PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۵۳۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
این روزها فوتبال در استان تهران مثل بقیه استان ها، تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و کلا تعطیل شده اند.
کیهان ورزشی-

 روزگاری فوتبال تهران حرف اول را در کشور می زد و حتی اعتبار جام باشگاه های تهران از تورنمنت هایی مثل لیگ سراسری و جام حذفی کشور بالاتر بود. اکثر ستاره های فوتبال ایران و بازیکنان ملی پوش، عضو تیمهای پایتخت نشین بودند و با حضور تیمهای سرشناس، جام باشگاه های تهران از رونق زیادی برخوردار بود. این ماجرا از سال 1371 که به مرور تیمهای لیگی از جام تهران جدا شدند اما جور دیگری شد و با خالی شدن جام تهران از تیمها و بازیکنان سرشناس، این تورنمنت از سکه افتاد. البته در این سالها، سو مدیریت ها و کج سلیقگی ها در افت فاحش فوتبال تهران و لیگ های آن. به وضوح قابل مشاهده بود. در ایام کرونایی فعلی اما قصد انتقاد نداریم و هدف مان بررسی شرایط لیگ های استان تهران در شرایط فعلی است.

انتخابات بی انتخابات!
بعد از چند دوره تعویق در انتخابات هیات فوتبال استان تهران، قرار بود در اوایل اسفند ماه، این انتخابات برگزار شود. انتخابات اسفند ماه، اما به بهانه های برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و شیوع ویروس کرونا، به تعویق افتاد تا شیرازی کماکان سکاندار فوتبال تهران باقی بماند. روز سه شنبه  گل محمدی مدیر کل ورزش تهران از قریب الوقوع بودن برگزاری انتخابات تهران خبر داده بود اما روز بعد، شیرازی مصاحبه کرد و گفت که در شرایط کرونایی باید با شیب ملایم حرکت کنیم و برای برگزاری انتخابات عجله ای نداشته باشیم.

لیگ بزرگسالان؛ شاهین یک قدم تا قهرمانی
در مسابقات قهرمانی باشگاه های تهران، تیم شاهین پیشتاز است. بازیهای رده بزرگسالان با حضور 16 تیم در یک گروه به صورت رفت و برگشت برگزار می شود و هر تیم باید 30 مسابقه را برگزار کند. بازیهای امسال مرتب و منظم برگزار شد و قرار بود که بازبهای هفته سی ام (پایانی) در روز 6 اسفند برگزار شود که با تعطیلی همه مسابقات استان تهران به علت شیوع کرونا، بازیهای هفته آخر لیگ بزرگسالان هم لغو شد. تا هفته سی ام، تیم شاهین با 73 امتیاز، صدرنشین بود و تیم های داماش پارسه با 72 امتیاز و" آماد نزاجا" با 59 امتیاز در رده های دوم و سوم قرار داشتند. شاهین با کسب پیروزی در آخرین بازی خود، قهرمان تهران شده و به مسابقات زیر گروه لیگ کشور صعود خواهد کرد. صدرنشینی تیم قدیمی شاهین، باعث خوشحالی است اما قعرنشینی و سقوط تیم محبوب آرارات از لیگ برتر بزرگسالان به لیگ دسته اول تهران، خبر ناخوشایندی است. جالب است بدانید از آخرین مرتبه ای که جام باشگاه های تهران با حضور همه تیمهای قدرتمندش برگزار شد، 28 سال می گذرد. در آن دوره، تیم استقلال قهرمان شده بود و پرسپولیس و پاس، دوم و سوم.

لیگ امیدها؛ شانس زمینی بیشتر از استقلال است
لیگ برتر امیدها، امسال با نظم نسبتا خوبی برگزار شد و پخش زنده تلویزیونی هم بر هیجان بازیها افزوده بود. مسابقات با حضور 16 تیم در یک گروه و به صورت رفت و برگشت برگزار شد و در پایان هفته بیست و هشتم، تیم نیروی زمینی با 67 امتیاز، پیشتاز است و تیمهای استقلال، پیکان و پرسپولیس به ترتیب با 63، 55 و 55 امتیاز، در رده های دوم تا چهارم جدول رده بندی به سر می برند. زمینی از 2 بازی آینده اش برابر تیمهای اروندچرخ و سایپا، فقط به سه امتیاز دیگر احتیاج دارد تا جشن قهرمانی بر پا کند. استقلال قهرمان فصل گذشته، برای تکرار قهرمانی اش باید هر دو حریف آینده اش را شکست بدهد و منتظر لغزش زمینی در بازیهایش بنشیند. در انتهای جدول، سقوط تیمهای رعد سرخ و کاسپین قطعی شده است. لیگ امید قرار بود تا قبل از 10 اسفند تمام شود که کرونا این لیگ را معلق کرد!

لیگ جوانان؛ مقاومت و تکرار قهرمانی!
تیم مقاومت قهرمان فصل گذشته رده جوانان، امسال هم پیشتاز مسابقات است و شانس اول قهرمانی محسوب می شود. مقاومت در سال 98 مجبور بود که همزمان در دو جبهه مبارزه کند (لیگ برتر جوانان تهران و کشور). این موضوع از قدرت مقاومتی ها کم کرده بود اما آنها صدرنشینی را دوست داشته و تا پایان هفته بیست و ششم آن را حفظ کردند. مقاومت از 25 بازی، 59 امتیاز کسب کرده است در حالی که نزدیکترین رقیبانش، سایپا (از 26 بازی با 56 امتیاز) و پرسپولیس (از 24 بازی با 50 امتیاز) هستند. سرمربیگری تیم مقاومت بر عهده محمود انصاری است. لیگ برتر جوانان، 16 تیمی است که با انصراف تیم راه آهن در همان هفته های ابتدایی، 15 تیمی شد. براین اساس، یکی از تیمهایی که از لیگ برتر جوانان به لیگ دسته اول سقوط کرده، تیم راه آهن است. در جدول گلزنان این دسته، علیرضا یارلو از تیم شهدای کیوج با زدن 20 گل، پیشتاز است.

لیگ زیر 17 ساله ها؛ کرونا به چشم دیده شد
یکی از ایراداتی که به هیات فوتبال استان تهران گرفته می شود این است که چرا لیگ های بزرگسالان، امید، جوانان، نوجوانان و نونهالان را با شیوع ویروس کرونا در کشورمان، تعطیل کرد اما یکی، دو هفته از بازبهای رده زیر 17 ساله ها را برگزار کرد. همان موقع بود که کیهان ورزشی نسبت به این موضوع تذکر داد و نوشت: مگر ریه زیر 17 ساله ها با بقیه فرق می کند و...متاسفانه گوش شنوایی نبود و وقتی که خبر کرونایی شدن حبوباتی مربی تیم پیکان و چند بازیکن و دست اندرکار تیمها اعلام شد، تازه آقایان از خواب بیدار شده و بازیهای این رده را لغو کردند. لیگ برتر فوتبال جوانان زیر 17 ساله های تهران، امسال با هدف مشارکت بیشتر بازیکنان در رده های نوجوانان و جوانان. برای اولین مرتبه است که در تهران برگزار می شود. 36 تیم در 4 گروه، 9 تیمی در این دوره حضور دارند و در حال حاضر تیمهای استقلال، آریا پارس، المپیک اندیشه و کیا، صدرنشینان چهار گروه هستند. بازیهای این رده، دیر تر از رده های دیگر آغاز شد.

لیگ نوجوانان؛ " کیا" کار را تمام کرد
لیگ نوجوانان هم 16 تیمی است و در این دسته، تیم راه آهن کنار گذاشته شده است. در لیگ نوجوانان، تیم استقلال با مربیگری علیرضا اکبرپور هفته ها صدرنشین بود تا اینکه تیم لیگ برتری آکادمی کیا، از بازیهای کشوری فارغ شد و با قدرت بازیهای خود در لیگ تهران را ادامه داد و ضمن صدرنشینی توانست خیلی زود، قهرمانی خودش را قطعی کند. کیا که فصل قبل نیز قهرمان شده بود، در 2 هفته به پایان مسابقات، 73 امتیاز دارد، حال آنکه تیمهای دوم و سوم جدول، یعنی ایرانمهر و استقلال، 52 امتیازی هستند. در این دسته، تیمهای مقاومت کوثر و احسان ری نیز کاندیدای سقوط هستند. محمدامین دوستعلی از تیم کیا با 33 گل زده، بهترین گلزن این رده است.

لیگ نونهالان؛ پیکان سواری در صدر جدول
لیگ نونهالان هم مثل لیگ های نوجوانان و جوانان 16 تیمی است و راه آهن در این رده هم مثل نوجوانان و جوانان، انصراف داده و کنار کشیده و بنابراین، اولین سقوط کرده لقب گرفته است. لیگ برتر نونهالان روز 25 بهمن تعطیل شد. در حال حاضر تیم پیکان با 68 امتیاز، صدرنشین است. سرمربیگری پیکان بر عهده مهدی عطالو است. تیم کیا نیز با مربیگری هادی مهدوی کیا 64 امتیازی است و در رده دوم جدول رده بندی به سر می برد. دو هفته از بازیها باقی مانده و پیکان با یک بر دیگر، سرود قهرمانی سر خواهد داد.

*سعید حاجی‌بابایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار