PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۵۸۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
کیهان ورزشی-
نام حبیب الله بلور، به عنوان یک مربی سرشناس و سازنده در تاریخ کشتی ایران ماندگار است. بهترین نتیجه تاریخ کشتی ایران در المپیک 1956 ملبورن و نخستین قهرمانی تیم ملی کشتی ایران در جهان در رقابت های 1961 یوکوهاما با سرمربیگری وی به‌دست آمد. حبیب الله بلور در تاریخ 27 شهریور 1292 در تهران به دنیا آمد. حبیب‌ الله بلور کشتی‌گیر، مربی کشتی، نویسنده، شاعر، مدیر ورزشی، رییس فدراسیون کشتی و بازیگر سینما بود اما بیشتر به عنوان بنیانگذار ورزش کشتی نوین ایران مشهور است. او در سال 1308 نزد پهلوان میرزا عباس شیشه ‌بر مشغول به کار شد و همزمان از وی فنون پهلوانی و رموز ورزش کشتی را فرا گرفت. در المپیک 1952 هلسینکی به عنوان دستیار صائیم اریکان سرمربی ترک تیم ملی در کادر فنی تیم قرار داشت که با 2 مدال نقره و 3 مدال برنز (نخستین مدال‌های کشتی ایران در المپیک) و مقام سومی تیمی ایران همراه شد.
تیم ملی کشتی آزاد ایران برای نخستین  بار با سرمربیگری بلور در مسابقات جهانی یوکوهاما 1961 میلادی به عنوان قهرمانی رسید. آنچه نام حبیب الله بلور را در تاریخ کشتی ایران ماندگار ساخت، پرورش شاگردان زیادی همچون حسین ملاقاسمی، مصطفی تاجیک، محمدعلی فردین، نبی سروری، غلامرضا تختی، جهانبخت توفیق، شعبان بابااولادی، محمد علی خجسته پور، امامعلی حبیبی، محمدابراهیم سیف پور، عباس زندی، محمدعلی صنعتکاران، منصور مهدی زاده و ...بود.
حبیب الله بلور در نخستین دوره رقابت های قهرمانی کشور در نیمه دوم مهر 1318 در وزن سوم در هر 2 رشته آزاد و فرنگی به مقام قهرمانی دست یافت و این قهرمانی ها بار دیگر در سال های 1319، 1322 و 1323 به وسیله این کشتی گیر قدرتمند تکرار شد. بلور که به عنوان کشتی گیر نتوانست تجربه حضور در رقابت های معتبر بین المللی را بدست آورد با لباس مربیگری به مدت 5 سال حضور در رقابت های متعدد بین المللی را تجربه کرد.
کار سرمربیگری حبیب الله بلور از رقابت های المپیک 1956 آغاز شد که تیم ایران در این رقابت ها صاحب 2 مدال طلای غلامرضا تختی و امامعلی حبیبی و 2 مدال نقره محمدمهدی یعقوبی و محمدعلی خجسته پور شد و یکی از بهترین نتایج تاریخ تیم های کشتی ایران از نظر دریافت مدال در رقابت های المپیک بدست آمد.
کشتی گیران ایرانی در رقابت های جهانی 1957 استانبول، 1958 صوفیه و 1959 تهران با هدایت بلور به نبرد حریفان خارجی خود رفتند و بهترین مقام کسب شده در این سال ها سومی رقابت های جهانی 1957 استانبول بود.
در رقابت های المپیک 1960 رم تیم ایران با هدایت بلور پنجم شد اما نقطه درخشان این استاد بزرگ کشتی ایران و نقطه پایانی کار وی در لباس سرمربیگری رقابت های جهانی 1961 بود که تیم ایران با 5 مدال طلای محمدابراهیم سیف پور، محمدعلی صنعتکاران، امامعلی حبیبی، منصور مهدی زاده و غلامرضا تختی و مدال نقره سلطانی نژاد و مدال برنز حمید توکل با پشت سر گذاشتن شوروی و ترکیه نخستین قهرمانی در رقابت های بین المللی و یکی از دو قهرمانی تیم ایران در تاریخ کشتی در خارج از کشور رقم خورد. بلور سپس در آستانه رقابت های جهانی 1962 که تیم ایران در این رقابت ها سوم شد، مدت کوتاهی رییس فدراسیون کشتی شد. حضور بلور در سینما نزدیک یک دهه طول کشید و او در 22 فیلم سینمایی نقش آفرینی کرد.
حبیب‌الله بلور در 23 فروردین 1361 در تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا (س) به خاک سپرده شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار