PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: ۵۳۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
کیهان ورزشی-


به نقل از روزنامه کیهان، در پی انتصاب دبیر کل جدید فدراسیون فوتبال و به دنبال آن حاشیه هایی که نسبت به چگونگی این انتخاب صورت گرفت، هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال امروز در جلسه ای مهم و سرنوشت‌ساز در این خصوص تصمیم نهایی خود را خواهد گرفت، تصمیمی که با توجه به نامه‌های اخیر AFC اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.
فوتبال ایران در سال 98 روزهای سختی را پشت سر گذاشت. چه به لحاظ نتیجه گیری، چه از نظر برگزاری مسابقات باشگاه ها و چه در بخش مدیریتی.

موضوعی که تاج به آن بی اهمیت بود
یکی از مسائل مهم مدیریتی در فدراسیون فوتبال دبیرکلی است. فردی که امور اجرایی را در اختیار دارد و پس از استعفای محمدرضا ساکت در آذرماه 97 به دلیل بازنشستگی، ابراهیم شکوری به عنوان سرپرست موقت دبیر کلی انتخاب شد که موقت بودن او 16 ماه به طول انجامید. اتفاقی که بارها مورد نقد قرار گرفت و مهدی تاج و تصمیم گیرندگان فدراسیون فوتبال به آن بی اهمیت بودند.
با توجه به بحث اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال و برگزاری انتخابات، فدراسیون فوتبال در شرایط فعلی نیاز به دبیرکلی با تجربه و البته قانونی دارد تا این اتفاقات مهم و سرنوشت ساز بدون حرف و حدیث انجام شود. از همین رو حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال مهدی محمدنبی که پیش از این هم در فدراسیون فوتبال دبیرکل بوده، به عنوان سرپرست دبیرکلی انتخاب کرد. اما انتخاب نبی شیطنت‌هایی را به دنبال داشت تا AFC در چندین نامه نگاری ایرادهایی را به این انتخاب وارد و اعلام کند همچنان شکوری را به عنوان دبیرکل می‌شناسد و پاسخ‌های فدراسیون فوتبال نیز آنها را قانع نکرد.

آغاز فعالیت جریان های مخرب
متاسفانه این موضوع، سرآغاز اتفاقاتی شد تا دستاویزی برای برخی جریان ها و اشخاص جهت سوء استفاده و منفعت طلبی قرار بگیرد. این طیف در اثنای ماجرای دبیرکلی جدید فدراسیون و نامه نگاری هایی که با کنفدراسیون آسیا صورت می گرفت تا این ابهامات مرتفع شده و موضوع به سرانجام برسد، با طرح موضوع فریبی به نام «امکان تعلیق فوتبال ایران»، در پی متشنج کردن فضای همکاری میان دو تهران و کوالالامپور بود.
به گزارش فارس این گروه که نفع خود را در آشفتگی و برهم خوردن فضای عمومی فوتبال کشور می بیند، با طرح این موضوع که فاقد واقعیت میدانی و قانونی است، در پی تهییج افکار عمومی و برهم زدن امنیت روانی اهالی فوتبال بود. گل آلود کردن فضای روانی و عمومی فوتبال، بستری است تا این طیف که چند روزی هم بر موج رسانه ای سوار شد، تلاش هایی برای تامین منافع و امیال خود داشته باشد. در این باره، بیشتر و با جزئیات، در صورت لزوم اطلاعاتی به عموم مردم نیز داده خواهد شد.

ابهاماتی که قابل اصلاح است
در این بین، بررسی ها نشان می دهد که ایراد وارد شده از سوی کنفدراسیون آسیا، صرفا به روند شکلی ماجرا بوده که قابل حل و فصل است. البته، شیوع گسترده کرونا در کشور و تعطیلی اوایل سال شمسی موجب شد تا مقامات تهران و کوالالامپور، با اندکی تاخیر به دریافتی مشترک رسیده و در جهت رفع ایرادات حرکت کنند.
البته، این ایرادات، بستری برای تعلیق یا رویارویی طرفین نبوده و صرفا ابهاماتی است که بایستی اصلاح شود. در واقع، کلیدواژه «تعلیق» که این طیف در روزهای اخیر بدان توجه داشته  و محور فعالیت های خود قرار داده اند، فاقد ماهیت و تعریف در این ماجراست.

واکنش نبی به به ایمیل کنفدراسیون فوتبال آسیا
پس از بوجود آمدن این حاشیه جدید برای فوتبال، مهدی محمدنبی سرپرست دبیرکلی فدراسیون در واکنش به ایمیل اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا ( AFC ) اظهار داشت: اختلاف نظر یا هرگونه سوء برداشتی که در مکاتبات فدراسیون و کنفدراسیون آسیا مطرح شده که حل و مرتفع می‌شود.
 وی با بیان اینکه فدراسیون فوتبال ایران همواره تعامل و ارتباط نزدیکی با کنفدراسیون فوتبال آسیا داشته و مبادله نامه یا ایمیل‌ها درباره تشریفات و ساز و کار اداری موضوعات، امری عادی در این ارتباط است،گفت:متاسفانه سوء رفتارهایی در داخل کشور صورت گرفته که با مقاصد خاص منافع و موقعیت فوتبال کشور را در نظرنمی‌گیرند.
وی اضافه کرد: با سابقه حدود ٨ سال دبیرکلی در فدراسیون همچنین ارتباطات و کرسی‌هایی که در AFC داشته ام بارها شاهد اختلاف نظر و برداشت های متفاوت قانونی درباره موضوعات گوناگون بودم اما تاسف برانگیز است که در چنین مسئله ای شاهد انعکاس جزئی ترین مکاتبات ای اف سی و فدراسیون فوتبال هستیم. این اتفاق تلخی است که موجب شده در مذاکرات و مکاتبات بین المللی فدراسیون فوتبال ایران مواجه با حاشیه و رفتارهای غیر معمول و نادرست گردد.

بی تقوایی‌هایی که از داخل کشور صورت گرفته
سرپرست دبیرکلی فدراسیون اضافه کرد: کنفدراسیون در این نامه‌ها موضع‌گیری بر علیه شخص خاصی نداشته و تنها ایرادی به تشریفات و رویه اداری عنوان کرده که اینگونه موارد در تعامل فدراسیون فوتبال با یک نهاد بالادستی مثل کنفدراسیون، طبیعی و مرسوم است. در عین حال متاسفانه باید بگوییم از داخل کشور بی تقوایی‌هایی صورت گرفته و در راستای منافع فردی اطلاعات نادرستی منتقل شده است.
 
آماده کردن شرایط برای برگزاری انتخابات
موضوع انتخاب نبی به عنوان دبیرکل قانونی فدراسیون فوتبال طبق اساسنامه باید از سوی هیئت رئیسه رقم بخورد. هیئت رئیسه‌ای که امروز(دوشنبه) تشکیل جلسه خواهد داد تا ضمن انتخاب قطعی دبیرکل درباره زمان تشکیل مجمع برای اصلاح اساسنامه نیز تصمیم گیری کند. جلسه‌ای که می‌تواند تصمیمات سرنوشت سازی را برای فوتبال ایران به دنبال داشته باشد و چه بسا پس از روی روال افتادن کارهای فدراسیون برگزاری انتخابات نیز به همین زودی برگزار تا فوتبال ایران از این بلاتکلیفی خارج شود.
در واقع جلسه امروز برای همه آنهایی که آینده فوتبال ایران برایشان اهمیت دارد، حائز اهمیت خواهد بود حتی کسانی که نسبت به رویه موجود انتقاد دارند. مهمترین نکته در حال حاضر به ثبات رسیدن شرایط است تا زمینه برگزاری انتخابات فراهم شود. اعضای هیئت رئیسه حالا بیش از هر زمان دیگری باید احساس مسئولیت کرده و به دور از منافع شخصی برای آینده فوتبال ایران تصمیم بگیرند. عدم حضور هر کدام از اعضا در جلسه امروز می‌تواند پیام‌ و پیامدهایی داشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار