PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۵۰۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
هفته گذشته رئیس رسانه ملی با صدور حکمی علی فروعی مدیر جوان، متخصص و انقلابی شبکه سوم را به عنوان رئیس این شورا منصوب کرد.
کیهان ورزشی-

بالاخره با گذشت بیش از یکسال و نیم از تغییر وتحول در شبکه سوم و بلاتکلیفی "شورای تخصصی ورزش صدا و سیما " هفته گذشته رئیس رسانه ملی با صدور حکمی علی فروعی مدیر جوان، متخصص و انقلابی شبکه سوم را به عنوان رئیس این شورا منصوب کرد.
چرایی تشکیل این شورا و سابقه آن:
تعدد شبکه های رادیویی و تلویزیونی و همچنین وجود گروههای برنامه ساز تخصصی به ویژه در حوزه مهم و پر مخاطب ورزش، مسئولان وقت رسانه ملی را بر آن‌داشت که بیش از  ۲۰ سال پیش چنین شورایی را تشکیل دهند که در مدت فعالیت این شورا (تا یک سال و نیم گذشته) شاهد اقدامات موثر آن بوده ایم که مسئولیت آن بر عهده مدیران وقت شبکه سوم به عنوان شبکه محوری و اصلی در حوزه ورزش بوده است.
اهداف اصلی این شورا:
هماهنگی بین شبکه ها و گروههای برنامه ساز ورزشی در سیما، شبکه های رادیوئی به ویژه شبکه ورزش و بخشهای خبری در معاونت سیاسی در پرداختن به موضوعات ورزشی، مشخص شدن وظایف شبکه ها در رویدادهای بین المللی ورزشی مانند بازیهای المپیک و پارالمپیک، بازیهای آسیائی و رقابتهای تک رشته ای جهانی و آسیائی و نحوه اعزام گروههای برنامه ساز تولیدی و خبری به این رقابتها از اهداف این شورا می باشد.
⬅ اما در یکسال و نیم‌ گذشته نبود این شورا ، ناهماهنگی کامل در پرداختن به موضوعات روز ورزش که از اهمیت و تاثیرگذاری بالایی در جامعه به ویژه جوانان برخوردار هست را بوجود آورده بود که بعضا سازمان صدا و سیما و جامعه را به چالش می کشاند که در این خصوص میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
* سال گذشته فوتبال جام ملتهای آسیا در امارات برگزار شد که به خاطر نبود هماهنگی های لازم و معمول، سه شبکه تلویزیونی تقریبا بصورت همزمان این مسابقات را با محتوایی یکسان پوشش میدادند.! شبکه سه که متولی پخش زنده بازیها به ویژه بازیهای تیم ملی بود، شبکه ورزش و شبکه پنجم (شبکه تهران) و البته از نکات قابل تامل این بود
  که بازیهای تیم ملی بصورت همزمان از شبکه های سوم و ورزش پخش میشد!!  (در این خصوص نباید هزینه های بی مورد دو برنامه یک شکل را نادیده گرفت). شبکه پنج سیما هم هر شب و تقریبا همزمان با شبکه سوم برنامه کار شناسی مسابقات را شبیه شبکه سه را پخش میکرد.
* پرداختن به انتخابات فدراسیون ورزشهای رزمی و کارهای غیر قانونی که سرپرست آن انجام داده بود در برنامه رکورد شبکه سه و پرداختن این موضوع در همان شب در برنامه ورزش از نگاه دو با رویکرد کاملا متفاوت و دفاع از سرپرست خاطی فدراسیون !! .
 موضوع ورود بانوان به ورزشگاهها در برنامه مناظره شبکه یک سیما و طرح موضوعات غیر واقعی که علی الظاهر جزو سیاستهای سازمان صدا و سیما نبود.
* بحث مناظره(سه هفته پیش) در خصوص انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان محتوا و موضوعات بسیار ضعیفی در آن مطرح شد.
 موارد دیگری هم وجود دارد که به خاطر طولانی شدن از ذکر آن خودداری میشود. 
در حکم رئیس رسانه ملی خطاب به رئیس جدید شورای تخصصی ورزش صدا و سیما به چند موضوع مهم به عنوان ماموریتهای آقای فروعی اشاره شده که موارد زیر از جمله آنهاست.
-تائید صلاحیت حرفه ای کارشناسان با اخلاق و مجرب ورزشی به منظور بهره گیری در برنامه ها.
-تعامل با ورارت ورزش و جوانان.
-توجه به ترویج ورزش همگانی.
-استفاده از ظرفیت بالقوه برنامه های ورزشی با هدف عمق بخشی به فرهنگ جوانمردی و منش پهلوانی در بین جوانان.
موارد مطرح شده بالا را میتوان تا حدودی به عنوان ضعع در برخی برنامه های ورزشی در شبکه های رادیوئی و سیما مشاهده کرد که با توجه به گستردگی و تاثیر گذاری آن در جامعه به ویژه جوانان باید فکر اساسی برای ان کرد.
حدود هشت ماه تا بازیهای المپیک توکیو باقی مانده و وزارت ورزش و جوانان و همچنین کمیته ملی المپیک در کنار رشته های المپیکی خود را آماده حضور در این رقابتها میکنند.این آمادگی و حضور نیازمند یک حمایت رسانه ای است که نقش صدا و سیما به مراتب پرنگ تر و مهمتر از سایر رسانه هاست.
 انتخاب رئیس جدید شورای تخصصی ورزش صدا و سیما با استقبال خوب جامعه ورزش، رسانه های ورزشی و به ویژه وزیر ورزش و جوانان و رئیس کمیته ملی المپیک روبرو شد که نوید از آینده روشن و خوب میدهد.
منتظر روزهای خوب ورزش هستیم.

*حسن علیرضائی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار