PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۰۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷

ناپولی روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. تیم ناپولی نه تنها در داخل زمین بازی بلکه در خارج از آن هم وارد بحران شده است. بحران اخیر در ناپولی از آنجا آغاز شد که اورلیو دی‌لورنتیس، مالک باشگاه دستور داد که تیمش به مدت یک هفته در کمپ تمرینی به حالت قرنطینه در بیاید ولی بازیکنان ناپولی معتقد بودند که این کمپهای اجباری، اقدامی قدیمی و از مد افتاده بوده و به جز تحت فشار قرار دادن بازیکنها نتیجه دیگری ندارد. طبق دستور دی‌لورنتیس، بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم باید پس از تساوی‌ خانگی‌شان مقابل سالزبورگ مستقیماً به زمین تمرینی می‌رفتند اما تنها آنچلوتی و دستیارانش این کار را انجام دادند و همه بازیکنان با خودروهای شخصی خود یا دوستان و اعضای خانواده‌شان به منازل خود برگشتند. آنچلوتی هم در نشست خبری قبل از بازی تصمیم دی‌لورنتیس را نادرست توصیف کرده بود، مانع بازگشت بازیکنانش به منازل خود نشد اما خودش به همراه دستیارانش با اتوبوس تیم به زمین تمرینی برگشتند. باشگاه هم با انتشار یک بیانیه تند به این حرکت واکنش نشان داد و در آن اعلام کرد از حقوق خود دفاع خواهد کرد و به صورت ضمنی گفت که بازیکنانش را جریمه مالی خواهد کرد یا حتی به صورت قانونی از آنها شکایت خواهد کرد. همچنین اخباری درباره دعوای لفظی بازیکنان ناپولی با پسر دی‌لورنتیس، ادواردو که نایب‌رئیس باشگاه هم هست، در رختکن تیم به گوش رسید. همچنین گفته شد که آنچلوتی و دی‌لورنتیس پدر در تماسی تصویری با هم صحبت کرده و گفتگویی خشمگینانه داشته‌اند. حالا ممکن است به دلیل تنش‌های موجود در باشگاه ناپولی کارلو آنچلوتی سرمربی این تیم مجبور شود به دلیل تمرد بازیکنانش از یک دستور از کار برکنار شده و یا خود استعفا دهد. ناپولی که اکنون با کسب 8 امتیاز از ۴ مسابقه در رده دوم جدول گروه E لیگ قهرمانان قرار گرفته، در سری‌آ وضعیت مناسبی ندارد. پارتنوپی از ۵ مسابقه اخیر خود در لیگ تنها یک پیروزی داشته و با 20 امتیاز، اینک در رده هفتم جدول قرار گرفته است.

همه چیز از دستور "ریتیرو" آغاز شد

بعد از شکست ۲-۱ شنبه ناپولی برابر رم، آئورلیو دی‌لورنتیس مالک این باشگاه دستور "ریتیرو” را صادر کرده بود. دستوری که نوعی تنبیه محسوب شده و معمولا بعد از یک سری نتایج ضعیف صادر می‌شود. این دستور به این معناست که بازیکنان باید به صورت گروهی برای چندین روز در یک هتل مشخص و یا حتی کمپ تمرینی خود باشگاه اردو زده و از این مکان خارج نشوند. این دستور از سوی برخی منتقدان فوتبال ایتالیا از مد افتاده خوانده شده و آن ها عنوان کرده اند با این دستور، با بازیکنانی حرفه ای که حقوق های کلانی هم دریافت می‌کنند، همانند کودکان مدرسه ای برخورد می‌شود. کارلو آنچلوتی علیرغم مخالفت اولیه خود با نظر دی‌لورنتیس، از آن تمکین کرده بود. او بعد از مسابقه به کمپ بازگشت اما در آن جا بازیکنانش را ندید، چرا که بازیکنان در یک اقدام هماهنگ شده تصمیم گرفتند دست جمعی به آن کمپ بازنگشته و به جای آن، به خانه هایشان بروند. کارلو آنچلوتی و فرناندو یورنته نیز در مصاحبه های بعد از بازی، که از سوی یوفا اجباری است، شرکت نکردند و اکنون ناپولی نیز نسبت به این تمرد، هیچ توضیحی به یوفا نداده است تا احتمال جریمه این باشگاه از سوی اتحادیه فوتبال اروپا بیشتر شود. البته لورنزو اینسینیه بعد از مسابقه در مصاحبه‌ای شرکت کرد و از سرمربی خود حمایت کرد؛ اقدامی که نشان می‌دهد بازیکنان و کادر مربیگری در مقابل کادر مدیریتی ایستاده اند. در همین حال وکلای ورزشی نیز به بازیکنان ناپولی هشدار داده‌اند که به خاطر سرپیچی از دستور کارفرمای خود ممکن است با کسر ۵ درصد از حقوق‌شان مجازات شوند.

در همین حال سایت فوتبال ایتالیا نوشته است که رهبری طغیان بازیکنان ناپولی علیه رئیس باشگاه، برعهده کاپیتان تیم لورنزو اینسینیه بوده و او از طریق ادوارو پسر دلورنتیوس که نایب رئیس باشگاه هم هست، به اطلاع مالک باشگاه رسانده که بازیکنان تیم حاضر نیستند به زمین تمرینی برگردند. باشگاه ایتالیایی ناپولی که مالک پر سر و صدا و جالبی دارد و از سوی دیگر یکی از موفق‌ترین مربیان تاریخ باشگاه را بالای سر تیمش می‌بیند اخیرا و بعد از شورش بازیکنان این تیم علیه اقدام تنبیهی‌ای که از طرف باشگاه بر آنها تحمیل شده بود، نشان داده که با وجود آنچه مسئولین باشگاه اخیرا اعلام می‌کردند، در پشت پرده با مشکلات و بحران‌های بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند. ناپولی که در چهار فصل گذشته سری آ، سه بار نایب‌قهرمان لیگ شده و در این سالها فوتبال جذاب و سرگرم‌کننده‌ای به نمایش گذاشته در حال حاضر اوضاع خوبی در کالچو ندارد.

دیکتاتوری دی‌لورنتیس

دی‌لورنتیس۷۰ ساله یک تهیه کننده برجسته سینمای ایتالیا است و از زمان خرید باشگاه ناپولی در سال ۲۰۰۴ این باشگاه را احیا کرده است. پیش از آن ناپولی اعلام ورشکستگی کرده و به سری سی سقوط کرده بود. ولی دی‌لورنتیس در عین حال به صحبت‌های جنجالی، درگیر شدن با سرمربیان تیم و دخالت در انتخاب آرایش تیم هم مشهور است. گاتزتا دلو اسپورت در سرمقاله‌ای درباره وضعیت ناپولی نوشت:" روشهای مالک ناپولی جنجالی است و می‌توان آنها را به چالش کشید ولی شکی نیست که او به عنوان کارفرما کارش را خوب بلد است".

گاتزتا با اشاره به اینکه در جریان شکست ۲-۱ ناپولی مقابل رم در هفته گذشته، آنچلوتی که به دلیل اخراج در بازی قبلی محروم بود پسرش داوید را روی نیمکت تیم نشانده بود می‌نویسد:" اگر پسر رئیس باشگاه به رختکن برود تا با بازیکنان صحبت کند و اگر پسر سرمربی در یک بازی حساس و مهم روی نیمکت بنشیند، با همه احترامی که برای آنها قائلیم ولی شکی نیست که در این باشگاه یک جای کار می‌لنگد".

حالا خبر رسیده که دی‌لورنتیس به تلافی سرپیچی بازیکنان تیم از دستور او برای رفتن به یک اردوی تمرینی - تنبیهی پس از باختن‌شان مقابل رم، قصد دارد آنها را مجازات کند و به همین دلیل به مدیر مالی باشگاه دستور داده است که حقوق آنها را نپردازد. ظاهرا دی‌لورنتیس قصد دارد با کاهش ۲۵ درصدی حقوق بازیکنان آنها را به خاطر تمردشان مجازات کنند و حتی تصمیم به فروش عوامل اصلی این طغیان از جمله کالیدو کولیبالی، آلان، لورنزو اینسینیه، دریس مرتنس و خوسه کایخون گرفته است. پیش‌تر اعلام شده بود که دی‌لورنتیس به بازیکنان هشدار داده است که سرپیچی آنها را تلافی خواهد کرد و اکنون او از پرداخت حقوق ماه اکتبر بازیکنان خودداری کرده است تا مجازات‌شان را در قالب کسر ۲۵ درصدی حقوق یک ماه اخیر آنها اعمال کند، اقدامی که اگر صورت بگیرد احتمالا‌ با شکایت بازیکنان به مراجع قانونی و دنباله‌دار شدن این ماجرا همراه خواهد بود. بعضی از بازیکنانی که دی‌لورنتیس تصمیم به فروش‌شان گرفته در تابستان سن‌پائولو را ترک خواهند کرد اما دو نفر آنها، یعنی مرتنس و کایخون که قراردادشان تا پایان فصل اعتبار دارد، ‌احتمالا در ماه ژانویه این تیم را ترک خواهند کرد. در این میان نشریه توتواسپورت مدعی شده است که حتی سرمربی تیم کارلو آنچلوتی هم در امان نیست و احتمال دارد که دی‌لورنتیس او را اخراج و جنارو گتوسو، سرمربی فصل گذشته میلان را که اکنون بیکار است، جانشین‌ کارلتو کند.

چشم قطری‌ها به دنبال ناپولی

خانواده آل‌ثانی، حاکم قطر که به واسطه شرکت سرمایه‌گذاری ورزشی قطر (QSI) مالک باشگاه پاری‌سن‌ژرمن فرانسه محسوب می‌شوند، قصد دارند در یکی دیگر از لیگ‌های معتبر فوتبال اروپا تیم داشته باشد و می‌خواهند از نارضایتی دی‌لورنتیس برای خرید ناپولی استفاده کنند. آنها ۵۶۰ میلیون یورو به آئورلیو دی‌لورنتیس پیشنهاد داده‌اند تا باشگاه ناپولی را بخرند. دی‌لورنتیس تمایلش به باشگاه‌داری را از دست داده است. او مالک دو باشگاه ناپولی و باری است و احتمال فروش ناپولی بیشتر از باری است. خانواده آل ثانی که از حکم‌رانان قطر و مالک باشگاه پاری سن ژرمن هستند، می‌خواهند ناپولی را هم در اختیار بگیرند. با این حال مشخص نشده که کدام عضو این خاندان به دنبال خرید باشگاه است. اوضاع ناپولی پرتنش است و بازیکنان نگران سلامت جانی خود هستند. طبق ادعا دیلی‌میل، در پی ماجراهای جنجالی اخیر در تیم فوتبال ناپولی، مالک باشگاه از ازباشگاه‌داری دلزده شده است و منتظر دریافت پیشنهادی مناسب برای فروش ناپولی است. در این فصل تیم او دچار افتی محسوس شده و از تیم‌های بالای جدول فاصله گرفته است. دی‌لورنتیس بارها به خاطر عدم سرمایه‌گذاری کافی برای خرید بازیکن مورد انتقاد واقع شده و اخیرا هم سرپیچی بازیکنان از دستور او برای حضور در یک اردوی تنبیهی اقتدارش در این باشگاه زیر سؤال رفته است.

فرار ستاره‌ها از ناپل

ناپولی در فصل‌های اخیر تنها رقیب جدی در راه قهرمانی سری‌آ بوده است. اما این تیم در حال حاضر به منطقه سقوط نزدیک‌تر است تا به صدر جدول و 13 امتیاز کمتر از یووه دارد.پس از آن که باشگاه تهدید به شکایت از بازیکنانش کرده، گفته می‌شود برخی بازیکنان اصلی تیم به دنبال خروج از ناپولی هستند. دریس مرتنس که تنها پنج گل تا رسیدن به رکورد مارک همشیک و تبدیل شدن به برترین گل‌زن تاریخ ناپولی فاصله دارد و از آمار گل‌زنی دیه‌گو مارادونا پیشی گرفته است و خوسه کایخون، کاپیتان دوم تیم در تابستان بازیکن آزاد می‌شوند، در حال حاضر بعید است که قراردادشان را تمدید کنند. البته گفته می‌شودبه دنبال جذب مرتنس است. لورنتزو اینسینیه هم مغضوب آئورلیو دی‌لورنتیس، رییس باشگاه شده است. او کاپیتان تیم است و به این ترتیب مقصر اصلی مشکلات شناخته می‌شود. گفته می‌شود بازوبند کاپیتانی از او پس گرفته خواهد شد و او هم ممکن است به فکر آینده‌اش باشد. کالیدو کولیبالی که مدت‌هاست زیر نظر رئال مادرید و چند باشگاه لیگ برتری است، ممکن است سرانجام تصمیم به جدایی بگیرد.

نشریه کوریره دلو اسپرت در گزارشی مدعی شد که باشگاه ناپولی به احتمال فراوان دو ستاره خود یعنی دریس مرتنز و خوزه کایخون را در زمستان پیش رو به فروش خواهد رساند. بر اساس این گزارش سران باشگاه ناپولی تصمیم دارند این دو ستاره خود را به تیم های چینی بفروشند. قرارداد کایخون و مرتنز در پایان فصل به اتمام می رسد و این موضوع نیز مزید بر علت شده که ناپولی نسبت به فروش آنها بی‌میل نباشد. مرتنز در تابستان سال ۲۰۱۳ به ناپولی پیوست و تا کنون توانسته بیش از ۱۰۰ گل برای این تیم به ثمر برساند. در سمت دیگر خوزه کایخون نیز در سال ۲۰۱۳ به ناپولی پیوست و از آن زمان تا کنون در ۲۳۳ بازی، ۶۱ گل برای این تیم به ثمر رسانده است. حتی آینده کارلو آنچلوتی هم زیر علامت سوال است. حمایت دی‌لورنتیس از او در عرض یک هفته تبدیل به انتقادات شدید شد. چند باشگاه بزرگ اروپا، از جمله منچستر یونایتد و میلان به دنبال مربی هستند و آنچلوتی هم شاید به این نتیجه برسد که از ناپل برود.

* عرفان خماند


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار