PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۴۸۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱
صحبت های صمد نیکخواه بهرامی کاپیتن تیم ملی بسکتبال پس از صعود به المپیک
تیم ملی بسکتبال در جام جهانی موفق شد سهمیه المپیک را کسب کند.بسکتبال برای سومین بار المپیکی شد و در اوج انتقادات ،جواز حضور به المپیک 2020 ژاپن را به دست آورد . تیم ملی بسکتبال دو بازیکن باتجربه دارد که صمد نیکخواه بهرامی یکی از آنهاست. او با حامد حدادی سالهاست که برای تیم ملی به میدان می روند و جزو بازیکنان پرافتخار بسکتبال ایران و آسیا هستند.صمد نیکخواه بهرامی کاپیتن تیم ملی بسکتبال که نقشی پررنگ در صعود ایران به المپیک داشت، قرار است دومین حضور در المپیک را تجربه کند. حالا او ،یکی از بزرگ ترهای تیم ملی بسکتبال است و همه امیدوارند که تیم ملی با کاپیتنی او در تابستان آینده نتایج ارزشمندی بگیرد و در المپیک شگفتی ساز شود.تیم ملی در دیدار برابر اسپانیا قهرمان جام جهانی امسال، بارقه ای از امید را برای برداشتن گام های بلند جهانی عیان کرد و هیچ بعید نیست که این تیم با تدارک ویژه و حمایت بیشتر در المپیک دست به شگفتی بزند.گفت و گویی که پیش روی شماست صحبت های کاپیتن تیم ملی پس از صعود ایران به المپیک است .

انتقادات شخصی و جهت دار درست نیست!

صمد نیکخواه بهرامی کاپیتن تیم ملی بسکتبال در ابتدا درباره نظرات برخی کارشناسان که طی روزهای گذشته بیان کرده بودند صعود تیم ملی بسکتبال به المپیک 2020 ژاپن براساس شانس و اقبال رقم خورده است، گفت: متاسفانه نظرات آنها ،بسته به شرایط تغییر پیدا می‌کند. در این مدت ،دوستانی که خودشان را کارشناس می‌دادند نظراتی می‌دهند که اگر خودشان عضوی از فدراسیون باشند نظراتشان متفاوت خواهد بود. این را تجربه من در این سال‌ها نشان می‌دهد. کسانی که درکی از مسابقات المپیک داشته باشند این حرف‌ها را نمی‌زنند، چون تیم ما ،جزو 12 تیم برتر دنیا است و جواز المپیک را برای سومین بار به دست آورده‌ایم.

وی ادامه داد: من در تمام موفقیت‌های اخیر بسکتبال عضو تیم بودم و این اتفاق ارزش و اعتبار بالاتری نسبت به تمام موفقیت‌هایمان دارد. اکنون هم تلاش می کنیم که نتیجه بهتری در المپیک بگیریم. روند بسکتبال نیز صعودی بوده و امیدوارم خون تازه‌ای در رگ‌های بدنه بسکتبال جاری شود و در مسابقات آتی نتیجه خوبی بگیریم.

-نیکخواه بهرامی اضافه کرد: تیم‌هایی که حذف شدند را روی کاغذ بیاورید. ترکیه، صربستان، مونته‌نگرو، آلمان، یونان، ایتالیا، برزیل، چین و تونس، کانادا و... سهمیه نگرفتند دیگر جایی برای صحبت کردن نمی‌ماند. به نظر من، الان باید از این شرایط به نفع بسکتبال استفاده و آن را حمایت کرد.

-کاپیتن تیم ملی بسکتبال درباره برخی انتقادات مبنی بر این که تیم ایران در دوبازی برابر دو تیم پورتوریکو و اسپانیا از حریفانش پیش بود اما در پایان مسابقه، نتیجه را به حریفان خود در جام جهانی واگذار کرد،گفت:با انتقاد مخالف نیستم اما معتقدم باید در زمان و مکان مناسبی مطرح شود. کسی فکر نمی‌کرد ما بازی با اسپانیا را خوب جلو ببریم و اختلاف امتیازمان را با پورتوریکو افزایش دهیم. قطعا دلایل این باخت‌ها بررسی شده که ما توانستیم به المپیک صعود کنیم. وقتی یک تیم وارد تورنمنت شده، انتقادات شخصی و جهت دار درست نیست و می‌شد منتقدان چند روز صبر می‌کردند تا مسابقات تمام شود.ما در مسابقاتی با این سطح، هرچند سالی یک بار بازی می‌کنیم و شرایط جام جهانی با مسابقات آسیا و لیگ خودمان خیلی متفاوت است. بازیکنان جهانی سالی 40، 50 بار این فضا را تجربه می‌کنند اما بازیکنان ما هر چهار سال یک بار و اگر تجربه مان بیشتر بود هیچوقت این اتفاقات نمی‌افتاد.

حمایت مسئولان سبب دلگرمی می شود

-نیکخواه بهرامی درباره جهش 5 پله ای بسکتبال ایران در فیبا ،پس از صعود به المپیک 2020 ژاپن ،خاطر نشان کرد: در داخل که بسکتبال مهم نیست ! گرچه شرایط مملکت را درک می‌کنیم اما اگر مقایسه ای بین رشته های ورزشی صورت بگیرد اگر تیم دیگری به المپیک صعود می کرد توجه بیشتری به صعودش می شد. درست است که کمیته ملی المپیک و فدراسیون و وزارت ورزش حمایت خود را دارند اما رفتارهای ضدونقیضی وجود دارد ! اگر حمایتی نیست چرا برای برخی هست؟

-وی در این باره که آیا منظورش عدم استقبال مسئولان از تیم ملی بسکتبال است، گفت: منظورم فقط این نبود اما همه اینها یک نشانه است. ما توقع خاصی نداریم بچه‌ها بدون توقع بازی می‌کنند و از همه چیزشان به خاطر مملکت و پرچمشان می گذرند و پوشیدن پیراهن تیم ملی همیشه افتخار است تا این را تجربه نکنید نمی دانید که چقدر لذت بخش است که به عنوان نماینده ایران در یک میدان بین المللی بجنگید تا پرچم کشورتان را بالا ببرید و مردم کشورتان را سربلند کنید. این افتخاری است که با هیچ چیز و هیچ رقمی قابل مقایسه نیست اما حضور و حمایت مسئولان باعث دلگرمی است تا بچه ها احساس کنند زحمات و تلاش شان دیده می شود و اینکه احساس کنند مهم هستند و مطمئن باشید حمایت از تیم ملی باعث می شود که بچه ها با اعتماد به نفس بیشتری در مسابقات آینده بازی کنند.

-وی ادامه داد:انتقادات ادامه دارد اما با توجه به اینکه تیم به المپیک راه پیدا کرده منطقی‌تر شده و نظرات عوض شده است. همه باید به تیم کمک کنیم. حضور در المپیک افتخار بزرگی است و ما یک سال فرصت داریم به المپیک برویم .

تیم ملی جای بازیکنان شایسته است

-کاپیتن تیم ملی بسکتبال در خصوص گروه بندی جام جهانی و رقابت با چین که میزبان مسابقات بود، گفت:از روز اول مسابقات، باتوجه به گروه‌بندی‌ها و سطح تیم‌های آسیایی، رقابت برای سهمیه المپیک بین چین و ایران بود. چینی‌ها ،البته گروه ساده‌تری داشتند و از امتیاز میزبانی استفاده می‌کردند. برای همین ما هم می‌خواستیم از مرحله اول صعود کنیم، چراکه فکر می‌کردیم چین هم از گروهش صعود کند. ما نتایج خوبی نگرفتیم و تیم چین هم خوشبختانه وارد گروه بازنده‌ها شد تا ما شانس حضور در المپیک را داشته باشیم. ما هم از فرصت استفاده کردیم و در گروه بازنده‌ها نتایج خوبی گرفتیم و صعود کردیم اما باید بگویم که نتیجه همه بازی‌ها روی دیگر بازی‌ها تاثیر می‌گذاشت و این فقط برای ما نبود و نمایندگان اقیانوسیه، اروپا و آمریکا هم از این فرصت استفاده کردند.

-نیکخواه بهرامی درباره وضعیت بازیکنان جوان کنونی تیم ملی بسکتبال یادآور شد:من زمانی که 17-18 سال داشتم به تیم ملی اضافه شدم و آن زمان اعتقاد نداشتم که چون جوان هستم باید در تیم ملی بازی کنم؛زمانی که 25 سال هم داشتم، این اعتقاد را داشتم و الان هم به این موضوع اعتقاد دارم. به‌نظر من، تیم ملی جای بازیکنان شایسته است، یعنی آماده‌ترین بازیکنان باید برای تیم بازی کنند، چراکه تیم ملی هر رشته‌ای ویترین آن رشته ورزشی است. درباره بازیکنان جوان هم باید بگویم که ما بازیکنان جوان و شایسته ای داریم ولی از الان به بعد همه چیز در دست خودشان است که چقدر خوب و جدی تمرین کنند و بتوانند جایگاه خود را در ایران حفظ کنند یا خارج از کشور به جایگاه تازه ای برسند.

منتقدان یادشان رفته که 10 سال قبل در غرب آسیا حذف می شدیم!

-وی اضافه کرد:زمانی که به عنوان یک بازیکن جوان ملی پوش شدم ما در تیم ملی از صفر شروع کردیم . من 17 ساله بودم که به تیم ملی دعوت شدم. در مسابقات غرب آسیا حذف شدیم و حتی به بازی‌های آسیایی راه پیدا نکردیم. راه سختی را پشت سر گذاشتیم و حالا که در مسابقات آسیایی دوم می‌شویم. پیشکسوتان، منتقدین، کارشناسان و خبرنگاران از ما انتقاد می‌کنند اما کسی یادش نمی‌آید که 10 سال پیش در مسابقات غرب آسیا هم حذف می‌شدیم. درحال حاضر بچه‌های ایران کار سخت‌تری دارند چون باید به مقام‌های بهتری برسند و پله‌های موفقیت بیشتری‌ را طی کنند.

فاصله ما با بزرگان جهان کم شده است

-نیکخواه بهرامی درباره بازیکنان تازه وارد و دورگه تیم ملی بسکتبال صحبت کرد و گفت:تیم ملی جای شایسته‌ترین بازیکنان است و هرکسی به تیم ملی اضافه شد خیلی به ما کمک کرد. مایک رستم‌پور و آرون گرامی‌پور درکنار جوانانی مثل رسول مظفری خیلی به تیم ملی کمک کردند و شایستگی خود را به‌وضوح در این مسابقات ثابت نشان دادند.ضمن این که، آنها باید شرایط خودشان را با ما وفق دهند چون پدر و مادر ایرانی دارند و با فرهنگ ما تا حدودی آشنا هستند و برای تیم ملی ایران بازیکن می‌کنند و در کنار بازیکنانی حاضر شده اند که سال‌های سال در کنار هم بازی می‌کنند . درباره ارتباط کلامی هم باید بگویم که بیشتر بچه‌ها به انگلیسی مسلط هستند و از این طریق با آنها ارتباط برقرار می‌کردیم و تا حد توان سعی داشتیم به آن‌ها کمک کنیم.

-کاپیتن تیم ملی بسکتبال که سابقه حضور در المپیک و جام جهانی را دارد درباره رویایی با حریفان در المپیک 2020 ژاپن گفت:در بازی‌های تدارکاتی که داشتیم، ثابت کردیم که می‌توانیم با تیم‌های بزرگ خوب بازی کنیم. با تیم‌های بزرگی مثل یونان، روسیه و در همین مسابقات جهانی مقابل اسپانیا خود را ثابت کردیم و نشان دادیم که از پیش بازنده نیستیم. در اردوهای تدارکاتی هم با تیم‌های دسته دو اروپایی هم بازی کردیم که همه آن‌ها را شکست دادیم و این نشان از تغییر رویه ما است زیرا ما قبلا به همین تیم‌ها می‌باختیم و حتی شده بود که با اختلاف زیاد این بازی‌های آسان را واگذار کنیم. الان این فاصله نیست وفاصله خود را کم کردیم. این نتایج نشان نمی‌دهد که قهرمان المپیک می‌شویم، اما نشان‌دهنده این است که از پیش بازنده نیستیم و امیدواریم که موفق شویم به مرحله بعد برویم. دوازده تیم برتر دنیا در المیپک حاضر هستند و قاعدتا همه بازی‌ها، سخت خواهد بود و امیدوارم بتوانیم به مرحله‌های بالاتر راه پیدا کنیم. این در حد هدف‌گذاری و امیدی است که ما باید در المپیک داشته باشیم.

تیم آمریکا با قدرت برمی گردد

-تیم ملی بسکتبال آمریکا در جام جهانی امسال در حد انتظار ظاهر نشد و صمد نیکخواه بهرامی ملی پوش دراین باره توضیح داد و گفت:بعد از مسابقات جام جهانی ،مدیران NBA هم مصاحبه کردند و اعتقاد داشتند فیبا جام جهانی را به سال‌های فرد منتقل کرده و شرایط بازیکنان حرفه ای را تغییر داده است.بازیکنان سطح اول حاضر نیستند در دو تابستان متوالی در المپیک و جام جهانی به میدان بروند. قطعا این تیم اول آمریکا نبود و گرچه بسکتبالیست‌های دنیا خوشحال شدند که آمریکا دیگر با تیم اول و دومش نمی‌تواند قهرمان جهان شود.مطمئن باشید که تیم آمریکا در المپیک با قدرت برمی‌گردد.

تنور لیگ امسال داغ است

-کاپیتن تیم ملی درباره فصل جدید لیگ برتر بسکتبال ایران گفت: فکر می‌کنم امسال از ابتدا تنور لیگ داغ است. مطمئنم فصل خیلی خوبی می‌شود و از دل لیگ تیم ملی خوبی بیرون می‌آید. در المپیک هم تلاش می‌کنیم دو، سه سورپرایز خوب داشته باشیم. شاید گفتنش سخت است، اما به گروه‌بندی بازیهای المپیک بستگی دارد. بچه‌ها کم‌کم دارند به این خودباوری می‌رسند. اگر مسابقات تدارکاتی خوب داشته باشیم می‌توانیم نتایج خوبی کسب کنیم.

-قرار است صمد نیکخواه برای دومین بار حضور در مسابقات بسکتبال المپیک را تجربه کند، وی دراین خصوص می گوید: مدال‌های آسیایی زیادی دارم اما این صعود به المپیک ،برایم باارزش‌تر است. من به بچه‌ها ‌گفتم که هنوز نمی‌دانید چه کار بزرگی کرده‌اید. همان اتفاقی که دوره قبلی برای ما افتاد. خوشبختانه کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و ورزشی‌ها خوب درک می‌کنند که المپیک چقدر مهم است.

پس از صعود به المپیک از تیم ملی تعریف کردند!

-خوشحالی های کاپیتن تیم ملی بسکتبال، پس از صعود به المپیک 2020 ژاپن مثال زدنی بود.وی دراین باره توضیح داد و گفت:خیلی فشار روی تیم بود. نمی‌دانم چرا این‌قدر فشار الکی به تیم ملی می‌آورند. ما درک می‌کنیم کدام انتقاد درست است و کدام‌شان از روی غرض بیان می شود. خوشحالی ما برای رهایی از این فشارها بود. تقریباً دو هفته پرفشار داشتیم. حتی منتظر باخت ما نبودند بلکه آماده بودند یک شوت ما گل نشود که شروع به انتقاد کنند! ضمنا خیلی برای باخت‌ به تونس و پورتوریکو خیلی ناراحت بودیم. هدف اول‌مان صعود به مرحله بعد و هدف اصلی صعود به المپیک بود. می‌دانستیم گروه چین آسان است. ما هم گروه‌مان خوب بود اما شرایط چینی ها بهتر بود وخیلی وضع بهتری داشتند. فکر می‌کردیم تنها راه گرفتن سهمیه با این وضعیت صعود از گروه است. چین خوب بازی می‌کرد و امیدهایمان کم رنگ شده بود اما چین که صعود نکرد امیدهایمان زنده شد. باخت‌هایی که چین می‌داد ما را زنده نگه می‌داشت. با بچه‌ها شوخی می‌کردیم و می‌گفتیم که ما می‌بازیم نیم ساعت بعد چین می‌بازد اما بازی با آنگولا و فیلیپین، شانس‌های آخر ما بودند و این که با کسب سهمیه المپیک می توانیم پاسخ حرفهای برخی را بدهیم. آدم‌ها باید برای انتقاد زمان‌بندی درستی داشته باشند و بگذارند به موقعش انتقاد کنند. خوشبختانه پیش‌بینی آن‌ها ،درست از آب درنیامد. برخی ،پس از المپیکی شدن تیم ملی به تعریف و تمجید از ما پرداختند! در کل روسیاه شدند. در مجموع این صعود به نفع بسکتبال ما شد.

-وی در پایان یادآور شد:صعود به المپیک را به مردم تقدیم می کنیم. امیدوارم ورزشی‌ها و بسکتبال دوست‌ها خوشحال شده باشند. از بازیکنان و کادر فنی تشکر فراوان داریم و امیدوارم در المپیک حمایت 100 درصدی داشته باشیم و نتیجه خوبی بگیریم.

کیوان طباطیایی*

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار