بازیکنانی که در آینده به تیم ما خواهند پیوست در خط حمله دچار کمبود هستیم، من می دانم که طرفداران تبریزی اینجا چقدر پرشور هستند و چقدر کنار تیمشان هستند و به دنبال گرفتن جام قهرمانی هستند. وارد یک رقابت خواهیم شد. رقبای ارزشمندی داریم استقلال ، پرسپولیس، ذوب آهن، سپاهان و ...

فوتبال برای من عشق است چه در ترکیه باشم چه در هرجای جهان، قصد دارم از امکاناتی که در اختیارم قرار می گیرد به بهترین نحو ممکن استفاده کنم . شاید در 24 ساعت شبانه روز تیم ما 20 ساعت مشغول کار و برنامه ریزی هستند . سعی داریم تا با کمک آقای زنوزی و بازیکنان، بهترین نتایج ممکن و البته تاکید می کنم یک فوتبال خوب و چشم نواز را ارائه دهیم .به قول شما می خواهم کار نیمه تمامم را تمام کنم .

*شما جزو معدود مربیانی هستید که توانسته اید با سه تیم قهرمانی های مختلفی را در لیگ ترکیه به دست بیاورید همچنین با تیم ملی ترکیه هم نتایج خوبی را کسب کرده اید . چه طور چنین چیزی ممکن است ؟

- دقیقا . من 14 قهرمانی را با تیم های مختلف در ترکیه به دست آورده ام که شامل سوپر لیگ ، جام حذفی ، جام ریاست جمهوری و... بوده است. هر وقت در ترکیه مردم من را می بینند با احترام با من برخورد می کنند و می گویند بابت قهرمانی هایی که برای تیممان کسب کرده ای ممنونیم ولی راستش با خودم فکر می کنم کدام تیم ؟ فنرباغچه ، بشیکتاش یا گالاتاسرای و...؟ آخر هم به نتیجه نمی رسم (می خندد )

الان به فکر کسب پانزدهمین جام هستم . البته بعضی مواقع شرایط به نحوی رقم می خورد که کنترل از دست مربی خارج می شود . این ماهیت فوتبال است . آغاز مهم نیست ، پایان مهم است . امیدوارم بتوانیم با توجه به محدودیت ها،قهرمانی را برای مردم خوب تبریز و آذربایجان به دست بیاوریم . فکر می کنم اگر تراکتور یک قهرمانی به دست بیاورد درجه کیفی بالاتر و استاندارد بهتری هم پیدا می کند . در وهله اول به رقابت در جام باشگاه های آسیا و بعد موفقیت های دیگر برای تیم پرطرفدار تراکتور فکر می کنم . احتمالا سه بازیکن جدید دیگر هم جذب می کنیم .

آمده ام تا کار« نیمه تمام»را «تمام» کنم !

*از ترکیه ؟

-شاید . البته یکی از بازیکنان خارجی شاغل در لیگ ترکیه هم مدنظرم هست . چون بازیکنان با کیفیت رقم های قرارداد بالایی دارند سعی می کنیم بهترین و موثرترین انتخاب را داشته باشیم .

ان شاء الله محبتی که مردم ایران به من دارند و البته من هم به آن ها دارم برای تیم ثمره خوبی بدهد . تیم نسبت به سال گذشته تغییراتی داشته و بازیکنانی جذب شدند و از طرفی نقل‌و‌انتقالات همچنان ادامه دارد. از روزی که من آمده‌ام به همراه مدیریت باشگاه، فعالیت‌های نقل و انتقالاتی را جلو می‌بریم و فیلم بازیکنان متعددی از تمامی قاره‌ها را مشاهده کرده‌ایم و به دنبال جذب نفراتی هستیم که بتوانند خودشان را با شرایط زندگی در تبریز، غذاهای ایرانی، هواداران و سایر بازیکنان وفق دهند؛ بالطبع یافتن چنین بازیکنانی راحت نیست. وضعیت بازیکنان سال گذشته و بازیکنان جدید را بررسی کرده و در حال شناخت آن‌ها هستم، همچنین سیستم بازی تیم در فصل گذشته را هم ارزیابی می‌کنم که آیا این سیستم خوب بود؟ با بازیکنان کنونی می‌توان آن سیستم را پیاده کرد و یا باید تغییراتی اعمال شود؟

* در آستانه 70 سالگی هستید ...

-(حرفم را قطع می کند و با خنده می گوید) 69 سال و...

*می خواستم ببینم در این سن و سال هنوز هم انگیزه های جوانی را دارید ؟

- (با خنده ادامه می دهد ) مردم تبریز من را برای فوتبال بازی کردن که به اینجا نیاورده اند .همین جوان ها به من انگیزه زیادی می دهند . کار کردن به من انگیزه زیادی می دهد . من هم از مغزم و هم از بدنم بیشترین استفاده را برای موفقیت تیمم خواهم کرد .

*یعنی این سن برای مربیگری زیاد نیست ؟

- نه اصلا . شما نگاهی به سن و سال سرمربیان باشگاهی و ملی در دنیا بیندازید تا با من هم عقیده بشوید . وقتی با بشیکتاش مقابل منچستر یونایتد بازی می کردیم ، سرالکس (فرگوسن) هم 70 ساله بود.این بر می گردد به تجربه و احساسات درونی یک مربی .

*در این سال هایی که از فوتبال ایران دور بودید فوتبال ما را تعقیب می کردید و با کسی از بازیکنان ایرانی رابطه داشتید ؟

- بله . من بازی های تیم ملی ایران را دنبال می کردم . حتی در بازی دوستانه ایران و ترکیه که قبل از جام جهانی 2018 روسیه برگزار شد ملاقاتی هم با علی دایی داشتم . من دوستان زیادی در ایران دارم . در تیم ملی 3 نفر از بازیکنان فعلی تراکتور توپ می زدند . من از احوال بسیاری از تیم ها مثل ذوب آهن ، پرسپولیس ، سپاهان ، استقلال و... مطلع بودم . بازی های جام باشگاه های آسیای تیم ایرانی را مشاهده می کردم و از طریق دوستانی که در ایران دارم از وضعیت سایر تیم ها هم مطلع می شدم . من مربی هستم و شغلم فوتبال است .قطعا نمی توانم همه بازی ها را ببینم اما شرایط را دنبال می کردم .

*شما یکی از بهترین خاطرات را برای طرفداران تیم پرسپولیس رقم زدید ،دربی شماره 74 و هت تریک ایمون زائد . چه فضایی را تجربه کردید ؟

- یادم است یک بار هم زمانی که مربی گالاتاسرای بودم در دیدار با فنرباغچه و 9 دقیقه که از زمان بازی گذشت ما یک اخراجی دادیم . فنرباغچه یک گل به تیم ما زد و مسابقه را عقب افتادیم . 80 دقیقه را 10 نفره بازی کردیم و در 10 دقیقه آخر موفق شدیم آن ها را 2 بر یک شکست دهیم . همین طور جلوی استقلال 2 بر صفر عقب بودیم و 10 نفره با هت تریک ایمون زائد برنده شدیم .یادم هست که 4،5 هزار نفر از تماشاگران پرسپولیس ورزشگاه را ترک کرده بودند و بعد از گل دوم برگشتند . بازی جذابی بود. بعد از بازی شاید 500 هزار نفردر خیابان ها بودند و تا چند ساعت نتوانستم به خانه بروم .

آمده ام تا کار« نیمه تمام»را «تمام» کنم !

*اما جالب اینجاست تماشاگران استقلال هم احترام زیادی برای شما قائل هستند ؟

- به من لطف دارند . همیشه ایرانی های زیادی درترکیه رفت و آمد می کنند و وقتی من را در خیابان های استانبول می بینند بسیار ابراز محبت می کنند و من هم به آن ها می گویم من عاشق شما هستم .

* قبل از ورود به تبریز با تیم تراکتور آشنایی داشتید ؟

-خاطره‌ای از تیم تراکتور دارم و آن مربوط به زمانی است که سرمربی تیم پرسپولیس بودم.در آن زمان تراکتورسازی در لیگ برتر حضور نداشت و ما در جام حذفی با هم مسابقه‌ای داشتیم . تا به آن روز نه تیم تراکتور را می‌شناختم و نه به تبریز آمده بودم از این‌رو از مسئولان پرسپولیس سوالاتی در مورد تراکتور پرسیدم.آنها به من گفته بودند که تراکتور تیمی با طرفدار کم است و نهایتا ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر در ورزشگاه خواهند بود و من خوشحال بودم که بازی بدون استرسی خواهیم داشت. اما کنجکاو شدم و قبل از رفتن به رختکن وارد چمن ورزشگاه شدم . راستش شوکه شده بودم ؛ به قدری جمعیت زیاد بود که من فکر کردم هواداران روبروی من هستند و واقعا در یک دره آتشین با هواداران تراکتور روبرو شدم.از آن روز به بعد معتقدم تراکتور بزرگترین و بهترین هواداران را دارد و حتی به مسئولان تیم پرسپولیس هم گفتم که به چه دلیل این همه جمعیت را ۵۰۰ یا ۶۰۰ نفر می‌دانستید.با اینکه من سرمربی پرسپولیس بودم ولی به محض ورود به ورزشگاه تبریز مورد تشویق هواداران تراکتور قرار گرفتم . خیلی خوشحال بودم و فکر کردم که در ورزشگاهی در استانبول هستم چراکه آنها من را برادر تُرک خود می‌دانستند.تراکتورسازی تیم بزرگ و محبوب است ونقطه قوت این تیم هم هواداران بسیار خوبش است.

* در گفتگو با تلویزیون NTV ترکیه درخصوص مشکلات به وجود آمده بین ایران و آمریکا و همچنین هواداران فوتبال در ایران صحبت کرده بودید ؟

- بله .من از قبل هم مسائل ایران را دنبال می کردم چون این برایم مهم بود و در واقع برای هر انسانی مهم است. البته الان مسائل با قبلا که در ایران بودم فرق می کند و شرایط یک مقدار تغییر کرده است. من می دانستم که این مشکلات سیاسی وجود دارند و از قبل هم وجود داشتند و می دانم جدی هستند اما امیدوارم که ادامه نداشته باشد و زودتر به پایان برسد. البته این ها تاثیری روی من و کارم ندارد. روزی که من از ترکیه به تبریز رفتم حدود 10 هزار نفر در فرودگاه به استقبال آمدند که واقعا عالی بود. من با دخالت پلیس توانستم به بیرون بروم و از قسمت دیگری از فرودگاه خارج شدم. برای من تبریز مانند ترکیه است. من قبلا در ایران کار کرده ام و با فضای هوادارن آشنا هستم. در پرسپولیس حضور داشتم و آن جا هم هواداران به من علاقه زیادی داشتند و من هم خیلی آن ها را دوست دارم.

*چه پیامی برای هواداران تراکتور دارید ؟

- تمامی تیم‌های دنیا در مسیر رسیدن به هدفشان بارها ضربه می‌خورند، امکان دارد ما هم در طول فصل بارها ضربه بخوریم، مشکلی نیست و خودمان را برای این شرایط آماده کرده‌ایم، اما مهم این است که در پایان فصل، قهرمانی را برای هواداران به ارمغان بیاوریم و با این هدف برنامه‌ها را جلو می‌بریم. بازی کردن مقابل هواداران لذت بزرگی دارد و من هم از تماشای فوتبال تیمم باید لذت ببرم. همواره در تمامی تیم‌ها برای قهرمانی تلاش کرده ام، برخی اوقات موفق شدم و گاه شکست خورده‌ام، اما به این نتیجه رسیده ام که فوتبال بازی صبر است، طرفداران باید در روز خوب و بد پشت تیم باشند و بدانند که هیچ‌گاه از هدفمان کوتاه نمی‌آییم، امکان دارد بازیکنی در یک بازی اشتباه کند، ولی هواداران و کادرفنی باید از او حمایت کرده و رفتار خوبی داشته باشند.

* به عنوان یک مربی کهنه‌کار چگونه فلسفه فوتبالی خود را تعریف می‌کنید؟

-فوتبال برای من معنای عشق، رقابت، احساسات، آرزو و اشتیاق برای پیروزی می‌دهد. فوتبال ما را وارد ماجرا می‌کند. همه ما با هم تفاوت داریم و گاهی دیدگاه‌هایمان درباره فوتبال مقابل یکدیگر قرار می‌گیرد؛ مثل وقتی که مردم مختلف یک نمایش را از صحنه تئاتر می‌بینند. فوتبال گستره وسیعی دارد که مردمی از تمام کشورهای دنیا و در تمام سنین می‌توانند دیدگاه‌هایشان را درباره بازی‌ها با یکدیگر سهیم شوند. فلسفه فوتبال من مشخص است، تیم تهاجمی می‌سازم که از دریافت گل نترسد. معتقدم به‌جای برتری یک بر صفر، بهتر است پیروزی سه بر دو و یا چهار بر دو داشته باشیم تا هواداران از بازی تیم لذت ببرند. هیچ‌ کس علاقه‌ای به تماشای بازی تیم تدافعی ندارد و هدف هواداران از حضور در ورزشگاه‌ها تماشای فوتبال خوب و تهاجمی است.

*حالا که این بحث مطرح شد حیف است از نسل طلایی فوتبال ترکیه حرف نزنیم . روشتو رکبر ، ارگون پمبه ، اومیت داوالا ، ییلدیرای باشتورک ، امره بولوزوغلو ، حسن ساس ، کاپیتان هاکان شوکر و... بازیکنان بزرگ و مطرحی در دنیا بوده اند که جزو ستاره های فوتبال در جهان فوتبال محسوب می شدند . اما چند سالی است که فوتبال ترکیه افول کرده دلیل آن چیست ؟

- به نظرم این اتفاق طبیعی است . الان در ترکیه مراکز استعدادیابی مثل گذشته عمل نمی کنند . این بازیکنانی که شما گفتید حاصل 12 سال تلاش و کار آکادمی در فوتبال پایه بوده است. قطعا در فوتبال دنیا هم همین اتفاقات افتاده است . الان شما می توانید در تیم ملی ایتالیا یک فوق ستاره نام ببرید ؟! قطعا خیر . فوتبال امروز دنیا متکی به تک ستاره ها شده است . در آلمان هم همین اتفاق افتاده . به نظرم در ایران و ترکیه هم شرایط این گونه است . زمانی بازیکنان ایرانی در بهترین باشگاه های اروپایی بازی می کردند اما متاسفانه الان شرایط کاملا عوض شده است .

*بسیاری از این بازیکنان در یورو 2000 شاگرد شما بودند که نتایج فوق العاده ای هم کسب کردید .

- بله اگه یادتان باشد در یک چهارم نهایی به پرتغال باختیم . اتفاقا در آن بازی هم 10 نفره شدیم واز رسیدن به مرحله بعدی(نیمه نهایی ) بازماندیم ولی بعد از یورو به لیگ ترکیه رفتم و با فنرباغچه قهرمان لیگ ترکیه شدیم .

* برای سئوال پایانی نظرتان در مورد مارک ویلموتس، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران چیست؟

من از زمانی که ویلموتس بازی می‌کرد وی را می‌شناسم، او فوتبالیست خوب و قابلی بود، اما او را در زمان مربیگری خیلی دنبال نکرده ام با این وجود از آنجا که ایران را کشور دوم خودم می‌دانم امیدوارم ایشان در کارشان موفق باشند و با نتایج و بازی‌های خوبی که تیم ملی ایران انجام خواهد داد بتوانند مردم ایران را خوشحال کنند.

*افتخار بزرگی بود که این وقت را در اختیار مجله کیهان ورزشی قرار دادید .

-برای من هم باعث خوشحالی بود که با مجله قدیمی شما صحبت کردم .

*با تشکر از آقایان محمدرضا زنوزی (مالک باشگاه تراکتور ) ، وحید خوش زرع (روابط عمومی باشگاه تراکتور ) و محمود بهرامی(مترجم مصطفی دنیزلی ) که ما را در انجام این مصاحبه یاری دادند .

*گفت و گو از کامران خطیبی
*عکس ها از سمیرا کرامتی

آمده ام تا کار«نیمه تمام»را «تمام» کنم !


انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین پارسا از مرند
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
0
0
مصاحبه خیلی خواندنی و جذاب بود از این که نشریات تهرانی که فقط درباره.استقلال و پرسپولیس می نویسند شما درباره تیراختور و مربی بین المللی ش نوشته بودین عاااااااالی بود لطفن با آتا زنوزی هم مصاحبه ک‌نید
سبحانی تبریز
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
0
0
دنیرلی یکی از بهترین مربیایی هست که به ایران اومده و کارش هم عالیه . کار خبرنگارای کیهان هم عالیه که برای این مصاحبه به شهر ما اومده
حسن مصری
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
0
0
تبریز شهر اولین ها
کیهان ورزشی هم جز اولین ها
زنده دل
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
0
0
یاشاسین موصطافا هابی
علیوند
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
0
0
مرسی از مصاحبه با مصطفی دنیزلی
عینالی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
0
1
میشه با آقای زنوزی هم گفت و گو کنید
احد سرابی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
0
0
آقای دنیرلی به آذربایجان خوش اومدی
امیدوارم به قولت عمل کنی و به قول خودت کار نیمه تمام را به پایان برسانی تا جاودانه شوی
غفوری
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
0
0
تیراختور قهرمان میشه
نمازی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
0
0
سن چاغیرسان گلرم من
سن یاشا آذربایجان
--
عیبی یوخدور اولرم من
سن یاشا آذربایجان
--
فخر الیرم وطنیم سن
سن یاشا آذربایجان
--
عزتیمیزده سنینله
سن یاشا آذربایجان
تا عمروم وار سنینلیم آذربایجان
نمازی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
0
0
سن چاغیرسان گلرم من
سن یاشا آذربایجان
--
عیبی یوخدور اولرم من
سن یاشا آذربایجان
--
فخر الیرم وطنیم سن
سن یاشا آذربایجان
--
عزتیمیزده سنینله
سن یاشا آذربایجان
تا عمروم وار سنینلیم آذربایجان
حکیمیار
Germany
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
0
0
وقتی برای یک پیرمرد تو این سن فوتبال یک عشق است مربی های ایرونی باید یاد بگیرن که فوتبال رو فقط واسه پولش نخوان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار