PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۵۵۸۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
مبارزه جدی و جسورانه را با باندهای فساد در کاراته آغاز کنید

ماموریت به معاون اول

در خبرها داشتیم که رییس جمهوری محترم به معاون اول خود ماموریت داده است وضعیت آشفته بازار مسکن را بررسی کرده و حتی الامکان سروسامان بخشد. اینکه عاقبت این ماموریت به کجا می انجامد واصلا این داستان که یکی از معضلات عموم مردم به ویژه طبقات پایین و متوسط جامعه است چقدر جدی است و تا چه میزان فرمایشی و نمایشی ، سئوالی است که اولا پاسخ آن در آینده نه چندان دور بر همگان معلوم می شود و ثانیا موضوعی نیست که ما بخواهیم در این مقال آن را تحلیل و واکاوی نماییم. سروکار ما با ورزش است و این نکته غیر ورزشی را که در آغاز آوردیم برای این بود که از آن یک نتیجه ورزشی بگیریم.

توهم توطئه نیست!

همه از وضع و اوضاع فوتبال کم وبیش با اطلاع هستیم و طی هفته ها و بلکه ماه های اخیر مسائل و معضلات این رشته که خیلی وقت بود پشت پرده از دیده پنهان مانده بود، آشکار شده است. استعفای رییس فدراسیون فوتبال، ماجراهای دنباله دار و بی پایان شکایت از فوتبال ایران در مجامع بین المللی که تقریبا همگی به ضرر ما تمام می شود! افشاگری بعضی از مدیران و مالکان فوتبالی از جمله مالک تیم تراکتور تبریز، اظهارات بعضی از نمایندگان مجلس در باره اتفاقات شبهه ناک فوتبال و مشکوک به بند وبست و تبانی، قرارداد ویلموتس و ماجراهای آن، نامه وزیر ورزش به وزیر اطلاعات و یاری خواستن از وی برای مبارزه با فساد در فوتبال و...مواردی اند که مدتی است توجه و ذهن علاقمندان به فوتبال را به خود جلب کرده و جملگی نشان دهنده وجود مشکلات آلوده به فساد در فوتبال هستند که برپاهای این ورزش آماده جهش و پیشرفت قفل زده اند و همچنین اثبات می کنند که افراد و رسانه هایی که در این سال های اخیر( حداقل 20 سال اخیر) در باره وضعیت فوتبال، رخنه فرصت طلبان و گسترش فساد در این رشته جذاب و پرطرفدار دلسوزانه تذکر و مسئولانه هشدار می دادند دچار توهم و مالیخولیا نشده و واقعیت های تلخ و نگران کننده را به خوبی در ورای هیاهو و شعار وظاهر بزک کرده این ورزش و خاصه فوتبال می دیدند و تشخیص می دادند و ... فریاد بیدار باش سر می دادند.

برکت تعطیلی هیاهو!

باری، در چنین شرایطی که فوتبال مستعد وامتحان پس داده ایران گرفتار آمده است، ظاهرا این بار به خاطر فروکش کردن هیاهوی کاذب ناشی از تعطیلی فعالیت های ورزشی این فریادها و حداقل بعضی از آنها که سال هاست کشیده می شود وگوش شنوایی پیدا نمی شد، این بار به گوش خیلی ها رسیده است. گوش و ذهن های بسیاری که تا دیروز و به ضرب هیاهوی رسانه ای، درگیر بحث های انحرافی و دعواهای حاشیه ای بودند و تمام توجه و دغدغه شان در باره فوتبال یکسره این بود که "آیا فلان توپ از خط گذشت یانه؟ " " فلان بازیکن در موقعیت آفساید بود یا خیر؟" " داور در این صحنه، پنالتی را درست تشخیص داد یا اصلا پنالتی نبود؟" و" آیا کمک داور در دقیقه فلان درست پرچم زد یا خیر؟ "... خوشبختانه به برکت! تعطیلی مسابقات و فعالیت های رسمی ورزش و فروکش کردن هیاهوی کر کننده، متوجه شدند که در فوتبال و بلکه ورزش ما خبرهای دیگری هم هست!! این هیاهو و جنجال و برد و باخت ها و... ظاهراهمه"سرِکاری" است و عده ای در پشت پرده این هیاهو و شلوغی ها و برد وباخت ها به کار خود مشغولند و دنبال مشغولیت های خودشان هستند و به وظایف بایسته خود در قبال فوتبال و ورزش عمل نمی کنند.

رفت وآمد جانعلی و خانعلی

در حالی که انتظار می رفت و می رود که به دنبال این اتفاقات و روشنگری ها و... از سوی کسانی که سکان هدایت ورزش و فوتبال را به دست دارند برای فوتبال طرحی نو و حداقل آدم های نو وافکار نو و... تدارک دیده شود خبرها حاکی از بازگشت آدم هایی به فوتبال بود که پیش از این امتحان خود را در مسند ریاست فوتبال پس داده بودند و نمره امتحان آنها در نزد مردم و کارشناسان نمره مردودی بود! آدم هایی که اگر سابقه ورزشی و مدیریتی هم داشتند- که داشتند- اما فوتبالی نبودند و در دوران مدیریت بادآورده ! در فوتبال، آسیب ها و ضررهای زیادی برپیکر این رشته ضربه خورده وزخمی وارد آوردند.خبرهایی به گوش رسید که حاکی از رفتن و آمدن آدم های تکراری بود بدون اینکه حرفی از " نو آوری" و" تحول" در میان باشد و ...همین سخت موجب جریحه دارشدن احساسات علاقمندان و فوتبال دوستان و انتقادات تند و تیز تحلیل گران و کارشناسان آگاه ودارای شخصیت مستقل و غیر بدهکار شد. تمام حرف و دلیل اصلی این واکنش منفی هم این بود که " آیا در این فوتبال، قحط الرجال است که خانعلی می رود، جانعلی می آید وباز جانعلی می رود و خانعلی می آید...؟!!" و بازسئوال مهمتر اینکه اصلا در این فوتبال و در بحث مدیریتی آن چه اتفاقی افتاده است که " فوتبالی" های کارکشته و استخوان خرد کرده های خوشنام در آن راه و جایی ندارند ونمی توانند سهمی و جایگاهی در اداره و مدیریت آن داشته باشند و...؟

انتظار منطقی علاقه مندان فوتبال!

انتظار می رفت و می رود که برای تغییر این ریل گذاری، نشانه هایی از سوی مسئولان ورزش که خود اخیرا با نامه به وزیر اطلاعات به وجود فساد در فوتبال اعتراف کرده اند، به چشم بیاید و کاری مثل همین دستور رییس جمهوری در باره وضعیت مسکن، از سوی وزیر ورزش در باره فوتبال و رسیدگی به وضعیت ناخوشایند آن صورت بگیرد ، اما این کار که یک توقع کاملا منطقی وانتظاری بجا از سوی علاقمندان ورزش و فوتبال بود انجام نشد و... دیدیم که چگونه صداهای اعتراض آمیز علاقمندان به فوتبال در رسانه ها، فضای مجازی و... کارشناسان و حتی بعضی از مسئولان در سطح نمایندگان مجلس به هوا رفت و... طراحان آشکار و نهان این بازی تکراری را وادار به عقب نشینی کردند!

تلویزیون و ورزش

اخیرا چند برنامه ورزشی و عمدتا فوتبالی از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد که سخت مورد توجه علاقمندان به ورزش، از طرفداران فوتبال گرفته تا کارشناسان و اهل فن و... قرار گرفت. دلیل اصلی این امر هم بحث های جاندار و بی تعارف و روشنگرانه ای بود که در باره مسائل جدی- و نه حاشیه ای و جنجالی و انحرافی- فوتبال صورت گرفت. این برنامه ها واین استقبال مردمی نشان داد بر خلاف تلقی وتبلیغ کسانی که شناخت صحیح و درستی از" مردم" ندارند و سطح توقعات و خواسته مردم را تا حد بحث های خاله زنکی و تفرقه افکنانه و حرمت شکنانه و جنجالی و فرعی والبته گمراه کننده و بی حاصل پایین می آورند مردم به عنوان دلسوزترین افراد نسبت به کاروبار کشور خود از جمله ورزش ،علاقمند و طرفدار بحث های جدی وعمیق و روشنگرانه هستند. خوشبختانه حداقل در چند برنامه اخیر برنامه دوشنبه شب شبکه 3( برنامه فوتبال برتر) به این خواسته مردم تا حد زیادی پاسخ مثبت داده شده وحداقل تا آنجا که ما شنیده ایم، احساس اکثر بینندگان این برنامه( که متاسفانه نگارنده جزو آنها نبوده و موفق به دیدن آن نشده) در پایان برنامه فوتبال برتر احساس مثبتی بوده نه احساس منفی ناشی از اتلاف وقت و اعصاب خردی و...!!باز طبق آنچه که تا کنون گذشته و به گوش ما هم رسیده است روندکلی برنامه ذکر شده روند روبه جلو و متعهدانه ای بوده که به جای تلاش برای مطرح کردن رفاقتی" این "و زدن تصفیه حسابانه "آن "با رعایت نسبی ظرافت ها و جذابیت های یک برنامه ورزشی به دنبال موشکافی کارشناسانه و تحلیلی مسائل عدیده فوتبال پر مساله ایران بوده است‌.

مدیران واداده و عوضی آمده علت اصلی رشد برنامه های زرد تلویزیون

در هر حال همانطور که بارها به سهم خود نوشته ایم نقش رسانه ها خاصه رسانه ای فراگیر و پر مخاطب مثل تلویزیون در سرنوشت ورزش بسیار تعیین کننده و حساس است. متاسفانه رسانه های ما به ویژه تلویزیون این نقش را به هر دلیل به درستی عمل نکرده و بدتر از همه در انحراف ورزش از مسیر اصلی بسیار دخیل بوده اند که اینجا مجال بحث مفصل در این باره نیست، هر چند که در گذشته بارها به طور صریح و با ذکر مصادیق در باره عملکرد نا مناسب بعضی از برنامه های ورزشی پر مخاطب نوشته شد که سخت مورد حمایت همه جانبه مدیران وقت سازمان بودند، به طوری که احساس می شد بعضی از این مدیران به جای مدیریت و اعمال نظارت و ارائه راهنمایی های لازم تبدیل به غلامان حلقه به گوش این برنامه ها وتهیه کنندگان و مجریان آن شده اند و یکسره در پی برآوردن خواسته های بعضاً انحصارگرانه و خود خواهانه آنها بودند به صورتی که فقط این برنامه ها در آن سازمان عریض و طویل حق اظهار نظر در باره فوتبال ایران و مسائل مختلف آن را داشتند. این حمایت های بی حساب مدیران عوضی آمده واداده تا بدانجا از این‌گونه برنامه ها و دست اندرکاران آن ادامه یافت که امر بر آنان مشتبه شد و اینان نه تنها خود را در عرصه فوتبال و کارشناسی- که بدون تعارف ازآن شناختی نداشتند یا شناختی اندک داشتند و به همین دلیل خیلی از استخوان خرد کرده های ورزش که آنها را می شناسیم و شما خواننده عزیز هم می شناسید آنها را قبول نداشتند و خواب خوش خود را هرگز حرام تماشای برنامه های زرد و سطح پایین آنها نکردند و...- یکه تاز وبی رقیب دیدند که این اواخر به خود اجازه می دادند در باره مسائل مختلف گستاخانه بر مسند" اجتهاد" !!بنشینند و" حکم شرعی" !! بدهند و" فتوی"!! صادر کنندو...

تغییر روش و رویکرد در بعضی برنامه های ورزشی، نه همه!

خوشبختانه مدت زمانی می شود که نوعی تغییر روش و رویکرد در بعضی از برنامه های ورزشی تلویزیون- و نه همه- دیده و احساس می شود که جای خوشحالی دارد و خوشحالی هم نه از آن جهت که برنامه ای تعطیل و برنامه دیگری جانشین آن شده و فردی وگروهی رفته و فرد و گروهی دیگر به جای آن قرار گرفته بلکه از این جهت که رویکردمخرب و روش غلطی که مضر به حال فوتبال چه از حیث فرهنگی و اخلاقی و چه از نظر کیفیت فنی بود تغییر کرده و انشاالله رویکرد مثبت و سازنده ای که مفید به حال فوتبال پرطرفدار و مستعد ما باشد جانشین آن شده باشد. در این باره حرف های زیادی باقی مانده که عجالتا و خیلی سریع به سه مورد آن اشاره می کنیم:

مدیران و ناظران برنامه های ورزشی،" اصل نظارت" را که اصلی اثبات شده در مدیریت علمی و توصیه شده در مکتب آسمانی اسلام است جدی بگیرند. فقدان نظارت در هر کاری دیر یازود و بدون تردید به انحراف و ایجاد معضلات و اتلاف سرمایه مادی و انسانی منجرمی شود. برنامه های مخرب واشاره شده در سطرهای بالاتر، شروع خوبی داشتند، دارای جذابیت هایی هم بودند که اگر بر کارو بار آنها و سازندگان آنها نظارت می شد حتما در مسیری سالم و سازنده می توانستند در عین جذابیت به پیشرفت و توسعه فوتبال ایران کمک کنند.

نکته بعدی اینکه روند تازه آغاز شده ادامه پیدا کند. آن هم نه فقط در باره یک برنامه، بلکه در باره همه برنامه های ورزشی سیما که متاسفانه خیلی از آنها حال و روز خوشی ندارند و بیشتر از اینکه در خدمت ورزش و ورزشدوستان عمل کنند، آش این و آن را هم می زنند و دانسته و نادانسته" نام و نان" فرصت طلبان و منفعت جویان را تامین می کنند،

مدیرانی که برخلاف سیاست های سازمان عمل می کنند!

و بالاخره نکته پایانی اینکه مدیران ارشد سیما از شخص رییس سازمان صدا وسیما گرفته تا معاونان ایشان، حامی جریان های سالم باشند و از مدیران متعهد و مصلح و ضد فساد و زیاده خواهی خود حمایت کنند. خوشبختانه این کار البته تا حد زیادی انجام می شود اما گهگاه خبرهایی هم می شنویم که موثق هم هست و از این حکایت دارد که بعضی از مدیران و معاونان از این اقدامات اصلاحی که در باره ورزش سیما انجام شده دلخوشی ندارند و لذا حمایت های لازم را از این اقدامات اصلاحی و مدیران ذیربط( به طور مشخص آقای فروغی در شبکه3) به عمل نمی آورند و خواهان بازگشت به وضع سابق هستند و از اینکه این نظرات و نیات خود را که بر خلاف سیاست های اصلی سازمان است بر زبان بیاورند ، ابایی هم ندارند!!

شرط لازم موفقیت

وزیر ورزش و جوانان در جلسه مشترک روسای فدراسیون ها اظهارات جالب و البته امیدوار کننده ای در باره لزوم مبارزه با فساد در ورزش داشته است .این که بالاترین مقام اجرایی به جای کتمان واقعیت وانکار مسائل تلخ که از معضلات جدی ورزش هستند صریحا به آنها اشاره و در باره لزوم مبارزه با آن تاکید می کند البته که باعث خوشحالی و امیدواری است چراکه برای موفقیت در انجام هر کاری شناخت دقیق واقعیات تلخ و شیرین و نقاط ضعف و قوت و پرهیز از خود فریبی ،شرط لازم و تقریبا نیمی از انجام موفقیت آمیز آن کار است. مساله فساد ورخنه فاسدان موضوعی است که سال هاست آشنایان با چم و خم ورزش و کارشناسان دلسوزی که نان را به نرخ روز نمی خورند و رسانه های اصیل و متعهد در باره آن می نویسند و هشدار می دهند اما متاسفانه مورد توجه مسئولان قرار نمی گیرد و آنان به جای توجه به این معضل جدی و تلاش جهادگونه برای برطرف کردن این مانع بزرگ بر سر راه پیشرفت ورزش ،به دنبال نتیجه گرایی و روزمرگی هستند.

رخنه مفسدان در ورزش جدی است!

حتی وزیر محترم فعلی ورزش هم که به وجود فساد در ورزش اعتراف کرده خیلی دیر به سراغ این ماجرا آمده و در حالیکه از عمر دولت فعلی ‌کمتر از یک سال باقی مانده ایشان تازه مدتی است که به معضل اصلی و مانع اساسی بر سر راه ورزش اشاره می کند و ظاهرا اقداماتی از جمله نامه به وزیر اطلاعات را برای مبارزه با آن انجام داده است. اینکه چرا در مقطع فعلی بحث فساد از جانب وزیر ورزش مطرح می شود و عاقبت این داستان به کجا می انجامد هنوز معلوم نیست و باید منتظر گذشت زمان باشیم. آنچه که مهم است این است که مساله فساد در ورزش امری جدی است و رخنه فاسدان و فرصت طلب ها ومنفعت جویان در این حوزه مانع اساسی است و باید برای ریشه کن کردن آن هر چه زودتر اقدام کرد. چه بهتر که از همین امروز این مبارزه به شکل جهادی و انقلابی آغاز شودو به شعار و حرف اکتفا نشود. اتفاقا وزیر ورزش در این باره تاکید امیدوار کننده ای دارد:" آنچه در مبارزه با هر گونه مطاهر فساد در ورزش انجام می شود به هیچ عنوان تبلیغاتی نیست، تمام امکاناتمان را با بخش های دیگر نظارتی در کنار یکدیگر قرار دادیم و تا دستیابی به نتیجه به این همکاری ادامه خواهیم داد..." ایشان در ادامه می افزاید:" در مبارزه با فساد به هیچ وجه عقب نشینی نخواهیم کرد. با جدیت و جسارت ایستاده ایم و در برابر جوسازی ها، داستان سرایی ها و انگ زنی ها و ایجاد استرس بین مردم به هیچ وجه کوتاه نمی آییم."و... امیدواریم این وعده ها واقعا عملی و مبارزه با فساد و شارلاتانیسم در ورزش به شکلی همه جانبه با حضور و مشارکت مدیران ورزش هر چه زودتر و مثلا از امروز آغاز شود مساله فساد و رخنه مفسدان در ورزش جدی است و فقط به فوتبال هم منحصر نمی شود مثلا همین الان کاراته درگیر ماجرای بازگشت چهره های مفسد و بد سابقه و باندهای مافیایی و پدرخوانده است که از سوی بعضی رسانه های اجیر شده و حتی برخی افراد ظاهر الصلاح بشدت حمایت می شود! و قصد دارد هر طوری که شده چهره های باند باز و پدرخوانده را به رئیس سالم این فدراسیون تحمیل کنند خوب است وزیر محترم ورزش برای اثبات صدق ادعای خود در برخورد با فساد مبارزه "جدی" و جسورانه خود را با فساد و مفسدان را از همین کاراته آغاز کند.در این باره حرف هایی دیگر هست که اگر عمری بود و فرصتی دست داد در آینده به آنها نیز خواهیم پرداخت.

* سیدمحمدسعیدمدنی

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نوید خرقانی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
0
0
سلام تا زمانی که ورزش در کشورمان جدی نگرفته نشود وضع همین است. مسوولان ورزش کشور ورزش را جدی نگرفته اند و فوتبال هم سرگرمی برای عده ای همچون پسر وزیر ورزش است !ورزش جای رقابت سالم است و محل پرورش مردان غیوری چون جهان پهلوان غلامرضا تختی،رضایی مجدها و طالقانی هاست.ان شاالله نگاه کشور در سطح دولت نسبت به ورزش تغییر کند وگرنه ورزش به بیراه رفته و عاقبتی ندارد.مبارزه با فساد هم با بیانات هفته قبل و بموقع مقام معظم رهبری باید در ورزش جدی تر گرفته شود. متاسفانه صداوسیما هم نگاه جدی به برنامه های ورزشی ندارد هر فردی که دیدگاهی انقلابی و ایرانی ندارد در تلویزیون مجری برنامه های ورزشی می شود مثالش همین آقای مزدک میرزایی است که آخر سر از بنگاه شابعه پراکنی سعودی ها در لندن سردرآورد و بی عاقبت شد و خودش را خراب کرد صداوسیما قبل از تغییر مجریان دوستدار غرب باید فکری به حال مدیران میانی خود کند که اجازه می دهند آدم خامی چون عادل فردوسی پور هر حرفی در نلویزیون بزند. الحمدالله عوضش کردند و ان شاالله آقای میثاقی که جوان خوش چهره و به نظر مطلع می باشند به عاقبت عادل دچار نشود.
ارش حیدرزاده
Russian Federation
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
0
0
با عرض تاسف سالهاست صداوسیما راه را کج رفته و باعث مبانی حاشیه های مخرب هم شده ب جای روشنگری متاسفانه بعضی از مجریان دنبال پورسانت های خود ویا گرفتن مدیریت ورزشی بودند امیداست مسیر اصلاح شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار