PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۵۸۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
قراردادهای عجیب و غریب در فوتبال، صدای همه را درآورده است
عملکرد«صدا» قابل قبول ،اما«سیما» هنوز جای کار دارد


**اصلاح ورزش ،ضروری است

موضوع اصلاح و سالم سازی ورزش و خاصه رشته های پر سروصدا و در عین حال جذابی مثل فوتبال بحثی از سر ذوق و سلیقه نیست که بشود مثلا به جای آن موضوع دیگری را " بولد" و پر رنگ و توجه و نگاه دوستداران ورزش را به سمت آن جلب کرد. موضوع اصلاح وضع ورزش یا به تعبیر دیگر مبارزه با فساد در ورزش که اخیرا نسبت به گذشته بیشتر مورد توجه پاره ای از رسانه های با هویت و شناسنامه دار قرار گرفته و همچنین موجب ورود دستگاه های نظارتی به برخی از مسائل روز ورزش شده و بالاخره نگاه و حساسیت دوستداران ورزش را متوجه خود کرده اساسی ترین و اصلی ترین موضوع ورزش ایران است که به گمان این قلم، پرداختن به هرچیز دیگری غیر از آن بحثی انحرافی است که یا نشانه از مرحله پرتی مطرح کننده آن و یا بدتر از این، حکایت از مغرض بودن و هدفدار بودن طراح آن است.

**آش٬ واقعا شور شده!

امروز برخلاف همین چندی پیش موضوع لزوم مبارزه بافساد در ورزش و اصلاح و سالم سازی آن ، به صورت یک ضرورت حیاتی مطرح است که اگر اتفاق نیفتد و یا باز هم با خیمه شب بازی جریانها و افرادی که چون از وضع نابسامان موجود منتفع می شوند و سودهای اغلب نامشروعی به جیب می زنند، موضوع اصلاح وضع ورزش و مبارزه با فساد در آن به ورطه فراموشی سپرده شود ، در واقع حیات و موجودیت ورزش به خطر می افتد. در شرایطی که حتی مسئولان ورزش که زمانی نه چندان دور کسانی را که از وضع موجود ورزش انتقاد می کردند و از خلاف ها و انحرافات موجود در آن و شلتاق و جولان دادن انگل های آویزان از ورزش سخن می گفتند و به مسئولان درباره تاثیرات مخرب آنها هشدار می دادند به« نق زدن» و « خطی برخورد کردن» و « مغرض بودن» و « سیاه نمایی» و... متهم می کردند، به فساد خطرناک و پیشرفته در ورزش اعتراف میکنند و از دستگاه های نظارتی وامنیتی مثل وزارت اطلاعات رسما و علنا برای ورود به مسائل ورزش و برخورد با مفسدان و خلافکاران دعوت می کنند و... بالاتر از آن خود را پرچمدار مبارزه با فساد معرفی میکنند !و به کسانی که سال هاست فریاد می کشند و هشدار می دهند حتی طعنه زده و متلک می اندازند! معلوم می شود که آش، واقعا خیلی شور و موضوع فساد در ورزش واقعا جدی شده که حتی صدای بعضی از مسئولان همیشه خاطر جمع ورزش را در آورده است! در این شرایط است که به درستی بسیاری از رسانه های ورزشی ما حتی صدا و بعضی از برنامه های سیما هم به صف مبارزه با فساد پیوسته اند و درچنین شرایطی توقع سکوت از کیهان ورزشی که سال هاست به گواه خوانندگان فهیم و عزیزش علیه جریانات مفسده انگیز و منفعت طلب اختاپوسی می نویسد و افشاگری می کند و پرداختن به مسائل روز و برد وباخت های گذرا منطقی و منصفانه نیست.

من که هر شب ره تقوا زده ام با دف و چنگ

این زمان سر به ره آرم چه حکایت باشد

اتفاقا حالا که خوشبختانه افراد و تشکیلات و رسانه های دیگری به جریان ضد فساد که قصد سالم سازی در ورزش دارد ،پیوسته اند، آنهایی که مثل این مجله از قبل به طور مستند و منطقی و جدی وهمچنین سازش ناپذیر با زشتی ها و پلشتی های ورزش مبارزه می کردند باید با روحیه و انگیزه بیشتری به حرکت درمسیر سالم سازی ورزش ادامه دهند.

**تلویزیون به ورزش،بدهکار است!

بالاتر اشاره ای به صدا وسیما شد. خوب است کمی جزئی تر وصریح تر در این باره بنویسیم.صداو سیما که ملک خصوصی کسی نیست که هر طور دلش بخواهد با آن رفتار کند و برایش سیاستگذاری نماید و برایش برنامه ریزی کند و به هرکسی هم که اعتراض و حرفی داشته باشد بگوید به توچه؟! از این نظر است که ما هم به خود حق می دهیم و به سهم خود می گوییم صدا وسیما به ویژه بخش تصویری و تلویزیونی آن خیلی به ورزش بدهکار است. در زحمات و کارهایی که این تشکیلات عریض و طویل برای ورزش انجام داده اند حداقل ما شکی نداریم، اما این نظر و اعتقاد را هم داریم که کارکرد وتاثیر صدا وسیما بر روی ورزش ، سلامت و اصلاح وضع ورزش ، مبارزه با خلافکاری ها و انحرافات در ورزش، زدن ریشه مفسدان ورزش( و غیر ورزش) با توجه به گستره مخاطبان و فراگیری آن خیلی خیلی بالا تر از اینی است که تا کنون از خود بروز داده است.

**رادیو،قابل قبول، اما تلویزیون... !

گفته اند که" سید الاعمال، انصاف" ! باید گفت که در مجموع ،صدا نسبت به سیما خیلی بهتر عمل کرده ودر کنار برنامه های تحلیلی و انتقادی ومصاحبه های روشنگرانه و... حداقل کمتر اجازه نفوذ و اعمال نظر به جریانات مخرب و مفسد داده است. متاسفانه اما در تلویزیون داستان بر عکس بوده و جای برنامههای تحلیلی و دلسوزانه و گره گشا و روشنگرانه خیلی خیلی در آن خالی است و سال ها هم هست که خالی است. البته اخیرا احساس می شود و البته شنیده می شود که اقداماتی در جهت جلوگیری و اصلاح بعضی از برنامه ها و بستن راه نفوذ عناصر مخرب وابسته به جریانات مفسد ورزش به تلویزیون شروع شده و اثرات آن در بعضی از برنامه هاهم دیده میشود اما همانطور که بالاتر گفته شد در مقایسه با " قدرت تلویزیون" این اقدامات بسیار ناجیز و اندک است. راستی این است که بیش از دو دهه است که تلویزیون یکی از مراکزی است که جریان مفسد و پدر خوانده و مافیایی ورزش در آن طمع کرده، اختاپوس وار بر آن چنگ انداحته ودر سایه انفعال و وادادگی بعضی از مدیرنمایان فاقد غیرت مسئولیت، آن را به صحنهای برای جولان دادن و پیشیرد اهداف سیاسی و فرهنگی خود و دکانی برای رسیدن به اهداف مالی و باجگیرانه خود تبدیل کرده است.

لذا تلویزیون که باید طبق فرموده امام راحل، دانشگاهی باشد برای بالا بردن سطح آگاهی ها و معرفت مردم و ارتقاء وضعیت فرهنگی و اخلاقی ورزش، حداقل در این حوزه درست بر عکس عمل می کند و بی امان و یکسره فرهنگ و اخلاق و ارزش ها و حرمت ها و... را به رگبار بسته است. اینجا قصد ورود به جزئیات را نداریم اما قبلا نوشته و حالا هم تاکید میکنیم بسیاری از معضلات ورزش به ویژه رشتهای مثل فوتبال در ابعاد فنی و ناکامی های آن در میادین بین المللی و علی الخصوص فرهنگی و اخلاقی، ریشه در عملکرد تلویزیون دارد. که قبلا ودر وقت خودش به آنها پرداخته ایم و خوانندگان کیهان ورزشی به یاد می آورند و... البته احتمالا از سوی مسئولین(؟!!) ذیربط در تلویزیون یا اصلا شنیده نشد یا عقل کل مابانه، اهمیتی به آن داده نشد.

**بابا شمل مجری نما!

بی تعارف عرض می کنیم امروز هم وضع چندان تغییر نکرده است. یعنی جریانات مخرب و مفسد و سوءاستفاده چی به لطایف الحیل و خاصه از طریق بعضی از نامدیران عوضی آمده اجازه تغییرات نمی دهند و می خواهند رسانه ملی را کماکان به محله برو بیای بابا شملی خودشان تبدیل کنند و از طریق آن به زورگیری و باجگیری و تخریب ورزش ادامه دهند.

هفته گذشته یکی از پیشکسوتان فوتبال گیلان در تماس با کیهان ورزشی از نقش تلویزیون درتخریب فوتبال گیلان به ویژه سقوط تیم سپیدرود رشت سخن گفت و ازنقش بابا شمل مجری نمایی که همین یکی دوهفته پیش به خاطر وقاحت اخلاقی، بالاخره مسئولان(؟!!) شبکه ورزش رضایت دادند، اخراج شود...به مسئولان متعهد وخدمتگزار از سر وظیفه و دلسوزی عرض می کنیم امروز هم رسانه ملی به ویژه خیلی از برنامه های سیما در تسخیر وخدمت به جریانات مخرب در ورزش است، هشیار باشید به وظیفه حرفهای و ملی و شرعی خود در مبارزه وریشه کنی این عوامل مخرب و مفسد در سیما عمل کنید و...کاری کنید که صدا وسیما در عرصه ورزش و درباره ورزش تمام قد و نه نصف و نیمه، با تمام قوا نه با کمتر از حداقل قوا، به جریان ضد فساد که در ورزش به راه افتاده بپیوندد و به نقش بسیار تعیین کننده خود در این باره به بهترین وجه عمل نماید...

برگردیم به ادامه بحث:

پس از گفتگوها وراه دراز رسیدیم به آنجا که بودیم باز

**با لودر مراکز فساد در ورزش را ویران کنید!

حرف بر سر این بود که مبارزه با فساد در ورزش باید با شدت و قدرت هر چه تمامتر ادامه پیدا کند وهمانطور که هفته گذشته خواندیم و شنیدیم که در اجرای سیاست های قوه قضائیه، لودر ها به جان بناهای غیر مجاز در روستای "هلجرد" یا "باستی هیلز" !! کرج افتادند و آنها را تخریب کردند مراکز و کانون های فساد و سوءاستفاده در ورزش هم باید با هشیاری همه دلسوزان ورزش و اعمال قدرت قانونی دستگاه های نظارتی و ذیصلاح ویران و نابود شوند. ریشه بسیاری از مشکلات آزاردهنده ورزش در همین جاست.

**قراردادهای میلیاردی،معلول دلالیسم افسار گسیخته

برای مثال امروز بحث قراردادهای عجیب و غریب در فوتبال و برای فصل آینده مطرح است و صدای اعتراض همگان را در آورده است ، به جای پرداختن به عوامل دسته چندم که خود معلول هستند باید سراغ علتها رفت. علت اصلی، رفتار و دخالت باندهای فرصت طلب و مفسده جو است که برای جذب منافع بیشتر، بازار نقل و انتقالات فوتبال را آشفته میکنند و نرخ قرارداد ها را بی حساب و کتاب افزایش می دهند.

البته ناگفته نماند خود این علت ذکر شده، معلول علت بزرگتری است و آن، اخلال و تخریب اقتصادی جریان دلالیسم افسار گسیخته در صحنه اقتصادی کشور است و دلالی در فوتبال و ورزش، زیر مجموعه و تابع سیاست های آن است. این است که عرض می کنیم که ریشه همه ماجراهای نا خوشایند در ورزش را باید در شلتاق و کروفر دلالیسم بی مهار پیدا کرد. خوشبختانه امروز برای اثبات این موضوع لازم نیست مدعی، زیاد خود را خسته کند تشت رسوایی این جریان و کارنامه سیاه و منفی آن نمایان شده است. تنها چیزی که میماند مبارزه بیامان و جهادی با این جریانات فاسد ومخرب است.

*سیدمحمدسعید مدنی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار