PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۴۹۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰

هفته دهم رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران روز جمعه به پایان رسید تا جمع مدعیان در بالای جدول رده بندی کامل شود. حالا پس از پشت سر گذاشتن هفته های ابتدایی لیگ برتر، سطح فنی مسابقات بالاتر رفته و رقابت در بالا و پایین جدول، فشرده تر از قبل دنبال می شود. اگر تا هفته ششم و هفتم تنها تیم های سپاهان ، تراکتورسازی و پدیده شهر خودروی مشهد چهره مدعی داشتند، حالا تیم های پرسپولیس و استقلال هم با جمع کردن امتیازات لازم، نه تنها فاصله شان را با تیم های بالانشین کم کرده اند بلکه نشان داده اند که برای فتح جام هم برنامه دارند.

بیرون از مستطیل سبز هم شور و هیجان موج می زند و روی سکوها استقبال تماشاگران از بازیها بیشتر از قبل شده است. اگر در هفته های ابتدایی لیگ برتر برای مسابقات مهمی مثل بازی پرسپولیس و سپاهان کمتر از 20 هزار تماشاگر به ورزشگاه آزادی رفتند، دو هفته قبل در چارچوب بازیهای هفته نهم ( دیدار تراکتور و استقلال تهران) نزدیک به 70 هزار تماشاگر در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز حضور داشتند تا مشخص شود لیگ کم کم دارد سر و شکل واقعی خود را پیدا می کند.

اتفاقا بازی تراکتور و استقلال یکی از زیباترین بازیهای لیگ برتر در 10 هفته ابتدایی بود تا جایی که بارها موقعیت های خطرناک روی دروازه دو تیم خلق شد که نتیجه اش برتری 4 بر 2 مهمان مقابل میزبان بود.

علاقه مندان به ورزش اطلاع دارند که از ابتدای امسال قوانین سفت و سختی برای بهتر و منظم تر برگزار شدن مسابقات لیگ برتر از سوی فدراسیون فوتبال اعمال شد که از جمله آن می توان به بلیت فروشی الکترونیکی و شماره گذاری صندلی ها اشاره کرد. این قوانین سالیان سال بود که در کشورهای صاحب فوتبال اجرا می شد تا اینکه بالاخره مسئولان فوتبال ایران تصمیم گرفتند در کشورمان هم اجرا کنند.

در انجام این اقدامات وزارت ورزش و سایر نهادها کنار فدراسیون فوتبال ایستادند تا این الزامات که بیشتر هم زیر ساختی بود در کمترین زمان ممکن برای ورزشگاه ها بوجود آید.

با وجود تمام تلاش ها، لیگ برتر فوتبال با تاخیر چند هفته ای نسبت به سال گذشته آغاز شد. در هفته های ابتدایی یکسری اتفاقات از جمله اختلال در خرید بلیت الکترونیکی از سامانه وجود داشت که برای تماشاگران نیز مشکل زا بود. با این حال وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال از تصمیم خود عقب نشینی نکردند و بالاخره با گذشت زمان نه تنها مشکلات کاهش یافت بلکه بساط بلیت های کاغذی تا حد زیادی برچیده شد.

در مجموع اقدامات خوبی انجام شد ولی کافی نیست و نباید به همین مقدار بسنده شود. هنوز هم در برخی ورزشگاه های ما اتفاقاتی رخ می دهد که شایسته ورزش و محیط پاک آن نیست.

به عنوان نمونه در بازی تراکتور و استقلال که اتفاقا استقبال تماشاگران از آن بسیار خوب بود؛ عده اندکی با سر دادن شعارها و برخی اقدامات خارج از عرف سعی داشتند بذر نفرت را بکارند و در نهایت مسابقه را به حاشیه بکشانند که با هوشیاری تماشاگران فهیم تبریزی نقشه آنها نقش بر آب شد.

خوشبختانه خارج از ورزشگاه یادگار امام (ره) اتفاق خاصی رخ نداد ولی مسئولان انتظامی و امنیتی با پیگیری موضوع یک روز پس از برگزاری بازی اعلام کردند که 7 تماشاگر دستگیر شده اند.

از این دست اتفاقات در ورزش مسبوق به سابقه است؛ در چند سال اخیر همواره دو جریان آگاهانه یا از سر غفلت به ورزش ضربه زده اند. یک جریان که اتفاقا از دل ورزش برآمده، از سر احساسات نه عقل و منطق و آگاهی، برخی اوقات کارهایی را انجام داده که دل ورزش دوستان را به درد آورده است که از جمله آن می توان به شعارهای زشت و ناپسند علیه برخی مربیان و بازیکنان اشاره کرد. از جمله این اقدامات می توان به اتفاقات بازی تیم های سپاهان و سایپا در اصفهان و دیدار تیم های پرسپولیس و ماشین سازی در ورزشگاه آزادی اشاره کرد.

جریان دیگر اما خارج از ورزش است و در چند سال اخیر آگاهانه تلاش کرده به محیط های ورزشی ورود کند تا اهداف خرابکاراته خود را دنبال کند. به قول معروف آنها دنبال این هستند که از نمد فوتبال و ورزش برای خودشان کلاهی ببافند.

لازم است که مسئولان ورزش و فوتبال ضمن جدی گرفتن موضوع ، راهکار لازم را برای برخورد با این دو جریان در نظر گیرند. البته وزارت ورزش یکی ، دو روز پس از اتفاقات بازی تراکتور و استقلال وارد میدان شد و پایگاه خبری این وزارتخانه اعلام کرد که مسعود سلطانیفر، وزیر ورزش و جوانان از معاون فرهنگی خود خواسته هر چه سریعتر نسبت به تشکیل کارگروه صیانت از ارزشهای اخلاقی و فرهنگی در محیطهای ورزشی اقدام کند.

مشخص نیست که تا لحظه نگارش این مطلب کارگروه صیانت تشکیل شده یا خیر اما گویا قرار است در این کارگروه نمایندگان وزارت اطلاعات، ارشاد اسلامی، صداوسیما، فدراسیون فوتبال، کمیسیون فرهنگی مجلس، نیروی انتظامی، معاونت فرهنگی سپاه و نمایندگان باشگاههای ورزشی حضور داشته باشند.

امید می رود در این کارگروه تمام جوانب موضوع در نظر گرفته شود و در نهایت با اتخاذ تصمیمات درست راه نفوذ عده قلیلی که نمی دانند ورزش چیست اما دنبال استفاده ابزاری از آن هستند، بسته شود. یادمان باشد که ذات ورزش پاک است و نباید به این پاکی خدشه ای وارد شود.

* گروه فوتبال

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار