PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۱۸۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
گفت و گو با علیرضا سرلک آزادکار کشتی و قهرمان جام تختی امسال

ورزشکاری از الیگودرز

-علیرضا سرلک آزاد کار 57 کیلویی کشتی متولد الیگودرز در تاریخ 10 اردیبهشت ماه 1376 است.وی در ابتدای گفت و گو به کیهان ورزشی گفت:من بچه محله کاظم آباد الیگودرز هستم.الیگودرزیکی از شهرهای استان لرستان است که لبنیات یکی از سوغاتش به شمار می رود. مردم زحمتکش و ورزش دوستی دارد که اگر امکانات ورزشی الیگودرز افزایش یابد کلی استعداد در شهرمان هستند که می توانند در ورزش قهرمانی رشد کنند.

-وی ادامه داد:خانواده ام ورزشی نبودند .پدرم مرد زحمتکشی است که همیشه از من حمایت کرده است.یک برادر کوچکتر از خود دارم که الان نفر سوم کشتی آزاد امیدهای کشور است. امید سرلک آینده خوبی در کشتی آزاد دارد و امیدوارم در مسابقات آینده به موفقیت برسد .

-در حال حاضر علیرضا سرلک نفر نخست جام تختی امسال در وزن 57 کیلوگرم دانشجو است و دراین باره می گوید:دانشجوی ترم آخر رشته کارشناسی برق هستم.امیدوارم پس از کسب مدرک کارشناسی برای کارشناسی ارشد هم اقدام کنم و ادامه تحصیل دهم.درس خواندن را دوست دارم و می خواهم به موازات کشتی گرفتن و رفتن روی تشک ،ادامه تحصیل هم بدهم.البته من مدام در سالن های کشتی هستم و برای آماده سازی تمرینات فراوانی انجام می دهم.

-علیرضا ازدواج نکرده است در حالی که جوانان در شهرستان الیگودرز به زعم سرلک زود زندگی مشترک تشکیل می دهند. قهرمان جام تختی در این خصوص به کیهان ورزشی گفت:این درست است که جوانان در شهرستان ما زودتر ازدواج می کنند و اتفاقا کارشان خداپسندانه است اما فعلا برنامه ای ندارم. مخارج زندگی مدتی است که فزونی یافته است و کمی کار را سخت کرده است. ضمن این که من فقط ورزش می کنم و شغل یا منبع درآمدی ندارم که بخواهم برای تشکیل خانواده برنامه ریزی کنم. ان شاا... با سروسامان گرفتن وضعیت اقتصادی ام برای تشکیل خانواده برنامه ریزی می کنم.

همه چیز از زمین خوردن یک قلدر شروع شد

-در قسمت دوم گفت و گو با علیرضا سرلک نفر سوم مسابقات امیدهای جهان به میزبانی مجارستان در سال ۲۰۱۹ درباره نحوه ورودش به عالم کشتی صحبت کردیم. علیرضا در ابتدای عرایض خود به انگیزه درونی اش برای کشتی گرفتن اشاره کرد و به کیهان ورزشی گفت:واقعیت این است که من قبل از ورود به کشتی هیچ برنامه ای برای ورزش قهرمانی نداشتم و أصلا به کشتی فکر نمی کردم.در عالم دیگری بودم . هر جوانی که در شهر ما زرنگ باشد و در درگیری های تن به تن کم نیاورد به شکلی مورد تحسین سایر جوانان قرار می گیرد. اگر نترس باشد و مقابل قلدری برخی افراد درآید از جانب مردم مورد احترام قرار می گیرد. در شهر ما اینطور است.روزی روزگاری آقای عباس آقایی یکی از دوستانم که اینک رفت و آمد خانوادگی داریم مقابل درهای مدرسه با یک آقای غول پیکری که ادعای قلدری داشت درگیر شد که ما یکدفعه دیدیم عباس آقا ،طرف را زمین زد و از میدان خارج کرد. حرکت عباس به دل ما که همگی بچه بودیم خیلی نشست و خیلی از حرکت دوستم لذت بردیم و او را تحسین کردیم. پس از دعوا به سمت عباس رفتم و گفتم تو چکار می کنی که توانستی این غول پیکر را به زمین بزنی؟ عباس گفت که من مدتی است که در تمرینات کشتی شرکت می کنم.صحبت و حرکت عباس آقا برایم انگیزه شد و از ان روز به بعد به سالن کشتی رفتم و این رشته را برای آن که توانایی ام از نظر فیزیکی دوچندان شود انتخاب کردم.بیشتر جوانان لرستان به شکل ذاتی زورشان زیاد است و کشتی به من کمک کرد تا از زورم در ورزش قهرمانی استفاده کنم.

مربی در حقم پدری کرده است

-وی ادامه داد:شهر الیگودرز یک سالن کشتی بیشتر ندارد. سالن باشگاه کشتی ارسلان گودرزی فقط جایی بود که من فنون کشتی را زیر نظر آقای علی آرین مربی ام آموختم.قبل از آن که بخواهم درباره تمریناتم در سالن کشتی أرسلان گودرزی توضیح دهم باید عرض کنم که آقای آرین فقط مربی ام نبوده است بلکه در حقم پدری کرده است. ایشان سالهاست که برایم با دل و جان زحمت می کشید و اگر امروز به جایگاهی در کشتی آزاد رسیده ام همگی بخاطر دلسوزی و فداکاری علی آرین بوده است.ایشان از نوجوانی مربی ام بوده است هر جا کمکی از او خواسته ام مثل پدر کنارم بوده است . لازم است از طریق نشریه باقدمت کیهان ورزشی از آقای علی آرین مربی ام نهایت تشکر را بکنم.

-علیرضا سرلک قهرمان جام تختی امسال ،اضافه کرد:من از رده نوجوانان کشتی شروع کردم.البته سال آخر رده نوجوانان هم سن و سالهای خودم بود.ابتدا گفتند که من به درد کشتی فرنگی می خورم و بهتر است در مسابقات نوجوانان کشتی فرنگی شرکت کنم.در اولین دوره حضورم در مسابقات اول شدم که متاسفانه نمی دانم چه شد که مرا به مسابقات کشوری اعزام نکردند!از آن جا که کشتی فرنگی در شهر ما سالن یا مربی تخصصی نداشت و نمی توانستم تمرینات کشتی فرنگی را بطور اختصاصی برگزار کنم بنا به تشخیص مربی ترجیح دادم آزادکار شوم.آقای آرین مثل بچه خودش برایم زحمت کشید تا به کشتی گیر آزاد کار بدل شوم.ایشان برای پیشرفتم خیلی زحمت کشیدند و مرا برای برگزاری مسابقات و تمرینات با امکانات ورزشی بیشتر به شهرهای دیگری بردند.در مسابقات انتخابی تیم نوجوانان کشتی آزاد کشور شرکت کردم و به عنوان سوم رسیدم.سپس در مسابقات کشوری جوانان در سال نخست ، دوم شدم و امسال هم در مسابقات امید جهان هم به عنوان سوم رسیدم.در جام تختی امسال هم به لطف خداوند و مربی زحمتکشم توانستم بر روی سکوی نخست قرار بگیرم.

این بار حریف ارمنی را در فینال شکست دادم

-علیرضا سرلک در مسابقات انتخابی تیم ملی حضور پررنگی داشته است.وی در این خصوص به کیهان ورزشی گفت:سه سال است که در مسابقات انتخابی شرکت می کنم و نتایج خوبی گرفته ام. طی سه سال گذشته همیشه با کمک خداوند فینالیست بوده ام و اعتقاد دارم که برای قهرمان شدن می بایست تلاش بیشتر کرد و زحمت کشید.سه سال است در وزن ۵۷ کیلوگرم اول می شوم و البته مسابقات انتخابی تیم ملی سال به سال سخت تر می شود.حریفان داخلی همگی خوب هستند و نباید حریفان داخلی را دستکم گرفت.مرا می شناسند و کشتی گرفتن با حریفان دشوارتر شده است.با این حال می بایست تلاش کرد و بیشتر از گذشته زحمت کشید.

-سرلک در مسابقات جام تختی امسال قهرمان شد و تمامی حریفان خود را شکست داد. او در فینال آرسن هاراتونیان از ارمنستان را با نتیجه ۳ بر ۲ مغلوب کرد تا به شکلی رویارویی با کشتی گیر ارمنی در لیگ برتر کشتی را جبران کند. علیرضا سرلک قهرمان وزن ۵۷ کیلو گرم جام تختی درباره کشتی های خود به کیهان ورزشی گفت:جام تختی امسال از نظرفنی در سطح بالایی قرار داشت و تمامی حریفان با آمادگی شرکت کردند.من در کشتی اول توانستم بر محمد کابلی غلبه کنم . در کشتی نخست کمی جو سالن مسابقات روی من تاثیر گذاشت و در کشتی دوم از مرحله نیمه نهایی با مجید داستان رودرو شوم و موفق شدم او را در یک کشتی نزدیک ۳ بر ۲ ببرم و راهی فینال شوم. در فینال برابر آرسن هاراتونیان از ارمنستان کشتی گرفتم که در مسابقات لیگ برتر به او باخته بودم ولی این بار حریف ارمنی را شکست دادم و قهرمان جام تختی شدم.البته در لیگ برتر قبل از کشتی دچار بیماری شدم و از نظر بدنی آماده نبودم و باختم.این بار به لطف خداوند منان در فینال جام تختی جبران کردم.

می توانستم در مسابقات جهانی مدالی بهتر از برنز بگیرم

-وی ادامه داد: لازم است از کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد تشکر کنم که طی سه سال گذشته به من میدان دادند تا خود را نشان دهم.میدانی که کادرفنی به من داد سبب شد تا تجربه ام بالا برود و با کشتی گیران خارجی راحت تر کشتی بگیرم. هر چه میدان بین المللی داده شود ما راحت تر کشتی می گیریم.امیدوارم بنا به صلاحدید کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد فرصت بیشتری داده شود گرچه تا همین جا هم کادرفنی به من میدان داده است و لازم می بینم از کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد تشکر کنم.

-اوج کار علیرضا در سال ۱۳۹۸ حضور خوب در مسابقات کشتی امیدهای جهان به میزبانی مجارستان بود. سرلک در مسابقات امیدهای جهان توانست مدال برنز کسب کند .اگر علیرضا سرلک تجربه بیشتری داشت می توانست در مسابقات جهانی فینالیست شود. در وزن 57 کیلوگرمعلیرضا سرلک در دور نخست با نتیجه 4 بر یک مقابل رازمیک میساکیان از ارمنستان به پیروزی رسید. وی در دور دوم مقابل ریکوتو آرای از ژاپن با نتیجه 5 بر 2 به پیروزی دست یافت و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. سرلک در این مرحله روبرتی دینگاشویلی از گرجستان را با نتیجه 7 بر 4 شکست داد و راهی مرحله نیمه نهایی شد، اما در این مرحله با نتیجه 3 بر 3 مغلوب ادلان عسکراف از قزاقستان شد و به دیدار رده بندی رفت. وی در این دیدار مقابل زانابازار زاندانبود از مغولستان را با نتیجه 7 بر 4 از پیش رو برداشت و صاحب مدال برنز شد.وی درباره مسابقات امیدهای جهانی امسال به کیهان ورزشی گفت:در مرحله نیمه نهایی ادلان عسکراف از قزاقستان را دستکم گرفتم.من در کشتی نیمه نهایی به اشتباهات خود باختم وگرنه می توانستم کشتی گیر قزاق را شکست دهم و راهی فینال شوم.متاسفانه در کشتی نیمه نهایی، یک زیرگیری نتیجه را به سود حریف قزاق کرد.البته این اتفاقات در کشتی رخ می دهد و امیدوارم در مسابقات بین المللی آینده باتجربه تر کشتی بگیرم.

سالن کشتی الیگودرز ،تشک سالم و آب ندارد!

-سرلک ادامه داد:تمامی حریفان داخلی ام از نظر آمادگی در شرایط خوبی بسر می برند و در یک کلام آماده هستند.من برای کسب سهمیه المپیک تمرینات را با انگیزه بالا برگزار می کنم و برای رسیدن به سهمیه المپیک می بایست تلاشم را چند برابر کنم. با این اوصاف نظر نهایی را کادرفنی اعلام می کند و این که کدام کشتی گیر به المپیک اعزام شود همه چیز به نظر کادرفنی بستگی دارد.هر کشتی گیری که کادرفنی انتخاب کند قطعا از نظر فنی در شرایط مناسبی قرار دارد. هدفم برای آینده ،کشتی گرفتن در المپیک است.

-بخش بعدی صحبت های ما با قهرمان جام تختی امسال در خصوص الگوی های علیرضا سرلک بود.وی در این بخش به کیهان ورزشی گفت:الگوی ورزشی من ،حسن رحیمی است و برای او آرزوی موفقیت می کنم. الگوی جنگندگی من ،حسن یزدانی قهرمان جهان و المپیک است.برای حسن آقا آرزوی سلامتی دارم و ان شاا... هر چه زودتر به تشک کشتی برگردد.

-علیرضا سرلک از استعدادهای استان لرستان در رشته کشتی صحبت کرد و معتقد بود که برای شکوفا شدن استعدادها می بایست امکانات بیشتری در اختیار ورزشکاران و استعدادها قرار بگیرد.وی به کیهان ورزشی گفت:استعداد در لرستان زیاد داریم.استعداد زیاد است اما متاسفانه امکانات ورزشی نیست.در حال حاضر در باشگاه مان یک تشک استاندارد و سالم نداریم!الیگودرز یک سالن کشتی دارد اما همین سالن از داشتن تشک استاندارد و سالم محروم است!مشکلاتی داریم که نمی خواهم بازگو کنم ولی مسئولان محترم ورزش استان بدانند که ما در الیگودرز در بدترین شرایط تمرین می کنیم. مثلا باشگاه کشتی ما آب ندارد. آب باشگاه قطع شده است. خیلی عذر می خواهم اگر کشتی گیری بخواهد به دستشویی برود باید از باشگاه خارج شود. ما در باشگاه نمی توانیم دستشویی برویم!امیدوارم مسئولان محترم ورزش استان به مشکلات کشتی گیران استان بخصوص در الیگودرز رسیدگی کنند.اگر رسیدگی شود استعدادهای زیادی در استان ما شکوفا می شوند و می توانند خود را در میادین بزرگتر به اثبات برسانند. من با حمایت مربی دارم کشتی می گیرم وگرنه من به عنوان یک جوان که منبع درآمدی ندارم چطور می توانم در ورزش قهرمانی باقی بمانم.

راه و رسم پهلوانی را از آقاتختی آموخته ام

-وی ادامه داد:اگر امکانات ورزشی ما در استان لرستان مهیا باشد سالانه ورزشکاران زیادی در رشته های مختلف شناخته می شوند.امیدوارم مسئولان محترم وزارت ورزش با خواندن این مصاحبه به ورزش لرستان و الیگودرز توجه بیشتری کنند.

-علیرضا سرلک قهرمان جام تختی اضافه کرد:متاسفانه در شهر ما کار نیست!پدرم هزینه های ورزشی ام را هر طوری است مهیا می کند. الان راننده ماشین سنگین است و دو سال هم بیکار بود و به تازگی سرکار رفته است. با این حال از من حمایت می کند . امیدوارم روزی بتوانم جواب خوبی های پدرم را بدهم.

-دوباره به کشتی برمی گردیم و سرلک درباره برگزاری تمرینات اختصاصی خود گفت: پس از مسابقات مهم به اردوی تیم ملی دعوت می شویم و تمرینات را در جمع سایر کشتی گیران برگزار می کنیم. وقتی اردوی تیم ملی به پایان می رسد با هماهنگی کادرفنی تیم ملی ادامه تمرینات را در شهرم برگزار می کنم. البته همه چیز هماهنگ می شود و مربی من با کادرفنی در تماس است.گرچه امکاناتی که در اردوهای تیم ملی موجود است در شهرستان وجود ندارد و مشکل ساز می شود. با این حال برای رسیدن به موفقیت های بزرگ به مشکلات توجه نمی کنیم و تلاش مان را دوچندان می سازیم.

-علیرضا سرلک به رشته بوکس هم علاقه دارد و در این خصوص به کیهان ورزشی گفت:بوکس را پس از کشتی دوست دارم و گاهی أوقات برای سرگرمی به سالن بوکس می روم و تمرین می کنم.

-وی درباره چهره های شناخته شده کشتی استان لرستان گفت: آقایان غلام محمدی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ،پیمان یاراحمدی،مصطفی و مرتضی غیاثی و امیر رضا امیری از کشتی گیران شناخته شده استان لرستان هستند. البته غلام محمدی مطرح است و سالها در تیم ملی کشتی آزاد حاضر بود و عناوین مهمی هم در سطح بین المللی کسب کرد و الان هم سرمربی تیم مالی است.

-سرلک اضافه کرد:من راه و رسم پهلوانی را از آقاتختی یاد گرفته ام . از آقا تختی یاد گرفته ام که به پدر و مادرم احترام بگذارم.

-سرلک فلاش بکی به گذشته زد و خاطرنشان کرد: سال گذشته با تیم کشتی آزاد در جام جهانی روسیه نایب قهرمان شدیم و من از 4 کشتی در 3 مبارزه پیروز شدم و فقط به حریفم که نفر دوم روسیه بود باختم.یک دوره در رقابت‌های جوانان جهان در فنلاند حضور داشتم که با بدشانسی دستم از مدال کوتاه ماند، اما امسال در مسابقات جهانی امیدها مدال برنز کسب کردم.سال‌ها در سطح ملی بوده‌ام و کشتی‌گیر کم‌تجربه‌ای نیستم؛ امیدوارم این تجربیات در مسابقات پیش رو به من کمک کند. تمام هدفم کسب مدال طلا در رقابت های بین المللی است و مردم هم ما را دعا کنند تا نتیجه خوبی بگیریم.

-وی در پایان یادآور شد:از پدر و مادرم خیلی ممنونم که همیشه یارویاورم بوده اند.هم چنین از آقای علی آرین مربی ام که طی سالهای گذشته در حقم پدری کرده است.

* کیوان طباطبایی

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
علی گودرزی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
0
سلام چرا برای مصاحبه هامون لینک کوتاه نمی زارین
امیر
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
0
0
سرلک عزیز...باعث افتخاری
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار