PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۴۷۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
... به بهانه شکست ایران مقابل پورتوریکو در جام جهانی بسکتبال

تیم ملی بسکتبال ایران در اولین دیدار از مسابقات جام جهانی بسکتبال که به میزبانی کشور چین برگزاری می شود،در کمال ناباوری و با این که سه کوارتر را به ترتیب 16،30 -31،49 و51،65 از پورتوریکو پیش بود در ثانیه پایانی و با شگفتی فراوان ، نتیجه را در نهایت 83 بر 81 واگذار کرد .

این که پیروزی و شکست جزئی از ورزش است و این باخت چیزی از ارزش های ما کم نمی کند(!) ، جمله ای است تکراری که در این سال ها بارها در گوش هایمان نجوا شده و به اندازه کافی برایمان سوهان روح بوده است ، اما واقعا تا کی باید این بلا بر سر نمایندگان ورزش ایران بیاید؟

چگونه باید به این نتیجه برسیم که ورزش و علی الخصوص بسکتبال که در این یادداشت ، مد نظر ماست ، جدال ثانیه هاست و باید تا شنیدن صدای سوت پایان مبارزه کرد ؟ چرا این اتفاقات فقط در ورزش ما می افتد ؟ تجربه های اسفناکی که در این سال ها در رشته های مختلفی مثل فوتبال ، کشتی ، والیبال و ... داشته ایم برایمان بس نیست ؟ امروزه در ورزش کشورمان خلا حضور روانشناس به صورت جدی حس می شود که شاید اگر این اتفاق بیفتد بتوانیم در بسیاری از این گذرگاه ها موفق تر عمل کنیم . مگر در فینال بازی های آسیایی جاکارتا که با چین دیدار کردیم از آن ها جلو نبودیم و در نهایت مغلوب شدیم و ... ؟!

با تمام این تفاسیر دیدار اول ایران مقابل پورتوریکو با شکست همراه شد و امید هایمان برای صعود ، کمرنگ و کمرنگ تر .

پورتوریکو ، رقیب ناشناخته ای نبود. تیمی که در رنکینگ جهانی، رده شانزدهم را در اختیار دارد تاکنون در 12 دوره جام جهانی حضور داشته و حتی عنوان چهارم دنیا را یدک می کشد ، توانست اولین شکست ما را رقم بزند ؛ اما تیم ملی ایران در کوارتر های اول و دوم واقعا بالاتر از حد انتظار ظاهر شد و قطعا با مدیریت درست در کوارتر های سوم و چهارم می‌توانستیم برنده این بازی باشیم ولی متاسفانه با جو احساسی که بر تیم حاکم شد و تعویض های غلطی که کادر فنی انجام داد ، انسجام را از دست دادیم و به راحتی متحمل یک شکست دردآور شدیم . این در شرایطی رقم خورد که بازیکنان و کادرفنی پورتوریکو بسیارحرفه‌ای عمل کردند و با آن که 16 امتیاز عقب افتاده بودند ، با بهره گیری از غفلت کادر فنی ایران ،حفظ خونسردی و انجام وظایف تاکتیکی موفق شدند رویاهای تیم ملی را نقش بر آب کنند .

البته مهران شاهین طبع سرمربی تیم ملی بسکتبال کشورمان در کنفرانس خبری بعد از بازی اعلام کرد : اگر تونس پورتوریکو را شکست دهد و ما هم تونس را ببریم هنوز شانس‌هایی داریم. تلاش می‌کنیم خودمان را بازیابی کنیم. امیدواریم بتوانیم در بازی‌های آینده عملکرد بهتری داشته باشیم.

راستی این اما و اگر ها کی می خواهد جای خود را به تحلیل های درست و منطقی بدهد ؟!

* کامران خطیبی


مطالب مرتبط

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار