PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۳۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
کیهان ورزشی-

امروز 21 فروردین است. درست نیم قرن پیش (50 سال) در چنین روزی تیم فوتبال استقلال تهران موفق شده بود تا برای اولین مرتبه، قهرمان جام باشگاه های آسیا لقب بگیرد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا با الگو برداری از کنفدراسیون فوتبال اروپا (یوفا)،  جام قهرمانی باشگاههای آسیا را در سال 1967 راه اندازی کرد. ایران در اولین دوره، نماینده ای نداشت. در دومین دوره، تیم پرسپولیس، نماینده ایران بود اما در مرحله اول حذف شد. در دوره سوم، تیم استقلال به سبب قهرمانی در لیگ، نماینده ایران در جام آسیا شد و توانست اولین قهرمانی خودش و کشورمان را به دست بیاورد.
سومین دوره مسابقات جام باشگاه های آسیا طی روزهای 12 تا 21 فروردین 1349 با حضور 7 تیم برتر آسیا در تهران برگزار گردید. استقلال ایران، هاپوئل رژیم غاصب اسرائیل، پلیس تایلند، مدان اندونزی، سالانگور مالزی، بنگال هند و هومنت من لبنان در این دوره حضور داشتند.
حذف نمایندگان کره، ژاپن و عراق در بازیهای مقدماتی، نکته مهمی بود. استقلال با نتیجه 3 بر صفر، تیمهای هومنت من لبنان و سالانگور مالزی را شکست داد و در نیمه نهایی، با نتیجه 2 بر صفر، مدان اندونزی را از پیش رو برداشت تا در فینال، حریف هاپوئل شود.21 فروردین 1349، ورزشگاه امجدیه تهران مملو از تماشاگر شده و خیلی ها هم که در ورزشگاه نبودند، گوش به رادیو داشتند. تیم استقلال تا دقیقه 70 بازی خوبی را انجام داد اما در این زمان دروازه اش باز شد تا خطر باخت، حس شود. با بازی شجاعانه آبی ها در 10 دقیقه پایانی اما ورق برگشت. غلام وفاخواه در دقیقه 83 و مسعود معینی در دقیقه 2+90 گل زدند تا ورزشگاه امجدیه منفجر شود. مردم ایران آن شب تا صبح نخوابیدند و جشن گرفتند. از رنگ و رنگ بازی، خبری نبود و همه از برتری نماینده ایران مقابل حریف صهیونیستی خوشحال بودند. بعد از بازی، رایکوف سرمربی یوگسلاو تیم استقلال و بازیکنان این تیم روی دوش تماشاگران قرار گرفته و بعد از دور افتخار از ورزشگاه خارج شدند. در بازی فینال،

ترکیب تیم استقلال این بود:

 دروازه بان: ناصر حجازی

مدافعان:  منصور پورحیدری - مسعود معینی - مهدی لواسانی و اکبر کارگرجم

 هافبک ها: جواد قراب - کارو حق وردیان - فریدون معینی و علی جباری (از دقیقه 78 مهدی حاج محمد)

مهاجمان: غلام وفاخواه و غلامحسین مظلومی

*سعید حاجی بابایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار