PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۴۷۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷

سرانجام پس از اما و اگرهای فراوان 31 مردادماه به عنوان زمان شروع فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران اعلام شد. این خبر را حیدر بهاروند رئیس سازمان لیگ اعلام و در توضیح بیشتر عنوان داشت: «در آخرین جلسه ای که در فدراسیون فوتبال و با حضور مهدی تاج؛ رئیس فدراسیون برگزار کردیم وضعیت ورزشگاه های حاضر در لیگ برتر مورد بررسی نهایی قرار گرفت و در نهایت تصمیم بر این شد که نوزدهمین دوره لیگ برتر( جام خلیج فارس) فصل ۹۹-۹۸ از روز ۳۱ مرداد آغاز شود.»

آغاز رقابت های لیگ برتر در شرایطی است که بنا بر اعلام فدراسیون فوتبال مسابقه برخی از باشگاههایی که ورزشگاه هایشان هنوز آمادگی برگزاری رقابتها را ندارند و الزامات ایمنی و امنیتی مورد نظر در آنها به طور کامل اجرایی نشده، در شهر یا استان بی طرف و بدون حضور تماشاگران برگزار می شود.

اهل فن یا حداقل آنهایی که اخبار فوتبال را دنبال می کنند، می دانند که دلیل تاخیر در آغاز نوزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر چه بوده است. حدود یک ماه قبل تاج رئیس فدراسیون فوتبال سه شرط اساسی را برای شروع لیگ اعلام و صراحتا عنوان نمود در صورتی که این سه شرط برآورده نشود، لیگ برتر فوتبال برگزار نمی شود.

سه شرطی که رئیس فدراسیون فوتبال بارها در صحبت هایش به آنها اشاره داشت عبارت بودند از :

1- بلیت فروشی تمام ورزشگاه ها به صورت الکترونیکی انجام شود.

2- نصب دوربین در تمام ورزشگاه ها

3- شماره گذاری صندلی ها

اولین نکته ای که پس از دیدن سه شرط مطرح شده از سوی رئیس فدراسیون فوتبال برای شروع لیگ به ذهن می رسد این است که چقدر این شروط در فوتبال حرفه ای امروز پیش پا افتاده است، مگر می شود فوتبال یک کشور حرفه ای باشد اما در تمام این سالها صندلی های ورزشگاهش
شماره گذاری نشده باشد؟!

بله این اتفاقات در فوتبال ما رخ داده و برخلاف تمام شعارهایی که می دادیم، فوتبال مان هرگز از نظر ساختار ، زیربنا در شرایط مناسب قرار نداشته است. حالا اگر میخواهیم یک فوتبال مستحکم بر مبنای داشتههای ذاتی و استعدادهای خدادادی را در کشورمان پایهریزی کنیم، باید قبل از آن که به فکر ساختن ظاهر و بزک کردن صورت آن باشیم، در پی فراهم آوردن شرایط و ابزار و امکانات ضروری و لازم باشیم.

فدراسیون فوتبال 31 مرداد را به عنوان زمان آغاز لیگ اعلام کرده، یعنی آنکه تمام یا بخشی از خواسته های فدراسیون محقق شده و امسال ورزشگاه های ما شرایط متفاوتی نسبت به سال های گذشته خواهند داشت.

البته رسیدن به این شرایط آسان نبود، قطعا طی هفته های گذشته از بخش های مختلف فشارهای پیدا و پنهانی به فدراسیون فوتبال وارد می شد تا از مواضع و خواسته های خود عقب نشینی و به هر ترتیبی شده لیگ را شروع کند ولی گویا مسئولان تسلیم این فشارها نشدند و پای حرف خود ایستادند تا یکبار برای همیشه لیگ با شرایط نزدیک به استاندارد آغاز و بالاخره این دیوار کج، اصلاح و تا حدودی راست شود.

مقاومت مسئولان فدراسیون فوتبال شایسته تقدیر است اما نباید فراموش کرد که استاندارد کردن امکانات ورزشگاهها گام اول برای اصلاحات است، و... برای ترمیم فوتبال و ایجاد شرایط قابل قبول و مطلوب که در همه کشورهای صاحب فوتبال سالیان سال است فراهم آمده، خیلی کارهای انجام نشده و معطل مانده دیگر هم هستند که باید در گامهای بعدی، به شکل اصولی و عقلایی، انجام یا اصلاح شوند.

البته گام های بعدی را نباید به سالهای آینده حواله داد، می توان از همین لیگ و با شروع مسابقات به اصلاح ساز و کار کمیتههای انضباطی و اخلاقی ، تعیین صلاحیت مدیران باشگاهها و ... ورود کرد تا وضعیت آزاردهنده فوتبال و فضای و غیراخلاقی حاکم بر آن بهبود یابد.

برای عملی شدن این اقدامات اصلاحی نیز همه کسانی که در این باره مسئولیتی برعهده دارند، باید صادقانه گام به میدان بگذارند و حامی و یاور فدراسیون فوتبال باشند، آنها باید قبل از آنکه مصالح و جایگاه خود را در نظر گیرند، به فکر منافع ملی و ورزش مملکت باشند.

* گروه فوتبال

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار