PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۵۵۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
دکتررامین طباطبایی ، رییس فدراسیون بسکتبال در مصاحبه با کیهان ورزشی مطرح کرد :
مهم ترین اتفاقات هفته گذشته بسکتبال ایران ، انتصاب شبنم کلاهی به عنوان دبیر جدید فدراسیون و اظهار نظرهای رامین طباطبایی در خصوص آینده نیمکت تیم ملی بود که بازتاب زیادی در رسانه های ورزشی داشت. در گفت و گویی که با ریاست فدراسیون بسکتبال داشتیم ، سعی کردیم پرسشگر سئوالات علاقه مندان بسکتبال در خصوص حواشی پدیدآمده باشیم:
اگر قرار به ایجاد تغییرات در کادر فنی باشد، از مربی ایرانی استفاده میکنیم

*آقای دکتر عجیب است که بسکتبال تعطیل است ولی حواشی تعطیل نیست .

)-  قهقهه می زند) نه آقا ، چه حاشیه ای ؟ زیبایی ورزش به همین حواشی آن است ولی ما سعی کردیم در فدراسیون محیط آرامی را ایجاد کنیم که فکر می کنم تا الان هم موفق بوده ایم ، ولی با همه این ها فکر می کنم برخی از مسائل اجتناب ناپذیر است .

*در مورد فرآیند انتصاب خانم کلاهی توضیح کاملی را برای علاقه مندان بسکتبال می فرمایید ؟

- دو سه ماهی بود که زمزمه هایی در مورد بازنشستگی آقای عماری شنیده می شد و ما سعی و تلاش زیادی کردیم تا از وجود ایشان استفاده کنیم. ولی با توجه به قانون کشور و این که ایشان از 31 اریبهشت ماه بازنشسته محسوب می شدند و با توجه به قوانین کشوری برای استفاده ایشان منع قانونی وجود داشت ، چند گزینه را زیر نظر گرفتیم و تحقیقات کاملی را در مورد رزومه کاری ، سابقه بسکتبالی ، مدیریتی و جمیع جهات انجام دادیم که خانم کلاهی را بین کاندیداها، ارجح تر دانستیم . خانم کلاهی، سابقا بازیکن تیم ملی بوده، در هیئت بسکتبال تهران فعالیت های خوبی داشت و قبل از آن در فدراسیون بسکتبال هم سمت هایی را عهده دار بود . با توجه به عملکرد ایشان و رویکردمان مبنی بر استفاده از روسای هیئات استانی در بخش مدیریتی فدراسیون ، به این نتیجه رسیدیم که از توانمندی ایشان استفاده کنیم . ان شاء الله ایشان هم با عملکردی که خواهند داشت بتوانند در مسیری که برای موفقیت بسکتبال ترسیم کرده ایم ، موفق عمل کنند .

*چه ساز و کاری وجود دارد تا ایشان بتوانند به عنوان دبیر ثابت فدراسیون بسکتبال معرفی شوند ؟

- به این شکل است که اول من باید به عنوان رییس فدراسیون برایشان حکم بزنم و بعد وزیر محترم ورزش و جوانان با بررسی رزومه و مراحل اداری، حکم ایشان را امضا می کنند .

* بحث های زیادی در مورد چند شغله بودن ایشان وجود دارد و اهالی بسکتبال انتقاداتی را به این موضوع وارد کردند . در گفت و گویی که با خانم کلاهی داشتم ، ایشان اظهار کردند که از شما اجازه گرفته اند تا توأمان در هیئت تهران هم بمانند .

- دبیر فدراسیون سمت مهمی است و ما نیاز داریم تا ایشان به صورت مداوم در اختیار فدراسیون باشند . صحبتی که من با خانم کلاهی داشتم در مورد این بود که تا زمانی که مراحل اداری کار طی شود و ما هم فرصتی برای پیداکردن جانشین برای هیئت تهران داشته باشیم ، به صورت موقت عنوان سرپرستی هیئت بسکتبال تهران را هم داشته باشند . چون یکسری کارهای نیمه تمام داشتند که می خواستند به سرانجام برسد ، فعلا قبول کردیم تا فعالیت هایشان را به صورت موقت به پایان برسانند تا ظرف یکی دو ماه آینده که حکم ایشان رسمی می شود با هماهنگی مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران انتخابات را برگزار کنیم . وقتی خانم کلاهی حکم رسمی دبیر فدراسیون را دریافت کنند دیگر نمی توانند در استان تهران فعالیتی داشته باشند ولی الان چون سرپرست دبیری را بر عهده دارند میتوانند فعلا هر دو کار را با هم انجام دهند . ما حتما از ایشان فقط در پست دبیری استفاده خواهیم کرد و شخص دیگری ریاست هیئت تهران را برعهده خواهد گرفت .

* یعنی، دیگر سرپرست تیم ملی بانوان هم نخواهند بود ؟

-خیر ، وقتی ایشان دبیر باشد ، ما از اشخاص دیگر برای سرپرستی بانوان استفاده خواهیم کرد ، مگر این که بر حسب شرایط تیم ملی صلاح بدانیم که خانم کلاهی به عنوان دبیر فدراسیون باید حضور داشته باشند. اگر «سمینار» یا «میتینگ» خاصی در کشوری وجود داشته باشد که دختران ما اعزام می شوند ، دبیر فدراسیون هم می تواند به عنوان نماینده فدراسیون اعزام شود .

*در مورد کادر فنی تیم ملی اخیرا تغییر مواضعی در گفت و گوهای شما وجود داشت ، قبلا کاملا حامی سرمربی تیم ملی بودید ولی اخیرا اعلام کردید که ممکن است تغییراتی به وجود بیاید ؟

-در تمامی رشته های ورزشی، مربیان تیم های ملی با عملکردشان مورد ارزیابی قرار می گیرند ، ممکن است تغییر کنند ، تثبیت بشوند یا هر اتفاق دیگری .

*این حق شماست ولی این تغییر موضع برایمان عجیب بود .

- بببینید،المپیک به تعویق افتاد و شرایط جدیدی برای تیم ملی به وجود آمد ، من همیشه به مدیر تیم های ملی این مساله را گوشزد کردهام که باید ارزیابی خوبی را از عملکرد مربیان تیم ملی داشته باشیم . البته این را بگویم که من بارها اعلام کرده ام که ازعملکرد مربیان تیم ملی در مسابقات جام جهانی و انتخابی المپیک توکیو راضی بوده ام .در این مدت گروهی در کنار گروه فنی به عنوان کادر پشتیبان ، اعم از رییس فدراسیون، دبیر، کمیته ها ، پیشکسوتان و... همه دست به دست هم داده ایم که تیم ملی را تقویت کنیم .بنابراین ما همیشه و بسته به شرایطی که در آن هستیم، ارزشیابی مستمری را خواهیم داشت . وقتی در مصاحبه ای در مورد کادر فنی از من سئوال کردند ، گفتم هنوز تصمیم خاصی نگرفته ایم که ببینیم باید به چه شکلی کار را پیش ببریم. تصمیمی برای تغییر هم نداریم ولی به گفته شما این حق فدراسیون است که درباره ارزشیابی مربیان و چگونگی عملکردشان تصمیم گیری کند . قطعا ما شاخص ها و معیارهایی را برای انتخاب سرمربی تیم ملی خواهیم داشت که همین ها باعث شد، آقای شاهین طبع سرمربیگری تیم ملی را بر عهده بگیرند. مثل دانش مربی، به روز بودن ، ارتباط با کادر زیر مجموعه و بازیکنان ، حتی ارتباط بارسانهها و ... نکاتی است که برای ما اهمیت زیادی دارد . وقتی کمیته فنی فدراسیون تشکیل شد ، امتیازبندی کرده و احساس کردیم گزینه مناسبی هستند . در این مدت آقای شاهین طبع زحمات زیادی برای تیم ملی کشید و وقت زیادی گذاشت و همیشه در مصاحبه هایم گفته ام که ما قدردان زحمات سرمربی تیم ملی و سایر اعضای کادر هستیم ، ولی کسب سهمیه المپیک ، که افتخار بسیار بزرگی برای بسکتبال به شمار می رود و قطعا تا سال آینده اثرات مثبت آن را خواهیم دید ، دستاوردی بود که ما مدیون خیلی ها از جمله ، کادر فنی،بازیکنان، گروه پشتیبان ، فدراسیون ، جامعه بسکتبال، رسانه ها ، پیشکسوتان و... هستیم و این موفقیت برای همه است. قطعا فدراسیون این اجازه را دارد تا برای بهتر شدن کار، نقاط ضعف را به قوت تبدیل کند ، من در گفت و گو با رادیو هم همین نکات را گفتم .

*گفته می شود بعد ازتعطیلی لیگ و اعتراضات از سوی شهرداری گرگان ، کدورتی بین شما و مهران شاهین طبع به وجود آمده که الان این حرف ها را مطرح می کنید . شما این موضوع را تکذیب می کنید ؟

- اختلافی وجود نداشت ولی خب ، شهرداری گرگان مدعی بود که با توجه به این که دور مقدماتی به پایان رسیده، به عنوان تیم قهرمان و نماینده باشگاه ها برای آسیا معرفی شود. ما نمی توانستیم بر خلاف آیین نامه و دستورالعمل مسابقات بدون برگزاری مسابقات پلی آف عمل کنیم. خودتان واقف هستید که بسیاری از لیگ های معتبر جهان هم هیچ قهرمانی را اعلام نکردند . ما می خواستیم از حقوق همه تیمها دفاع کنیم و همه تیم ها به جز گرگان این تصمیم را قبول کردند . رایزنی ها را با مدیران شهرداری گرگان داشتیم ولی آن ها نظر دیگری داشتند ، من حتی برایشان مثال زدم که باشگاه پالایش نفت آبادان که در سال گذشته، در دور مقدماتی چهارم شد موفق شد بعد از مرحله پلی آف قهرمان لیگ شود و به مسابقات باشگاه های آسیا اعزام شود . ما اختلاف خاصی با مهران شاهین طبع نداشتیم ولی مساله ای که وجود دارد این است که سرمربی تیم ملی نباید در باشگاه حضورداشته باشد ولی متاسفانه از نظر نیروی انسانی با دانش مربیگری بالا با مشکل مواجه هستیم و نمی خواستیم آقای شاهین طبع را از این که به باشگاهی بروند منع کنیم ، چون دوست داشتیم هم دستمزد خوبی داشته باشد و هم این که آموزش مناسبی را به تیمی که در آن فعالیت می کند ، بدهد . این دو نکته باعث شد که ما اجازه بدهیم ایشان به باشگاهی که با آن رایزنی کرده بود، برود ولی مشخصا حضور یک سرمربی تیم ملی در باشگاهی که اتفاقا باشگاه معتبری هم هست ممکن بود ما را وارد حاشیه بکند که این اتفاق هم افتاد . در مسابقات لیگ امسال ودر دیدارهایی که به میزبانی گرگان برگزار می شد ، اگر نتیجه به نفع گرگانیها تمام می شد،شاید بقیه باشگاه ها و برخی از کارشناسان حس می کردند که فدراسیون پشتیبانی باشگاه خاصی را می کند ، اما واقعیت این نبود و ما سعی کردیم تا منصفانه و عدالت محور عمل کنیم .

شاید این مساله است که شما می فرمایید ولی ما هیچ مشکلی با آقای شاهین طبع نداریم .گرگانی ها مدعی قهرمانی بودند که ما با ادله لازم گفتیم که این خلاف قانون و بر خلاف مصالح بسکتبال است. متاسفانه حضور سرمربی تیم ملی در باشگاه ها این گونه مساله ساز می شود .

*اگر خاطرتان باشد در کنفرانس مطبوعاتی که توسط فدراسیون برگزار شد ، ما درباره این اتفاق از شما انتقاد کردیم و...

-(حرفمان را قطع می کند ) من هم نظر شما را می پذیرم و ما هم چنین رویکردی داریم ولی متاسفانه اگر آقای شاهین طبع، تیم هم نداشت باید شش ماه می آمد فدراسیون و می رفت ، بدون این که بخواهد تمرین خاصی را برگزار کند . دوست نداشتیم سایر بازیکنان را از دانش ایشان، محروم کنیم . البته در ادوار گذشته هم در بسکتبال این شرایط بوده است . «بچیرویچ » که در سال 2014 ، مربیگری تیم ملی را برعهده داشت ، تا آنجایی که یادم هست مربی تیم مهرام هم شد .آقای شاهین طبع هم قبل از این که من به فدراسیون بیایم به صورت همزمان مربی تیم ملی و شهرداری تبریز بود . می خواهم بگویم برای اولین بار نیست که چنین اتفاقی می افتد و قبل از این که بنده به فدراسیون بیایم مربی تیم ملی ، مربی باشگاه هم بوده است . شرایطی هست که به وجود آمده و باید بتوانیم مدیریت خوبی روی این قضیه داشته باشیم .

*برای سئوال آخر ، اگر قرار به تغییر یا تقویت کادر فنی تیم ملی باشد ، از مربی خارجی استفاده خواهید کرد یا مربی ایرانی ؟

- رویکرد ما استفاده از مربی ایرانی است که بتواند با فرهنگ بازیکنان ما سازگاری داشته باشد .البته مشکلات ارزی هم وجود دارد و قطعا اگر بخواهیم از مربی خارجی استفاده کنیم باید شخصی را انتخاب کنیم که یک سر و گردن از مربیان ایرانی بالاتر باشد که هم بتواند تیم را خوب اداره کند و هم این که بتواند آموزش لازم را به بخش های فنی ما بدهد . با توجه به شرایط فعلی احتمال استفاده از مربیان خارجی بسیار ضعیف است و ما سعی خواهیم کرد تا از مربیان زبده ایرانی استفاده کنیم که بتوانیم عملکرد درخشانی را در المپیک داشته باشیم.

*کامران خطیبی


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار