PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۵۵۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
این هفته با علی کریمی هافبک اصفهانی تیم استقلال تهران
پسر کم حاشیه در اندیشه جبران مافات علی کریمی هافبک تیم استقلال تهران، جزو فوتبالیست های کم حاشیه لیگ برتر است.از رفتار و گفتارش در حیطه فوتبال متوجه می شویم که تمرکزش روی فوتبال است و دورنمای او رسیدن به موفقیت های بزرگ است.علی کریمی متولد نصف جهان است.خودش می گوید:« زادگاهم، اصفهان است اما خانواده پدرم اهل ایذه خوزستان و بختیاری هستند. فوتبالم را از 10 سالگی در مدرسه فوتبال ذوب آهن شروع کردم. بعد از دو سال به سپاهان رفتم و حدود 10 سال در سپاهان بازی کردم. در رده های مختلف این تیم حضور داشتم. احسان حاج صفی، مهدی شریفی، جلال علی محمدی و خیلی ها دیگر شرایطی مثل من داشتند.» کریمی قد کشید و در تیم سپاهان اصفهان درخشید و با ارائه بازیهای خوب به تیم ملی راه یافت و به عنوان یک هافبک پابه توپ و خلاق به دیناموزاگرب ترانسفر شد .بازی در اروپا را رها کرد و رویایش نیمه تمام ماند.علی کریمی برای ادامه فوتبال خود به لیگ برتر بازگشت و در حال حاضر دومین فصل حضورش در تیم استقلال را سپری می کند. در این شماره، نگاهی به اتفاقات فوتبالی علی کریمی طی سالهای گذشته می کنیم.

کارشناس فوتبال آرژانتین

علی کریمی هافبک تیم استقلال تهران اهل مطالعه است و اطلاعات فوتبالی اش در خصوص برخی تیم ها بالاست.او از معدود فوتبالیست های است که اطلاعاتش در خصوص تاریخچه تیم ملی فوتبال آرژانتین بسیار قابل توجه است و بیشتر اتفاقات مربوط به تیم ملی آرژانتین طی سالهای گذشته را می داند و حتی قادر است ریزش را برایتان شرح دهد.در یک کلام حواس او به فوتبال آرژانتین است. کریمی مدعی است آرژانتین کنونی تنها به دلیل اینکه هیچ بازیکن هم طرازی در سطح لیونل مسی ندارد به موفقیت نهایی نرسیده است و البته ضعف بزرگ آنها در خط دفاعی و در‌وازه است که طی سالیان اخیر بازیکن بزرگی نداشته است.حتی قادر است به عنوان کارشناس درباره تیم ملی آرژانتین صحبت و نکات تازه ای را بیان کند. علی کریمی از علاقه مندان جدی به فوتبال آرژانتین است و او را می توان یک طرفدار فوتبال آرژانتین معرفی کرد.

اهل مطالعه

ادعای کتاب خواندن ندارد ولی یکی از سرگرمی های او در کنار تماشای فوتبال، فیلم و سریال های موردعلاقه اش مطالعه است.با تعلیق فوتبال به علت شیوع کرونا ویروس در قرنطینه بیکار نبود و مشغول مطالعه کتابی شد که به او معرفی کرده بودند.مطالعه ورزشکاران همیشه نقطه قوت شان بوده است. ورزشکاران موفق کمتر وقت خود را به بطالت می گذرانند و کریمی از این جنس ورزشکاران است و خود را خارج از فوتبال  با مطالعه سرگرم می کند.کتاب به ورزشکاران کمک می کند که اطلاعات عمومی شان دوچندان شود.

علی در بیلیارد حریف می طلبد

بیشتر فوتبالیست ها به سایر رشته های ورزشی هم علاقه مند هستند و حتی در صورت امکان در منزل خود انجام می دهند. حضور متمادی در ورزش باعث می شود که آنان با سایر رشته های ورزشی نیز از نزدیک آشنا شوند.علی کریمی هم از این قاعده مستثنی نیست و به بیلیارد علاقه مند است.بیلیارد یک میز، تعدادی توپ و یک چوب دارد که در منزل هم می شود بازی کرد.کریمی هرگاه وقت آزاد داشته باشد بیلیارد بازی می کند.خودش گفته که قطعا یکی از بیلیاردبازهای حرفه ای در بین فوتبالیست‌هاست و ادعای زیادی در این بازی دارد . حتی مدعی است اگر این ورزش را دنبال می‌کرد قادر بوده که بیلیاردبازهای حرفه ای جهان را هم شکست دهد و از قهرمانان این رشته عملکرد بهتری دارد و در ضربه زنی و هدف‌گیری ،برتر از آنهاست.علی مدعی است که می تواند قهرمانان بیلیارد را به چالش بکشد.

بدترین شب زندگی فوتبالی ام بود

یادآوری خاطره دربی و خراب کردن پنالتی برای علی کریمی عذاب آور است. وی می گوید:فکر می کنم آن دربی که پنالتی از دست دادم،بدترین شب زندگی فوتبالی ام بود. هرگز هم جبران نکردم. چون اتفاق بدی بود که افتاد اما تلاش کردم در بازی های دیگر به تیمم کمک کنم و تاثیرگذار باشم. نمی شود گفت جبران کردم.

حکایت تشابه اسمی با کاپیتن اسبق پرسپولیس

علی کریمی استقلالی ها همنام کاپیتان اسبق و تکنیکی تیم پرسپولیس است.تشابه اسمی با کریمی پرسپولیسی ها در اوائل کار برای علی مثبت بوده و خیلی ها وی را بخاطر همین تشابه اسمی می شناختند. وی به علت همین تشابه اسمی معمولا با کاپیتان سابق پرسپولیس مقایسه می شود. او در مورد خاطره اش از هم نام بودن با کاپیتان اسبق پرسپولیس گفت: سال 82 به تیم ذوب آهن رفتم تا تست بدهم. اسمم را پرسیدند. آن سال اوج فوتبال آقای علی کریمی بود. مربی تیم نگاهم کرد و دوباره پرسید: اسمت چیست؟ گفتم علی کریمی. گفتند مگر شوخی داریم؟ گفتم شوخی نمی کنم من علی کریمی هستم. آن بازی مرا به زمین هم نفرستادند و آخرش نزد مربی رفتم و گفتم به اسمم چه کار دارید؟ بازی ام را ببینید اگر خوب بودم فردا شناسنامه ام را می آورم. سن مرا هم پرسید و تعجب کرد. دقیقا 9ساله بودم. بالاخره بازی کردم و مربی گفت به منزل تان برویم تا شناسنامه ات را ببینیم. شناسنامه را دید و دو روز بعد با من قرارداد بستند.

مرد سال گذشته استقلال

مهدی قایدی از مهره های کلیدی استقلال است و بازیهای تاثیرگذاری در سال 98 برای استقلال انجام داد. علی می گوید:بازیکنان خیلی خوبی در استقلال داریم و نمی شود از کسی نام برد. با این حال فکر می کنم مهدی قایدی مرد سال استقلال در سال گذشته بود. او بعد از اتفاقاتی که پشت سر گذاشت ،توانست به عنوان یک جوان نمایشی باثبات و فوق العاده داشته باشد. قایدی به خاطر اینکه در دو سال گذشته نتوانست پتانسیل خود را نشان دهد  امسال در تک تک بازی ها تاثیرگذار بود و کمک کرد.

باید می ماندم و می جنگیدم

دورانی که کارلوس کروش سرمربی سابق تیم ملی بود علی کریمی بطور مدام به تیم ملی دعوت می شد. در همان برهه ،علی کریمی پیشنهاد بازی در تیم دیناموزاگرب کرواسی را دریافت کرد و پس از چند هفته به دیناموزاگرب ترانسفر شد. مدتی گذشت و از دیناموزاگرب جدا شد و به عضویت تیم استقلال تهران درآمد.بازگشت به لیگ برتر و بازی در تیم استقلال از نظر فوتبالی اتفاق خوبی بود ولی علی اعتقاد دارد که بازگشت او از کرواسی اشتباه بود.شاید روزی مجددا رویای نیمه تمامش در فوتبال اروپا را تکمیل کند. کریمی در این خصوص می گوید:حضور در کرواسی تجربه خوبی بود. دیناموزاگرب تیم بزرگی بود. بزرگترین اشتباهم این بود که به ایران برگشتم. شرایط سختی داشتم اما باید می ماندم و می جنگیدم. تلاشم این بود که قبل از جام جهانی بیشتر بازی کنم. متاسفانه قبل از جام جهانی هم مصدوم شدم و به این تورنمنت نرسیدم. با این حال کرواسی لیگ بزرگی است و بازیکنان زیادی به لیگ های معتبر ترانسفر می کند. فکر می کنم اشتباه بزرگی کردم که از کرواسی برگشتم.

می توانستند بیشتر به استقلال کمک کنند

استقلالی ها و هواداران شان طی ماه های گذشته از وضعیت اداره باشگاه خود گله مند بوده اند. اعتقاد دارند که وزارت ورزش نسبت به تیمشان کم لطفی کرد و مسائلی که طی ماه های گذشته در رسانه ها مطرح شد.کریمی دراین باره می گوید:فکر می کنم سال خوبی را پشت سر گذاشتم. تلاشم را می کنم فصول آینده هم بهتر از این باشد. فکر می کنم استقلال مظلوم واقع شده است. به ما آنطور که باید توجه نشد. مسئولین تصمیم گیرنده خیلی می توانستند به ما بیشتر کمک کنند و حواسشان به ما باشد. دو تیم هستند که تحت نظر وزارت ورزش هستند. فکر می کنم اگر اینقدر مظلوم واقع نمی شدیم می توانستیم بهتر از اینها باشیم.

استراماچونی می گفت داخل زمین حرف بزن

استقلالی ها از استراماچونی سرمربی پیشین تیم خود خاطرات خوبی دارند.کریمی دراین خصوص می گوید:استراماچونی به شخص من و بقیه بازیکنان خیلی کمک کرد. او سبکی را ایجاد کرد که خوب بود. استراماچونی باهوش است و شخصیت خوبی دارد. او توانست تیمی را بسازد و متاسفانه دوران حضورش کوتاه بود. او آدم باهوش و خوش برخوردی است که به عنوان یک مربی جوان می تواند موفق باشد.با استراماچونی زیاد حرف می زدیم . او با من خیلی شوخی می کرد اما بقیه بچه ها زیاد متوجه نمی شدند. در داخل زمین از من می خواست با بچه ها صحبت کنم. در تمرینات نیز اینگونه بود. متاسفانه دوران حضور او زود تمام شد. شک نکنید مجیدی هم با استقلال موفق می شود.

سپاهانی بودم اما به استقلال گرایش داشتم

هر فوتبالیستی در دوران نوجوانی به تیم موردعلاقه اش گرایش دارد و خواهان موفقیت تیم موردعلاقه اش است.علی کریمی در این خصوص می گوید: ترک کردن سپاهان اتفاقی فوتبالی بود. من به استقلال خیلی علاقه داشتم. سپاهان یکی از بهترین باشگاه های ایران است و من در دوران کودکی سپاهانی بودم ولی قبل از حضور در استقلال همیشه تصورم این بود که این باشگاه بزرگ و باشخصیت است و به استقلال گرایش داشتم.

* کیوان طباطبایی

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار