PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۵۲۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷

شاگردان یورگن کلوپ با پیروزی مقابل ساوتهمپتون به امتیاز ۷۳ رسید تا ضمن مستحکم کردن جایگاه خود در صدر جدول، اختلاف عجیبی با سایر مدعیان ایجاد کنند. لیورپول در حال حاضر از ۲۵ بازی به آمار عجیب ۲۴ پیروزی و یک تساوی رسیده است تا بهترین تیم حال حاضر اروپا باشد. تیم او تنها یک‌بار در طول فصل امتیاز از دست داده که آن هم در بازی رفت مقابل اتوبوس منچستریونایتد بود که مساوی کرد. به‌نظر می‌رسد چیزی با پایان حسرت ۳۰ ساله هواداران لیورپول برای قهرمانی در لیگ برتر جزیره باقی نمانده است و می‌تواند سریع‌ترین قهرمانی تاریخ لیگ برتر باشد. گواردیولا با منچسترسیتی در فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۸ موفق شد ۱۰۰ امتیاز کسب کند و حالا تیم لیورپول می‌تواند از این رکورد عبور کند و در لیگ برتر جاودانه شود. منچستریونایتد در 14 آوریل2001 سریع‌ترین رکورد قهرمانی لیگ را ثبت کرد. این تیم ۲ رکورد بعدی را هم در ۲۲ آوریل سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۲ در اختیار دارد. لیورپول عملا با ۸ برد دیگر در هفته سی و دوم زودهنگام‌ترین قهرمانی تاریخ لیگ برتر انگلیس را جشن خواهد گرفت. جالب اینکه قرمزها در هفته سی و سوم هم این شانس را دارند تا در بازی ورزشگاه اتحاد مقابل منچسترسیتی به رویایی‌ترین شکل ممکن به انتظار ۳۰ساله خودشان برای نوزدهمین قهرمانی در لیگ پایان دهند!

با اینکه بر اساس آمار و احتمالات ممکن است لیورپول از روز ۴ آوریل و مدتها مانده به پایان رسمی فصل جاری لیگ برتر قهرمانی‌اش را قطعی کند ولی لیورپولی‌ها باید تا آخرین بازی خانگی‌شان در این فصل که در مقابل چلسی برگزار خواهد شد یعنی تا روز ۹ مه منتظر بمانند تا بتوانند جام قهرمانی را بالای سر برده و در شهر لیورپول در کنار هواداران‌شان رژه قهرمانی داشته باشند. آنها علاوه بر این در بازی‌های جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا هم مدعی هستند که فشردگی تقویم مسابقات کار انها را سخت‌تر می‌کند. اما با توجه به شکل فعلی تیم آنفیلد، به طور فزاینده‌ای این احتمال وجود دارد که آنها از ۱۰۰ امتیاز که به عنوان رکورد تعیین شده توسط منچسترسیتی در سال ۲۰۱۸، شناخته می‌شود، پیشی بگیرند. باشگاه واقع در مرسی ساید در حال حاضر تعداد بی سابقه‌ای از رکوردها را شکست داده است زیرا حرکت به سمت عنوان قهرمانی آنها افزایش یافته است.

هیچ تیمی در تاریخ ۱۳۰ ساله برگزاری فوتبال در سطح اول فوتبال انگلیس لیگ برتر یا دسته اول- که از سال ۱۸۸۸ شروع شده، نتوانسته در ۲۷ دیدار متوالی به اندازه تیم یورگن کلوپ امتیاز به دست بیاورد. لیورپول کلوپ در اواخر فصل گذشته و نیم‌فصل اول لیگ امسال، توانسته در ۲۷ دیدار ۷۹ امتیاز جمع کند؛ آمار رویایی ۲۶ برد و تنها یک تساوی آنها را بر بام بهترین تیم فوتبال تاریخ انگلیس قرار داده است. تیم کلوپ مهارنشدنی به نظر می‌رسد؛ فرقی نمی‌کند لسترسیتی شگفتی‌ساز روبه‌روی آنها باشد، یا من‌سیتی باکیفیت. نتیجه همیشه به نفع تیم آقای کلوپ خواهد بود. فلسفه گگن پرسینگ یورگن کلوپ در ماه‌های گذشته هیچ ضدسیستم کارآمدی را علیه خودش ندیده و به همین دلیل لیورپول را می‌توان قهرمان زودهنگام لیگ جزیره در این فصل دانست؛ حتی اگر کلوپ در کنفرانس مطبوعاتی برای حفظ کردن روحیه شاگردانش از تمام نشدن رقابت بگوید.

پس از ۳۰ سال

تیم فوتبال لیورپول سه دههدر لیگ برتر انگلیس قهرمان نشده است.در لیگ جزیره به ترتیب منچستر یونایتد۲۰، لیورپول۱۸، آرسنال۱۳، اورتون ۹، استون ویلا۷و ساندرلند، چلسی و منچسترسیتی ۶ قهرمانی به دست آورده اند و بین پر افتخارترین تیم های تاریخ لیگ انگلستان هستند. اما لیورپولی‌ها که زمان حضور "سرالکس فرگوسن" روی نیمکت یونایتد حرف خاصی برای گفتن و عرض اندام کردن نداشتند و نزدیک به ۲۶ سال نه فقط لیورپولی‌ها بلکه همه‌ تیم‌ها تحت سلطه و تحت تاثیر درخشش خیره کننده شیاطین سرخ با سرالکس بودند. آخرین قهرمانی قرمزهای آنفیلد در لیگ برتر به سال ۱۹۹۰ برمی‌گردد. اما آن‌ها در سال ۲۰۱۳عزمشان را برای شکستن طلسم جزم کردند و در یک رقابت فشرده با سایر تیم های بزرگ، در آستانه قهرمانی قرار گرفته بودند، اما یک اتفاق عجیب که تا ابد فراموش نخواهد شد، سرنوشت لیورپولی‌ها را به شکل دیگری رقم زد. آن اتفاق عجیب، سُر خوردن کاپیتان استیون جرارد بازیکن محبوب آنفیلدی‌ها مقابل چلسی و در آستانه سه هفته مانده به پایان لیگ برتر بود. در آن بازی حتما همه فوتبالی ها یادشان هست که جرارد در میانه میدان چگونه لیز خورد و باعث شد تیمش آن بازی فوق مهم را به چلسی ببازد و قهرمانی از کف آنفیلدی‌ها به همین سادگی از دست برود. هر چه که بود پس از آن اتفاقات براندن راجرز از نیمکت مربیگری کنار رفت و یک مربی بزرگ آلمانی به نام یورگن کلوپ برای پایه گذاری لیورپول قدرتمند راهی آنفیلد شد. او ۴ سال پیش بود که به قرمزها ملحق شد و در سه سال اول سعی کرد با بازیکنان جدید از آکادمی باشگاه و چند خرید کارآمد لیورپول را از نو بسازد. تیمی بسازد که دلخواه هواداران باشد. جنگنده، جاه‌طلب و تشنه قهرمانی.

قهرمان‌های زودهنگام اروپا

به بهانه احتمال دستیابی لیورپول به زودهنگام‌‌ترین قهرمانی تاریخ لیگ برتر، نگاهی به سریعترین قهرمانی‌ها در لیگ‌های معتبر اروپایی می‌اندازیم:

انگلیس؛ زیر سلطه تیم‌های شهر منچستر

با قهرمانی در فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷ لیگ برتر به فاصله پنج هفته مانده به پایان فصل، تاریخ ساز شد. پیش از این قهرمانی فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ منچستریونایتد، عنوان سریع ترین قهرمانی تاریخ لیگ برتر را به خود اختصاص داده بود ولی اینک آن ها در این عنوان با همشهری شان شریک هستند. سیتیزن ها همچنین به فاصله پنج هفته تا پایان کار قهرمان بالاترین سطح فوتبال انگلیس شدند که این یعنی علاوه بر شیاطین سرخ نسخه ۲۰۰۱-۲۰۰۰، با قهرمانی فصل ۱۹۰۸-۱۹۰۷ منچستریونایتد و همچنین قهرمانی فصل ۱۹۸۵-۱۹۸۴ اورتون در بالاترین سطح فوتبال انگلیس (که همگی به فاصله پنج بازی تا پایان فصل به دست آمدند) برابری کرده باشند.

فرگوسن سی و هشتمین و آخرین قهرمانی دوران امپراطوری‌اش در منچستریونایتد را با قهرمانی قاطعانه در سال ۲۰۱۲ در فاصله ۴ هفته مانده به پایان فصل جشن گرفت. با وجود حذف در لیگ قهرمانان اروپا در مرحله یک‌هشتم‌نهایی، منچستریونایتد با گل رویایی فن‌پرسی در بازی ۲۸فوریه ۲۰۱۳ مقابل آستون‌ویلا بیستمین قهرمانی خودش در لیگ را جشن گرفت؛ آن هم ۴ هفته مانده به پایان فصل. منچستریونایتد با ۸۹امتیاز و اختلاف ۱۱امتیازی با منچسترسیتی جام را بالای سر برد. این تیم با ۸۶گل زده ۲۰گل بیش از سیتی به ثمر رساند. آرسنال در فصل ۲۰۰۳در فاصله ۴ هفته مانده به پایان فصل با رقم زدن یک فصل بدون شکست، لقب «دست‌نیافتنی» را از آن خودش کرد. برتری در ۳۶بازی و کسب ۹۰امتیاز آن‌ها را به دومین تیم تاریخ فوتبال انگلیس و تنها تیم تاریخ لیگ برتر انگلیس تبدیل کرد که یک فصل را بدون باخت پشت سر می‌گذارد. برتری ۱۱امتیازی نسبت به چلسی ۴ هفته قبل از تساوی ۲-۲در خانه تاتنهام و قطعی شدن قهرمانی شکل گرفت. آنری با ۳۰و پیرس با ۴گل زده همراه پاتریک ویرا در نقش هافبک دفاعی و اشلی کول در خط دفاع از ارکان این قهرمانی شگفت‌انگیز بودند.

آلمان؛ بایرن و دیگر هیچ!

تیم فوتبال بایرن مونیخ در سال ۲۰۱۴ پس از کسب عنوان قهرمانی بوندسلیگا رکوردهای تاریخ این رقابت ها را درنوردید. این تیم در حالی به بیست و سومین قهرمانی خود در تاریخ رقابت ها رسید که رکورد سریعترین کسب قهرمانی را با ۲۸ بازی شکست.بدین ترتیب بایرن رکورد قبلی بوندسلیگا را که در اختیار این باشگاه بود بهبود بخشید. رکورد قبلی زودهنگام ترین قهرمانی بوندسلیگا در فصول ۱۹۷۳ - ۱۹۷۲ و ۲۰۰۳ - ۲۰۰۲ با قهرمانی بایرن در هفته سی ام مسابقات به ثبت رسیده بود. بایرن همچنین در آن فصل رکورد بهترین شروع فصل تاریخ بوندسلیگا را با ۸ برد پیاپی ثبت کرد و با کمترین گل خورده در ۲۱ هفته مسابقات رکورد دیگری به نام خود رقم زد. بایرن از سال ۱۹۶۳ یعنی تاسیس بوندسلیگا ۲۳ بار قهرمان بوندسلیگا شده بود که این رکورد دیگری برای باشگاه باواریایی بود. تیم پپ گواردیولا علاوه بر قهرمانی بوندس‌لیگا، به قهرمانی جام حذفی، جام باشگاه‌های جهان و سوپرجام اروپا هم در همان سال رسید. ماریو مانژوکیچ که حالا در حاشیه خلیج فارس بازی می‌کند، در آن زمان نقش کلیدی در بایرن داشت و با ۱۸ گل زده بهترین گلزن بایرن بود. بایرن تنها در دو بازی باخت و در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در مجموع 5 بر صفر رئال را شکست داد.

ایتالیا؛ یوونتوس 12 سال پس از اینتر

فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ سری آ به دنبال جنجال های ناشی از کالچوپولی یکی از آن فصل های نامتوازن فوتبال ایتالیا بود. یوونتوس به سری بی تبعید شده بود و اینتر با جذب بازیکنان کلیدی بیانکونری، زلاتان ابراهیموویچ و پاتریک ویرا، راه را بر تمام مدعیان قهرمانی بسته بود. در روز ۳ مارچ ۲۰۰۷ شاگردان روبرتو مانچینی با نتیجه ۲-۱ در خانه لیورنو به پیروزی رسیدند تا اختلاف خود را با تیم دوم جدول، آاس رم به ۱۶ امتیاز برسانند.قهرمانی اینتر سرانجام در روز ۲۲ آپریل ۲۰۰۷ رسمی شد؛ زمانی که در فاصله ۵ هفته مانده به پایان رقابت ها اینتر سیه‌نا را شکست داد و رم با شکست مقابل آتالانتا، اختلاف خود با اینتر را دوباره ۱۶ امتیازی دید. البته افت رم در هفته های پایانی فصل منجر به ایجاد اختلافی ۲۲ امتیازی بین تیم قهرمان و تیم دوم در پایان فصل شد. ۳ مارچ ۲۰۱۹ و دقیقا ۱۲ سال بعد از برتری اینتر مانچینی مقابل رم، یوونتوس توانست به نخستین تیمی تبدیل شود که با رکورد نراتزوری برابری کرده و اختلاف در صدر جدول را به عدد ۱۶ می‌رساند.یوونتوس در فاصله ۵ هفته مانده به پایان رقابت‌ها در ورزشگاه آلیانس یوونتوس آرنا به مصاف فیورنتینا رفت و با پیروزی مقابل این تیم، برای هشتمین بار متوالی قهرمانی اسکودتو را کسب کرد. شاگردان آلگری که باخت ناامیدکننده‌ای مقابل آژاکس در لیگ قهرمانان متحمل و از دور رقابت‌ها حذف شدند در این دیدار به سختی به پیروزی ۲ بر یک دست یافتند و برای هشتمین بار متوالی به امپراطوری خود در سری آ تداوم بخشیدند. مکس آلگری هم اولین مربی تاریخ سری‌آ شد که پنج قهرمانی پیاپی در لیگ کسب کرده است. البته رکورد بیشترین قهرمانی در سری‌آ متعلق به جیووانی تراپاتونی با ۷ قهرمانی است.

فرانسه؛ شوالیه‌های پاریسی

هنوز 8 هفته به پایان مسابقات لیگ در فصل 2015-2016 باقی مانده بود که پاری‌سن‌ژرمن توانست با هدایت لوران بلان قهرمانی لیگ فرانسه را بدست آورد. آنها حتی می‌توانستند زودتر و در پایان هفته بیست و هفتم قهرمان فصل شوند اما شکست 2-1 مقابل لیون قهرمانی‌شان را کمی به تعویق انداخت. در آن فصل زلاتان ابراهیموویچ با 50 گل یک نمایش فوق‌العاده را بر جای گذاشت اما بازهم شکست 3-2 در دو بازی رفت و برگشت مقابل منچسترسیتی این تیم پاریسی را در لیگ قهرمانان اروپا ناکام گذاشت.

اسپانیا؛ همه چیز برای بارسلونا

در حالی که 4 هفته به پایان فصل 2017-2018 باقی مانده بود، بارسلونا توانست یکبار دیگر به قهرمانی لالیگا دست پیدا کند. آنها فصل قبل‌تر هم توانسته بودند با هدایت ارنستو والورده قهرمانی را کسب کنند. این تیم در فینال کوپا‌دل‌ری با پیروزی 5 بر صفر مقابل سویا نیز قهرمانی را بدست آورده بود. در حالیکه در همان شب آندرس اینیستا برای همیشه با پیراهن بارسا خداحافظی کرد.

* عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار