PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۵۱۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
گفت وگو با حماد سامری، سرمربی دهه شصتی تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان
حماد سامری سرمربی دهه شصتی تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان فصل گذشته سوپرلیگ دست به کار بزرگی زد و به عنوان یک مربی جوان جام قهرمانی را به خانه برد. سامری جزو مربیان جوانی است که از رده پایه مربیگری را شروع کرد و پله به پله در عرصه مربیگری بالا رفت و پیشرفت کرد.حماد سامری نسل تازه ای از مربیان بسکتبال است که اگر تیمش از نظر امکانات و تجهیزات ورزشی حمایت شود قادر است اقدامات اثرگذار و ماندگاری از خود برجای بگذارد. قهرمانی با پالایش نفت آبادان در ۳۷ سالگی اوج کار اوست. تیم سامری در لیگ امسال هم جزو مدعیان است و انتظار می رود که تیم او از رده چهارم در جدول رده بندی بالاتر برود. حماد سامری میهمان این هفته ما است.
متولد شیراز،اصالتا شیرازی

-حماد سامری سرمربی تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان متولد ۸ فروردین ۱۳۶۰ در شیراز است.وی در ابتدا به کیهان ورزشی گفت:حماد از حمد و ستایش می آید و بنده اصالتا آبادانی هستم اما من به علت مهاجرت خانواده ام در زمان جنگ تحمیلی متولد شیراز هستم.بیشتر خانواده ها در زمان جنگ تحمیلی راهی شهرهایی چون شیراز شدند.خانه ما در محله فردوسی شیراز بود و سپس در مالی آباد شیراز اسکان داشتیم و الان هم در آبادان سکونت داریم و به زادگاه پدری ام بازگشته ایم.آبادان شهر بزرگی نیست اما محلات قدیمی ای دارد که همگی خاطره انگیز است . ما در احمد آباد آبادان سکونت داریم.

-وی ادامه داد: خانواده ما همگی فوتبالی بودند. پدرم در جوانی فوتبال بازی می کرد و عضو تیم جم آبادان بود. البته در سطح بالا بازی نمی کرد ولی فوتبال را دوست داشت.پدرم در زمان جنگ تحمیلی عضو تیم مهاجرین شیراز بود و تمریناتش را بطورمنظم انجام می داد.برادرم نیز در گذشته فوتبال بازی می کرد که پس از مدتی فوتبال را رها کرد و دنبال کار و زندگی رفت و الان خارج از کشور زندگی می کند.من یک برادر و یک خواهر دارم.

-حماد اضافه کرد: پدرم از شرکت نفتی های قدیمی بود که پس از مهاجرت به شیراز مشغول قنادی شد . ضمن این که من دیپلم دارم و بخاطر پیگیری کارم در بازار ترجیح دادم به دانشگاه نروم.راستش را بخواهید کار و بسکتبال در جوانی حسابی مشغولم کرد بطوریکه وقتم را صرف کار و ورزش کردم و تحصیلات آکادمیک را از برنامه زندگی ام کنار گذاشتم.

عضو تیم منتخب فوتبال فارس

-حماد سامری سرمربی تیم پالایش نفت آبادان درباره شغل دوم خود به کیهان ورزشی گفت:در شیراز مثل پدرم مشغول قنادی بودم و چند سالی هم در کارهائی مثل معاملات ملکی و خرید و فروش اتومبیل فعالیت کردم .

-سرمربی تیم پالایش نفت آبادان ازدواج کرده است:«سال ۱۳۸۰ ازدواج کردم و الان یک دختر ۱۴ ساله دارم که دنبال درس خواندن است

-در بخش بعدی گفت و گو با حماد سامری درباره نحوه ورودش به عالم بسکتبال سئوال کردیم و او به کیهان ورزشی گفت:خانواده ما فوتبالی هستند و من هم به تبعیت از خانواده فوتبال بازی می کردم و سالها فوتبالیست بودم. در آن برهه باشگاهی نبود که فوتبال را بطور جدی دنبال کند.من در فوتبال آموزشگاه فعال بودم و در ان سطح بازی می کردم ،حتی برای حضور در تیم منتخب استان فارس برگزیده شدم و برای تیم فارس بازی کردم.پس از مدتی دوستانم ،مرا به بسکتبالی ها معرفی کردند و عقیده داشتند که می توانم در رشته بسکتبال موفق شوم.من با تیم مینی بسکتبال مقاومت شیراز شروع کردم . در آن برهه ، شکل آموزشی داشت که بچه ها به شکل صحیحی در بسکتبال رشد می کردند

تعداد بازیکنان باکیفیت داخلی در سوپرلیگ کم است!.

تمرکزم از جوانی روی مربیگری بود

-وی درباره ورودش به دنیای مربیگری بسکتبال توضیح داد و به کیهان ورزشی گفت:من در رده های پایه که بازی می کردم همیشه علاقه داشتم که بچه ها را راهنمایی و هدایت کنم. مربیگری را از همان دوران بازیگری در سنین پایین دوست داشتم.همیشه داخل تیم مان سعی می کردم تیم را به سمت موفقیت هدایت کنم و بچه ها را به همدلی در تیم برسانم.من تا رده امید بسکتبال از نظر فنی شرایط مناسبی داشتم و انصافا بازیهای خوبی انجام می دادم اما وقتی به رده بزرگسالان رسیدیم و باتوجه به میانگین قدی در بسکتبال ترجیح دادم که بجای بازیگری دنبال مربیگری بروم.بسکتبال در سطح بزرگسالان به یک بازیکن نسبتا بلند قامت نیاز دارد و برای من مربیگری ارجحیت داشت و خلاصه این که از همان سنین جوانی دنبال مربیگری در بسکتبال بودم. تمرکزم را روی مربیگری گذاشتم و حرفه موردعلاقه ام را ادامه دادم.

-وی ادامه داد: همانطور که خدمت تان عرض کردم زمانی که بازیکن بودم یا کاپیتن تیم می شدم یا بچه ها درباره بازی و حریف صحبت می کردم و حتی دوست داشتم در نقش کمک مربی ظاهر شوم.البته سعی می کردم در کار مربی دخالت نکنم یا طوری نباشد که مربی فکر کند من قصد دارم جای مربی را بگیرم . طوری رفتار می کردم که همه متوجه شوند که من به مربیگری علاقه مند هستم و به نظم تیمی و نظر مربی احترام می گذارم.

صعود کردیم اما مرا کنار گذاشتند!

-حماد سامری اضافه کرد:مربیگری را بر اساس اصول آغاز کردم.از پایه ها شروع کردم. تیم های پایه بسکتبال شیراز نقطه آغاز مربیگری ام بود.ابتدا در نوجوانان مربیگری کردم و سپس در رده جوانان مشغول مربیگری شدم.سال ۱۳۸۵ بود که برای سروسامان دادن به وضعیت مالی تیمم تصمیم گرفتم برای تیمم اسپانسر پیدا کنم.با همان نسلی که در پایه ها شاگردم بودم به رده بزرگسالان رفتیم و تیممان به دسته بالاتر راه یافت. برای سروسامان دادن به وضعیت تیم دنبال اسپانسر رفتیم . اسم تیممان «لوله سبز آ.اس» بود و در سال نخست حضورمان نتایج خوبی کسب کردیم و سال دوم در لیگ پنجم شدیم. تیم راه آهن انصراف داد و ما یک رده بالاتر رفتیم و به سوپر لیگ بسکتبال صعود کردیم.در دومین سال مربیگری ام در رده بزرگسالان نتیجه خوبی کسب کرده بودم.پس از ورود به لیگ تصمیماتی در تیم گرفته شد که آقای اسدالله کبیر سرمربی تیم شود. آقای کبیر سرمربی بود و دوست نداشت که من در کادرفنی تیم باشم.به همین دلیل از تیم جدا شدم.در ۲۶ سالگی از کادرفنی تیم کنار رفتم.شاید در آن برهه منطقی نبود که یک جوان ۲۶ ساله کمک مربی باشد! شاید شرایطش را به دلیل جوانی نداشتم در حالی که دوست داشتم مربیگری کنم.اگر به من اعتماد می شد می توانستم تا ۳۰ سالگی کمک مربی باشم اما نشد!

تجربه، هماهنگی و همدلی سبب قهرمانی مان شد

-پس از کنار رفتن از کادرفنی تیم بسکتبال «لوله سبز آ. اس » روانه آبادان زادگاه پدری اش شد. مدتی از بسکتبال دور بود تا این که دوباره مربیگری را شروع کرد. سامری در بخش دیگری از گفت و گوی خود با کیهان ورزشی اظهار داشت:مربیگری را بطور مجدد از دسته دوم آغاز کردم.اوائل نتایج خوبی نمی گرفتیم اما دلسرد نشدیم و به فعالیت مان ادامه دادیم.من با تیم پالایش نفت آبادان دوران تازه ای از مربیگری را تجربه کردم و توانستیم با دشواری به دسته اول صعود کنیم.من در این مقطع زمانی کمک مربی بودم.شرایط تیم را حرفه ای تر کردیم و با پالایش نفت آبادان توانستیم از دسته اول به سوپرلیگ بسکتبال صعود کنیم.البته بودجه تیم ما در همان سال حدود ۳۵ میلیون تومان بود.سال اول در دسته یک خوب بودیم و سال دوم بنا به دلایلی در کادرفنی تیم نبودم یکی دو سال در دسته یک تلاش کردیم و سختی کشیدیم و سپس در پلی آف موفق شدیم و به سوپرلیگ راه یابیم.صعودمان به سوپرلیگ مقتدرانه بود.روند خوبی طی کردیم وفصل گذشته سوپرلیگ با تیم پالایش نفت آبادان قهرمان شدیم.در دومین سال حضورمان در سوپر لیگ فینالیست شدم اما در سال سوم حضورمان در سوپر لیگ توانستیم قهرمان شویم.

-وی ادامه داد:علت قهرمانی تیم پالایش نفت آبادان این بود که تجربیات ما و تیم اضافه شده بود.مشکلاتی در کنارمان داشتیم.مثلا بودجه مان کم شده بود اما تجربیات به ما کمک کرد و مهم ترین ویژگی تیم ما همدلی بود که در روزهای حساس به کارمان آمد.تیم از نظر تاکتیکی با هم هماهنگ شده بود و ما در پلی آف عالی بازی کردیم و قهرمان شدیم.تیم ما بدون بازیکن خارجی قهرمان شد و از نظر فنی اتفاق مهمی بود.تجربه، هماهنگی لازم و همدلی علت قهرمانی ما در سوپرلیگ بسکتبال بود.

-وی ادامه داد: از همان روز اولی که قرار شد بازهم روی نیمکت نفت بنشینم و تیم را در لیگ برتر هدایت کنم، دنبال این نبودم که بگویم تیم را مثلا برای عنوان سومی یا چهارمی می‌بندم. با تک تک بازیکنانی که به آبادان آمدند هم که حرف می‌زدم، بهشان می‌گفتم. اصلا هدف خاصی را مشخص نکردیم اما وقتی تیم شکل گرفت، همه با هم هم‌قسم شدیم که کار بزرگی را پیش ببریم و هر بار که یک پله بالاتر می‌آمدیم و شرایط بهتر می‌شد، به مرحله بعدی فکر می‌کردیم. اگر چه در برخی مقاطع زمانی شرایط خیلی دشوار بود و خوشحالم که همه آنها را تاب آوردیم.

دنبال بهانه جویی نرفتیم و با مشکلات جنگیدیم

-سامری اضافه کرد: تیم ما در طول فصل مشکلات زیادی را تجربه کرد. یکی از اصلی‌ترین‌ها کمبود بازیکن بود و واقعا در زمان‌هایی 10 بازیکن خوب نداشتیم که در تمرین رو‌به‌روی هم قرار دهیم تا بازی کنند. به همین خاطر هیچ‌وقت نمی‌توانستم تیم کاملم را کنار هم در یک طرف بگذارم چون طرف مقابل خیلی ضعیف می‌شد و تمرین بی‌معنی می‌شد. تا هفته‌ها بازیکنان اصلی‌ام بازی به بازی در کنار هم قرار می‌گرفتند تا اینکه در هفته‌های پایانی برگشت دو بازیکن جدید را به خدمت گرفتیم و شرایط قدری بهتر شد. با تمام کاستی‌ها از مشکلات مالی گرفته تا محدودیت در تعداد بازیکن‌ها، مصاحبه‌ای نبود که در طول فصل کادر فنی یا بازیکنان نفت دنبال نشان دادن نداشته‌های‌شان باشند و ناله کنند. در یک جمله اگر بخواهم بگویم، دنبال بهانه‌جویی نبودیم. سعی کردیم چیزهایی که نداریم را با تمرین و تمرکز بیشتر جبران کنیم. به نظرم همین جنگیدن با مشکلات و دنبال بهانه نبودن و کار بیشتر باعث شد تا شخصیت قهرمانی از دل تیم‌مان خارج شود و به این سمت و سو برود. هیچ‌وقت به سمت ضعف نرفتیم و در تمام طول فصل هم اگر صحبتی کردیم، از موضع قدرت بود و وارد وادی گله و شکایت نشدیم.

-حماد خاطرنشان کرد: در بازی با تیم پتروشیمی در فصل گذشته سوپرلیگ، چیزی که سوای آمادگی بهتر، ما را برنده کرد، انسجام بهتر و دفاع خوبی بود که برابر آنها انجام دادیم. حریف در فینال در هر پست بازیکنان بسیار خوبی داشت که مهارشان کار دشواری بود اما بازیکنان ما از پس آنها برآمدند و توانستند این تیم را شکست دهند. این برد به نظرم برد بزرگ و اصلی ما در لیگ بود

تعداد بازیکنان باکیفیت داخلی در سوپرلیگ کم است!.

کیفیت لیگ امسال بالاست

-بخش بعدی صحبت های ما با حماد سامری سرمربی جوان تیم پالایش نفت آبادان به کیفیت سوپرلیگ امسال اختصاص داشت و مربی آبادانی ها در این خصوص به کیهان ورزشی گفت:لیگ امسال نسبت به سالهای گذشته خیلی متفاوت است.تعداد تیم های سوپر لیگ افزایش یافته است و ۱۴ اسپانسر در لیگ حاضر هستند.تیم ها با جذب بازیکنان خارجی ضعف ها را پوشش داده اند و کیفیت لیگ با حضور خارجی ها دوچندان شده است.نتایج لیگ امسال قابل پیش بینی نیست و اگر به جدول رده بندی سوپر لیگ نگاه کنید متوجه می شوید که هیچ تیمی در لیگ بدون باخت نیست.لیگ پویا و برای تیم ها سخت شده است.بازیهای لیگ از نظر فنی در سطح بالاتری برگزار می شود و هر هفته شاهد بازیهای داغ و حساسی در لیگ هستیم.

-وی ادامه داد:بازیکنان خارجی همیشه تاثیرگذار هستند . البته با افزایش قیمت دلار نمی توان سراغ بازیکنان خارجی باکیفیت بالا رفت. در گذشته چنین مشکلی وجود نداشت و دست تیم ها برای به خدمت گرفتن بازیکنان خارجی باکیفیت بالا باز بود اما الان شرایط تغییر کرده است.متاسفانه مشکلی که با افزایش تعداد تیم ها در سوپر لیگ محسوس شده این است که تعداد بازیکنان داخلی در لیگ رضایت بخش نیست. چنین وضعی به ما نشان می دهد که بسکتبال در پایه ها عملکرد ضعیفی داشته است. ما در پایه ها خوب کار نکردیم و این ضعف در لیگ امسال نمود پیدا کرده است.

صنعت نفت تنها دلخوشی مردم آبادان است

-حماد سامری به فوتبال علاقه مند است و گاهگداری هم با رفقا فوتبال بازی می کند.وی دراین باره می گوید:فوتبال را بطور تفریحی بازی می کنیم و اگر فرصت پیدا کنیم دوست دارم با دوستان به یاد گذشته فوتبال بازی کنیم.

-وی ادامه داد: من به عنوان یک آبادانی طرفدار تیم فوتبال صنعت نفت هستم.امسال صنعت نفت نتایج خوبی در لیگ برتر گرفته و توانسته در بالای جدول رده بندی لیگ برتر باشد.صنعت نفت تیم محبوب آبادانی ها است و باوربفرمایید که صنعت نفت تنها دلخوشی مردم خونگرم آبادان است.

-حماد اضافه کرد:ما به عنوان نماینده آبادان در سوپرلیگ بسکتبال هستیم و با تمام وجود تلاش می کنیم که بهترین نتایج را کسب کنیم تا مردم آبادان برای چند ساعت خوشحال شوند.مردم آبادان طرفدار ورزش هستند.

-از ویژگی حماد سامری اخلاق حرفه ای است که وی دراین باره گفت: لطف دارید و من از پدرم یاد گرفتم که همیشه مردم دار باشم. پدرم از افرادی است که همیشه با مردم با روی خوش برخورد کرده است و من هم از ایشان آموخته ام که مثل پدرم روابط عمومی خوبی داشته باشم.ما در بازار بزرگ شدیم و اخلاق حرفه ای جزیی از کارمان بوده است.

اگر جزو ۴ تیم پایانی باشیم کار بزرگی کرده ایم

-وی درباره رتبه احتمالی تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان در سوپرلیگ به کیهان ورزشی گفت:خیلی سئوال سختی است!نمی شود گفت که در لیگ امسال چه رده ای را در جدول کسب می کنیم.اگر واقع گرایانه بخواهم درباره رتبه تیمم در پایان فصل جاری لیگ صحبت کنم باید بگویم که اگر در جمع ۴ تیم پایانی قرار بگیریم کار بزرگی کرده ایم.ما با تمام وجود ادامه می دهیم اما کارمان در سوپر لیگ امسال سخت است.

تعداد بازیکنان باکیفیت داخلی در سوپرلیگ کم است!

-سامری درباره حرکت جالب بازیکنان تیم نفت پالایش آبادان پس از قهرمانی در فصل گذشته سوپرلیگ بسکتبال گفت:

همه بازیکنان در این طرح مشارکت داشتند و از قبل این عینک ها را تهیه کرده بودند . رفاقت و همدلی بچه ها در طول فصل و پیوندی که با فرهنگ آبادان پیداکرده بودند ، باعث شد این حرکت جالب را انجام دهند ولی اگر اشتباه نکنم وحید حاجیان این پیشنهاد را داده بود که اعضای تیم هم خیلی استقبال کردند واتفاقا به نظرم خیلی جالب بود .

-وی در خاتمه گفت:از کیهان ورزشی بابت پوشش خبری سوپرلیگ بسکتبال تشکر می کنم. کیهان ورزشی از نشریاتی است که همیشه از بسکتبال و بازیکنانش نوشته است و توجه خاصی به ورزشکاران و مربیان شهرستانی دارد.جا دارد از خانواده ام بابت حمایت هایشان در سالهای گذشته تشکر ویژه کنم.

کیوان طباطبایی*



نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار