PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - April 17 2024
کد خبر: ۵۰۲۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
گفت و گو با محمد سینا واحدی ، گارد راس تیم بسکتبال مهرام تهران :
چند فصلی است که تیم بسکتبال مهرام تهران پس از کسب چند قهرمانی ارزشمند در سوپر لیگ دست به جوانگرایی زد.باشگاه مهرام که دوباره به لیگ برتر بازگشته ، به منظور کاهش هزینه ها به روی بازیکنان تیم های پایه خود سرمایه گذاری کرد و تیمی جوان را به میادین سوپرلیگ بسکتبال فرستاد.اتفاق خوبی که باعث شد استعدادهای تازه ای در بسکتبال پدیدار شوند.محمد سینا واحدی یکی از بازیکنان مستعد تیم مهرام تهران است که طی دو فصل گذشته در سوپرلیگ بسکتبال با ارائه بازیهای ارزشمند دیده شد و نشان داد که جزو نفرات باآتیه سوپرلیگ است.مصطفی هاشمی سرمربی تیم بسکتبال مهرام به سینا در بازیهای لیگ توجه خاصی دارد ؛بطوریکه در طول مسابقه مدام با سینا در زمین صحبت می کند. شرح وظایف گارد راس تیم مهرام در زمین طوری است که مربی با ارتباط کلامی وظایفش را یادآوری می کند و بطورحتم سینا در آینده با توجه هاشمی به بازیکنی کامل بدل خواهد شد.واحدی میهمان این هفته «نگاه چند بعدی» است.

ورزشکاری از نازی آباد

-محمد سینا واحدی ، گارد راس تیم بسکتبال مهرام متولد 19 دی 1379 در تهران است .وی در ابتدا خود را معرفی کرد و به کیهان ورزشی گفت:من بچه نازی آباد هستم.در این محله بسکتبالیست شدم .نازی آباد محله ای است که تاکنون ورزشکاران زیادی را به جامعه ورزش معرفی کرده است. هزار دستگاه نازی آباد یک سالن ورزشی در ورزشگاه مرغوبکار دارد که این سالن هم برای تمرینات بسکتبال خوب نیست! بطورکلی نازی آباد معدن استعدادهای ورزشی است و اگر امکانات ورزشی این منطقه دوچندان شود قطعا استعدادهای زیادی در این محله شکوفا خواهند شد.امیدوارم مسئولان محترم به مسائل ورزش نازی آباد رسیدگی کنند.

-وی ادامه داد: درحال حاضر خانه ما در مجاورت دریاچه خلیج فارس است و مدتهاست که در نازی آباد نیستم اما دورادور از اخبار و مسائل محله سابق مان را دنبال می کنم

-سینا واحدی اضافه کرد:خانواده ام اهل ورزش نیستند. پدرم بازنشسته سایپا است و الان هم مشغول بکار است. یک برادر بزرگتر از خود دارم که دانشجو است و مشغول درس و تحصیل است.

-بازیکن تیم مهرام تهران دیپلمه است و به زعم خودش بزودی وارد دانشگاه خواهد شد:«قصد دارم در رشته تربیت بدنی تحصیل کنم و این رشته تا حد امکان تا مقاطع بالا ادامه دهم.»

مربی ، صلاح شاگردش را می خواهد

از قهرمانی در مینی بسکتبال تا بزرگسالان مهرام

-سینا واحدی در بخش دوم صحبت هایش با کیهان ورزشی درباره نحوه حضورش در عالم بسکتبال صحبت کرد. بازیکن پست یک تیم مهرام تهران از نوجوانی وارد مینی بسکتبال شد و توانست سلسله مراتب را در این رشته ورزشی طی کند. وی دراین باره می گوید:هشت ساله بودم که در کلاس های استعدادیابی بسکتبال شرکت کردم.تا قبل از حضور در کلاس های استعدادیابی بسکتبال هیچ شناختی از این رشته نداشتم و أصلا تمرین یا بازی نکرده بودم.زمانی که نوبت من در کلاس استعدادیابی رسید مربی از من خواست که چند حرکت بسکتبال را اجرا کنم. من به توضیحات مربی استعدادیابی گوش کردم و سپس حرکات مدنظر مربی را اجرا کردم. مربی از نحوه اجرای حرکات من رضایت داشت و نمره قبولی داد و از آن روز بود که وارد عالم بسکتبال شدم .پس از مدتی در مسابقات مینی بسکتبال بازی کردم و قهرمان شدیم.ما در فینال مینی بسکتبال بر تیم مهرام غلبه کردیم .مربی مهرام از بازی من در فینال رضایت داشت و پس از بازی با من صحبت کرد و من هم برای پیشرفت راهی تیم های پایه بسکتبال باشگاه مهرام تهران شدم.هشت سالگی وارد بسکتبال شدم و سالها در خدمت مهرام بودم تا این که سال گذشته شرایطی در باشگاه مهرام به وجود آمد که باشگاه در سوپرلیگ شرکت نکرد و از همین رو تصمیم گرفتم برای حضور در سوپرلیگ به تیم نیروی زمینی اضافه شوم.البته امسال دوباره به مهرام برگشتم و برای این تیم در سوپر لیگ بازی می کنم.

-وی ادامه داد: باشگاه مهرام مثل خانه ام می ماند. من در مهرام پیشرفت کردم و زیرنظر مربیانش سلسله مراتب را پشت سر گذاشتم.به هر ترتیب مهرام چند سالی است که دست به جوانگرایی زده است و روی بازیکنان پایه خود در سوپرلیگ سرمایه گذاری کرده است.اتقاق خوبی که باعث شده استعدادها در مهرام دیده شوند .

پرورش استعدادها از اهداف مهرام است

-گارد راس جوان و باآتیه درباره حضور تیم مهرام در سوپرلیگ بسکتبال به کیهان ورزشی گفت:مهرام چندین سال در سوپرلیگ بسکتبال ایران قهرمان شد و افتخاراتی در رقابت های باشگاهی داخلی و غرب آسیا کسب کرد. سپس باشگاه مهرام تصمیم گرفت روی تیم های پایه خود سرمایه گذاری کند و تیمی برگرفته از بازیکنان پایه خود تشکیل دهد و در سوپرلیگ شرکت کند.پرورش استعدادها از هدف گذاری های باشگاه مهرام تهران است.الان مهرام به واسطه همین سرمایه گذاری توانسته بازیکنان جوانی را به سوپر لیگ معرفی کند.مهرام برخلاف سایر تیم های سوپرلیگ از بازیکن خارجی (آمریکایی) استفاده نمی کند و با بازیکنان جوان و باتجربه ها در لیگ به میدان می رود.اتفاق خوبی که سبب شده بازیکنان جوانش در لیگ مطرح شوند.

-وی ادامه داد: دومین سالی است که در سوپر لیگ بسکتبال شرکت می کنم.به نظر من ،سطح فنی امسال سوپرلیگ بسکتبال بالا بوده است. شاهد رقابت خوبی بین تیم ها هستیم.امسال بیشتر تیم ها از بازیکنان خارجی(آمریکایی) برخوردار هستند و در لیگ به میدان می روند.حضور بازیکنان آمریکایی باکیفیت در تیم های سوپرلیگ اهمیت داشته و سطح فنی لیگ را بهبود بخشیده است.البته همانطور که در بخش قبلی گفتم مهرام بودن بازیکن خارجی در سوپرلیگ حضور دارد و روی جوانانش سرمایه گذاری کرده است.

-واحدی اضافه کرد:حضور بازیکنان خارجی در سوپرلیگ قابل توجه بوده است.حضورشان به سود بازیکنان داخلی تمام شده است. بازیکنان باکیفیت سطح فنی بازیها را بالا می کشند . بازیکنان جوان داخلی از بازی در کنار خارجی های باکیفیت بسیاری از نکات فنی را یاد می گیرند و تجربه کسب می کنند.تیم ها با جذب بازیکنان خارجی(آمریکایی) کیفیت شان از نظر فنی دوچندان می شود.جوانان در کنار خارجی ها آبدیده شده و به خودباوری می رسند. به نظر من تیم ها با جذب بازیکنان خارجی به دنبال این هستند تا قوی تر شوند.البته این نظر من است. بطورکلی حضور بازیکنان آمریکایی در سوپرلیگ اتفاق خوبی از نظر فنی است.

از تیم نوجوانان تا جام ویلیام جونز

-در بخش بعدی گفت و گو با بازیکن جوان و باتیه تیم مهرام تهران در خصوص حضورش در تیم های ملی سئوال کردیم که سینا واحدی در پاسخ گفت:من با تیم نوجوانان بسکتبال ایران در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کردم .تجربه بسیار خوبی بود.یکبار هم به مسابقات غرب آسیا اعزام شدیم که تجربه خوبی بود و قهرمان شدیم.بطورکلی مسابقات برون مرزی برای بالا رفتن تجربه بازیکنان جوان نقش تعیین کننده ای دارد.

-لیست تیم ملی بسکتبال برای اردوی آماده سازی رقابت های جام جهانی 2019 چین،چند چهره تازه وارد داشت که یکی از آن ها سینا واحدی بود. جوانی که پیش از این در تیم ملی نوجوانان بسکتبال عملکرد درخشانی داشت و توانست با جلب نظر مهران شاهین طبع،در اردوی خردادماه در تهران حاضر باشد و تمرین کردن در کنار بزرگانی چون حامد حدادی و صمد نیکخواه بهرامی را تجربه کند.واحدی در این خصوص گفت: من در اردوی تهران که خردادماه آغاز شد در فهرست نفرات تیم ملی بودم اما پس از آن با تشخیص مربیان به همراه تیم ملی ب به مسابقات جام ویلیام جونز رفتم و تیم ملی را در سفر به روسیه و یونان همراهی نکردم.سینا واحدی در مورد عملکرد تیم ملی در جام ویلیام جونز گفت: مسابقات خوبی در چین تایپه برگزار کردیم.میانگین سنی تیم ما جوان بود و هدف از حضور در این رقابت ها کسب تجربه بود تا بچه ها بتوانند خود را برای حضور در تیم ملی الف آماده کنند. سن بچه ها برای سرمربی تیم ب مهم بود و فقط نفرات جوان و کم تجربه در این مسابقات حاضر بودند تا شرایط بهتری پیدا کنند.هدف این بود که تیم ب جوان بسته شود تا بازیکن ها برای آینده بسکتبال آماده شوند.-او در مورد حریفان تیم ب در در این رقابت ها هم گفت: تیم های چین تایپه الف و ب،فیلیپین،ژاپن،کره جنوبی ودانشگاه بریتیش کلمبیا کاناداحریفان ما در این رقابت ها بودند.

مربی ، صلاح شاگردش را می خواهد

مربی ،صلاح شاگردش را می خواهد

-مصطفی هاشمی سرمربی تیم مهرام تهران در بازیهای گذشته با حسایت خاصی شاگردانش را هدایت می کرد. او مثل همیشه بر سر بازیکنانش در جریان بازی فریاد می کشید. یکی از این بازیکنان که هاشمی بر روی عملکردش حساسیت خاصی دارد سینا واحدی جوان است. سینا دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:برخی از دادوبیدادها به منفعت بازیکنان است.مربی برای پیشرفت بازیکنانش دلسوزانه بر سرشان فریاد می زند و این دادوبیدادها به بازیکنان جوان کمک می کند تا قدر فرصت ها را بدانند . مربی به دنبال رشد بازیکنان جوانش است و در تعلیم و تربیت این طور مسائل طبیعی است. آقای هاشمی به عبارتی صلاح مرا می خواهد که در حین بازیها بر سرم فریاد می کشد.اصلا از این دادوبیدادها ناراحت نمی شوم و خوشحال هستم که شاگرد یک مربی دلسوز و زحمتکش در بسکتبال هستم.شاید دادوبیداد مربی بر بازیکنانش برای تماشاگران عجیب باشد اما این اتفاقات و رفتارها در بسکتبال عادی است.

-هر ورزشکاری دوست دارد در تیم ملی کشورش بازی کند.سینا واحدی بازیکن پست یک مهرام هم چنین آرزویی دارد.وی در این خصوص می گوید:بازی در تیم ملی هدف بزرگ هر ورزشکاری است.من هم مثل تمامی بازیکنان جوان تلاش می کنم تا توجه کادرفنی تیم ملی بسکتبال را جلب کنم و به تیم ملی بزرگسالان دعوت شوم و برای تیم ملی در مسابقات آسیایی و بین المللی بازی کنم.ان شاا... به هدف بزرگم می رسم و برای تیم ملی در بازیهای آینده به میدان خواهم رفت. این هدف دور از دسترس نیست و مربیان تیم ملی حواس شان به عملکرد بازیکنان در سوپرلیگ هست.

-هر بازیکنی که از رده مینی بسکتبال وارد می شود بنا به صلاحدید مربیانش در پستی به میدان می رود. سینا واحدی دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:از ابتدای حضورم در بسکتبال به عنوان بازیکن گارد راس بازی کردم.در مینی بسکتبال که بودم مربی ام بنا به دلایلی تشخیص داد که به عنوان گارد راس بازی کنم.مربی ام می گفت که من به دلیل این که دست به توپم خوب است و دیدم در بازی بهتر از سایر بازیکنان است چه بهتر که در پست گارد راس به میدان بروم.از همین روز بود که در پست یک بازی کردم و از این انتخاب خوشحال هستم.

مهدی کامرانی الگوی ورزشی سینا

-بیشتر ورزشکاران در نوجوانی برای خود الگویی انتخاب می کنند. الگوها به ورزشکاران کمک می کنند تا از نظر ورزشی و شخصیتی به هدف شان برسند و انگیزه شان را حفظ کنند.سینا واحدی بازیکن تیم بسکتبال مهرام تهران در مورد الگوی خود می گوید: مهدی کامرانی را از نوجوانی دوست دارم و او الگوی ورزشی من است.کامرانی جزو بسکتبالیست های خوب ایران در یک دهه گذشته بوده است.کامرانی زمانی که در تیم ملی بود همیشه جزو نفرات تاثیرگذار تیم ملی در میادین بین المللی بود.بازیهای کامرانی را از نوجوانی دنبال می کنم و برای ایشان آرزوی موفقیت می کنم.امیدوارم روزی برسد که مثل کامرانی به بازیکنی موثر بدل شوم.

-سینا غیر از بسکتبال ،رشته ورزشی دیگری را انجام نمی دهد:«از روزی که بطورحرفه ای بسکتبال بازی می کنم دنبال رشته دیگری نرفته ام. ضمن این که تمام وقت در خدمت بسکتبال هستم.هر روز بر تمرینات مهرام هستم و روزی که تمرینات تعطیل است و سرمربی مهرام به بازیکنان استراحت می دهد من فقط استراحت می کنم تا روز بعد قبراق بر سر تمرین حاضر شوم.خستگی تمرینات و بازیهای سنگین در هفته مجالی نمی دهد که دنبال رشته دیگری را بطور تفریحی تعقیب کنم.هم چنین در اوقاتی که در اختیار خود هستم بدون اتلاف وقت به خانه می روم و در کنار خانواده هستم.به هر روی خانواده بزرگترین پشتیبان من است .

-سینا ورزشکاری است که با تمامی همبازیانش در تیم بسکتبال مهرام رفاقت دارد. وی دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:از روزی که وارد بسکتبال شده ام سعی کرده ام که با تمامی همبازیانم صمیمی باشم و احترام متقابل را حفظ کنم.ضمن این که ما در تیم برای یک هدف تلاش می کنیم و می جنگیم و قصد دارم با همکاری یکدیگر به موفقیت برسیم. قطعا انجام یک کار بزرگ بدون رفاقت و همکاری به سرانجام نمی رسد .

سوپرلیگ امسال باکیفیت است

-بسکتبال یک رشته دانشگاهی است و سینا دراین باره می گوید:بیشتر بازیکنان بسکتبال از قشر دانشگاهی هستند. بسکتبال در دانشگاه جزو رشته های پرطرفدار است و به دلیل حضور اقشار تحصیلکرده در این رشته کلاس کار همیشه بالا بوده است.بیشتر بازیکنان بسکتبال در کشورمان نیز تحصیلکرده هستند و فضای بسکتبال با سایر رشته ها متفاوت است.

-سینا واحدی در بخش دیگری از صحبت های خود از مربیانش یادی کرد و گفت: لازم است از آقایان وحید حسنی،محمد رضا حسینی،حمید جلیلی ،آرزومندی سینا فتحی ،پاک نژاد و مصطفی هاشمی سرمربی کنونی ام در تیم مهرام تشکر ویژه کنم. من از هرکدام این عزیزان نکات مهمی یاد گرفته ام و برای تک تک مربیانم آرزوی موفقیت می کنم.

-سینا در تیم مهرام با صمد نیکخواه بهرامی کاپیتن تیم ملی بسکتبال همبازی است .او درباره صمد به کیهان ورزشی گفت:آقا صمد جزو افتخارات تیم ملی است که سالهاست در سطح نخست بسکتبال ایران و آسیا بازی می کند. بازی در کنارآقا صمد برای من ارزشمند است و از تجربیاتش در بازیها استفاده می کنم.

-واحدی مثل برخی ورزشکاران ،فوتبال تماشا نمی کند:«با احترام به فوتبالی ها از نوجوانی علاقه ای به این رشته نداشتم.فوتبالی نیستم و اصلا اتفاقات فوتبال را دنبال نمی کنم. هیچ کدام از بازیهای فوتبال ایران و جهان را تماشا نمی کنم.علاقه من فقط به بسکتبال و رویدادهایش است.»

-صحبت بعدی ما با سینا واحدی درباره کیفیت سوپرلیگ بسکتبال بود. وی در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید:سوپر لیگ امسال از نظر فنی در سطح خوبی قرار دارد.تیم های خوب هم در سوپر لیگ امسال پرشمارند.مهرام هم یکی از شانس های قهرمانی است و با وجود این که جوانگرایی کرده ولی دنبال کسب جام قهرمانی است.

-وی ادامه داد:خداراشکر فدراسیون بسکتبال برنامه های خوبی برای آینده دارد و امسال در برگزاری سوپرلیگ برنامه ریزی بهتری داشته است.فدراسیون درتلاش است تا سوپرلیگ باکیفیتی برگزار کند.امیدوارم فدراسیون در این زمینه موفق باشد و لیگ پویا به پیشرفت بسکتبال کمک می کند.

-وی در پایان گفت: از کیهان ورزشی نشریه ای که به بسکتبال توجه ویژه دارد و رویدادهای این رشته را پوشش خبری می دهد تشکر می کنم. لازم است از پدرومادرم و تمامی مربیانم سپاسگزاری کنم.

* کیوان طباطبایی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زارع
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
0
0
آفرین بر کیهان ورزشی برای مصاحبه با این جوان آینده دار بسکتبال،چند وقته کیهان ورزشی بهتر از گذشته به بسکتبال می پردازه دستتون درد نکنه بخدا بسکتبال کمتر از فوتبال والیبال کشتی نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار