PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۴۷۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰
ستاره های ایران در جام جهانی بسکتبال (چین-2019)
بالاتر از سبد...

جام‌جهانی ۲۰۱۹ چین، از ۹ شهریور آغاز می‌شود و تیم ملی ایران در گروه سوم به میدان می‌رود. رقابت‌های تیم ملی ایران در شهر گوانژو برگزار می‌شود و ایران به ترتیب با پورتوریکو، تونس و اسپانیا رقابت خواهد کرد.

سجاد مشایخی، حامد حسین‌زاده، بهنام یخچالی، محمد جمشیدی، رسول مظفری، صمد نیکخواه‌بهرامی، آرمان زنگنه، مایک رستم‌پور، محمد حسن‌زاده، میثم میرزایی، آرون گرامی‌پور و حامد حدادی ۱۲ ملی‌پوش ایران در جام‌جهانی ۲۰۱۹ هستند. مهران شاهین طبع نیز سرمربیگری تیم ملی را در این مسابقات به عهده دارد.

برنامه و ساعت بازی‌های تیم ملی (به وقت ایران) به شرح زیر است:

*شنبه ۹ شهریور - ساعت ۱۳: ایران - پورتوریکو

*دوشنبه ۱۱ شهریور - ساعت ۱۳: ایران - تونس

*چهارشنبه ۱۳ شهریور - ساعت ۱۷ : ایران - اسپانیا

تیم ملی بسکتبال ایران به دنبال کسب عنوان بهترین تیم آسیایی است تا به سهمیه المپیک ۲۰۲۰ دست پیدا کند.

** اگر صعود کنیم ...

ملی‌پوشان ایران اگر به جمع ۱۶ تیم اول جام صعود کنند برای ادامه رقابت‌هایشان راهی شهر ووهان می‌شوند و باید با ۲ تیم اول گروه چهارم رقابت کنند.اگر تیم ایران در گروهش سوم یا چهارم شود برای کسب رده هفدهمی جهان به پکن می‌رود و رقابت‌هایش را در این شهر ادامه می‌دهد و با ۲ تیم آخر گروه چهارم مسابقه می‌دهد.

جام جهانی 2019 چین از نهم شهریور ماه آغاز می‌شود و تیم ملی بسکتبال کشورمان که سومین حضور خود در این رقابت‌ها را تجربه خواهد کرد برای شرکت در این دوره تمرینات و اردوی آماده سازی خود را از 25 خرداد ماه با حضور 19 بازیکن آغاز کرد و پس از حدود 40 روز تمرین در تهران را به مقصد اروپا و کشور پرتغال شد.

**7برد و 4 شکست حاصل اردوی 20 روزه اروپایی

بازی های تدارکاتی تیم ملی پیش از جم جهانی به نوعی از آسان به سخت طراحی شده بود و براین اساس شاگردان شاهین‌طبع در پرتغال سه برد را مقابل میزبان، اسلواکی و دانمارک کسب کردند و سپس راهی روسیه شدند.جدال با روسیه قدرتمند و اردن در مسکو در دستور کار کادر فنی قرار داشت که حاصل آن دو برد بود و ملی پوشان بسکتبال با 5 برد پیاپی مسکو را به سمت یونان ترک کردند.شرایط در یونان اما فرق داشت. دیدار با یکی از مدعیان قهرمانی که ارزشمندترین بازیکن NBA را در ترکیبش داشت، تجربه خوبی برای ملی پوشان بود. یک بازی غیر رسمی و یک بازی رسمی مقابل یونان برنامه ریزی شده بود که هر دو مسابقه با برتری یونانی‌ها همراه بود، اما شاگردان شاهین طبع موفق شدند مجارستان را از پیش رو بردارند. بدین ترتیب ماحصل اردوی اروپایی بلند قامتان 6 برد و 2 باخت بود و کاروان ایران به ایران بازگشت و پس از چند روز تمرین در تهران راهی تورنمنت پیک شد.تورنمنت پیک سه بازی برای ایران در پی داشت که حاصل آن یک برد و 2 باخت بود تا بدین ترتیب ملی پوشان کشورمان بازی‌های تدارکاتی خود را پیش از جام‌جهانی با 7 برد و 4 باخت به پایان برسانند.

**حالا رقبا از ما می ترسند

براساس نظراتی که کارشناسان و بازیکنان ارائه کرده‌اند و در شماره گذشته مجله به آن پرداختیم، در این دوره روند آماده سازی و بازی های تدارکاتی نسبت به گذشته شرایط بهتری داشته است و ترتیب چیدن حریفان کاملا هدفمند بوده است.ماحصل گفته اکثر کارشناساسان این است که در دوره‌‌های گذشته ترس وجود داشت، اما این دوره فرق کرده است و در هر بازی پیشرفت داشته ایم و دیگر هراسی وجود ندارد. همه اینها به خاطر برنامه ریزی خوبی بود که صورت گرفت و به بچه‌ها اعتماد به نفس داد.به نظر می رسد با ریختن ترس بسکتبالیست ها و آمادگی بالای آنها، حالا این رقبا هستند که از تقابل با بسکتبال ایران در جام جهانی چین هراس دارند.

گروه‌بندی جام جهانی بسکتبال ۲۰۱۹

*گروه A (میزبان شهر پکن): چین، ونزوئلا، لهستان، ساحل عاج

*گروه B (میزبان شهر ووهان): آرژانتین، روسیه، کره جنوبی، نیجریه

*گروه C(میزبان شهر گوانگژو): اسپانیا، پورتوریکو، ایران، تونس

*گروهD (میزبان شهر فوشان): صربستان، ایتالیا، فیلیپین، آنگولا

*گروه) E میزبان شهر شانگهای): آمریکا، ترکیه، جمهوری چک، ژاپن

*گروه) F میزبان شهرنانجینگ): یونان، برزیل، مونته نگرو، نیوزیلند

*گروه G (میزبان شهرشنژن): فرانسه، جمهوری دومینیکن، آلمان، اردن

گروه H (میزبان شهردونگ گوان): لیتوانی، استرالیا، کانادا، سنگال

کشورهایی که در NBA بازیکن دارند

آمریکا: 12 بازیکن

فرانسه: 6 بازیکن

صربستان و آلمان: 5 بازیکن

کانادا، اسپانیا و استرالیا: 4 بازیکن

نیجریه و ترکیه: 3 بازیکن

ایتالیا، یونان، لیتوانی، برزیل و ژاپن: 2 بازیکن

مونته‌نگرو، تونس و پورتوریکو: یک بازیکن

دومین رویداد بزرگ در بسکتبال

جام جهانی بسکتبال که در بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۰ با نام قهرمانی بسکتبال مردان جهان شناخته می شد ، مسابقاتی بین‌المللی است که هر چهار سال یک‌بار با شرکت تیم‌های ملی بسکتبال مردان برتر دنیا با نظارت فدراسیون بین‌المللی بسکتبال در یک کشور برگزار می‌شود. مسابقات مشابهی نیز برای زنان در همان سال در یک کشور دیگر برگزار می‌شود.این مسابقات هم‌اکنون با شرکت ۲۴ تیم منتخب از ۵ کنفدراسیون قاره‌ای انجام می‌شود و بعد از مسابقات بسکتبال المپیک، دومین رویداد مهم مسابقات بین‌المللی ورزش بسکتبال است.مدافع عنوان قهرمانی این مسابقات تیم ملی آمریکا است که در سال ۲۰۱۴ در هفدهمین دوره از مسابقات جام جهانی که در اسپانیا (مرحله نهایی مادرید) برگزار شد، به مقام قهرمانی رسید.

عناوین نوزدهم و بیست و یکم !

تیم ملی بسکتبال ایران تاکنون در سه دوره از این مسابقات شرکت کرده است که در اولین حضورش در سال ٢٠١٠ که در ترکیه برگزار می شد، در رده نوزدهم قرار گرفت و در سال ٢٠١٤ اسپانیا نیز در رده ٢١ جهان ایستاد.

فدراسیون جهانی اعلام کرد : گروه ایران هیجان انگیز است !

فدراسیون جهانی بسکتبال در گزارشی به وضعیت گروه C پرداخته و رقابت‌های آن را از سری مسابقات جذاب جام‌جهانی معرفی کرده‌ است.در این گزارش آمده است: اسپانیا تیم دوم جدول رده بندی جهانی، با تمام ستاره‌هایش راهی چین شده و در این دوره یکی از مدعیان اصلی قهرمانی محسوب می‌شود. این تیم در مرحله مقدماتی نیز به احتمال فراوان تیم نخست خواهد شد. سه تیم دیگر گروه سوم در یک سطح قرار دارند. پورتوریکو، تونس و ایران تقریبا در یک سطح قرار دارند که همین مساله باعث می‌شود رقابت‌ها در گروه سوم هیجان‌انگیزتر شود.پورتوریکو امیدوار است خاطره دوران طلایی خود را تکرار کنند اما به هیچ وجه نباید ایران و تونس را بعد از عملکرد خوبی که در مرحله انتخابی داشتند دست کم گرفت.در جام جهانی ۲۰۰۲ اسپانیا برابر پورتوریکو باخته و مسابقه دو تیم در مرحله مقدماتی، مهم‌ترین مسابقه گروه سوم خواهد بود. در گروه سوم بازیکنان خوبی حضور دارند که در میان آنها مارک گسول مهم‌ترین ستاره حاضر در این گروه خواهد بود.مارک گسول، رودی فرناندز و ریکی روبیو از اسپانیا، حامد حدادی و صمد نیکخواه‌بهرامی از ایران و صلاح مجیری از تونس چهره‌های آشنا برای بسکتبال دوستان هستند که در گوانژو به میدان می‌روند. صمد نیکخواه‌بهرامی و حامد حدادی برای سومین‌بار جام جهانی را تجربه می‌کنند که باعث می‌شود این دو بازیکن از جمله نفرات با تجربه جام‌جهانی باشند.

در بخش آنالیز سایت فدراسیون جهانی بسکتبال آمده‌ است: با حضور «صمد نیکخواه‌ بهرامی» و «حامد حدادی»، تیمی وزین را راهی جام‌جهانی ۲۰۱۹ کرده‌ است. این ۲ ستاره ارزشمند برای سومین دوره پیاپی است که تیم ملی ایران را در جام‌جهانی همراهی می‌کنند. ایران برای نخستین‌بار برای جام‌ جهانی ۲۰۱۰ ترکیه سهمیه گرفت و حدادی و نیکخواه‌بهرامی در آن رویداد به میدان رفتند. آنها در سال ۲۰۱۴ به جام جهانی برگشتند و در این رویداد بزرگ به میزبانی اسپانیا شرکت کردند. حالا برای سومین‌ بار این ۲ ستاره بسکتبال ایران قرار است در این سطح بازی کنند و رهبری استعدادهای جوان‌ ایران را برعهده دارند.در ادامه آمده است: «بهنام یخچالی» یکی از این استعدادها است. او که پنج سال پیش وارد تیم ملی ایران شد و جام‌جهانی را تجربه کرده حالا برای دومین‌ مرتبه قرار است این رویداد را تجربه کند. ۵ سال باتجربه‌تر و بزرگ‌تر شده و به میدان می‌رود. گارد راس ۱۹۱ سانتی‌متری بسکتبال ایران به طور قطع یکی از سلاح‌های مهم «مهران شاهین‌طبع» در چین خواهد بود. او در مسابقات انتخابی جام‌جهانی بهترین امتیازآور ایران بود. در کنار او «محمد جمشیدی» است که باید بازی او را در جام‌جهانی دید و می‌توان گفت شکل جدیدی از «صمد نیکخواه‌ بهرامی» است. بازیکن ۲۸ ساله بسکتبال ایران قطعا یکی از اسلحه‌های خطرناک در چین خواهد بود. جمشیدی در سه بازی آخر انتخابی جام‌ جهانی میانگین ۲۸ امتیاز در هر مسابقه را ثبت کرد و توانایی‌اش در کسب امتیاز را نشان داد. در منطقه رنگی زیر سبد و در جایی که «حامد حدادی» حضور دارد، قرار است «مایک رستم‌پور» به او کمک کند. رستم‌پور فیزیک و قدرت مناسب را دارد که بتواند در این منطقه به پشتیبانی مناسب برای حامد حدادی ۳۴ ساله تبدیل شود که سومین جام‌جهانی و البته شاید آخرین جام‌جهانی‌اش را تجربه می‌کند. توانایی‌های رستم‌پور که سابقه بازی در آمریکا را دارد به عضله‌های قدرت بسکتبال ایران افزوده‌ است. او در کنار «میثم میرزایی» و «محمد حسن‌زاده» ترکیبی خوب برای تیم ملی در منطقه رنگی می‌سازند که می‌تواند برای حریفان دردسرساز شود.

حدادی یا ژیانلیان؟ مساله این است !

ژیانلیان از چین و حدادی از ایران دو نفر از بهترین بازیکن های تاریخ آسیا هستند. این دو بازیکن در جام جهانی 2019 چین به دنبال کسب بزرگترین افتخار برای کشورشان خواهند بود. این دو بازیکن در 5 دوره اخیر جام ملتهای آسیا جایزه با ارزش ترین بازیکن مسابقات و کاپ قهرمانی را تصاحب کرده اند.هر دو بازیکن در سال 2009 نمایش فوق العاده ای داشتند. آنها تازه کارشان را در NBA آغاز کرده بودند. ژیانلیان در آن مسابقات میانگین 18.3 امتیاز، 10.4 ریباند و 2.4 بلاک شات در اولین حضور در این مسابقات ثبت کرد اما در نهایت در مسابقه فینال مغلوب مدافع عنوان با ارزش ترین بازیکن مسابقات و ستاره مدافع عنوان قهرمانی یعنی حامد حدادی شد. انتخاب حدادی به عنوان با ارزش ترین بازیکن مسابقات آن سال، انتخاب راحتی بود. او میانگین بی نظیر 15.8 امتیاز، 13.1 ریباند و 4 بلاک شات در هر بازی داشت.تقابل این دو نفر در دوره بعد ادامه داشت. این بار ژیانلیان تیمش را به عنوان قهرمانی رساند و با میانگین 16.6 امتیاز و 10.8 ریباند در هر دو بخش بهترین بازیکن تیمش بود. او در آن دوره اولین بار با ارزش ترین بازیکن مسابقات شد. حدادی هم با وجود اینکه تیمش به بازی فینال نرسید در آن مسابقات عملکرد بسیار خوبی داشت و میانگین 15.4 امتیاز، 11.4 ریباند، 3.6 پاس منجر به گل و 2.9 بلاک شات در هر بازی ثبت کرد.ستاره تیم ملی ایران دو سال بعد برگشت و سومین جایزه MVP خود را تصاحب کرد. عملکرد خارق العاده او در فینال مقابل فیلیپین که با 29 امتیاز و 16 ریباند همراه بود، خامه روی کیک جشن قهرمانی ایران در آن مسابقات شد. ژیانلیان در آن مسابقات مصدوم بود و کم بازی کرد.در سال 2015 هر دو تیم ستاره های جدیدی به ترکیب خود اضافه کردند اما با این وجود این دو بازیکن باتجربه، ستاره های اصلی آنها بودند. ژیانلیان در این مسابقات سرانجام برای اولین بار مقابل ایران به پیروزی رسید و تیمش را به مقام قهرمانی آسیا رساند. حدادی و ایران بعد از شکست در نیمه نهایی در مسابقه رده بندی پیروز شدند. حدادی در این مسابقات میانگین 11.5 امتیاز و 7.8 ریباند داشت.کسانی که فکر می کردند حدادی در سال 2017 از آمادگی دور شده خیلی زود مجبور شدند نظر خود را تغییر دهند. او با میانگین خارق العاده 16.2 امتیاز، 10.8 ریباند و 6.5 پاس منجر به گل که بهترین آمار تورنمنت بود کارش را به پایان برد. ایران با درخشش حدادی تا فینال رسید اما نتوانست به یک مقام قهرمانی دیگر دست پیدا کند.تردیدی نیست که ژیانلیان و حدادی بزرگترین ستاره های آسیا در مسابقات جام جهانی هستند. بزرگترین سوال اینجاست که کدام فوق ستاره در این مسابقات بیشتر خواهد درخشید؟

*کامران خطیبی


مطالب مرتبط

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار