PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۵۳۷۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
کیهان ورزشی-

از سال 1320 تا سال 1366 به مدت 46 سال، بازوبند کاپیتانی تیم ملی همیشه بر بازوان بازیکنانی بسته می شد که در باشگاه های تهرانی عضو بودند مثل برومند، رنجبر، حبیبی، بهزادی، پروین، حجازی، پنجعلی و ...اما مرحوم دهداری سرمربی وقت تیم ملی در سال 1366 این بازوبند را بر بازوی سیروس قایقران بازیکن تیم ملوان بندرانزلی بست تا اعتماد و اعتقاد خود به جوانان شهرستانی را نشان دهد. سیروس هم به خوبی از عهده این مسئولیت برآمد. امروز 18 فروردین 1399 است. 22 سال پیش در چنین روزی، سیروس قایقران را برای همیشه از دست دادیم.

سیروس قایقران، فرزند پرویز، متولد اول بهمن سال 1340 در بندر انزلی بود. او در محله کلویر انزلی بزرگ شد و از زمین های خاکی همین محله بود که به باشگاه پر طرفدار ملوان راه پیدا کرد. سیروس در 16 سالگی راهی باشگاه ملوان شد. او طی سالهای 61 تا 67 در باشگاه ملوان توپ زد. سالهای 67 و 68 برای تیم استقلال انزلی بازی کرد. یک سال به تیم الاتحاد قطر رفت و در اواخر سال 69 به ملوان بازگشت. سیروس در زمان تشکیل باشگاه کشاورز تهران، به عضویت این تیم درآمد و تا پایان دوران بازیگری اش در کشاورز ماند. (1375). سال 75 کار مربیگری را از تیم کشاورز شروع کرد و سال 1376 سرمربی تیم مسعود هرمزگان در لیگ دسته دوم ایران شد. نوروز 1377 سیروس برای گذراندن تعطیلات به انزلی آمد و پس از تعطیلات در حالی که با خودرو شخصی خود (رنو) به همراه خانواده اش عازم بندرعباس بود، در جاده رشت - تهران و در نزدیکی امامزاده هاشم با یک دستگاه کامیون تصادف کرد. در این تصادف، سیروس و کودک دلبندش راستین، جان به جان آفرین تسلیم کردند و همسر سیروس هم مصدوم شد.

از افتخارات قایقران می توان به قهرمانی اش با تیم ملی در بازیهای آسیایی پکن در سال 1369، مقام سوم جام ملت های آسیا در سال 1367 و دو  دوره قهرمانی در جام حذفی ایران با تیم ملوان در سالهای 65 و 69 اشاره کرد. گل حساس و تاریخ ساز او به تیم قدرتمند کره جنوبی در بازیهای پکن که مسیر قهرمانی ایران را هموار کرد، هرگز از یاد ایرانیان نخواهد رفت.

در کارنامه سیروس قایقران، 43 بازی ملی رسمی و 14 بازی ملی غیررسمی و 6 گل ملی رسمی مشاهده می شود. سیروس اولین بار در 30 دی سال 1363 در زمان مربیگری محمود یاوری و در بازی با تیم ملی یوگسلاوی سابق، پیراهن تیم ملی را بر تن کرد و در 26 فروردین 1372 در بازی با تیم ملی بوسنی نیز آخرین بازی ملی اش را انجام داد.  سیروس در 21 بازی ملی، کاپیتان تیم ملی بود. روحش شاد و یادش گرامی.

*سعید حاجی بابایی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
گودرزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
0
0
روحت شاد کاپیتان سیروس قایقران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار