PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: ۵۶۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
پرونده هفته «کیهان ورزشی»
کیهان ورزشی-

حمید ترابپور-نگاهی گذرا به سر و شکل فوتبال پایتخت نشان می دهد که چه روندی بر آن حاکم است. این حوزه مهم از فوتبال ایران نه اکنون که سالهاست به حال خود رها شده و آنطور که از شواهد و قرائن بر می آید اراده ای برای اصلاحات در این محدوده وجود ندارد و یا لااقل تا امروز نبوده است.
فوتبال در هر نقطه از این کشور پهناور بسته به شرایط و جفرافیای آن منطقه و استعدادهایی که در خود دارد مهم است و باید جدی گرفته شود اما اینکه ما و بسیاری از اهالی فوتبال روی فوتبال شهر تهران حساسیت داریم و از بلبشوی این سالهای آن سخت نگرانیم، به تاریخچه و تاثیرگذاری آن بر ساختار کلی فوتبال ایران مرتبط می شود. فوتبال تهران روزگاری مهمترین تغذیه کننده تیم های ملی و خاستگاه ستارگان بزرگی بود اما طی حداقل یک دهه اخیر، به سبب فقدان مدیریت اصولی و قدرتمند تنها به محلی برای جولان عده ای تبدیل شده که نه فوتبال ملی برایشان اهمیتی دارد و نه سرنوشت فرزندان این کشور و استعدادهای فوتبالی. این افراد با ایجاد شبکه های دلالی دست به فساد گسترده ای زده اند و به همین علت سالانه بسیاری از بازیکنان مستعد قربانی تارهای عنکبوتی آنها می شوند و ...
ساختار معیوب فوتبال پایتخت که فساد ریشه دوانده در آن اظهر من الشمس است، محصول مدیریت افرادیست که بیش از یک دهه در راس آن نشسته و حالا هم که فریاد و فغان  اهالی فوتبال و دلسوزان از این اوضاع و احوال به آسمان رسیده و خواهان کنار رفتن این افراد هستند، از تمام ابزارهای خود به جهت ماندن روی صندلی هایشان بهره می برند.
اینها در زمره همان شیفتگان خدمت(!) قرار دارند که چندی قبل مجله «کیهان ورزشی» اشاره ای به افکار و اهداف شان داشت.
معضلات موجود در فوتبال تهران و اخبار ناگوار و مشمئز کننده  آن، از گعده یک عده به اصلاح مربی و داور در فلان قهوه خانه معروف به لانه زنبور تا پیغام های اینستاگرامی به برخی ستارگان رده های پایه با مضمون: سکه بده و به تیم ملی برو! و ...همه حکایت از بستری دارد که در آن بجای تجلی یافتن استعدادها و خدمت در جهت منافع ملی، زالوها ارتزاق می کنند.
حضور فردی بنام شیرازی در راس هیات فوتبال تهران و نوع مدیریت وی طی این سالها، مورد انتقاد بسیاری از اهالی فوتبال است اما ظاهرا خواسته برخی در فدراسیون فوتبال، عدم تغییر وضع موجود در فوتبال پایتخت و ماندگاری فرد مورد نظر است.
با وجود آنکه این هیات بلاتکلیف و زمان برگزاری انتخابات ریاست آن نامشخص است، این روزها شاهد جنگ قدرت میان گروه ها و باندهای مختلف هستیم که قصدشان برگزاری انتخابات به شکل مطلوب خودشان است.
طی هفته های گذشته درباره ابعاد مختلف فساد در ورزش کشور و بویژه فوتبال گزارش هایی را منتشر  و هر بار ابراز امیدواری کردیم که نهادهای نظارتی و قضایی ورودی ضربتی به این محدوده داشته باشند و اینبار نیز امیدواریم در ماجرای فوتبال تهران با توجه به گره خوردن اتفاقات تلخ آن به سرنوشت نونهالان، نوجوانان و جوانان عزیز کشورمان، شاهد ورود نهادهای مورد نظر باشیم تا آسمان فوتبال شهر تهران پس از سالها آفتابی شود واستعدادهایی که پدران شان از تمکن مالی برخوردار نیستند نیز امکان نفس کشیدن و دیده شدن پیدا کنند.



چه بر سر فوتبال تهران آمد؟

*جلال چراغپور

درباره این پرونده باید ابتدا یک آسیب شناسی اجتماعی صورت بگیرد و سپس سراغ نقش مدیریت برویم. باید بدانیم چرا فوتبالی که در گذشته محمدخانی، قلعه نویی، درخشان، فنونی زاده و ... تولید می کرد حالا اثرگذاری ندارد. ابتدا باید تولیدات آن زمان را روی کاغذ بیاوریم و با امروز مقایسه کنیم. یکی از دلایل اصلی آن، از بین رفتن زمین های خاکی و محلی است. یک زمانی است که شما جامعه ای را به نظم می کشید و آن نظم نتیجه خوبی نمی دهد. آن زمان که زمین های خاکی رونق داشتند مسابقات کاپی برگزار می شد و چیزی به نام نظم نوشته شده وجود نداشت. مثلا در یک زمین خاکی به نام سبلان در سه دسته یک و دو و سه مسابقه برگزار می شد. مرحوم ناصر حجازی در آنجا درون دروازه می ایستاد. نظم مشخصی نبود اما احترام به بزرگتر و خیلی از مسایل دیگر وجود داشت. بطور مثال در زمین ما فردی بنام آقا مجد بود که بازیکنان را جمع می کرد. همه ما جای دیگری کار می کردیم و پول درمی آوردیم تا خرج فوتبال مان را بدهیم. اما حالا به اصطلاح فوتبال را به نظم کشیده اند. فوتبال تهران از آن حالت گذشته خارج شده است. الان دیگر کسی جای دیگری کار نمی کند تا خرج فوتبال کند. الان با این نظمی که درست کرده اند باید از فوتبال پول دربیاوری. واژگانی چون دلالی و پورسانت و ... وارد ادبیات فوتبال شده اند. آرام آرام فوتبال تهران افتاد دست آدم هایی از جنسی دیگر. ساخت فوتبالیست در این فوتبال از «اصل بقای اصلح» به حالت «اصل بقای مادی و مالی» درآمد. مربی می بیند کدام بازیکن پدرش پولدارتر است و او را بازی می دهد. پول جایگزین استعداد شده است! نام این را فساد نگذاریم؛ بهتر است بگوییم ضد ارزش. در ضد ارزش تیم ملی ای انتخاب می شود که ارزشمند نیست. همین الان می توان از فوتبال تهران 5 تیم جوانان درست کرد که از تیم جوانان آقای سیروس پورموسوی قوی تر باشد.
در ایجاد این فضا نمی توان فقط آقای شیرازی و گروهش را مقصر دانست اما باید گفت وقتی یک مدیریت 10، 12 سال در راس است قطعا تغییر آن ساده نیست زیرا آنها یک هرم شبکه ای ساخته اند و برای ایجاد تغییرات، باید کلی آدم را را عوض کنید. مثلا در کمیته آموزش فدراسیون فوتبال برای ایجاد تغییرات باید 50 نفر عوض شوند. در این فضا وقتی یک نفر را از راس هرم بر می دارند، یکی از زیر مجموعه خود او را بجایش قرار می دهند و درواقع چیزی تغییر نمی کند. مثلا کفاشیان را از راس فوتبال بر می دارند و تاج که زیر مجموعه او بوده است را بجایش قرار می دهند و ...در واقع شبکه سر جای خودش می ماند مگر اینکه واقعا اراده ای باشد و همه چیز را از بالا تا پایین تغییر دهد.



گفت‌وگو با مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران

گل‌محمدی: مقابل این جریان می ایستم؛ حتی اگر خودم را حذف کنند!

رضا گل محمدی مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران  یکی از مخالفان اوضاع و احوال کنونی فوتبال تهران است اما در عین حال با برگزاری انتخابات ریاست هیات فوتبال پایتخت مخالفت می کند زیرا به زعم وی، برگزاری این انتخابات در فضا و شرایط کنونی منتج به مهندسی انتخابات و اتفاقاتی می شود که به نفع فوتبال نیست.

*دلیل مخالفت شما با برگزاری انتخابات چیست؟
-دلیل ما عدم تمکین آقایان از قانون است. دوره ریاست رئیس این هیات در تاریخ 97/12/3 به پایان رسید و ما در دی ماه اعلام کردیم که هیات استان تهران مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم کند. بر اساس قوانین باید دو ماه مانده به انتخابات برای هیات سرپرست انتخاب شود. از آقایان خواستیم به قانون احترام بگذارند اما آقای شیرازی اعلام کرد که ما یک شرکت تاسیس کردیم و چون آن شرکت دو سال دیگر قرارداد دارد ما هم انتخابات را دو سال بعد برگزار می کنیم. ما هم اعلام کردیم که این کار غیر قانونی است. به فدراسیون هم نامه زدیم. دیدیم اراده ای برای برگزاری انتخابات نیست. بعد از 5 ماه پیگیری فدراسیون گفت انتخابات برگزار شود اما در هنگام بررسی صلاحیت ها دیدیم که در چینش افراد مجمع و در نحوه تائید صلاحیت ها دخل و تصرف می شود و حتی 48 ساعت مانده به انتخابات بعضی اعضای مجمع تغییر کردند لذا از آنجایی که صیانت از حقوق کاندیداها وظیفه ماست گفتیم این انتخابات غیر قانونی است.
* حضور فردی که خودش کاندیدا شده در راس هیات فوتبال تهران تخلف نیست؟
- اتفاقا ما به فدراسیون همین موضوع را اعلام کردیم و گفتیم باید برای هیات سرپرست تعیین شود چون آقای شیرازی خودش کاندیدای ریاست است و امکان مهندسی وجود دارد. به سازمان های نظارتی هم اطلاع دادیم. سازمان بازرسی و وزارت ورزش هم همین نظر را داشتند. البته این دوستان اصرار دارند که مصوبه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال است که رئیس می تواند تا زمان انتخابات بماند. ما هم گفتیم این مصوبه نه بسود فوتبال است و نه اساسنامه ای که شما به آن استناد می کنید تائید فیفا و هیات دولت را دارد.
* اتفاقا اخیرا «کیهان ورزشی» اشاره مستقیمی به اساسنامه هایی داشت که گلوگاه انحرافات در ورزش هستند.
-باور کنید اهالی فوتبال، پیشکسوتان، رسانه ها می گویند آقای گل محمدی چرا به داد فوتبال تهران نمی رسید. فوتبالی که پر از تخلف است. مسابقات آن با تعدادی تیم آغاز و در ادامه بر تعداد آن تیم ها افزوده می شود! یعنی تیم فروشی می شود! متاسفانه اوضاع فوتبال تهران آنقدر خراب است که در تیم ملی بزرگسالان بازیکنان تهرانی کمتر دیده می شوند، در حالیکه در گذشته اسکلت بندی تیم ملی را تهرانی ها تشکیل می دادند.
*پاسخ نهادهای نظارتی به درخواست شما مبنی بر ورود به این پرونده چه بوده است؟
-سازمان بازرسی کل کشور صراحتا اعلام کرده که حضور آقای شیرازی غیرقانونی است.
* این بلاتکلیفی چه زمانی پایان می یابد؟
-بنده اعلام می کنم که اگر ایشان(شیرازی) کنار نرود موافق  برگزاری انتخابات نیستیم. ایشان استعفا بدهد و مثل دیگر کاندیداها در انتخابات شرکت کند. در غیر اینصورت مقابل این جریان می ایستم و اجازه برگزاری انتخابات را نمی دهم؛ حتی اگر به قیمت حذف خودم تمام شود.



گفت‌وگو با عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال

طالقانی: اسم مرا ببرند تا شکایت کنم!

طی پیگیری هایی که درباره مسایل پشت پرده فوتبال تهران و اصرار شیرازی به حفظ میز و صندلی اش داشتیم بارها به یک نام برخوردیم؛ کاظم طالقانی عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال که برخی مدعی اند وی و حیدربهاروند(سرپرست فدراسیون) حامیان اصلی شیرازی و به دنبال ماندگاری وی در راس هیات فوتبال تهران هستند.
درهمین زمینه با طالقانی تماس گرفتیم.

*آقای طالقانی درباره انتخابات هیات فوتبال تهران پرسش هایی وجود دارد
-بنده حرفی ندارم و اگر قرار به صحبت باشد با سایت فدراسیون صحبت می کنم!
* در ماجرای فوتبال تهران و فساد آن و همچنین بلاتکلیفی هیات فوتبال این استان نام شما هم مطرح شده است.
-در ماجرای فساد اسم مرا آورده اند؟ خب اشکالی ندارد. اسم بیاورند تا بنده شکایت کنم.
* می گویند شما حامی آقای شیرازی هستید!
-وظیفه بنده در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال این است که اگر درباره هیات های استان های نیازی به رسیدگی بود انجام دهم تا حق کسی ضایع نشود و این کار را به دستور آقای بهاروند انجام می دهم. از فردی هم حمایت نمی کنم. درباره افرادی که می خواهند کاندیدا شوند  ضوابطی وجود دارد.
* حضور فردی که خودش کاندیدا شده، در راس این هیات تخلف نیست؟
-همه چیز طبق اساسنامه پیش می رود. البته برخی متاسفانه این را نمی خواهند بپذیرند. بلاتکلیفی امروز هم مقصرش آقای گل محمدی است. گفتند اساسنامه فدراسیون مورد تائید هیات دولت نیست. حدود دو دوره همین اساسنامه را اجرا کردیم اما حالا که بحث استان تهران شده می گویند نمی شود. البته طبق توافقی که با وزارت ورزش و جوانان داشته ایم قرار است انتخابات برگزار شود.
* قبول دارید که فساد در فوتبال تهران بیداد می کند؟
-اینکه من قبول داشته باشم یا قبول نداشته باشم مهم نیست. اگر موردی پیدا شود باید به مراجع رسیدگی مثل کمیته اخلاق و حتی نهادهای قضایی ارجاع داده شود.
* به عملکرد آقای شیرازی در این سالها چه نمره ای می دهید؟
- عملکردشان خوب بوده!



هیات فوتبال تهران را قوم و خویشی اداره می کنند!

*یعقوب فاطمی مقدم(سرپرست تیم جوانان پرسپولیس)

شرایط فوتبال تهران را دیگر همه می دانند چگونه است. آقایان فوتبال تهران و هیات فوتبال آن را به انحصار خودشان درآورده اند. 2 سال است که می گویند این روند و این مدیریت عوض می شود اما خبری نیست. شیوع کرونا برای این افراد اتفاق بدی نبود چون هر چه انتخابات به تاخیر بیفتد و هیات فوتبال بلاتکلیف باشد به نفع این آقایان است! البته اگر هم انتخابات برگزار شود افرادی که با این آقا کار کرده اند بار دیگر به او رای می دهند. در این سالها که این فرد(شیرازی) در راس فوتبال تهران بوده تنها چیزی که تغییر کرده ساختمان هیات فوتبال بوده و کمترین تاثیر مثبتی را از مدیریت این افراد ندیده ایم. هیات فوتبال را قوم و خویشی اداره می کنند و خیال شان هم راحت است که کسی کاری به کارشان ندارد!
برای من سوال است که چرا نهادهای نظارتی ورود نمی کنند؟ بیایند ببینند بعد از این همه سال فوتبال تهران از مدیریت این آقا چه سودی برده است؟ خیلی دوست دارم بدانم چه کسی یا کسانی از ایشان حمایت می کنند. اگر می خواهیم فوتبال را درست کنیم از همین فوتبال تهران شروع کنیم. آیا برای این کار اراده ای وجود دارد؟




نهادهای نظارتی به پرونده فوتبال تهران ورود کنند!

*علیرضا اکبرپور(سرمربی تیم نوجوانان استقلال)

فضای فوتبال تهران بخصوص در رده های پایه اصلا خوب نیست. یکسری آدم در فوتبال پایه تهران فقط آمده اند تا پول دربیاورند و اصلا هم برایشان مهم نیست که بر سر بچه های مردم چه می آید. طرف تیم گرفته 100 میلیون و می خواهد 2 میلیارد از آن دربیاورد! در این مدت چیزهایی دیدم که اگر خودم ندیده بودم باورم نمی شد. در فلان قهوه خانه برای تیم ها تصمیم می گیرند. اینها همه ریشه در ضعف مدیریتی دارد. اگر مدیریت درست باشد از بالا تا پائین همه درست رفتار می کنند. طرف کارش در بازار میوه و تره بار است و یک مدرک C مربیگری می گیرد و در فوتبال پایه مربیگری می کند. اینجا اگر نظارت نباشد خیلی خطرناک است چون سرنوشت بچه های مردم دست شماست. وقتی مدیریت نباشد فساد هم بوجود می آید.
بنده آقای شیرازی را نمی شناسم و فقط در دوره ای که برای پیشکسوتان بازی می کردیم برای ما داوری می کرد. تا جایی هم می دانم عده ای در فضای مجازی و در کانال ها از ایشان حمایت می کنند. از وضعیت فوتبال تهران مشخص است که کار چگونه پیش رفته و ...فوتبال تهران با این همه استعداد نباید اینگونه به حال خودش رها باشد. یک نفر ناشناس برود داخل تیم ها تا ببیند اوضاع چقدر خراب است. نهادهای نظارتی ورود کنند تا فاجعه بزرگی رخ نداده است. قوه قضائیه می تواند ورود کند و تنها با چک کردن حساب های مالی برخی افراد به عمق فساد پی ببرد.



...از جعل امضا تا تاسیس شرکت!

*مهدی انوری(دبیر اسبق هیات فوتبال تهران)

روزیکه این آقا(شیرازی) در راس هیات فوتبال استان تهران قرار گرفت از بنده کمک خواست و بنده قبول کردم اما بعد که دیدم صلاحیت این کار را ندارد خودم را منفک کردم. چند سال قبل هم در یک برنامه تلویزیونی به اقدامات اینها اشاره کردم اما یک نفر پیگیری نکرد و اتفاقی هم رخ نداد. اینها حتی جعل امضا کردند که تخلفی بزرگ بود اما باز هم اتفاقی رخ نداد. این آقا(شیرازی) برای خودش حکم صادر می کرد. بنده 45 سال در این فوتبال بوده و 18 سال قضاوت کردم و رئیس کمیته داوران هم بوده ام و کارنامه ام مشخص است. برایم سوال است که چرا وقتی این همه درباره اقدامات این فرد در سیما و در برنامه زنده حرف زدم یک نفر ورود نکرد؟ شما بروید ببنید ایشان چگونه به ریاست هیات فوتبال تهران رسید. این هیات فوتبال از نظر من تنها هیات فوتبال پایتخت ایران نیست بلکه هیات پایتخت فوتبال آسیاست و اهمیت آن را نباید نادیده گرفت.
فساد در این فوتبال بیداد می کند و بازیکنی که پول ندارد نمی تواند خودش را نشان دهد.
چه کسی باید با فساد در این فوتبال مقابله کند؟ سالی هزاران نفر را برای تست پزشکی می فرستند و از هر کدام 60 هزار تومان می گیرند، فقط یک نفر بپرسد این پول ها کجا می رود؟  اینها تازه قطره ای از یک دریا است. آنهایی که از این مدیریت حمایت می کنند فردا روزی باید خودشان هم به نهادهای قضایی پاسخگو باشند.
به اسم هیات فوتبال با آقای آل اسحاق شرکت خصوص باز کرده اند. این تخلف نیست؟
اگر لازم باشد حرفهای دیگری هم درباره عملکرد این آقایان خواهم زد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار