PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۵۱۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
گفت و گو با احمد زنده روح بهترین گلزن ماشین سازی تبریز در نیم فصل لیگ برتر
تیم ماشین سازی تبریز در نیم فصل لیگ برتر امسال ،نتایج ارزشمندی کسب کرد. این تیم شهرستانی در تهران برابر پرسپولیس مساوی کرد و تیم استقلال را در تهران شکست داد و دربی تبریز را هم با اقتدار فتح کرد. ماشین سازی در نیم فصل با تیم جوانش ثابت کرد که حرفهای زیادی برای گفتن دارد.یکی از نفراتی که برای ماشین سازی در نیم فصل درخشید و جای تعریف دارد احمد زنده روح هافبک دفاعی تیم تبریزی است. زنده روح علاوه بر عملکرد مثبتش در خط میانی در گل زدن هم کارکرد ارزشمندی داشته است. زنده روح بازیکن کرمانی ماشین سازی در تاکنون 7 گل برای تیمش به ثمر رسانده است و از این بابت هم توجهات را از نظر فنی به خود جلب کرده است.احمد زنده روح میهمان این هفته «نگاه چند بعدی» است.

فوتبالیستی از کرمان

-احمد زنده روح هافبک دفاع تیم ماشین سازی تبریز متولد 18 تیر ماه 1371 در کرمان است.وی در ابتدای صحبت های خود با کیهان ورزشی گفت:خانه ما در محله امان زاده کرمان است. کرمان مردم مهمانوازی دارد و با سفر به کرمان متوجه این ویژگی مردم شهرمان می شوید.کرمان جزو شهرهایی است که اماکن عمومی اش نسبت به شهرهای دیگر حدود ساعت 9 شب تعطیل می شود .کرمان شهری تاریخی است که اماکن دیدنی بسیار دارد.

-زنده روح در خانواده ای علاقه مند به ورزش ،فوتبالیست شد. احمد درباره نحوه ورودش به ورزش حرفه ای می گوید: پدرم به ورزش علاقه مند است و بطور آماتور ورزش می کرد. دایی ام والیبال بازی می کرد و یکی از برادرانم نیز کشتی گیر بود. من با حمایت این عزیزان تشویق شدم که وارد فوتبال شوم و امروز به لطف حمایت خانواده ام در تیم ماشین سازی تبریز بازی می کنم.لازم است از تک تک کسانی که حمایتم کردند تا به جایگاه کنونی برسم تشکر ویژه کنم.

-احمد ادامه داد: پدرم عمرش را به شما داده است و از نعمت داشتن پدر محروم هستم.خدا رحمتش کند .من دو برادر بزرگتر از خود دارم و فرزند کوچک خانواده هستم.

-احمد زنده روح لیسانس تربیت بدنی دارد و دراین باره به کیهان ورزشی می گوید: پس از گرفتن مدرک کارشناسی درگیر فوتبال شدم و نتوانستم ادامه تحصیل دهم .البته دنبال فرصتی هستم تا برای کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی اقدامات لازم را انجام دهم دوست دارم رشته تحصیلی ام را تا مقطع مدرک دکترا ادامه دهم.

-هافبک دفاعی تیم ماشین سازی تبریز ازدواج کرده است:« مدتی است که ازدواج کرده ام و همسرم هم ورزشکار است.»

از مدرسه فوتبال «خواجو» کرمان تا ماشین سازی تبریز

-احمد زنده روح در بخش دوم صحبت هایش به نحوه ورودش به عالم حرفه ای فوتبال پرداخت و به کیهان ورزشی گفت:من از مدرسه فوتبال خواجو کرمان شروع کردم.12 سالگی با حمایت و تشویق خانواده به مدرسه فوتبال رفتم.مدتی در مدرسه فوتبال خواجو،تمرینات را زیر نظر مربیان انجام دادم.پس از گذشت مدتی به لطف دوستان به مربیان تیم های پایه باشگاه مس کرمان معرفی شدم و یک روز برای حضور در تست فنی تیم های پایه شرکت کردم. من در تست فنی نمره قبولی گرفتم و به عضویت تیم های پایه باشگاه مس درآمدم.آقای حمید حسین خانی -برادر فرزاد حسین خانی کاپیتن تیم مس کرمان - از من تست فنی گرفت و از همان روز بود که در باشگاه مس کرمان ماندگار شدم و سالها برای تیم های پایه و بزرگسالان باشگاه مس بازی کردم.

-وی ادامه داد: من در تمامی رده های پایه مس بازی کرده ام و همزمان در سه تیم جوانان، امید و بزرگسالان باشگاه حضور داشتم.سال 1395 بود که شرایطی مهیا شد تا برای ادامه فعالیت حرفه ای ام در فوتبال راهی تبریز شوم و با باشگاه گسترش فولاد تبریز قرارداد ببندم. در حال حاضر سه سال است که در فوتبال تبریز هستم و برای گسترش فولاد و ماشین سازی به میدان رفته ام.

-احمد زنده روح هافبک دفاع تیم ماشین سازی تبریز اضافه کرد:طی سالهای گذشته با مربیان زیادی کار کرده ام و لازم است از تک تک شان بابت زحماتی که برای من کشیده اند تشکر کنم. از تک تک شان آموخته و تجربه کسب کرده ام.ضمن تشکر از مربیان تیم های پایه ام در باشگاه مس کرمان لازم است از آقایان حمید حسین خانی،معصومی،لوکا بوناچیچ،صمد مرفاوی،ابراهیم قاسمپور،میروسلاو بلاژویچ،پرویز مظلومی، محمود یاوری،فیروز کریمی،محمد رضا مهاجری و رسول خطیبی سرمربی کنونی در ماشین سازی تبریز تشکر کنم.البته حضورم در تیم گسترش فولاد تبریز به دلیل شناخت آقای لوکا بوناچیچ بود. من در مس کرمان شاگرد آقای لوکا بوناچیچ بودم و ایشان از آن جا که بازیکنان جوان را مدنظر دارند با من برای حضور در گسترش فولاد صحبت کردند و سرانجام به تبریز رفتم و قرارداد بستم.حضورم در تبریز تجربه بسیاری خوبی بود و به لطف خداوند و مردم خوب تبریز سه سالی است که در این شهر فوتبال بازی می کنم.

بلاژویچ اخلاق مدار بود

-وی ادامه داد:به هر حال از هر کدامیک از مربیانم نکته ای آموخته ام.استادان گرامی یا همان مربیانم طی سالهای گذشته با افزودن موارد مهمی سبب شدند تا تجاربم از نظر فوتبالی دوچندان شود.سعی کردم شاگردی کنم و از استادان نکته ای بیاموزم.خاطرات زیادی از مربیانم در فوتبال حرفه ای دارم . به عنوان مثال آقای میروسلاو بلاژویچ در تیم مس کرمان ،سرمربی ام بود و حقیقتا از ایشان بسیار چیزها آموختم.بلاژویچ مسلمان نبود ولی اخلاق مداری را به شاگردانش یاد داد.بطوریکه سعی می کرد در تمرینات و اردوها به بازیکنانش یاد دهد که آنها اخلاق مدار باشند و بدانند که اخلاق مهم تر از مسائل جانبی است.بلاژویچ در بین بازیکنان آن برهه مس کرمان خیلی محبوب بود و بچه ها با دل و جان برایش بازی می کردند زیرا بلاژ با آنها انس گرفته بود.بلاژ در مدت حضورش در مس کرمان از نظر رفتاری خیلی خوب بود و از نظر شخصیتی هم در بین بازیکنان به محبوبیت خاصی رسیده بود.من به عنوان شاگرد سابق بلاژ برایش بهترین آرزوها را می کنم و امیدوارم هر جا که هست موفق باشد.تجارب قابل توجهی از بلاژ آموختم.

خداراشاکرم که مردم تبریز از من رضایت دارند

-احمد دوباره به ماجرای رفتنش به تیم گسترش فولاد تبریز اشاره کرد و این بار به کیهان ورزشی گفت:مردم تبریز به من خیلی لطف دارند. اگر از عملکردم در ماشین سازی تعریف می کنند بخاطر لطف شان است که بنده از تک تک شان تشکر می کنم.من در کرمان فوتبال بازی می کردم و فرصتی مهیا شد تا فوتبالم را در تبریز ادامه دهم .آقای لوکا بوناچیچ واسطه شدند و مرا به گسترش فولاد تبریز بردند و ایشان دوست داشتند که من در تبریز پیشرفت کنم.خوشبختانه طی سه سالی که در تبریز بوده ام به لطف خداوند توانستم با رضایت مردم تبریز را جلب کنم.البته ناگفته نماند که من در گسترش فولاد یا ماشین سازی انجام وظیفه کرده ام و .خوشبختانه در فوتبال تبریز آرامشی حاکم است که بازیکن می تواند به پیشرفت و اهداف مدنظرش فکر کند.بازهم خداراشاکرم که مردم از من و فوتبالم راضی هستند.

دنبال پیشرفت بودم

-احمد زنده روح مثل برخی بازیکنان تیم ماشین سازی تبریز پیشنهاد بازی در تیم تراکتور آذربایجان را داشتند. تراکتور در آذربایجان بخصوص تبریز تیم محبوبی است و هر بازیکنی که برای تراکتور بازی کند در این تیم به اوج شهرت و محبوبیت در تبریز می رسد. امسال زنده روح در ماشین سازی ماند و اتفاقا به یکی از بازیکنان موثر و موفق تیمش بدل شد. وی دراین باره می گوید:همیشه در فوتبال سعی کرده ام تصمیمی بگیرم که سبب ترقی ام شود. تصمیم احساسی نگرفتم زیرا با واقعیت ها زندگی می کنم.هر فوتبالیستی دوست دارد در تیم محبوب تراکتور بازی کند و من هم از این قاعده مستثنی نیستم اما من از نظر فوتبالی تشخیص دادم که در ماشین سازی بمانم و برای این تیم بازی کنم.خوشبختانه به لطف خداوند منان تاکنون موفق بوده ام و توانستم زدن چندین گل در جدول گلزنان لیگ امسال به عنوان هافبک دفاعی تیم ماشین سازی تبریز دیده شوم.شاید یک روزی من هم تراکتوری شوم و در این تیم محبوب بازی کنم.تراکتور محبوب است و هر فوتبالیستی آرزو دارد روزی پیراهن تراکتور را بر تن کند.

-وی ادامه داد: ماشین سازی تیم ریشه داری در فوتبال تبریز است و طرفداران خودش را دارد. ماشین سازی در گذشته یکی از تیم های بوده که همیشه بازی اش با تراکتور دیدنی و از حساسیت بالایی برخوردار بوده است.

رسول خطیبی جسارت دارد

-رسول خطیبی سرمربی تیم ماشین سازی تبریز در لیگ امسال موفق بوده است. خطیبی با ماشین سازی توانسته استقلال و تراکتورسازی را شکست دهد و پرسپولیس را هم در ورزشگاه آزادی متوقف کرده است.در بخش بعدی این گفت و گوبا احمد زنده روح هافبک دفاعی تیم ماشین سازی تبریز درباره رسول خطیبی سرمربی اش صحبت کردیم و وی به کیهان ورزشی گفت:واقعیت این است که از نخستین روز که آقا رسول را در ماشین سازی دیدم کلامش جسارتی دیدم که خیلی به دلم نشست و از او بخاطر جسارتش خوشم آمد.آقا رسول در کارش جسارت دارد و از همه مهم تر قدرت و انگیزه اش را به بازیکنانش القا می کند. طوری رفتار می کند که بازیکنانش از او به عنوان یک سرمربی تاثیر مثبت می گیرند.الان آقا رسول یک تیم جوان دارد که بواسطه حضورش با شجاعت در میادین بزرگ بازی می کند.تیمی ساخته که قادر است کارهای غیرقابل پیش بینی انجام دهد.تیمی درست کرده که از نام های بزرگ واهمه ای ندارد.بزرگترین شاخصه آقا رسول این است که با بازیکنانش دوست است و بچه ها دوست دارند برای او و تیمش با دل و جان بازی کنند.رفاقت مربی با بازیکن در نتیجه گیری خیلی مهم است و تیم را به سمت موفقیت سوق می دهد. لازم است از زحمات رسول خطیبی برای خود و ماشین سازی تشکر کنم.

گلزنی ها به لطف خداوند و تلاش همبازیانم بوده است

-احمد زنده روح در پایان هفته شانزدهم لیگ برتر امسال موفق شده 7 گل برای تیم ماشین سازی تبریز به ثمر برساند.وی دراین باره می گوید:اگر تاکنون در گلزنی به عنوان یک هافبک دفاعی موفق شدم 7 گل بزنم لطف خداوند متعال بوده است.کادرفنی کمک کرده که اینک به آمادگی بالایی برسم.هم چنین من نتیجه تلاش بازیکنان ماشین سازی را به گل بدل کرده ام. بچه ها تلاش کردند و من فقط ضربه آخر را وارد دروازه حریفان کرده ام.خیلی خوشحالم که همبازیان خوبی دارم که مرا به عنوان یک بازیکن در زمین همراهی می کنند تا گلزنی کنم.

-احمد در لیگ امسال پنالتی زن تیم ماشین سازی تبریز شده است.او در دیدار مقابل تیم استقلال تهران پنالتی زد و ماشین سازی با گل او بر استقلال برتری پیدا کرد. وی دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:واقعیت این است که آقای رسول خطیبی سرمربی ماشین سازی به من لطف دارد و اجازه داده که پنالتی زن اول تیم باشم.البته من در مس کرمان هم پنالتی زن تیم بودم بطورکلی به لطف خداوند ،خوب پنالتی می زنم و در تمرینات هم عملکردی داشته ام که از نظر کادرفنی رضایت بخش بوده است.در بازی برابر استقلال هم یک ضربه پنالتی به نفع ماشین سازی اعلام شد که پنالتی را با کمک خداوند به گل بدل کردم و توانستم جواب اعتماد آقای خطیبی را با گشودن دروازه استقلال بدهم.

-در حال حاضر احمد در پست هافبک دفاعی تیم ماشین سازی تبریز انجام وظیفه می کند. زنده روح سالهاست یک بازیکن تدافعی بوده و دراین خصوص به کیهان ورزشی می گوید:زمانی که در مس کرمان بازی می کردم به عنوان مدافع چپ نیز بازی می کردم و حتی بنا به تشخیص مربی در پست دفاعی پوششی هم به بازی گرفته می شدم.البته پستی که سالهاست به شکل تخصصی برعهده دارم هافبک دفاعی است و در این پست تثبیت شده ام.البته من جزو هافبک هایی هستم که در ضربات ایستگاهی برای زدن ضربه سر هم جلو می کشم و بااجازه کادرفنی به خط حمله کمک می کنم.

جوانان ماشین سازی دنبال اثبات خود هستند

-وی ادامه داد:من در ضربات ایستگاهی به خط حمله اضافه می شوم.همانطور که گفتم اگر کادرفنی صلاح بداند به خط حمله اضافه می شوم و جلو می روم .آقای رسول خطیبی در مربیگری باجسارت است و به بازیکنانش اجازه می دهد که در زمین جسارت به خرج دهند و از تمام توانایی های خود در زمین استفاده کنند.خوشبختانه جسارت خطیبی به تیم تزریق شده و بچه ها در دقایق حساس و نفس گیر بازی باجسارت بازی می کنند.

-دو تیم ماشین سازی و تراکتور از یک خانواده هستند.مالک شان مشترک است که البته از نظر حرفه ای جای بحث دارد.با این حال ماشین سازی با هدایت رسول خطیبی برابر تراکتور با زدن دو گل پیروز شد . نتیجه ای که برای طرفداران تراکتور هم غافلگیر کننده بود. زنده روح دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:ما تیم جوانی هستیم که می خواهیم خودمان را در میادین لیگ برتر و برابر تیم های مطرح از نظر فنی ثابت کنیم.ما برابر پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه آزادی هم خیلی دویدیم و بازی قابل قبولی انجام دادیم و از این دو تیم امتیاز گرفتیم.رقم خوردن بازی برابر تراکتور هم در همین راستا بود.ما با تمام توان بازی می کنیم و تیم باشرفی هستیم.تراکتور تیم محبوبی در آذربایجان است اما ما برای اثبات توانایی های خودمان به میدان رفتیم و پیروز شدیم.ما در این پیروزی نشان دادیم که تیم پاکی هستیم . البته من درباره شایعاتی که پس از بازی تراکتور و ماشین سازی مطرح شده اطلاع ندارم و ترجیح می دهم دراین خصوص صحبت نکنم.

دوست دارم به تیم ملی دعوت شوم

-احمد زنده روح سابقه حضور در تیم های پایه ملی را دارد. وی درباره سوابق خود در تیم های پایه ملی می گوید:من به تیم نوجوانان ایران دعوت شدم.آقای علی دوستی سرمربی تیم نوجوانان بود در آخرین اردوها تشخیص داد مرا خط بزند.در زمانی هم که آقایان علیرضا منصوریان و هومن افاضلی سرمربی تیم امید بودند به تیم المپیک دعوت شدم و در خدمت تیم بودم.

-وی ادامه داد: امیدوارم که کادرفنی تیم ملی در اردوهای آینده دعوتم کند.من هم مثل تمامی فوتبالیست ها دوست دارم پیراهن تیم ملی کشورم را بر تن کنم و به میدان بروم.امسال با تمام وجود در لیگ بازی کرده ام و امیدوارم با نظر کادرفنی تیم ملی دعوت شوم. گرچه همه چیز به نظر کادرفنی تیم ملی بستگی دارد.

-نیم فصل دوم لیگ همواره برای تیم ها دشوار بوده و امتیازاتش از اهمیت بالایی برخوردار است.زنده روح درباره وضعیت ماشین سازی در نیم فصل دوم می گوید:نیم فصل سختی پیش رو داریم.انگیزه ها بیشتر می شود و ما باید بیشتر از نیم فصل اول تلاش کنیم.توقع ما از باشگاه ماشین سازی این است که به مسائل تیم ما رسیدگی کند تا با قدرت در نیم فصل دوم به میدان برویم و ماشین سازی را به جایگاه قابل احترامی برسانیم.

-وی اضافه کرد:از آقای زنوزی مالک باشگاه ماشین سازی تبریز توقع داریم که مطالبات مالی بازیکنان سرموعد مقررشده پرداخت شود.حیف است که ماشین سازی با این تیم جوان از مسیر موفقیت خارج شود.

تبریزی ها ورزش دوست هستند

-احمد زنده روح مثل بسیاری از ورزشکاران حرفه ای فرصتی ندارد رشته دیگری را دنبال کند:«من طرفدار شنا و تنیس هستم اما ما دائما بر سر تمرینات باشگاهی هستیم و وقت نداریم که رشته موردعلاقه مان را دنبال کنیم.البته من تمام وقتم را برای فوتبال کنار گذاشته ام و می خواهم در فوتبال پیشرفت کنم.»

-بخش بعدی صحبتمان درباره شهر تبریز بود و احمد از زیبایی های تبریز گفت:«روزهای بیکاری با همسرم به پارک زیبای «ال گلی» تبریز می رویم و قدم می زنیم.اگر فرصت بیشتری داشته باشیم به شهر تاریخی کندوان می رویم که بسیار پرجاذبه است.تبریز شهر خوبی است که آرامش قابل توجهی دارد.خوشحالم که در تبریز زندگی می کنم. مردم خوب و خونگرمی دارد که ورزش دوست هستند.»

-وی درباره کرمان زادگاهش هم گفت: همانطور که در ابتدای مصاحبه گفتم کرمان ،مردم خونگرم و مهربانی دارد . هر کسی که کرمان را برای سیاحت انتخاب کند حتما با لبخند و رضایت این شهر را ترک می کند. کرمانی ها مهمانواز هستند و روی این طور مسائل تاکید دارند.

من ،شیخ دیاباته نیستم!

-احمد از علاقه خود به نقاشی و هنر گفت: در گذشته به نقاشی با آبرنگ خیلی علاقه داشتم. هرگاه فرصت کنم دوست دارم نقاشی کنم.الان فرصت ندارم و مدتهاست که کمتر سراغ نقاشی آبرنگ می روم.

-زنده روح درباره احتمال افزایش تعداد گلهای زده اش در نیم فصل به کیهان ورزشی گفت: من ،شیخ دیاباته نیستم که در هر بازی بتوانم گل بزنم.من در پست هافبک دفاعی بازی می کنم و ابتدا باید وظایف دفاعی ام را در زمین انجام دهم.البته برای افزایش تعداد گلهایم در بازیهای آینده تلاش می کنم و در زمین می جنگم اما بازیکنی آقای گل می شود که در موقعیت گلزنی قرار بگیرد و به دروازه نزدیک باشد.

.-وی در پایان گفت: از کیهان ورزشی نشریه باقدمت ورزش کشور تشکر می کنم که فرصتی برایم مهیا کرد تا درباره فوتبال ، لیگ برتر و مسائل دیگر صحبت کنم. توجه کیهان ورزشی به تیم های شهرستانی جای قدردانی دارد. هم چنین از باشگاه ماشین سازی و مردم خوب تبریز برای حمایت هایشان تشکر می کنم.

* کیوان طباطبایی


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار