PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۶۱۶۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
این هفته با ابراهیم صادقی،سرمربی جوان تیم سایپای تهران
باشگاه سایپای تهران ،قبل از آغاز لیگ نوزدهم(فصل گذشته) تیم بزرگسالان فوتبال خود را به سمت جوانگرایی سوق داد. ابراهیم صادقی مربی جوان را برای هدایت تیمش برگزید و وی هم تیم را جوان کرد. جوانگرایی در سایپا با کوشش صادقی و با حمایت سران باشگاه رقم خورد و از اتفاقات خوب لیگ نوزدهم بود.صادقی ، تیمی جوان را روانه میادین لیگ برتر کرد. قابل پیش بینی بود که جوانان تیم صادقی در ابتدای لیگ نوزدهم نتوانند نتایج در خور توجهی کسب کنند و این مربی جوان با چالش هایی مواجه شود ولی هر چه از لیگ نوزدهم گذشت صادقی و تیم جوانش از نظر فنی بهتر شدند و توانستند خودشان را در لیگ برتر پیدا کنند.صادقی با تجربه فصل گذشته خود تصمیم گرفت تیمش را برای لیگ بیستم با یک استراتژی بهتری روانه میادین لیگ کند. معایب فنی تیم را رفع کرد و چند بازیکن باتجربه را هم به تیمش افزود تا کمبودها برطرف شود.سایپای لیگ بیستم که معمارش ابراهیم صادقی مربی جوان است به مراتب با سایپای لیگ نوزدهم تفاوت دارد و وقتی بازی هایش را تماشا می کنید متوجه تغییراتی می شویم که صادقی برای ارتقای فنی تیمش انجام داده است. صادقی ،سوای دیدگاه های فنی اش ،جزو چهره های اخلاق مدار فوتبال است.او در زمان بازیگری نیز از حواشی دوری می ورزید و در خدمت تیم بود.به مربی اش احترام می گذاشت و رفتار و گفتارش معقول بود.تمام کسانیکه با ابراهیم صادقی همبازی بوده اند از خصایص مثبت او می گویند و وفاداری اش به پیراهن سایپا را برای بازیکنان جوان تر مثال می زنند. در این شماره، نگاهی به صحبت ها و سوابق ابراهیم صادقی سرمربی تیم سایپا می کنیم .
خادم فوتبال

**به آینده سایپا امیدوارم

ابراهیم صادقی سرمربی تیم سایپای تهران ،پس از مساوی برابر تیم صنعت نفت آبادان در هفته نهم لیگ برتر ،از نحوه عملکرد بازیکنانش رضایت داشت و در این خصوص گفت: از شکل تیم بخصوص در نیمه دوم خیلی راضی بودیم. فکر می کنم از نظر ایجاد موقعیت، بهترین بازی ما در 9 هفته گذشته همین دیدار بود. به آینده امیدواریم و تا زمانی که می توانید خوب بازیو موقعیت ایجاد کنید، شرایط خوب است.البته باید تمرین کنیم تا در بازی های آینده از موقعیت هایمان استفاده کنیم.

**ادامه سازندگی با استراتژی بهتر

صادقی درباره استراتژی تیم سایپا که بااندیشه خودش ساخته شده است ،می گوید:با شروع لیگ امسال، دو هدف اصلی داشتیم. ابتدا سازندگی خود را با استراتژی‌ بهتری نسبت به فصل قبل ادامه دهیم و نسبت به فصل گذشته هم نتایج بهتری کسب کنیم. امسال از لحاظ فنی،‌ تیم مان روند بهتری داشته است. توانسته ایم بازی به بازی فوتبال بهتری ارائه کنیم و در دیدارهای اخیر هم موقعیت های خیلی خوبی را روی دروازه حریف‌مان ایجاد کرده‌ایم اما برای تبدیل کردن آنها به گل باید بیشتر کار کنیم.

**فشردگی برنامه لیگ طبیعی بود

اغلب مربیان لیگ برتر طی هفته های گذشته به نحوه برنامه ریزی سازمان لیگ اعتراض کردند. ابراهیم صادقی سرمربی جوان سایپا و لیگ بیستم وارد حاشیه نشد و نظرش را درباره برنامه فشرده لیگ برتر اینطور بیان کرد: به برنامه ریزی مسابقات خیلی اعتراض شده اما به عنوان سرمربی سایپا باید از تیم خودم دفاع کنم و بازی‌های ما فشرده نیست. سعی دارم منافع تیم خودم را در نظر بگیرم. البته، امسال به دلیل شرایط ویژه‌ای که ایجاد شد و پرسپولیس باید در وسط فصل به فینال آسیا می‌رفت، طبیعی بود برنامه ریزی بازی ها فشرده شود. هر تیمی سعی می کند منافع خودش را در نظر بگیرد.

**نفت مسجد سلیمان و پیکان به جوانان فرصت می دهند

سرمربی سایپا از جوانگرایی در تیمش دفاع می کند و می گوید: کاری که سال گذشته در سایپا انجام دادیم خیلی در لیگ برتر تاثیر گذار بود. امسال هم جوان‌ترین تیم لیگ هستیم اما با استراتژی بهتری عمل کردیم. یعنی جوان‌ها در کنار افراد باتجربه قرار گرفته‌اند. وقتی به بازی‌های لیگ نگاه می‌کنم متوجه می‌شوم باشگاه‌ها و مربیان ،بیشتر به بازیکنان آکادمی و تیم‌های پایه خود فرصت ‌می دهند. نفت مسجد سلیمان و پیکان جزو تیمی‌هایی هستند که به جوانان فرصت می دهند.امسال تعداد زیادی از باشگاه‌ها به بازیکنان جوان فرصت می‌دهند و این اتفاق خوبی است .ادامه این روند سبب می شود باشگاه ها در آینده برای جذب بازیکنان کمتر هزینه کنند و بازیکنان جوان و تعلیم دیده خود را بکار بگیرند.

**ترمیم خط دفاعی سایپا

سایپای فصل گذشته جوان شد. سایپای پارسال خیلی جوان بود و تجربه لازم را نداشت و از نبودن چند بازیکن باتجربه در تیمش لطمه خورد و در کار تدافعی نیز ضعف های داشت. صادقی ،قبل از شروع لیگ امسال به دنبال رفع ضعف های تیمش و ترمیم خط دفاع بود.وی در این خصوص می گوید:نسبت به فصل گذشته ، فوتبال هجومی تری بازی می کنیم ولی روی ساختار دفاعی هم کار کردیم. یکی از ایرادات فصل گذشته این بود که خیلی گل می خوردیم و سعی کردیم این نقص را برطرف کنیم.

**جوانگرایی در مربیگری جهانی است

میانگین سنی مربیان در سراسر جهان پایین آمده است.بیشتر سران باشگاه ها در سراسر جهان به این نتیجه رسیده اند که باید به مربیان جوان و باانگیزه فرصت داد.جوانگرایی در مربیان به رده های ملی نیز رسیده است.صادقی درباره جوانگرایی در مربیگری می گوید: ورود مربیان جوان در فوتبال امروز دنیا طبیعی است و در فوتبال جهان هم دیده می شود. آندره پیرلو که یکسال است وارد مربیگری شده الان سرمربی یک تیم بزرگ یوونتوس شد. در چلسی هم آقای لمپارد به عنوان سرمربی انتخاب شده است. این اتفاقات فقط در ایران رخ نمی دهد. این روزها می بینم که برخی به خصوص مربیانی که سن و سالی از آنها گذشته از حضور مربیان جوان انتقاد می کنند که به نظرم انتقادات درستو بجایی نیست. قطعا مربیان جوان انگیزه های زیادی برای پیشرفت دارند. طی چند سال آینده، این مربیان با تیم هایشان می توانند قهرمان لیگ شوند یا در تیم ملی مربیگری کنند.

**سایپا نباید هدف اولش قهرمانی باشد

صادقی در کنفرانس های خبری اخیرش صحبت هایی کرده که جای تامل دارد.جنس صحبت هایش، ما را به یاد مربیان دهه های گذشته فوتبال ایران می اندازد. مربیانی که سازندگی را به قهرمانی ترجیح می دادند و می خواستند به فوتبال خدمت کنند.صادقی دراین باره می گوید:هدف ما این است که بازی به بازی بهتر شویم، در ضمن با حمایت مدیریت باشگاه سایپا می‌توانیم جوانان خوبی را معرفی کنیم. من 21 سال با سایپا بودم و قهرمانی ، کسب سهمیه ، حضور در وسط جدول و قعرنشینی در جدول را تجربه کرده ام. سایپا نباید هدف اولش قهرمانی باشد، باید تیمی قابل احترام و سازندگی کند.

**سایپا تنها است

تیم های بی طرفدار در فوتبال ما کم نیستند. سه دهه گذشته بود که مدیرانی به قصد تیمداری وارد حوزه فوتبال شدند و تیم های را تشکیل دادند که طرفدار نداشت. سایپا یکی از این تیم ها بود که تاکنون هم نتوانسته برای خودش در جامعه فوتبال طرفداران مشخصی داشته باشد.سوای این که طبیعت فوتبال با ساختن تیم بی طرفدار بیگانه است ولی سایپا با حمایت مدیران کارخانه خود توانست در فوتبال باشگاهی ماندگار شود .صادقی در یکی از جلسات خبری به وضعیت تیمش اشاره کرد و گفت:ما تنها هستیم. تماشاچی نداریم. شما نگاه کنید در برنامه تلویزیونی بازی ما ،آخرین آیتم برنامه است.همه دعواها و حاشیه ها که تمام شد، سراغ سایپا می آیند. کسی به سایپا نمی پردازد که چقدر خوب بازی کرده و چند پاس در یک بازی داده است. باشگاه سایپا به فوتبال ایران خدمت می کند اما متاسفانه کسی زیاد به این تیم توجه نمی کند.

**سالم کار می کنیم

از معضلات کنونی فوتبال ایران طی یک دهه گذشته ،زدوبندها و روابط ناسالم برخی افراد در پست های مختلف بوده است.هر از چندگاهی دستگاه های نظارتی ورود می کنند و مقابل جریانات ناسالم می ایستند .متاسفانه برخورد با جریانات ناسالم مدام نیست و چنین معضلی به فوتبال آسیب زده است.صادقی در دوره بازیگری خود نیز جزو فوتبالیست های بی حاشیه بود و در مربیگری نیز ثابت کرد که دنبال جریانات سالم فوتبال است.وی دراین باره می گوید:ما یک تیم کاملا سالم هستیم. ‌تیمی که هیچ زد و بندی در آن نیست. مطمئنا که خدا هم به ما کمک می‌کند که نتایج خوبی بگیریم.

**بزرگترهای تیم در گذشته سختگیر بودند

این درست است که ابراهیم صادقی در باشگاه سایپا رشد کرد و به جایگاه قابل احترامی در جمع نارنجی ها رسیده ولی سابقه بازی در تیم پرسپولیس را دارد و روزگاری از بازیکنان جوان سرخپوشان بود.او در سال ۱۳۷۵ برای تیم جوانان پرسپولیس بازی می کرد.هادی زرین ساعد،مهدی تاجیک،محسن بیاتی نیا، حسین پاشایی و.. .همبازی او در پرسپولیس بودند.صادقی در تیم بزرگسالان پرسپولیس نتوانست پیشرفت کند و به مقاومت و سایپا رفت.صادقی درباره دوران خود در پرسپولیس می گوید:الان یک جوان 18 یا 19 ساله در تیمش خوب بازی کند، همه رسانه‌ها به او می‌پردازند اما در زمان ما ،شرایط خیلی سخت بود . در پرسپولیس، کنار ستارگانی مثل احمد رضاعابدزاده بازی و تمرین می‌کردیم. گاهی ناامید می‌شدیم. از طرف دیگر بزرگترهای آن زمان به شدت سختگیر بودند یعنی از کوچک‌ترین اشتباه در تمرین نمی‌گذشتند و شاید آن سختی‌ها به خاطر خود ما بود چون آنها نیز چنین شرایطی را در گذشته تجربه کرده بودند.

*کیوان طباطبایی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
منصور قدیمی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
0
از سید مهدی رحمتی و صمد نیکخواه بهرامی هم بنویسید ابراهیم صادقی مربی بااخلاق باتربیت و خدمتگزار است و فوتبالیست های جوان را بازی می دهد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار