PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۵۷۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
«آرتتا»از زیر سایه «ونگر» و «گواردیولا» بیرون می‌آید

آرسنال با دبل اومیانگ در مقابل تک گل پولیشیچ در مقابل چلسی کامبک زد و قهرمان جام حذفی انگلیس شد. بدین ترتیب لمپارد و تیمش در این فینال لندنی شکست خوردند و آرتتا به قهرمانی رسید. شاید پیش از نیمه نهایی جام حذفی انگلیس هیچ کس فکر نمی کرد که توپچی ها این جام را ببرد اما آرسنال به عنوان پرافتخارترین تیم تاریخ جام حذفی انگلیس توانست با نتیجه دو بر یک به پیروزی دست پیدا کند و جام را بالای سر ببرد. آرسنال به این جام خیلی بیشتر نیاز داشت چرا که اگر شکست می خوردند چه بسا سهمیه اروپایی در فصل آینده را از دست می دادند اما تیم آرتتا پس از حذف منچسترسیتی و گواردیولا در فینال از پس شکست لمپارد بر آمد و حالا این مربی تازه کار اسپانیایی توانسته اعتباری برای خود به دست بیاورد و احتمالا با خرید بازیکنان مورد نظرش در فصل آینده بتواند بهتر کار کند هر چند که قطعا توقعات از او بیشتر خواهد بود. با این پیروزی آرتتا ضمن کسب اولین مقام قهرمانی‌اش به‌عنوان سرمربی در چند ماهی که از شروع به کار او در کادر فنی آرسنال می‌گذرد، به اولین آرسنالی در طول تاریخ تبدیل شد که هم به‌عنوان کاپیتان و هم به‌عنوان سرمربی فاتح قدیمی‌ترین تورنمنت فوتبال جهان شده است. آرسنال با هشتم شدن در لیگ برتر از کسب این سهمیه باز مانده بود، اما با قهرمانی در جام حذفی مستقیماً به مرحله گروهی لیگ اروپا می‌رود. آرتتا همچنین به اولین سرمربی آرسنال از زمان جورج گراهام در سال 1987 تبدیل شد که در اولین فصل مربیگری‌اش در این تیم موفق به کسب جام می‌شود. گراهام در آن فصل قهرمان جام اتحادیه شد.

فسفه فوتبال آرتتا

آرتتا می‌خواهد سبک بازی مالکانه را در آرسنال جا بیندازد. او باید ابتدا آرسنال را تقویت و تیم را متحد کند. او باید از بازیکنانش به شکلی مداوم کار بکشد؛ در حالی که این بازیکنان در سال‌های اخیر، گاه و بیگاه تلاش لازم را نداشته‌اند. آرتتا به این اشاره کرده که منافع کوتاه‌مدت می‌تواند باعث شود که فاصله آرسنال و تیم‌های دیگر کم شود: "شما کافی است به تفاوت بین دو تیم نگاه کنید؛ شکاف بین این دو بسیار زیاد است. ما از جنبه‌های زیادی پایین‌تر از آنها هستیم. ما نمی‌توانیم دوماهه همه چیز را درست کنیم اما تیم از نظر مسئولیت‌پذیری، انرژی، تعهد و مبارزه حالا هم‌سطح رقیب است. پیش‌تر اینطور نبود و من بسیار به این افتخار می‌کنم. زمان می‌برد تا بقیه موارد درست شود اما دست‌کم حالا به جای خوبی رسیده‌ایم و پیام من به بازیکنان این است که ما با این روش می‌توانیم به دستاوردهای خوبی برسیم." آرتتا بسیار گواردیولا را می‌ستاید، هرچند که حالا به دنبال این است که از معدود مربیانی شود که سیتی با هدایت او را شکست می‌دهد. این مربی 38ساله یکی از اولین افرادی بود که گواردیولا در سال 2016 که به سیتی آمد، جذب کرد. آنها چند سال قبل‌تر، برنامه‌ای طراحی کرده بودند و حالا نوبت به‌کارگیری آن بود. گواردیولا زمانی که مربی بارسلونا بود، پیش از دیدار با رقیبان لیگ برتری با آرتتا صحبت می‌کرد و چنان از توصیه‌های او به وجد آمده بود که می‌خواست اگر در انگلیس مربیگری کند، او را دستیار خود سازد. منابع نزدیک به منچسترسیتی می‌گویند که آرتتا ارتباطات را به شکلی عالی برقرار می‌کرد و به صورت انفرادی در جلسات اضافی با چندین بازیکن کار می‌کرد و باعث شد آنها پیشرفت کنند. آرتتا همچنین در نقش گوش شنوای گواردیولا عمل می‌کرد و ایده‌های چهره‌های بزرگ دنیای فوتبال را گردآوری کرده و به او تحویل می‌داد. آنها همچنان دوستان صمیمی هم هستند و با هم زیاد صحبت می‌کنند اما او حالا فردی مستقل است و می‌خواهد برچسب «کمک گواردیولا»، که برخی منتقدان به او می‌دهند را از خود بزداید.

مسیر آرتتا و آرسنال

آرسنال در حالی در اواخر نوامبر اونای امری را اخراج کرد که در رده هشتم جدول رده‌بندی ایستاده بود. سه هفته بعد وقتی آرتتا هدایت این تیم را بر عهده گرفت آنها یازدهم بودند و در پایان لیگ بار دیگر در رده هشتم قرار گرفتند. اینها از آن دسته واقعیت‌های تلخی هستند که شاید باعث ایجاد این شبهه شوند که ممکن است اشتیاق هواداران آرسنال نسبت به آرتتا بی‌جا باشد. با این حال آنها تحت هدایت امری راه‌شان را گم کرده بودند. جو ورزشگاه امارات به اندازه سال آخر حضور آرسن ونگر در این تیم مخرب شده بود- شاید حتی بیش‌تر، گرانیت ژاکا و سایرین می‌توانند در این باره شهادت بدهند. کسب چهار پیروزی در 13 بازی ابتدایی، زمانی مشکل‌سازتر می‌شود که بدانید آنها در دو بازی آغازین فصل پیروز میدان بودند. همه چیز با سرعت هشداردهنده‌ای رو به فروپاشی می‌رفت و به نظر نمی‌رسید که تلاش امری برای ایجاد تغییر در روش و تفکرش در هفته‌های پایانی حضورش در این تیم بتواند جلوی شرایط بد ایجاد شده از منشا را آن بگیرد. لیونبرگ به صورت موقت روی نیمکت حضور داشت و در 5 بازی، یک پیروزی به دست آورد، سپس آرتتا هدایت این تیم را بر عهده گرفت و این در حالی بود که آرسنال از 13 بازی آخرش در تمامی رقابت‌ها، تنها یک پیروزی کسب کرده بود. یک هفته بعد و پس از این‌که نمایش امیدوارکننده در خانه برابر چلسی در دقایق پایانی به سرانجام نرسید، این رکورد به یک پیروزی در 15 بازی رسیده بود. علاوه‌بر این، عملکرد آنها نیز پیشرفت کرد. به نظر می‌رسید که چه از نظر فردی و چه از نظر تیمی هدف‌، مسیر و باور بسیار مشخص‌تری در تیم تعریف شده است. آرتتا نه تنها باعث پیشرفت بازیکنان جوانی چون بوکایو ساکا شد، بلکه بازیکنانی چون شکودران مصطفی و ژاکا را نیز که پیش از آن کنار گذاشته شده بودند، احیا کرد.

آرتتا همچنین به خوبی با چندین مسئله تفرقه‌افکن برخورد کرد. رفتار سختگیرانه این مربی با بازیکنان در طول مذاکرات کاهش دستمزد به دلیل مشکلات مالی ایجاد شده پس از شیوع ویروس کرونا، در صورت اشتباه او، می‌توانست به راحتی نتیجه عکس بدهد. این اتفاق می‌توانست در مورد عدم استفاده از مسوت اوزیل حتی برای یک دقیقه پس از شروع مجدد مسابقات نیز تکرار شود. اگر به نظر می‌رسید که امری قدرت و ثبات عقیده لازم برای پیروی از غریزه‌اش که برخورد با اوزیل نیز جز آنها بود، نداشت اما آرتتا رفتاری بی‌رحمانه از خود نشان داد که در واقع از پیش از سال‌های پایانی حضور آرسن ونگر در این تیم، از سوی مربیان آرسنال دیده نشده بود. هدایت آرسنال کار دشواری است. عدم تعادل و کیفیت پایین در بعضی پست‌های تیم، نشان‌دهنده نبود استراتژی در باشگاه در طول سالیان طولانی است. آرتتا در این تابستان چالش‌های مشخصی را در پشت صحنه در پیش خواهد داشت؛ چرا که باشگاه برای چهارمین فصل متوالی، بودجه لیگ قهرمانان را دریافت نخواهد کرد و این بار باید بسیار خلاقانه‌تر و هوشمندانه‌تر در بازار نقل و انتقالات عمل کند. آرتتا پیش از فینال جام حذفی نیز مدعی شده بود که انتظار دارد مدیران آرسنال به حمایت از دیدگاه‌های او ادامه دهند. آرسنال پس از سال‌ها سردرگمی هنوز باشگاهی است که به نظر می‌رسد در میانه یک گذار نه چندان راحت است اما به نظر می‌رسد که آنها با به خدمت گرفتن، آرتتا مربی‌ای را پیده کرده‌اند که دیدگاه و شخصیت لازم در الهام بخشیدن به این تیم را دارد. سوال هواداران این نیست که آیا باشگاه تصمیم درستی برای انتخاب او به عنوان جانشین امری گرفت یا خیر، بلکه سوال این است که چرا آنها نتوانستند از همان اول آرتتا را به عنوان جانشین ونگر روی نیمکت تیم قرار دهند. آرتتا وظیفه سنگینی را بر عهده گرفته اما بسیاری از نشانه‌هایی که از ابتدا دیده می‌شدند، امیدوارکننده هستند.

معیارهای خرید بازیکن

بسیاری از کارشناسان فوتبال در انگلیس معتقد هستند که به منظور عدم تکرار نتایج فصل 20-2019 برای میکل آرتتا و تیمش آنها باید علاوه بر حفظ ستاره های خود، در نقل و انتقالات نیز فعال‌تر عمل کنند و نقاط ضعف خود را پوشش دهند چرا که در غیر این صورت توپچی ها در فصل آینده نیز هیچ شانسی برای حضور در جمع چهار تیم بالای جدول نخواهند داشت. با این حال هنوز مشخص نیست که باشگاه لندنی تا چه میزان بودجه برای نقل و انتقالات پیش رو اختصاص خواهد داد. میکل آرتتا حالا و پیش از این دیدار پایانی آرسنال در لیگ برتر انگلیس مقابل واتفورد از فاکتور هایش برای جذب بازیکن جدید در نقل و انتقالات پیش رو رونمایی کرده است. او در این باره گفت: " برای من قبل از اینکه کسی را به باشگاه بیاورم این ها سوالات شماره یک خواهند بود؛ او چگونه است؟ او چگونه می تواند در لحظه های دشوار واکنش نشان دهد؟ آیا او یک رهبر است؟ آیا کسی است که قصد دارد به هم تیمی های خود فشار بیاورد؟ آیا انگیزه اش شخصی است یا جاه طلبی های تیمی دارد؟ چه کسی می تواند در طولانی مدت پایدار و هماهنگ باشد؟ برای من اینها سوالاتی خواهد بود که قبل از جذب بازیکنان جدید از خودم می پرسم. ما کاملا آماده نقل و انتقالات هستیم و من با مدیر فنی باشگاه صحبت کرده و با یکدیگر رابطه خوبی داریم. ما به سختی با یکدیگر کار کرده‌ایم تا بتوانیم یک طرح مناسب که می تواند به موفقیت منجر شود را پیاده سازی کنیم. از طرفی داشتن اطلاعات از تیمی که در اختیار دارید از همه چیز مهمتر است. این نیز مدتی برای من طول کشید."

یکی از چالش‌های او در مهلت نقل‌وانتقالات متقاعد کردن اوبامیانگ برای تمدید قراردادش خواهد بود. آرسنال به‌همان اندازه که در دفاع ضعف دارد، در خط‌حمله مهره‌های خوبی در اختیار دارد، اما جدایی احتمالی کاپیتان گابی این تیم می‌تواند ضربه بزرگی برای آرتتا و تیمش باشد. او در مصاحبه بعد از بازی ابراز امیدواری کرد اوبامیانگ که تنها یک فصل دیگر از قراردادش باقی مانده، به‌زودی آن‌را تمدید کند: "او در آرسنال می‌ماند. او از ایده‌های من خبر دارد و می‌داند در برنامه‌های من نقش محوری دارد. همه‌چیز بستگی به مذاکرات من با او و مشاورانش دارد. هنوز چیزی قعی نشده، اما امیدوارم به‌زودی خبرهای خوبی در این زمینه بشنویم." طی هفته‌های گذشته نام‌های زیادی در اطراف باشگاه آرسنال شنیده شده است. حالا اما نشریه تایمز انگلیس از سه گزینه قطعی میکل آرتتا برای تقویت تیمش رونمایی کرده است. بر این اساس آرسنال توماس پارتی، فیلیپ کوتینیو و ویلیان را به عنوان گزینه اصلی خود برای تقویت تیمش در نظر گرفته است.

بارسا هیچ علاقه ای به حفظ کوتینیو ندارد و به نظر نمی‌رسد که آرسنال شرایط سختی برای جذب این بازیکن پیش رو داشته باشد. از طرفی قرارداد ویلیان نیز با چلسی به اتمام رسیده و به نظر نمی‌رسد که تمدیدی در کار باشد. با این وجود مهم ترین و سخت ترین ماموریت سران آرسنال جذب توماس پارتی از اتلتیکو مادرید خواهد بود چراکه باشگاه اسپانیایی به این راحتی ها راضی به فروش هافبک پرتلاش نخواهد شد.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار