PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۴۹۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
گفت و گو با آرن داوودی گارد راس باتجربه تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان
اصفهان در یک دهه گذشته ،نفرات ممتازی را به بسکتبال ایران معرفی کرد. آرن داوودی ورزشکار ارمنی تبار نصف جهان، یکی از آنها بود که با حضور در لیگ برتر بسکتبال با سرعت قابل توجهی ملی پوش شد و پله های ترقی را یک به یک پشت سر گذاشت. گارد راسی که توان بالایی در حمل توپ دارد و کماکان پرتاب 3 امتیازی اش در فینال کاپ آسیا که منجر به قهرمانی ایران شد هرگز از یادها نمی رود.آرن ،چندی پیش چهار گوشه زمین بسکتبال را بوسید و با تیم ملی وداع کرد.جزو بازیکنانی است که حد و حدود خود را می شناسد و برای اهالی بسکتبال قابل احترام است.آرن سال خوبی را سپری کرد و با تیم نفت پالایش آبادان قهرمان لیگ برتر شد و در جام باشگاههای آسیا هم روی سکوی سوم ایستاد. او میهمان این هفته ما است.

سالها با تیم ملی مقام های زیادی کسب کردم

-در حال حاضر آرن داوودی کاپیتن تیم پالایش نفت آبادان و ملی پوش پیشین بسکتبال نسبت به10 سال گذشته که میهمان «نگاه چند بعدی» کیهان ورزشی بود باتجربه تر شده است.الان آرن بازیکنی است که در تیمش نقش محوری دارد و بازیکنان جوان تر از نظر او تبعیت می کنند و آرن به واسطه روابط عمومی خوب خود جزو نفرات تاثیرگذار بسکتبال ایران دریک دهه گذشته بوده است.ورزشکار خوشنام و ارمنی بسکتبال درباره راهی که تاکنون در عالم توپ و تور سپری کرده است به کیهان ورزشی گفت:هر بازیکنی در هر رشته ای برای خود هدف مشخصی دارد و من هم مثل تمامی ورزشکاران برای خود در جوانی هدف گذاری کردم.من به تیم ملی بسکتبال راه یافتم با تیم ملی در جام جهانی بسکتبال بازی کردم .سالها با تیم ملی و در عرصه باشگاهی میادین آسیایی را تجربه کردم و حتی با تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا به عناوین ارزشمندی رسیدیم. سالها با تیم ملی افتخارات زیادی کسب کردم و و از مقام هایی که در عرصه ملی و باشگاهی کسب کرده ام رضایت دارم.روی هم رفته از خودم تا اینجای کار راضی هستم زیرا در هر تیمی بازی کردم با تمام وجود تلاش کردم و تنها دنبال موفقیت تیمی بودم.

-وی ادامه داد: من از 15 سالگی به اردوهای تیم ملی دعوت شدم و برای بسکتبال ایران بازی کردم.یکی از زانوهایم در بسکتبال دچار مصدومیت شد و حتی برای مداوای کامل بنا به تشخیص پزشک معالجم مجبور شدم زانویم را جراحی کنم. بارها از این آسیب دیدگی رنج بردم اما بسکتبال را در عرصه ملی و باشگاهی ادامه دادم و از این بابت خوشحال هستم.

- آرن داوودی بازیکن تیم ملی بسکتبال ایران پس از شکست مقابل ژاپن در پنجره ششم انتخابی جام جهانی بسکتبال از بازی های ملی خداحافظی کرد.وی دراین باره می گوید: زمان آن فرا رسیده بود که از تیم ملی خداحافظی کنم و فضا را به جوان ترها بدهم.ما چندین بار به عنوان قهرمانی آسیا رسیده بودیم، ولی حالا زمان آن است که بیشتر به جوانان بها بدهیم و به سطح بالاتری از بسکتبال برسیم.من با کادر فنی درباره زمان خداحافظی ام مشورت کردم و چون احتمال پیروزی تیم ملی مقابل ژاپن بیشتر بود، این بازی را انتخاب کردم.امیدوارم تیم ملی به جایگاه بسیار بالاتری برسد و به بسکتبال توجه بیشتری بشود.

-وی ادامه داد: من از پنجره قبلی انتخابی جام جهانی که با فیلیپین و استرالیا مسابقه داشتیم، تصمیم به خداحافظی گرفته بودم. با شاهین طبع هم صحبت کردم که در آن مقطع به من گفت باید هنوز بمانی چون به تو احتیاج داریم. همین باعث شد که برای بازی با ژاپن این تصمیم را بگیرم. به نظرم زمان خوبی بود چون فکر می کردم که برنده شویم و جشن صعود بگیریم.

-داوودی اضافه کرد:از طرفی تیم ملی باید پوست‌اندازی کند و جایگاه برای نسل جوان‌تر باز شود، از همین رو تصمیم گرفتم از تیم ملی خداحافظی کنم. خداحافظی از تیم ملی ناراحت‌کننده است، از دوران نوجوانی در اردوهای تیم ملی حاضر بوده‌ام و به نحوی خسته شده‌ام.هم چنین شرایط هم سخت شده بود، از زمانی که ذوب‌آهن منحل شد خارج از اصفهان بازی می‌کردم و مدام در اردوهای تیم ملی بودم و زمانی برای استراحت نداشتم، از همین رو از لحاظ روحی خسته شده بودم.

همیشه از حواشی دوری کرده ام

-ناگفته نماند که آرن داوودی متولد 21 تیر 1365 در اصفهان است و در پست گارد راس و ملی پوش سابق ایرانی و ارمنی تبار است و سابقه بازی در تیم های ذوب آهن أصفهان،همیاری زنجان،شهرداری اراک و تبریز،شیمیدور و پالایش نفت آبادان را دارد.آرن در تاریخ 22 فوریه 2019 پس از بازی با تیم ملی ژاپن به‌طور رسمی از تیم ملی ایران برای همیشه خداحافظی کرد.

-از داوودی در خصوص رمز ماندگاری اش در بسکتبال سئوال کردیم و او در این باره به کیهان ورزشی گفت:تنها عاملی که باعث شد در بسکتبال تداوم داشته باشم و سالها در عرصه ملی و باشگاهی حضور پیدا کنم این بود که تمرینات را جدی گرفتم.فقط تمرین کردم .الان هم به بازیکنان جوانی وارد بسکتبال حرفه ای شده اند می خواهم بگویم که باید زحمت بکشند تا در بسکتبال به هدف های خود دسترسی پیدا کنند.تلاش کردم و زحمت کشیدم تا در بسکتبال ماندگار شوم.

-از رموز موفقیت و ماندگاری آرن داوودی می توان نوشت که او همواره سعی کرده از حاشیه ها دوری بورزد.ملی پوش پیشین دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:دوستان لطف دارند اما همیشه از حواشی دوری کردم و نخواستم از از طریق حاشیه سازی در بسکتبال پیش بروم.در دشوارترین روزها به حاشیه توجه نکردم و کار خودم را انجام دادم.تمرین کردم و زحمت کشیدم اما به حاشیه ها توجه نکردم زیرا اعتقاد داشتم که از طریق حاشیه ها نمی توان در ورزش پیشرفت کرد.ورزشکارانی که تمرکز کردند و حاشیه ها را کنار زدند در ورزش پیشرفت کردند .حاشیه سازی برای ورزشکاران مثل سم است و دوران ورزشی و قهرمانی آنان را کوتاه می کند.هیچ گاه نخواستم با حاشیه سازی کارم را در بسکتبال پیش ببریم.

بسکتبال روی نسل ما سرمایه گذاری کرد

- آرن داوودی جزو نسل موفق بسکتبال ایران است. نسلی که به زعم آرن به مقام های ارزشمندی در بسکتبال آسیا رسید.وی در خصوص نسل قبلی بسکتبال ایران می گوید:حقیقتا نسل بسیار خوبی بود و نسل موفق در بسکتبال ایران به شمار می آید. نسلی که روی آن کار شد.ما نسلی بودیم که کنار هم با تمام وجود تمرین می کردیم و کنار هم می ماندیم.نسلی که در آسیا افتخارات زیادی به دست آورد.نسلی که پرقدرت بود و روند پبشرفتش در تاریخ بسکتبال ایران ثبت شده است. نسلی عالی بود که من هم افتخار داشتم در جمع شان باشم و در موفقیت هایشان سهیم بودم.

-ملی پوش پیشین بسکتبال ادامه داد:نسل ما در دورانی شکوفا شد که مربیان باانگیزه بالایی کار می کردند و بسکتبال روی نسل ما سرمایه گذاری کرد.ما به جای به کلاس رفتن دائما در اردوهای تیم ملی بودیم .ما بی وقفه تمرین می کردیم و در اردوهای برون مرزی حاضر می شدیم و در بازیها و اردوهای تیم ملی باتجربه شدیم.

-وی ادامه داد: البته شرایط اقتصادی ورزش ما نسبت به گذشته تغییر کرده است .زمانی که ما وارد بزرگسالان بسکتبال شدیم تعداد تیم های باشگاهی بیشتر بود. باشگاه ها دست شان برای سرمایه گذاری در بسکتبال باز بود و تعداد تیم ها مثل امروز در لیگ کمتر نبود.شرایط اقتصادی بسکتبال بهتر بود و باشگاهها در جذب بازیکنان خارجی خوب کوشا بودند و آنچه مدنظرشان بود را به خدمت می گرفتند.الان بسکتبال از نظر مالی ضعیف تر از گذشته شده است.بازیکنان خارجی کمتر جذب می شوند.در دورانی که نسل ما پدیدار شد چنین شرایطی وجود داشت ما از وضعیت تاثیر مثبت می گرفتیم. ما در کنار بازیکنان خارجی خوب رقابت کردیم و آبدیده شدیم .

اوشین ساهاکیان در اوج خداحافظی کرد

-هنگامی که آرن داوودی از تیم ملی خداحافظی کرد برخی گفتند که چرا آرن قبل از جام جهانی با تیم ملی وداع کرد .داوودی دراین باره می گوید: اینکه برخی می گویند تا جام جهانی می ماندی، از نظر من درست نیست. من که سال 2010 جام جهانی را تجربه کرده بودم و جام جهانی ندیده نبودم! نگاه من جور دیگری است. می گویم ما شرایط بسکتبالمان طوری است که باید نسل عوض شود و بتوانیم با سرمایه گذاری روی نسل جدید شرایط خوبی را به وجود آوریم.باید به بازیکنان جوان بهای بیشتری داده شود تا در سال های آینده بازهم قهرمانی آسیا را کسب کنیم.

-وی ادامه داد:اوشین ساهاکیان چند ماه قبل از تیم ملی خداحافظی کرد و من هم که کنار رفتم. حالا هیچ بازیکن ارمنی تبار در تیم ملی بسکتبال ایران نیست. باید تلاش کنیم که ارمنی ها را بازهم به تیم ملی بیاوریم تا ادامه راه ما را بروند. ارامنه استعدادهای خوبی در بسکتبال دارند و باید روی آنها سرمایه گذاری شود. حیف است اگر این استعدادها را نبینیم و از آنها استفاده نکنیم.

-آرن درباره سابقه دوستی اش با اوشین ساهاکیان بازیکن ارمنی و پیشین تیم ملی نیز می گوید:حقیقت این است که ما از همان کلاس اول و هفت سالگی در یک مدرسه بودیم و همدیگر را می شناختیم. از هشت سالگی اما بسکتبال را با هم شروع کردیم و پله پله رشد کردیم .ضمنا اوشین تصمیم خیلی سخت و بزرگی برای خداحافظی از تیم ملی گرفت از طرف دیگر معتقدم اتفاق خوبی برایش افتاد. در شبی که بازی را بردیم و ورزشگاه را زنان و مردان پر کرده بودند و رسانه هم آمده بودند، در اوج از بسکتبال خداحافظی کرد. اینطور نشد که مثل خیلی های دیگر حتی خود من، با یکی دو سال مصدومیت فراموش شود و کسی دیگر به یادش نباشد.

پالایش نفت آبادان در سال سختی قهرمان شد

-بسکتبال ایران طی سالهای گذشته از نظر فنی افت کرد و نتوانست افتخارات پیشین خود را تکرار کند.البته تیم ملی بسکتبال ،امسال در جام جهانی موفق شد سهمیه المپیک را به دست آورد .اتفاق خوبی برای بسکتبال بود. آرن درباره علت افت بسکتبال در سالهای گذشته می گوید: اگر می گوییم بسکتبال افت کرده، به خاطر مشکلاتی است که در بحث اسپانسرها و سرمایه گذاری روی این رشته به وجود آمده است. 10 سال قبل که تیم ما قهرمان آسیا بود، چند تیم باشگاهی پرقدرت داشتیم که از بسکتبال حمایت می کردند. آنها بازیکنان خارجی سطح بالا می آوردند که بازی کردنشان در لیگ باعث پیشرفت بازیکنان داخلی هم می شد. وقتی ما با تیم ملی جوانان قهرمان آسیا شدیم، هفت بازیکن فقط از ذوب آهن در آن تیم بودند، اما الان می بینید برخی باشگاه هم خیلی علاقه ای به سرمایه گذاری در بسکتبال ندارد .-تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان در فصل گذشته لیگ برتر قهرمان شد و آران درباره قهرمانی تیمش در لیگ برتر به کیهان ورزشی گفت:قهرمانی تیم پالایش نفت به آسانی به دست نیامد. سال سختی را سپری کردیم.تیم ما مثل سایر تیم ها بازیکن خارجی نداشت اما تیم پالایش نفت آبادان حمیت داشت و متوجه موقعیت و وضعیت خود در لیگ بسکتبال بود و با کسب مقام قهرمانی کار بزرگی انجام داد.ما به هدف مان رسیدیم و با اضافه شدن دو بازیکن تیم پالایش نفت آبادان مسیر قهرمانی مان هموار شد.قهرمانی پالایش نفت در سال سختی رقم خورد و همانطور که گفتم کارمان برای کسب قهرمانی سهل و آسان نبود.

کمتر تمرین کردیم و قهرمان آسیا نشدیم

-تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان در مسابقات باشگاه های آسیا سوم شد. داوودی درباره عملکرد تیمش در آسیا گفت:متاسفانه تمرینات تیم ما قبل از مسابقات قهرمانی باشگاه های آسیا کامل نبود.ما به اندازه کافی تمرین نکردیم و اینها دلیلی شد تا تیم ما در آسیا قهرمان نشود و به عنوان سومی رقابت ها برسد.واقعا تمرینات تیم پالایش نفت آبادان کم بود.اگر تدارکات مناسب و تمرینات بیشتری داشتیم در نتیجه گیری موفق تر بودیم.تیمی که به مسابقات آسیایی اعزام می شود می بایست تمریناتش بیشتر باشد. با این حال تیم پالایش نفت آبادان در مسابقات باشگاههای آسیا سوم شد .

-وی ادامه داد:واقعا تیم ژاپنی خوب بود و دو خارجی قدرتمند هم داشتند. از همه مهم تر این بود که آن‌ها حدود دو ماه برای این رقابت‌ها کنار یکدیگر تمرین کرده‌ بودند و به همین خاطر هم شرایط بسیار بهتری نسبت به سایر تیم‌ها داشتند. چند ملی پوش ژاپن هم از تیم ملی و جام جهانی به آن‌ها ملحق شده بودند.ما تنها یک جلسه در تهران کنار هم تمرین کردیم و فردای آن راهی تایلند شدیم. در کل تمرین مان دو جلسه هم نشد.

وی اضافه کرد:اگر بیشتر تمرین می کردیم قطعا قهرمان می‌شدیم. تیم ما تیم بسیار خوب و پرمهره‌ بود اما واقعا زمانی برای تمرین نداشتیم. اگر بیشتر تمرین می‌کردیم تیم خوب ژاپن هم قابل شکست دادن بود و می‌توانستیم روی سکوی قهرمانی بایستیم. با این حال این مورد خللی در قدرت تیم ژاپنی وارد نمی‌کند و آن‌ها تیم بسیار آماده و خوبی بودند.

تیم ملی مستحق صعود به المپیک بود

-چندی پیش تیم ملی بسکتبال ایران در جام جهانی موفق شد مجوز حضور در المپیک 2020 ژاپن را به دست آورد.تیمی که پیش از اعزام و باخت هایش در کواتر پایانی با انتقادات زیادی مواجه شد.آرن داوودی دراین باره به کیهان ورزشی گفت:کسب سهمیه المپیک اتفاق خوبی برای بسکتبال ایران بود . به نظر من ،ملی پوشان استحقاق کسب مجوز المپیک ژاپن را داشتند و با ارائه بازیهای خوب نشان دادند که توانایی شان از چین میزبان بیشتر است.نسل خوبی در تیم ملی پدیدار شده است که امیدوارم حمایت شوند.نسل خوبی که در کنار باتجربه ها توانست به المپیک راه یابد.

-آرن در بخش دیگر صحبت هایش با کیهان ورزشی در پاسخ به این سئوال که تا چه زمانی تصمیمی دارد به عنوان بازیکن حرفه ای به میدان برود ،گفت:هر بازیکنی یک روز دست از بازی می کشد و با دنیای بازیگری خداحافظی می کند .من تا زمانی که بدنم جواب دهد یا به عبارتی توان بازی در عالم حرفه ای بسکتبال را داشته باشم به بازیگری در بسکتبال ادامه خواهم داد. هر گاه متوجه شوم که بدنم در بازی حرفه ای جواب نمی دهد آن وقت قید بازی را می زنم با عالم بازیگری وداع خواهم کرد.من می روم تا نسل بعدی جایگزین شود.جوانان می آیند جای بازیکنان قبلی را می گیرند و این رفت و آمدها در بسکتبال عادی است.

با پرتاب من قهرمان آسیا شدیم
بهترین خاطره آرن در دورانی که تیم ملی را همراهی می کرد به کاپ آسیا سال
2012 برمی گردد.وی در این باره می گوید: جایی که ما بازی فینال را از همین ژاپن عقب بودیم و با پرتاب 3 امتیازی من در لحظات پایانی توانستیم جلو بیفتیم و قهرمان شویم. البته خاطره خوب از تیم ملی زیاد دارم.

-وی در پایان گفت: از کیهان ورزشی ممنونم که پای صحبت های ورزشکاران شهرستانی می نشیند و صحبت های آنها را انعکاس می دهد.

*کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار