PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۵۸۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰

نقش صدا و سیما در سلامت ورزش

نقش و تاثیر رسانه ها در ورزش یا هر جای دیگر موضوعی کاملا بدیهی و روشن است که برای اثبات آن نیازی به متحمل شدن هیچ زحمتی نیست. رسانه ها ابزاری هستند مثل سایر ابزارها و وسایل که کارکردی چون تیغ دولبه دارند.اگر بر آن ها برنامه ریزی و دلسوزی ومدیریت صالح و خدمتگزار حاکم باشد در خدمت مردم و منافع ملی و مصالح ورزش اقدام و عمل خواهند کرد و اگر غیر از این و کار،دست اهلش نباشد، وادادگی و بی لیاقتی حاکم باشد و کار، بی صاحب و نظارت باشد تیغه منفی آنها خواهد چربید و در خدمت فرصت طلبان و منفعت جویان و هرهری مسلکان قرار خواهند گرفت.

در میان رسانه ها البته از حیث فراگیری و تعداد مخاطب و تاثیرگذاری، رادیو و تلویزیون و از بین این دو، تلویزیون اهمیت بیشتر و جایگاه مهمتری دارد.

این مقال نه جای آن است و نه هدف این نوشته است که بخواهد عملکرد رسانه ها و خاصه صدا و سیما را در باره ورزش، نقد و بررسی کند. اینجا می خواهیم به بهانه تغییراتی که هفته گذشته در سطح مدیریتی شبکه ورزش تلویزیون اتفاق افتاد، تغییراتی که زمزمه آن از مدت ها پیش در محافل رسانه ای و ورزشی شنیده می شد، بار دیگر بر موضوع اهمیت و نقش بسیار تعیین کننده رسانه ها تاکیدی داشته باشیم و بگوئیم اولا ،رسانه ها و علی الخصوص تلویزیون، نقش بایسته و سازنده خود را در باره ورزش انجام نداده اند ، سهل است که در موارد عدیده نقش تخریبی و منفی هم بازی کرده اند. این در حالی است که ورزش ایران - مثل هر حوزه دیگری : اقتصاد، فرهنگ، سیاست و...- برای ایجاد تحول در وضعیت موجود و بهتر و قوی شدن، همیشه سخت نیازمند نقدهای دلسوزانه و عالمانه بوده است. کاری که کمتر انجام شده و رسانه های ورزشی ما و بدتر از همه، بعضی از برنامه های پر مخاطب تلویزیونی، بیشتر محل تصفیه حساب های شخصی و تفرقه افکنی و نفرت پراکنی و دو به هم زنی و دلال بازی و زدوبندهای مالی ورفیق بازی و نفوذ ورخنه افراد ناصالح و بعضا فاقد هرگونه سابقه و مشروعیت فنی و اخلاقی وحرمت شکنی وترویج هرهری مسلکی و خارجی پرستی و تحقیر ارزش های ملی و اخلاق پهلوانی و...بوده اند. که ناگفته بیانگر این است که مدیریت رسانه ای ما چه در وزارت ارشاد و چه در صداوسیما- حداقل در بخش ورزشی- به وظیفه مدیریتی خود عمل نمی کند و نوعی وادادگی و انفعال بر آن حاکم است.خوشبختانه یکی دوسالی می شود که اقدامات و حرکاتی در جهت مقابله با این وضعیت دربعضی از شبکه های سیما خاصه شبکه سه شروع شده است ، حرکات و اقداماتی که البته کافی و کامل نیست اما همین قدر هم که هست کم کم دارد آثار مثبت خود را بر فضای ورزش ورشته هایی مثل فوتبال می گذارد و شرایط آرامتر و معتدل تر و محترمانه ای نسبت به همین یکی دوسال پیش دارد حاکم می شود. بدون تردید اگر این روند کماکان ادامه داشته باشد حتما تاثیر آن در فضای عمومی ورزش و فوتبال آشکار تر خواهد شد و ازهو وجنجال و هیاهو وحاشیه های مخرب و... که از سوی بعضی از برنامه های ورزشی این شبکه به جسم و جان ورزش و رشته هایی مثل فوتبال تزریق می شد،و جوی عصبی و پراز تنش و بدبینی و سوء تفاهم و... پدید می آورد،کمتر نشانی خواهیم یافت.

همانطور که اشاره شد اواسط هفته گذشته نیز تغییری در سطح مدیریتی شبکه ورزش سیما اتفاق داد و مجله ما همین تغییر را بهانه ای قرار داد تا پای صحبت کارشناسان و استخوان خرد کرده های ورزش بنشیند تا به نمایندگی از جامعه بزرگ و محترم ورزش نظرات و پبشنهادات و انتطارات خود را در باره این گونه تغییرات با ما در میان بگذارند.طبیعی است که انتظار اصلی این است که وضعیت از اینی که هست بهتر شود. برنامه ها نه فقط از نظر کمی بلکه از نظر کیفی هم ارتقا پیدا کنند و خروجی و محتوای آنها به سهم خود بر روند کلی ورزش در ابعاد فنی وفرهنگی تاثیر مثبت بگذارد. این ها خواسته هایی طبیعی است ، اما وقتی حرف های کارشناسان را - که در صفحات دیگر مطالعه خواهید کرد- تحلیل محتوایی می کنیم می بینیم که این عزیزان توقعات خود را درقالب عباراتی چون” کوتاه کردن دست دلالان در برنامه های به ویژه فوتبالی این شبکه”، پایان دادن به نفوذ و رخنه جریان دلالیسم در این شبکه”، " استفاده از کارشناسان واقعی و مورد قبول مردم و دفع و میدان ندادن به کارشناس نماهای کار چاق کن یا مورد حمایت جریانات ناسالم”، " حمله بی امان به جریانات ناسالم و مدیران عوضی آمده و حمایت از مدیران کار بلد و عاشق خدمت”، " جلوگیری از اینکه شبکه ورزش به بنگاه معاملاتی!تبدیل شود” و... مطرح می کنند و باز تکرار می کنیم بدون اینکه قصد ورود به جزئیات را داشته باشیم این حرف ها و تذکرات دلسوزانه نشان دهنده و گویای این است که متاسفانه در شبکه ورزش سیما - شبکه ای که اگر به درستی کار خود را انجام دهد به تنهایی قادر است ورزش ایران را تکان داده و متحول کند و در مسیر پیشرفت به آن سرعت بخشد-” خبر هایی هست”!! خبرهایی نه چندان خوشایند که اصلا زیبنده سازمانی که قرار بوده و هست که " دانشگاه” باشد ، نیست. خبر هایی که حکایت از مسئولیت و وظیفه سنگین کسانیمی کند که قبول مسئولیت کرده و بر مسند مدیریت این شبکه نشسته اند. مسئولیت این عزیزان وقتی حساس تر وبیشتر می شود که بدانیم خوشبختانه جریان متعهد و انقلابی در ورزش در حال شکل گیری است که به دنبال سالم سازی و مبارزه بی امان با عوضی آمده ها ومفسدان و نفوذی هایی است که سرنوشت ورزش را قربانی منافع واغراض خود کرده اند و در سایه بی کفایتی یا وادادگی یا همدستی بعضی از به اصطلاح مدیران در حوزه ورزش ، رسانه و.. پیشروی های زیادی کرده و مانع از رشد و پیشرفت بایسته ورزش شده اند. امیدواریم مدیران جدید شبکه ورزش با درک این شرایط و دریافت و بها دادن به انتظارات دلسوزان و کار شناسان ، عملکرد و محتوای برنامه های این شبکه را طوری ساماندهی نمایند که بیش از پیش خروجی آن در خدمت مردم عزیز و ورزش مستعد ایران عزیز قرار گیرد. ان شاءا...

* سیدمحمدسعید مدنی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار