PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۵۳۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
ویروس کرونا خیلی زود موفق شد ضعف‌های موجود در بدنه فوتبال ایران را نمایان کند.
کیهان ورزشی-

آنچه تا امروز از یافته‌های پزشکی پیرامون ویروس جهانگیر کرونا به شکلی بدیهی مخابره شده، ارتباط میزان کشندگی آن با سیستم ایمنی افراد است.

حال ارتباط شدت آسیب با آن سطح سیستم ایمنی، در بخش هایی دیگر غیر از بدن انسان نیز نمود پیدا می کند؛ از اقتصاد و فرهنگ تا ورزش و هنر و ...

درباره تاثیرات ویروس بر ورزش دنیا، طی این مدت بسیار خوانده ایم اما اینکه ورزش ایران تا چه اندازه در برابر این اتفاق، شکننده بوده است را می توان مورد بحث قرار داد.

واقعیت ماجرا این است که ورزش ما در مقایسه با کشورهای قدرتمند و به اصطلاح صاحب ورزش تنها در یک نقطه اشتراک دارد و آن تعطیلی مسابقات است. البته هنوز هستند افرادی که با مصاحبه های گاه و بیگاه خود و اشاراتی مبنی بر تلاش جهت کسب مجوز برگزاری لیگ برتر فوتبال در این اوضاع و احوال، نشان می دهند سلامتی جامعه ورزش-از بازیکن و مربی گرفته تا هوادار-اولویت شان نیست و اساسا فلسفه وجودی ورزش را درک نکرده اند. نمونه اش مسوول برگزاری مسابقات لیگ برتر که روز گذشته در مصاحبه ای عجیب اعلام کرد که؛ به دنبال کسب مجوز برگزاری ادامه بازی‌های لیگ نوزدهم از ستاد مبارزه با کرونا است(!)

جدا از این موضوع، آنچه بیش از پیش ساختار شکننده ورزش ایران و بویژه فوتبال را نشان می دهد، سکوت مدیران آن در برابر تاثیرات اقتصادی کرونا است.

طی هفته های اخیر، مهمترین اخبار در حوزه فوتبال خارجی به نگرانی باشگاههای بزرگ از آسیب های اقتصادی کرونا مرتبط بوده است.

بسیاری از باشگاهها، از مربیان و بازیکنان درخواست کاهش دستمزدهایشان را داشته اند و متقابلا آن مربیان و بازیکنان بدور از هر گونه تنش و بر اساس سیاست گذاری های اتحادیه ها و انجمن های مرتبط با شغل خود، به خواسته های مطرح شده پاسخ مثبت داده اند.

بطور مثال روز گذشته سازمان لیگ برتر فوتبال انگلیس اعلام کرد با انجمن های حمایت از حقوق بازیکنان و مربیان به توافق رسیده تا دستمزدها را کاهش دهد.

پیش از این نیز باشگاه های بارسلونا، اتلتیکو مادرید، یوونتوس، اسپانیول، کالیاری، لورکوزن و لایپزیک از موافقت بازیکنان و مربیان خود به کاهش دستمزدها خبر داده بودند.

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که در داخل ایران هنوز باشگاهها، مربیان و بازیکنان در این زمینه واکنشی نشان نداده اند.

البته اشتباه نکنید، منظور از طرح این موضوع شماتت چهره های ورزشی کشورمان از این بابت که حاضر به کسر مبلغ قراردادهای خود نشده اند نیست زیرا  همین افراد، هر ساله برای دریافت حقوق خود در پایان فصل باید هفت خوان رستم را پشت سر بگذارند و در نهایت شاید تنها تعداد اندکی از آنان موفق به دریافت مبالغ قراردادهایشان بطور کامل از باشگاهها شوند و اغلب یا باید قید بخشی از حقوق خود را بزنند و یا در راهروهای فدراسیون فوتبال به دنبال طرح شکایت رفت و آمد داشته باشند!

منظور از این مقایسه اشاره به ساختار شکننده - اگر ساختاری را بتوان متصور بود- فوتبال ایران است که نه دخل و خرج باشگاههای آن شفاف است و نه میزان سود و ضرر آنها. نه بازیکنان و مربیانش دارای اتحادیه های قدرتمندی هستند و نه مدیران باشگاهها از تخصص لازم برای سنجیدن تاثیرات کرونا بر اقتصاد ورزش برخوردارند. اینها همه دردهای چند دهه فوتبال کشورمان است که اراده ای برای درمان شان وجود نداشته و ناگزیر در چنین بزنگاههایی رخ عیان می کند.

طبیعی است ورزش و بویژه فوتبالی که سالیان سال به حال خود رها شده و از فقدان ساختار مستحکم رنج می برد را نتوان با ورزش در سایر نقاط جهان مقایسه کرد و از مدیران، مربیان و بازیکنان آن انتظار برخورد درست و منطقی با چنین شرایطی را داشت.

سیستم معیوب ورزش ایران نه تنها در برابر چنین پیشامدی تاب مقابله ندارد بلکه در بخش هایی خودش را به شکلی کاملا فکاهی ظاهر می سازد؛ مثل تغییراتی که در دو باشگاه بزرگ کشور یعنی  استقلال و پرسپولیس، در روزهای کرونایی اتفاق افتاد و هنوز هم در حال انجام است و یا پست هایی که در برخی فدراسیون ها به افراد جدید پیشکش شده و بازتاب هایی نیز داشته است!

فکاهی دیگر و البته ایستاده در صدر جدول طنازی‌های چند روز اخیر، ادعای یک مدیر تازه منصوب شده است که اعلام کرده قصد دارد در باشگاه خود فعالیت های ورزشی را تنها در فوتبال خلاصه نکند و رشته های دیگر را نیز راه اندازی نماید. این در حالیست که باشگاه مذکور در اداره همان تک رشته-فوتبال- نیز مصائب فراوانی دارد و همین امروز خبر رسید که یک بازیکن خارجی اش به دلیل عدم دریافت مطالبات خود، راه شکایت را پیش گرفته است!

آیا در جای دیگری از ورزش جهان طی هفته های اخیر که همه چیز تحت تاثیر بیماری کرونا قرار داشته است، نمونه هایی از این دست سراغ دارید؟

کرونا آمد و روزی خواهد رفت اما ظاهرا ورزش ایران و تفکرات حاکم بر آن خیال تغییر ندارند.

*حمید ترابپور

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار