PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۶۱۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
کیهان ورزشی-
11 دی، سالروز تولد سردار آزمون مهاجم تیم ملی فوتبال کشورمان است. سردار آزمون 11 دی 1371 در شهر گنبد کاووس  یکی از شهرهای استان گلستان، متولد شد. او فررند خلیل آزمون بازیکن اسبق والیبال ایران است. آزمون در عرصه ملی خیلی خوب کار کرده است و در تمامی رده های سنی تیم ملی به میدان رفته است و در گلزنی آمار فوق‌العاده ای دارد. از باشگاه هایی که سردار آزمون در آنها بازی کرده می توان به سپاهان اصفهان، روستوف روسیه، روبین کازان روسیه و زنیت سن پترزبورگ اشاره کرد. سردار همچنین در لیگ قهرمانان اروپا 4 گل به ثمر رسانده است و بهترین گلزن ایرانی لیگ قهرمانان اروپاست. اولین باشگاه فوتبال آزمون تیم عقاب گنبد بود. همچنین او در نوجوانی بازیکن والیبال بود و به تیم والیبال زیر 15 سال ایران نیز دعوت شده بود. پس از چند سال بازی برای عقاب، او به تیم شموشک گرگان پیوست و پس از آن به تیم اتکا گرگان در لیگ فوتبال دسته یک ایران پیوست.
سردار آزمون سپس به تیم جوانان سپاهان پیوست و پس از درخشش در تیم ملی جوانان ایران در مهر 1391 در سن 17 سالگی از باشگاه سپاهان اصفهان به روبین کازان روسیه پیوست و لقب جوان ترین لژیونر فوتبال ایران را به دست آورد. او اولین گل خود در تیم بزرگسالان روبین کازان را در دیدار برگشت لیگ اروپا برابر تیم مولده نروژ به ثمر رساند. سردار در مسابقات فوتبال جام دوستی روسیه 2012 در ترکیب تیم ملی جوانان با به ثمر رساندن 7 گل در 6 بازی، به مقام آقای گلی این رقابت دست یافت.
او در جام ملت‌های آسیا 2015 در میان ملی‌پوشان ایران حضور داشت و موفق شد 2 گل به ثمر برساند و یکی از بازیکنان کلیدی تیم ملی به شمار می‌آمد. در 22 خرداد 1396 تیم ملی فوتبال ایران با گل سردار آزمون در مقابل ازبکستان بعد از برزیل و روسیه به عنوان سومین تیم جهان به جام جهانی 2018 روسیه راه یافت. همچنین آزمون در تیم روستوف موفق به گلزنی در برابر دو تیم بایرن مونیخ و اتلتیکو مادرید در لیگ قهرمانان اروپا شده است.
سردار در زمستان 1397 پس از نمایش درخشان در جام ملت‌های آسیا 2019 با قراردادی 12 میلیون یورویی به زنیت سن پترزبورگ، یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های فوتبال روسیه، پیوست. با این انتقال او به عنوان دومین بازیکن گران قیمت تاریخ فوتبال ایران پس از علیرضا جهانبخش شناخته می شود. وی در دوم اسفند 1397 در لیگ اروپا با زدن 2 گل برای تیم زنیت سن پترزبورگ مقابل فنرباغچه، به بهترین گلزن تاریخ ایران در رقابت های اروپایی تبدیل شد. علی دایی با 6 گل در این زمینه رکورددار بود ولی آزمون با زدن 2 گل به فنرباغچه این رکورد را شکست و با 8 گل در صدر قرار قرار گرفت. همچنین او جوان ترین بازیکن ایرانی است که در لیگ قهرمانان اروپا موفق به گلزنی شده است. آزمون در اولین فصل حضورش در زنیت موفق شد با این تیم در لیگ به مقام قهرمانی برسد. همچنین در دومین فصل خود موفق شد به قهرمانی در لیگ برتر روسیه، جام حذفی روسیه و نایب قهرمانی سوپرجام روسیه دست یابد و حتی با زدن 17 گل به عنوان آقای گل لیگ روسیه انتخاب شد. کیهان ورزشی برای سردار آزمون، آرزوی سلامتی و موفقیت دارد.
*سعید حاجی بابایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار