PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۵۹۹۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
به عمر مدیریت های از مرحله پرت پایان دهید
حداقل به اندازه بدخواهان، ورزش را جدی بگیرید!


***شروع «لیگ»

در شرایط نامساعد وآزاردهنده فعلی و شیوع ویروس خطرناک، خوشبختانه فعالیت های ورزشی نه تنها تعطیل و راکد نشده بلکه در یکی، دوهفته اخیر شاهد شروع لیگ برتر بسکتبال ( به شکل متمرکز) و همچنین لیگ برتر فوتبال( جام خلیج فارس) بودیم ضمن اینکه پیش از آن هم لیگ والیبال و کشتی و... شروع شده بود.امیدواریم این مسابقات با همت و تلاش همه دست اندرکاران از مجریان و برگزارکنندگان گرفته تا مدیران و مربیان و بازیکنان از حیث کیفی و فنی در سطح بالایی برگزار شود ونسبت به دوره های قبلی گامی به جلو بردارند. همچنین با توجه به جولان دادن و همه‌گیری ویروس مسری لازم است که همه شاغلان در این مسابقات طولانی در راه حفظ سلامت خود جدی و کوشا باشند تا خدای ناکرده اتفاق ناگواری نیفتد و خاطر همگان تلخ نشود.ان شاالله.

***کارکردهای «لیگ»

چرخیدن چرخ مسابقات ورزشی در قالب " لیگ" که تقریبا در همه جای دنیا صورت می گیرد کارکردهای مختلفی دارد که می توان به کارکرد اقتصادی و جلوگیری از سقوط ساختارهای حرفه ای ورزش و پیشگیری از ورشکستگی باشگاه ها و... همچنین ایجاد ساعات مفرح و تزریق روحیه به جسم و جان مردم و جوامع که در گیر این بیماری خطرناک هستند و... بالاخره جلوگیری از رکود وتوقف فعالیت های مختلف ورزشی -که لاجرم منجر به ایستایی و در جا زدن ورزش در مسیر پیشرفت وبالندگی می شود- اشاره کرد.

اصول و شرایط

بدیهی است که در تحقق آخرین موردی که ذکر شد یعنی پیشگیری از توقف ورزش در حرکت روبه جلو ومسیر پیشرفت، تنها برگزاری مسابقات و دایر بودن فعالیت حرفه ای رشته های مختلف آن هم در شرایط کرونایی نمی تواند به تنهایی کافی باشد. چه کرونا و امثال آن باشد و چه نباشد برای پیشرفت امر ورزش مثل هرجا و حوزه دیگری رعایت اصول و فراهم آوردن شرایطی لازم است. وقتی همه یا بخش عمده ای از این اصول و شرایط فراهم و اعمال شد آن وقت دایر بودن فعالیت های ورزشی و برگزاری لیگ رشته های مختلف هم به عنوان یک عامل مهم می تواند نقش تکمیل کننده را بازی کند.

***نمایش و ادا

ما البته به سهم خود از اینکه مسابقات - ولو بدون تماشاگر- در حال برگزاری است و تیم ها و ورزشکاران در میادین مسابقه مشغول زور آزمایی و رقابت هستند ، مثل همه ورزشدوستان و اهالی ورزش خوشحال و خرسند هستیم ، اما وظیفه خود می دانیم که این نکته را هم که جزو حرف های همیشگی ما بوده است تکرار کنیم و آن اینکه: متاسفانه در ورزش ما خیلی از آن اصول و شرایط لازم و مقدماتی رعایت و اعمال نشده و در این چندسال اخیر و مدیریت فعلی ورزش، فعالیت ها و لیگ ها و... بیشتر جنبه نمایشی و ادای دیگران را در آوردن دارد ، برای اینکه بگوییم که بله، ما هم ورزش داریم، لیگ داریم، فوتبال و... داریم ، نه کاری حسابشده و در امتداد آن اصول و شرایط.

***ریشه مشکلات ورزش؟!

همانطور که بارها هم نوشته ایم دلیل اصلی اینکه ورزش باظرفیت کشور ما با ورزشکاران مستعد و با انگیزه ای که دارد،همواره در اکثر رشته های ورزشی از رشد و پیشرفت لازم برخوردار نبوده و به جای حرکت در مسیر پیشرفت ،بیشتر اوقات درجا می زند و با بدتر از آن عقب می رود و خلاصه سرعت پیشرفت آن ناچیز وکم است، همین جاست. اگر می بینیم که بسیاری از مشکلات کماکان لاینحل بر جسم و جان ورزش سنگینی می کند و یا دلالیسم بی مهار خط وربط خیلی از مسائل ورزش و رشته هایی مثل فوتبال را مشخص می کند و یا مثلا تکلیف مالکیتی و مدیریتی دو تیم استقلال و پرسپولیس به صورت قطعی تعیین و مشخص نمی شود و مدیران ورزش در این باره مثل خیلی از موارد دیگر فقط حرف می زنند و وعده می دهند ، اگر حنای کارشناسان در نزد مدیران ورزش، رنگی و نظرات دلسوزانه صاحبنظران پیش مسئولان ورزش خریداری ندارد وباز اگر می بینیم بسیاری از شایسته ها و افراد خوشنام کاربلد به کنار گود رانده شده و به جای آنها افراد بی کارنامه در مدیریت و بی شناسنامه در ورزش به لطف ملاک وابستگی سببی و نسبی عهده دار امور خطیر در ورزش می شوند و... دلیلی جز واقعیت ناخوشایند اشاره شده ندارد.

***دولت ،ورزش را جدی نمی گیرد!

در اینجا سئوالی که خواسته و ناخواسته در ذهن مخاطب مطرح می شود این است که چرا مسئولان ورزش در مقاطع مختلف و علی الخصوص در مقطع فعلی آنطور که باید دنبال کار ورزش و سروسامان دادن به آن و حل ودفع مسائل و درمان دردهای ورزش نیستند ، در این باره قبلا نوشته ایم و تاکید کرده ایم خود شرایط ناخوشایند ورزش که بیش از هرچیز ریشه در نحوه و رویه مدیریتی حاکم بر آن دارد معلول علت بزرگتری است و آن " جدی نگرفتن ورزش از سوی متولی اصلی آن که دولت باشد"، است. اگر دولت ها واز جمله دولت فعلی امر ورزش را به اندازه و درحد خودش جدی می گرفتند ،آن وقت برای تعیین مدیر و وزیر ورزش وسواس لازم را به خرج می دادند و آن را دست هرکسی نمی سپردند، در تعیین مدیریت ارشد مصلحت ورزش را در نظر می گرفتند و سکان مدیریت ورزش را به دست کسانی می دادند که از صلاحیت لازم و شناخت کافی نسبت به حوزه تحت مدیریت شان برخوردار باشند و خلاصه اصل شایسته سالاری راکه اصلی خیلی بدیهی و همه فهم است و در همه زمان ها و در همه جای زمین مورد تایید است، رعایت می کردند.

*** کارکرد تبلیغاتی و سیاسی صعود به جام جهانی

اما این اصل رعایت نمی شود و این اتفاق نمی افتد فقط وفقط برای اینکه دولت ها متاسفانه ورزش را جدی نگرفته اند و آن را به ابزاری تبدیل می کنند برای تبلیغ و بازارگرمی خودشان.همانطور که بارها نوشته ایم که اگر می بینیم که تمام تلاش و توان مسئولان ورزش و غیر ورزش به کار بسته می شود که فوتبال ایران به جام جهانی صعود کند و یا در المپیک چند مدال رنگی نصیب کاروان ورزش ایران بشود، دلیل آن دلسوزی این جماعت برای ورزش و علاقه و تلاش آنها برای پیشرفت آن نیست ، چون اگر این بود الان باید وضع ورزش خیلی بهتر از شرایط فعلی و شرایط فوتبال خیلی روبه راه تر از اوضاع کنونی آن بود، دلیل آن فقط وفقط تبلیغ راه انداختن برای بهره برداری های سیاسی و رفابت های جناحی است و بس!

*** ورزش امری دست چندم؟!

بنابراین ریشه اصلی و مهمترین دلیل برای اینکه چرا اوضاع ورزش روبه راه نیست و چرا مشکلات کهنه، حل ودردهای مزمن و قدیمی آن، درمان نمی شود و چرا ورزش خیلی جاها دست اهلش نیست ، این است که متولی اصلی ورزش یعنی " دولت" ورزش را جدی نمی گیرد. برای دولت ها ورزش امری نیست که در اولویت باشد و چون بنا بر استدلال و توجیهات خودشان ورزش از امور اولویت دار نیست به حال خودش رهایش کرده و آن را به عنوان امری دست چندم که فقط می تواند کارکرد تبلیغاتی داشته باشد به دست کسانی سپرده اند که بتوانند این کارکرد ورزش را متحقق سازند و...

***حرمت جامعه ورزش را رعایت کنید

البته هیچکس و هیچ اهل ورزشی که در این کشور زندگی می کند و از مشکلات عدیده داخلی و خارجی آن با اطلاع است و ...توقع ندارد ورزش در این وضعیت جزو اولویت ها باشد ودولت همه کارها را رها کند و فقط به ورزش بپردازد ، اما این توقع و انتظار به حق هم هست که دولت ، شان و حرمت مخاطبان و علاقمندان میلیونی آن را که در همه اقشار و اصناف نماینده دارند و در گستره ای به پهنای ایران عزیز پراکنده هستند، رعایت کند و آن را به عنوان طفلی سرراهی و امری بیهوده وکم ارزش تلقی نکند ومدیریت آن را به اهلش بسپارد تا آنها هم به نوبه خود مدیران زیر مجموعه خود را با رعایت اصل شایسته سالاری برگزینند و...

***به اندازه بدخواهان ، ورزش را جدی بگیرید!

علاوه بر این با توجه به اینکه بدخواهان این ملک و ملت ورزش ایران را مثل حوزه های دیگر جدی گرفته اند و یکسره از این طریق به دنبال ضربه زدن و مشکل آفرینی برای کشور ما هستند و آن چنانکه درخبرها می خوانیم و در اظهار نظرهای صریح بعضی از عناصر خود فروخته ودربدر که در استخدام رسانه های وهابی - صهیونیستی قرار دارند می شنویم آنها دنبال بایکوت کردن و منزوی ساختن ورزش ایران از صحنه های بین المللی هستند( این روزها بحث شطرنج ایران مطرح است) و باز افتخار آفرینی و مدال آوری و ترنم سرود و اهتزاز پرچم مقدس کشور عزیزمان را بر نمی تابند و... حداقل به اندازه بدخواهان این مملکت ورزش را جدی بگیرند و به عمر مدیریت های از مرحله پرت و خودکامه و... در ورزش پایان دهند.

*سیدمحمدسعید مدنی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پرویز
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
0
سایت کیهان ورزشی ضعیف است غیر از چند ایتم بقیه مطالب روی سایت کپی از سایت های دیگر است! بیست ساله از فساد در ورزش می نویسید و هیچ چی در ورزش عوض نشده بااجازه تون سه ماه مجله تون در تهران پیدا نمی کنم یک بار زنگ زدم آقایی گوشی برداشت و به من گفت شما کجای تهرانی !!! تا بگم بری از فلان کیوسک پیدا کنی!!! منم بهم برخورد و دیگه مجله رو نخریدم الان گهگاهی به عشق کیهان ورزشی قدیم سایتتون نگاه میکنم که اونم کپی برداری است و فقط از رو سایت مجله رو می بینم
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار