PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۵۵۶۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
این هفته با احسان حاج صفی کاپیتان تیم تراکتور
یک مربی از بازیکنان تخت اختیارش چه می خواهد. وظیفه شناسی،دوری از حاشیه و این که آچار فرانسه تیمش در روزهای نیاز باشد. احسان حاج صفی کاپیتان اصفهانی و ملی پوش تیم تراکتور تمامی این ویژگی ها را دارد. احسان جزو فوتبالیست های باتجربه لیگ برتر است. او خارج از فوتبال ایران بازی کرده و فوتبالیستی بین المللی به شمار می آید. طی چند سال گذشته همیشه به تیم ملی دعوت شده و بزرگترین ویژگی احسان حاج صفی ،بازی در چند پست حساس بوده است. هر مربی که با احسان کار کرده هرگاه احساس نموده که تیمش در میانه زمین خلائی دارد احسان را از دفاع یا هافبک چپ به میانه زمین آورده است و از او بازی گرفته است. اتفاقا احسان در تیم ملی و تیم باشگاهی اش هرگاه تغییر پست داده جزو نفرات اثرگذار تیمش بوده و اینجاست که تفاوت فنی حاج صفی با بازیکنان هم پست اش در فوتبال ایران مشخص می شود.از طرفی کاپیتان تراکتور در این روزها کماکان مخالف ازسرگیری لیگ نوزدهم است و عقیده دارد که برگزاری لیگ، سلامت بازیکنان و اعضای تیم ها را به مخاطره می اندازد. در این هفته،نگاهی به اتفاقات فوتبالی و غیرفوتبالی احسان حاج صفی، کاپیتان تراکتور طی ماه های گذشته می کنیم.
شوتزن قهار لیگ

مخالف جدی ازسرگیری لیگ برتر

1-باشگاه تراکتور از چندی پیش اعلام کرد که با ازسرگیری لیگ برتر مخالف است. مالک باشگاه تراکتور در گفت و گوهایی متعدد اعلام موضع کرد و از دست اندرکاران فوتبال خواست که فصل جاری لیگ برتر را ناتمام اعلام کنند تا تیم ها برای فصل آینده لیگ برتر وارد پروسه برنامه ریزی شوند.احسان حاج صفی بازیکن باتجربه تراکتور با مالک باشگاه خود هم عقیده است و وضعیت فوتبال را با شیوع ویروس کرونا نامشخص می داند و عقیده دارد که برگزاری لیگ در شرایط کنونی سبب شیوع کرونا ویروس در بین بازیکنان و تیم ها می شود و فوتبال از برگزاری لیگ آسیب جدی می بیند.احسان دراین باره می گوید: روزانه هزاران نفر به کرونا مبتلا شده و ده‌ها نفر جانشان را از دست می‌دهند. در این وضعیت حرف زدن از آغاز بازی‌ها هیچ منطق و توجیهی ندارد. کسانی که از شروع مسابقات حرف می‌زنند، برای سلامت جامعه و خانواده‌ بازیکنان هیچ ارزشی قائل نیستند.

دستورالعمل های بهداشتی ،قابل اجرا نیست

2-حاج صفی مدافع – هافبک تراکتور بسان بسیاری از فوتبالیست های مخالف برگزاری لیگ برتر عقیده دارد که پروتکل های بهداشتی لیگ که مشابه فوتبال اروپا است در فوتبال ما قابل اجرا نیست.وی اعتقاد دارد که فوتبال ما از نظر امکانات و تجهیزات با فوتبال اروپا قابل مقایسه نیست و نمی توان پروتکل بهداشتی که از فوتبال اروپا الگوبرداری شده در فوتبال باشگاهی ما اجرا شود.او مثل بسیاری از فوتبالیست های مخالف برگزاری لیگ عقیده دارد که با وضعیت مالی برخی باشگاه های حاضر در لیگ برتر امکان اجرای دستورالعمل های بهداشتی وجود ندارد.

ضامن سلامتی بازیکنان کیست ؟

3-به زعم بازیکنات تراکتور،قهرمانی در فوتبال همه چیز نیست و مسائل مهم تری مثل سلامتی بازیکنان در ورزش وجود دارد که نباید نادیده گرفته شود. احسان سلامت ورزشکاران و خانواده آنها را خیلی مهم تر از فوتبال می داند.او هم مثل سایر بازیکنان تراکتور در این زمینه نظر مشترکی دارد و می گوید: سلامت ورزشکاران و خانواده آنها خیلی مهم‌تر از فوتبال است. افرادی که مصرانه به دنبال آغاز مسابقات هستند، می‌توانند با شرایط ما تمرین کرده و کنارمان حضور داشته باشند؟ باور کنید هر لحظه فکرمان درگیر کروناست.معتقدم با برنامه‌ریزی بهتر و پروتکل‌ بهداشتی منطقی‌تر، می‌توان لیگ بیستم را در فصل پاییز شروع کرد. مسئولیت عواقب برگزاری مسابقات در شرایط کنونی بر عهده چه کسی است؟ مسئولیت به مخاطره افتادن سلامتی ما و خانواده‌هایمان را چه کسی بر عهده خواهد گرفت؟ چه ارگانی سلامتی ما را تضمین می‌کند که دستور برگزاری مسابقات را صادر کرده‌اند.

کری خوانی برای رقبا

4-احسان حاج صفی هافبک تیم تراکتور اخیرا برای سایر تیم ها در لیگ برتر کری خوانی کرد. امری معمول در فوتبال که به قول قدیمی های دنیای توپ گرد، نمک کار است.او اخیرا تاکید کرده که از هیچ رقیبی در لیگ نمی ترسد و رقبایش در لیگ را به اندازه کافی شکست داده است.

مسئولیت حاج صفی سنگین تر می شود
5
- از ابتدای لیگ هجدهم تا آخرین هفته برگزار شده لیگ نوزدهم (لیگ کنونی) مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و احسان حاج‌صفی 3 بازیکن باتجربه و ملی پوش تراکتور بازوبند کاپیتانی را براساس اولویت به دست خود بسته اند. این 3 کاپیتان تیم ملی که رابطه خوبی نیز با یکدیگر دارند از ابتدای فصل جاری بستن بازوبند را بین خود چرخشی کردند.درحال حاضر با توجه به عدم حضور شجاعی و دژاگه در تمرینات تراکتور بازوبند دیگر بطورچرخشی بسته نخواهد شد. کاپیتانی احسان تا پایان لیگ نوزدهم در تراکتور محتمل است زیرا احسان از آغاز برنامه آماده سازی تراکتور در تمرینات حضور داشته است و شرایط بدنی اش از شجاعی و دژاگه بهتر است که کماکان در تمرینات تراکتور حاضر نشده اند.البته درباره شجاعی و دژاگه شایعه شده که حتی احتمال دارد تا آخر فصل نیز تراکتور را همراهی نکنند که اگر این اتفاق بیفتد حاج صفی به طور قاطع کاپیتان تراکتور خواهد شد و مسئولیتش در تراکتور سنگین تر می شود.

«آدریانا» عشق بابا

6-حاج صفی به تازگی پدر شده است و این روزها برای درآغوش داشتن «آدریانا» دخترش دل توی دلش نیست.او بر سر تمرینات تراکتور است اما دلش پیش دختر تازه متولد شده اش است .شیرین ترین روزهای کاپیتان تراکتور است و هر بار که کارش در تمرین به پایان می رسد بلافاصله به خانه می رود تا دخترش را در آغوش بگیرد و لحظاتی که ثانیه به ثانیه اش برای او و همسرش خاطره خواهد شد.بر هیچ کس پوشیده نیست که اولین عشق دختر پدر اوست و شخصیت پدر و رفتار او با دخترش تاثیر بسزائی روی انتخاب های او در آینده خواهد داشت.

مطالعه زندگی ستاره فوتبال جهان

7-احسان مثل بسیاری ،بخشی از وقت بیکاری خود را به مطالعه اختصاص می دهد.چندی پیش بود که کتاب زندگی زلاتان به دست بازیکن کم حاشیه تیم ملی و تراکتور رسید تا زندگی ستاره سوئدی فوتبال جهان را مطالعه کند.به هر حال کسب اطلاعات از زندگی ستارگان فوتبال برای فوتبالیست ها در هر کشوری اهمیت دارد و آنها را با روش های زندگی ورزشی آشنا می سازد و روی سبک زندگی ورزشی ورزشکاران تاثیرگذار خواهد بود. بخصوص «لایف استایل» ستاره سوئدی فوتبال جهان باشد که طی یک دهه گذشته همواره در اوج بوده و در هر تیمی که بازی کرده تاثیرگذاری خود را در شرایط دشوار هم نشان داده است.حاج صفی با اینکه یک بازیکن کم حرف و بدون حاشیه است با اشاره به اینکه سبک زندگی زلاتان جالب است صفحاتی از این کتاب را خوانده است.گرچه در این روزها بیشتر کمک حال همسرش است که مشغول بچه داری و فعالیتش نسبت به گذشته بیشتر شده است.

ارسال فوق العاده احسان

8-هرگاه صحبت از جام جهانی 2018 روسیه می شود ناخداگاه یاد دومین پیروزی تیم ملی ایران در جام جهانی می افتیم. بردی که مقابل تیم ملی مراکش در نخستین بازی جام جهانی 2018 به دست آمد و تیم ملی با هدایت کارلوس کروش ،میلیون ها علاقه مند به فوتبال در کشورمان را خوشحال کرد.بردی که روی ارسال فوق العاده احسان حاج صفی به دست آمد. احسان در ثانیه‌های پایانی بازی با یک ارسال دیدنی و اشتباهی که عزیز بوحدوز مرتکب شد پایه گذار تک گل ایران بود. صحنه‌ای که هر بار احسان یادش می افتد سبب شادی او می شود و حال وی را خوب می کند.احسان یکی دو بار گفته که ای کاش، ارسال او با ضربه یکی از مهاجمان تیم ملی وارد دروازه تیم مراکش می شد.

آن پنالتی لعنتی...

9-هر فوتبالیستی در دوران بازیگری خود لحظات خاطرانگیزی دارد که در تاریخ فوتبال ثبت شده است.البته هر فوتبالیستی در دوران بازیگری خود لحظات تلخی هم داشته که یادآوری اش برای او عذاب آور است.صحبت از پنالتی هدر رفته احسان با پیراهن تیم سپاهان اصفهان مقابل تیم استقلال تهران در سالهای گذشته است که خیلی ها به غلط برایش حرف درآورند.بازی قبل از فینال جام حذفی بود که احسان یک پنالتی در لیگ برتر از دست داد. آن پنالتی خیلی برایش حرف و حدیث ایجاد کرد و گفتند عمداً کاری کرده سپاهان پیروز نشود تا استقلال قهرمان لیگ یرتر شود و این که وی فصل بعد به استقلال برود !ولی حاج صفی به هیچ وجه چنین بازیکنی نبود ، مطمئنا عمدی هم در کار او نبود و فقط اشتباه کرد. اگر آن بازی را سپاهان می‌برد سپاهان می‌توانست قهرمان لیگ شود. احسان در آن برهه خیلی تحت فشار بود و وقتی پنالتی آخر را برای سپاهان مقابل پرسپولیس در فینال جام حذفی به گل بدل کرد و قهرمانی سپاهان را در همان فصل رقم زد خیلی ها برایش خوشحال شدند.

شوتزن لیگ

10- احسان حاج صفی ستاره ای کاملا تاثیرگذار در فوتبال ایران محسوب می شود. او با وجود اینکه به تازگی 30 ساله شده تجربیات گرانبهایی از حضور در میادین بین المللی دارد .حاج صفی که در لیگ نوزدهم بیشتر در پست هافبک تدافعی با آزادی عمل و نفوذهای زیاد دیده شده، توانسته به دروازه حریفان نزدیک شود و آمار او در شوت زدن به سمت دروازه حریفان فوق العاده است. شلیک هایش از پشت محوطه جریمه قابل توجه است.چپ پای تراکتور در مجموع 1800 دقیقه بازی برای تراکتور، 62 بار به سمت دروازه حریفان اقدام به شوتزنی کرده است. او که 3 بار برای تراکتور گل زده و 3 پاس گل داده، یکی از بهترین شوتزنان لیگ نوزدهم به شمار می آید.

*کیوان طباطبایی


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار