PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۵۲۰۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
گفت و گو با میثم میرزایی سنتر تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام
میثم میرزایی سنتر تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام جزو بازیکنانی است که سالهاست در سوپر لیگ حضور چشمگیری داشته است. او همواره در تیم هایی که مدعی قهرمانی در سوپر لیگ بوده اند عضویت داشته است.سنتر ملی پوش پتروشیمی بندر امام در 27 سالگی از نظر تجربه به جایگاهی در سوپر لیگ رسیده است که می توان وی را یکی از مهره های اصلی تیم پتروشیمی بندر امام قلمداد کرد. پتروشیمی بندر امام مدعی قهرمانی به شمار می رود و امسال جزو تیم های بالانشین جدول سوپر لیگ بسکتبال بوده است. میرزایی میهمان این هفته «نگاه چند بعدی » از حضورش در عالم بسکتبال تا کیفیت سوپرلیگ امسال صحبت کرد و به کیهان ورزشی گفت که تیمش همیشه برای قهرمانی می جنگد.
ما به کمتر از قهرمانی راضی نمی شویم

متولد تهران ،بزرگ شده قائم شهر

-میثم میرزایی بازیکن ملی پوش تیم بسکتبال بندر امام خمینی متولد تهران در تاریخ 27 فروردین 1371 است. او در آغاز گفت و گو با کیهان ورزشی گفت:من در تهران متولد شدم اما در قائم شهر بزرگ شدم.خانه ما در خیابانی است که منتهی به جاده فیروز کوه می شود. من در این محله بزرگ شدم.البته قائم شهر جزو شهرهایی است که قهرمانان بسیاری را به جامعه ورزش معرفی کرده است. آقای بهداد سلیمی ملی پوش سابق وزنه برداری و قهرمان جهان و المپیک از چهره های مطرح ورزش قائم شهر است. ورزشکاران از رشته های کشتی، فوتبال ، والیبال ،بسکتبال و... از ورزش قائم شهر به تیم ملی رسیده اند.

-وی ادامه داد: من در خانواده ای ورزشکار شدم که بطورکلی ورزشی نبودند.تنها عضو ورزشی خانواده من بودم که بخاطر فیزیک و علاقه ام به بسکتبال وارد عرصه ورزش شدم و این مسیر را ادامه دادم .پدرم نظامی است. او سالها در نیروی انتظامی خدمت کرده است.پدرم حدود 18 سال در تهران خدمت کرد و 6 سال هم در بوکان بود و مابقی سالهای خدمتش را هم در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی مازندران سپری کرده است. یک برادر دارم که از ابتدا به درس خواندن علاقه مند بود. البته او در مقطعی سراغ وزنه برداری رفت ولی به علت آسیب دیدگی ،وزنه برداری را رها کرد و تمام وقتش را صرف درس خواهد کرد.

-میثم میرزایی بازیکن پست 3 بسکتبال ایران درباره وضعیت تحصیلی خود به کیهان ورزشی گفت:در حال حاضر دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی هستم.دوست دارم رشته تحصیلی ام را تا مقاطع بالاتر ادامه دهم گرچه هیچ کسی از آینده خبر ندارد و نمی تواند بطور قاطع درباره آینده خود صحبت کند. امیدوارم پس از دریافت مدرک کارشناسی برای فوق لیسانس اقدام کنم.

- میرزایی بازیکن تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام درباره این که در وضعیت تجرد بسر می برد ، عنوان کرد:بطورکلی تشکیل خانواده اتفاق خوبی برای جوانان است ولی چند سالی است که وضعیت اقتصادی کشور نسبت به گذشته سخت تر شده است و دست و پای جوانان را برای ازدواج بسته است.تا زمانی که برخی مسائل حل و فصل نشود نمی توان تشکیل خانواده داد.بخصوص که چند سالی است که من در جنوب ایران بازی می کنم و بطورکلی از برخی مسائل مثل ازدواج کمی دور شده ام. قطعا شرایط اقتصادی ام بهتر شود درباره ازدواج اقدام خواهم کرد.

استعدادیاب ،مرا کشف کرد

-میثم ملی پوش بسکتبال درباره نحوه ورودش به عالم توپ و سبد به کیهان ورزشی گفت: من از طریق استعدادیابی وارد بسکتبال شدم.وقتی 14 ساله بودم، بازی بسکتبال را آغاز کردم. در آن زمان فقط یک مربی در منطقه ما بود که به مدرسه ما آمد و استعداد مرا کشف کرد.آقای خاوری نژاد استعداد یاب بسکتبال از من تست گرفتند و تشخیص دادند که من بسکتبال را بطور جدی ادامه دهم.برای مدتی شاگرد آقای خاوری نژاد بودم و یک سری از موضوعات بسکتبال را یاد گرفتم تا این که شاگرد اقای امین اللهی شدم.ایشان روی من از نظر فنی کار کرد و لازم است از این دو مربی بخصوص آقای امین اللهی تشکر کنم.من تا رده جوانان شاگرد امین اللهی بودم .وقتی وارد دسته اول بسکتبال کشور شدم تحت نظر مربیان دیگری بودم.ضمنا دو سال بعد از آغاز بازی بسکتبال دچار مصدومیت شدم و دور ماندم. آن زمان فهمیدم که چقدر از بسکتبال دور شده‌ام و عاشق آن هستم.

-وی ادامه داد:روزی یکی از دوستان به من گفت که تیم زغال سنگ شاهرود دنبال بازیکن می گردد و بهتر است برای پیشرفت به آن تیم بروم.من رفتم و صحبت کردیم و قرار شد در تیم زغال سنگ بازی کنم.در آن برهه شرایط لیگ دسته اول بسکتبال نسبت به امروز متفاوت بود.من رفتم در زغال سنگ دیده شدم. تجربه خوبی برایم بود.سال خوبی را از نظر فنی در بسکتبال پشت سر گذاشتم.سپس به تیم کاله رفتم.من با تیم بسکتبال کاله دوران خوبی را سپری کردم و با این تیم قهرمان شدیم و حتی به فینال بازیها رسیدم. پس از مدتی شرایط مهیا شد به تیم دانشگاه آزاد پیوستم که در سوپر لیگ برتر حاضر بود. اولین تجربه لیگ برتری ام را با دانشگاه آزاد کسب کردم.آقای مهران شاهین طبع سرمربی بود و همانطور که در بخش قبلی گفتم خیلی به من کمک کرد و سکوی پرتاب شد.دانشگاه آزاد به من کمک کرد تا در لیگ برتر دیده شوم. پس از پایان قرارداد با این تیم شرایط فراهم شد به تیم پتروشیمی بندر امام یپوستم. دو سالی در پتروشیمی بودم تا این که پیشنهادی از تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان دریافت کردم و یک فصل در این تیم باشگاهی بازی کردم و دوباره به پتروشیمی بندر امام خمینی برگشتم.الان سه فصل است که در خدمت پتروشیمی بندر امام هستم و شرایط خوبی در پتروشیمی دارم.

بخش خصوصی بسکتبال ،انتظار حمایت دارند

-میثم میرزایی بسکتبالیست قائم شهری اضافه کرد:من گذشته خود را هرگز فراموش نمی کنم.من از دانشگاه آزاد شروع کردم و در این تیم مطرح شدم. قطعا تیم دانشگاه آزاد که سکوی پرتابم در بسکتبال بوده است از یاد نخواهم برد.من سال خوبی در دانشگاه آزاد داشتم و روزهای خوب را فراموش نمی کنم.

-بخش بعدی گفت وگوی کیهان ورزشی با ملی پوش تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام درباره عدم ثبات تیم های باشگاهی در سوپر لیگ برتر بود. میثم دراین باره گفت:بحث ثبات تیم های سوپر لیگ بسکتبال سالهاست که مطرح است.یک تیم می آید و تیم خوبی می بندد ولی خبری از این تیم در فصل آینده سوپر لیگ برتر نیست!ما یک سری تیم داریم که توسط باشگاه های ریشه دار و شناخته شده همیشه حضور دارند. مثل پتروشیمی بندر امام ،مهرام،پالایش نفت آبادان،ذوب آهن اصفهان و...همیشه حضور دارند ولی یک سری تیم خصوصی دارند که می آیند و نتیجه ام می گیرند اما به علت بی توجهی و عدم حمایت صحنه را خالی می کنند و قید تیمداری را می زنند.ما در وهله نخست می بایست از تیمداری بخش خصوصی حمایت کنیم.بیشتر تیم هایی که می آیند و پس از مدتی تیمداری را رها می کنند در بخش خصوصی هستند. اینها انتظار دارند که بخش خصوصی حمایت شود اما خبری نمی شود و مجبورند که لیگ برتر بسکتبال را رها کنند.اگر از سرمایه گذار خصوصی حمایت قاطع شود تعداد تیم ها بیشتر می شود. امسال تعداد تیم های حاضر در سوپر لیگ برتر افزایش یافته است و امیدواریم که مسئولان محترم از وضعیت کنونی لیگ برتر حمایت کنند تا تعداد تیم ها کاهش پیدا نکند.الان کسانی هستند که علاقه مند هستند در بسکتبال سرمایه گداری کنند اما انتظار حمایت دارند.

ما به کمتر از قهرمانی راضی نمی شویم

سطح علمی مربیان داخلی کمتر از خارجی ها نیست

-میثم میرزایی جزو بازیکنانی است که سالهاست در تیم ملی حضور دارد.وی در این خصوص به کیهان ورزشی گفت:من از رده نوجوانان در تیم های ملی بسکتبال ایران بوده ام.در تمامی رده های ملی حضور داشته ام و سپس به تیم بزرگسالان دعوت شدم. البته در ابتدا در تیم ملی ب بسکتبال بازی کردم و حدود 2 سالی در خدمت تیم ملی ب بودم.سپس به تیم ملی بزرگسالان دعوت شدم و تاکنون در خدمت تیم ملی هستم.اولین مسابقات بین المللی که با تیم ملی شرکت کردم کاپ آسیا چلنج در سال 2016 بود که آقای بایرمن سرمربی تیم ملی بود.تجربه بسیاری خوبی بود .

-از میرزایی درباره تفاوت مربیان داخلی و خارجی سئوال کردیم که وی در پاسخ به کیهان ورزشی گفت:آقای بایرمن مربی خوب و از نظر فنی به روز بود ولی مربیان داخلی از نظر علمی در سطح پایینی قرار ندارند. الان مربیان ایرانی ،عملکردشان خوب بوده است و کار در لیگ و تیم ملی را به نحو احسن انجام می دهند.علم مربیان ایرانی کمتر از مربیان خارجی نیست و بی انصافی است که بگوییم مربیان داخلی علم گرا نیستند و سطح شان پایین است! با این حال در سوپرلیگ برتر می بینیم که مربیان داخلی عملکرد مناسبی داشته اند.مربیان داخلی نیاز به حمایت دارند تا خودشان را نشان دهند.

حدادی بهترین بازیکن تاریخ بسکتبال ایران است

-میرزایی همانند اکثر بسکتبالیست‌های بزرگ ایران ، الگویش در زمین حامد حدادی بود :« معتقدم بهترین بازیکن تاریخ بسکتبال ایران حامد حدادی است. حامد یک پاسور عالی در داخل و خارج از منطقه رنگی است. من همیشه سعی می‌کنم به اندازه او خوب باشم.حدادی بیش از یک دهه برترینسنترآسیا بوده و هنوز مسافت پیموده نشده زیادی برای او باقی مانده است. »-سنتر تیم ملی ادامه داد: معتقدم که از بازیکنان نسل قبلی بسکتبال ایران چندین نفر هستند که هنوز هم می‌توانند مفید باشند.هرگز فکر نمی‌کردم که جای حدادی را پر کنم. هیچ کس نمی‌تواند جای او را در تیم ملی پر کند، اما من تمام تلاش خود را خواهم کرد تا بهترین نقش ممکن را در تیم ملی داشته باشم، نه فقط این که بتوانم جای کسی را در تیم ملی پر کنم.من دوست ندارم بازنده باشم و همیشه به فکر پیروزی هستم. بنابراین به من القا می‌شود که کار کنم و تلاش بیشتری انجام دهم .

روی تیم های پایه بطور جدی سرمایه گذاری نکرده ایم

-نقش بازیکنان خارجی در سوپر لیگ برتر امسال بیشتر از همیشه محسوس است. با افزایش تعداد تیم ها در سوپرلیگ برتر شاهد هستیم که تعداد بازیکنان داخلی در سطح سوپر لیگ قابل ملاحظه نیست و به نظر می رسد که سرمایه گذاری روی بازیکنان داخلی می بایست یکی از برنامه های ضروری فدراسیون بسکتبال باشد. میثم میرزایی در این خصوص به کیهان ورزشی توضیح داد و گفت:امسال تعداد تیم ها افزایش یافت و الان 14 تیم در سوپر لیگ برتر حاضر هستند.تعداد تیم ها در دوره های گذشته سوپرلیگ کاهش یافت و تعداد تیم ها به 8 الی 9 تیم رسید و آن در برهه کمبود بازیکنان داخلی محسوس نبود و أصلا به چشم نمی آمد.تعداد بازیکنان داخلی در دوره های گذشته به حدی بود که کسی تصور نمی کرد که ما در داشتن بازیکنان جوان با کمبودی مواجه باشیم اما امسال که سوپرلیگ با 14 تیم آغاز شد همه متوجه شدند که تعداد بازیکنان داخلی در لیگ کم است واین که ما در بسکتبال پایه به درستی سرمایه گذاری نکرده ایم!استعدادیابی به معنای واقعی انجام نداده ایم و سرمایه گذاری دروی پایه ها انجام نشده است. الان متوجه شده ایم که می بایست روی تیم های پایه با جدیت بیشتری سرمایه گذاری کنیم تا در دوره های آینده از نظر داشتن بازیکن داخلی دچار کمبود نشویم. البته بازیکنان خارجی تیم ها تاحدودی خلا بازیکنان داخلی را پر کرده اند ولی برای آینده بسکتبال می بایست به سمت سرمایه گذاری روی پایه برویم.الان چنین قضیه ای نیاز بسکتبال است.

پتروشیمی همیشه برای قهرمانی جنگیده است

-بحث را عوض کردیم و از میثم درباره علاقه اش به رشته ورزشی دیگری پرسیدیم که او در پاسخ مان گفت: از روزی که وارد عالم بسکتبال شدم بطور جدی این رشته ورزشی را دنبال کردم و سالهاست که تمرکزم روی بسکتبال و تیم های باشگاهی ام است.طوری شده که هیچ رشته ورزشی دیگری را تعقیب و بازی نمی کنم.بسکتبال تنها رشته ورزشی موردعلاقه ام است.

-پتروشیمی بندر امام جزو تیم های مطرح سوپرلیگ بسکتبال است.از میرزایی درباره وضعیت تیمش در سوپرلیگ امسال سئوال کردیم و او به کیهان ورزشی گفت:امسال شاهد لیگ متفاوتی نسبت به دوره های گذشته هستیم.تعداد تیم ها بیشتر شده و اکثر تیم ها از نظر فنی در سطحی نزدیک به هم هستند.تعداد مدعیان قهرمانی در لیگ امسال بیشتر شده است.شرایط لیگ امسال متفاوت است و نمی توان گفت که کدام تیم ها شانس قهرمانی شان بیشتر است.الان ما در جدول رده بندی سوپر لیگ در مکان دوم هستیم.امیدوارم به صدر جدول برسیم و قطعا عیار تیم ها به خصوص تیم ما در پلی آف مشخص خواهد شد.در پلی آف معلوم می شود که سطح فنی تیم ها در چه حدی است و تیم ها در روزهای سرنوشت ساز چه وضعیتی دارند.

-وی ادامه داد:البته تیم پتروشیمی بندر امام طی أدوار گذشته سوپر لیگ همیشه یکی از مدعیان قهرمانی بوده است و همیشه برای قهرمانی در بسکتبال جنگیده است.ما در چند سال گذشته نشان دادیم که دنبال قهرمانی هستیم و برای رسیده به قهرمانی روحیه جنگندگی داریم.تاریخ سوپرلیگ نشان می دهد که پتروشیمی بندر امام به کمتر از قهرمانی راضی نمی شود.

-میثم اضافه کرد:من هم مثل سایر بازیکنان پتروشیمی مایل هستم که بهترین بازیها را ناجام دهم و یکی از نفرات اصلی تیم در هر شرایطی باشم.البته کادرفنی تصمیم نهایی را می گیرد و آقای فرزاد کوهیان سرمربی تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام است که می گوید کدام بازیکنان بیشتر بازی کنند و کدام بازیکنان استراحت داشته باشند.البته کوهیان در این هفته طوری از بازیکنان بازی می گیرد که فشار از روی بازیکنان کاسته شود و همه بازیکنان در خدمت تیم باشند.

ما به کمتر از قهرمانی راضی نمی شویم

شاهین طبع برایم خیلی زحمت کشیده است

-تعدادی از تیم ها در سوپرلیگ برتر هستند که می گویند جوانگرایی کرده اند. مهرام از تیم های ریشه دار سوپر لیگ یکی از این تیم هاست .میثم دراین باره می گوید:باشگاه مهرام سالهاست که بازیکنان جوانی را به بسکتبال معرفی کرده است اما مهرام در فصل جاری تیم جوانی نیست بلکه تلفیقی از بازیکنان باتجربه و جوان است. مثل صمد نیکخواه بهرامی که باتجربه ترین بازیکن لیگ به شمار می آید یا آرمین سهراب نژاد و ارسلان هم نفرات باتجربه مهرام محسوب می شوند.به نظر من مهرام ترکیبی از بازیکنان باتجربه و جوان است.

-میثم میرزایی بازیکن تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام درباره تاثیرگذارترین مربی خود به کیهان ورزشی گفت: من از تیم نوجوانان بسکتبال ایران تا امروز که در خدمت پتروشیمی بندرامام هستم مربیان زیادی داشته ام.تمامی مربیان برای من زحمات زیادی کشیده اند که لازم است از تک تک آنها تشکر کنم ولی آقای مهران شاهین طبع جزو مربیانی بوده که سکوی پرتابم در بسکتبال شده است و از نظر شخصیتی و فنی روی من تاثیر بسزایی گذاشته است و لازم است از او بخاطر زحماتش تشکر ویژه کنم. من با آقای شاهین طبع به سوپرلیگ برتر بسکتبال آمدم . آقای شاهین طبع در لیگ برتر به من میدان داد و دلسوزانه برایم زحمت کشید.البته لازم است از آقایان کوهیان،رضا نوری و... که برایم تلاش و زحمت کشیده اند تشکر کنم.

-وی در پایان گفت:از کیهان ورزشی بابت فرصتی که به بازیکنان تیم های شهرستانی می دهد و توجه ویژه ای به بسکتبال دارد کمال تشکر را دارم. امیدوارم بسکتبال در کشورمان به جایگاه واقعی خود برسد. بسکتبال جزو رشته هایی است که تاکنون به جایگاه واقعی اش در جامعه ورزش نرسیده است در حالی که بسکتبال در ایران ،هواداران زیادی دارد که اگر به بسکتبال توجه شود و علاقه مندانش مورد تشویق قرار گیرند پیشرفت قبل ملاحظه ای در جامعه ورزش خواهد کرد. حیف است بسکتبال با علاقه مندانی که دارد به جایگاه واقعی اش در کشورمان نرسد.

*کیوان طباطبایی

*عکس ها از مهدی گرویی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
0
0
مطالب بسکتبال عالی است از کشتی و هندبال بیشتر بنویسید
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار